Skip to main content
Beantwoord

De batterij indicator geeft een onjuist percentage aan

• August 14, 2026
  • 8 reacties
  • 111 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

De KPN ab van de DIW7022 reageerde vrij traag.

Ik keek in het menu wat de batterijstatus is en die gaf 90% aan.

Maar hij bleef traag en sommige knoppen reageerde minder goed.

Batterijen vervangen en alles werkt nu goed en snel.

Dus de indicatie meter op de DIW7022 (bij instellingen en daarna afstandsbediening) is zover ik het kan concluderen dus onjuist.

Beste antwoord door joop2011

Dank voor het doorgeven van dit signaal ​@joop2011! Zie je een andere indicatie als je de nieuwe batterijen er in hebt? Of staat hij dan ook op 90%?

Dank je Maja,

In de woonkamer, die ik heb vervangen, staat hij nu op 100%

De ab werkt nu ook goed (dat deed hij al een tijdje niet) na het vervangen van de batterijen.

Ik heb ook even in de slaapkamer gekeken (daar nog geen batterijen vervangen) en die staat op 63%

Ik gebruik Varta batterijeen.

Longlife power

8 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 14, 2026

Interessante test kan zijn om nu weer de vorige/oude batterijen erin te doen. Wordt de AB dan weer traag, of blijft ie snel?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 14, 2026

Interessante test kan zijn om nu weer de vorige/oude batterijen erin te doen. Wordt de AB dan weer traag, of blijft ie snel?

Weer traag, zoals verwacht.😊

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 18, 2026

Dank voor het doorgeven van dit signaal ​@joop2011! Zie je een andere indicatie als je de nieuwe batterijen er in hebt? Of staat hij dan ook op 90%?

• August 18, 2026

Een batterij kan op div. manieren stuk zijn.
In dit geval zal het zo zijn dat de spanning nog wel goed genoeg is maar de inwendige weerstand erg hoog is, bij de kleine belasting bij het gebruik van de AB stort de spanning in, blijkbaar.
Dat kan de batterijstatus niet zien.

Vergelijk : een lange tuinslang, het einde dichthouden geeft de volle druk, slang open geeft een dun straaltje

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 18, 2026

Dank je Maja,

In de woonkamer, die ik heb vervangen, staat hij nu op 100%

De ab werkt nu ook goed (dat deed hij al een tijdje niet) na het vervangen van de batterijen.

Ik heb ook even in de slaapkamer gekeken (daar nog geen batterijen vervangen) en die staat op 63%

Ik gebruik Varta batterijeen.

Longlife power

• August 18, 2026

Vaak helpt het ook al om de contacten schoon te maken, de batterijen rond draaien om mee te beginnen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Vaak helpt het ook al om de contacten schoon te maken, de batterijen rond draaien om mee te beginnen.

Ik kom uit de electronica (voordat ik de verkoop inging en nu met pensioen bent).

Maar de contacten waren echt netjes en schoon.

Dat was het probleem niet.

Alles werkt nu goed, ik wilde het alleen even melden.

• August 18, 2026

[..] ik wilde het alleen even melden.

Mooi, fijn.

Maar de contacten waren echt netjes en schoon.

Dat was het probleem niet.

Nou ja, hmmm, optisch schoon zegt niet alles, op de een of andere manier wil het soms niet, de metalen vinden elkaar niet leuk zo lijkt het.
Zo ook vaak met krakende 3,5mm stekkertjes.

Het zou interessant zijn om te zien wat een oplaadbare batterij doet in zo’n AB.
Ik gebruik overal oplaadbaar tegenwoordig, wel met een goede lader, dan gaan ze heel lang mee
En alle apparaten kunnen tegenwoordig omgaan met de iets lagere spanning, 1,2 ipv 1,5 volt.