Skip to main content

De smart-TV app van KPN is bedoeld om thuis op een 2e of 3e televisie te gebruiken maar er zijn ook veel abonnees die de smart-TV app graag tijdens vakanties en weekendjes weg op de camping, boot, camper of in hotel/appartement/bungalow zouden willen gebruiken zodat ze niet via hun telefoon hoeven te casten naar een Chromecast of Android/Google TV. Dat casten dat lukt ook niet op wifi netwerken waarop "cliënt isolation" actief is omdat de telefoon en de Chromecast/televisie elkaar dan niet kunnen vinden. Dit zien we heel vaak bij wifi netwerken van hotels, campings, bungalow parken, restaurants en andere publieke wifi netwerken.

Om de smart-TV app buitenshuis te kunnen gebruiken moet het apparaat waarop de smart-TV app draait via het eigen thuisnetwerk op Internet aangesloten zijn. Dit kan door deze via een VPN verbinding met het eigen thuisnetwerk te laten communiceren.

Zelf gebruik ik daartoe thuis een Synology NAS waarop een OpenVPN server geconfigureerd is terwijl ik op een Chromecast Google TV de smart-TV app en de VPN Client Pro app geïnstalleerd heb. De VPN Client Pro app zet bij opstarten van de Chromecast Google TV automatisch een VPN verbinding op met mijn Synology NAS thuis en ik laat alleen de smart-TV app (en Netflix) via die VPN verbinding communiceren.

Edit: Ik heb OpenVPN vervangen door WireGuard waarbij de WireGuard VPN "server" thuis op mijn EdgeRouter draait. Hiermee is mijn Synology NAS dus niet meer betrokken bij deze VPN verbinding.

 

​​​​​Het apparaat waarop de smart-TV app draait kan op het wifi netwerk van de camping het hotel of bungalowpark aangesloten worden, maar ook op de 4G hotspot van jouw eigen telefoon. Let op, dat laatste is alleen verstandig als je een unlimited abonnement hebt immers het dataverbruik is aanzienlijk.

Daarnaast moet de bandbreedte van de WiFi verbinding uiteraard wel voldoende zijn.

Televisie kijken via de smart-TV app vraagt zo'n 6,2Mbps.

 

Screenshots:

 

 

 

 

Ik laat de VPN verbinding automatisch opbouwen zodra er een WiFi verbinding is…

...waarbij ik de smart-TV en Netflix via de VPN verbinding laat communiceren.

 

Ik laat Netflix dus ook via deze VPN verbinding communiceren omdat Netflix daardoor "denkt" dat het apparaat bij mij thuis gebruikt wordt en er dus geen sprake is van "contract sharing", iets waar Netflix meer maatregelen tegen wil gaan nemen.

Voor mensen die alles willen kijken ongeacht waar je bent zonder gedoe met Instellingen installeer VPN.lat

VPN.lat is gratis

Vpn.lat kan je op je mobiel apparaat gewoon downloaden vanuit Playstore.,op een Android-TV  moet je  het sideloaden omdat een tv versie is niet te vinden in de Playstore.

 


Voor mensen die alles willen kijken ongeacht waar je bent zonder gedoe met Instellingen installeer VPN.lat

VPN.lat is gratis

Vpn.lat kan je op je mobiel apparaat gewoon downloaden vanuit Playstore.,op een Android-TV  moet je  het sideloaden omdat een tv versie is niet te vinden in de Playstore.

Het gaat alleen niet werken voor de smart-TV app immers voor de smart-TV app moet een VPN verbinding met het eigen thuisnetwerk opgezet worden en niet met een VPN server van een (gratis) VPN provider.


Voor mensen die alles willen kijken ongeacht waar je bent zonder gedoe met Instellingen installeer VPN.lat

VPN.lat is gratis

Vpn.lat kan je op je mobiel apparaat gewoon downloaden vanuit Playstore.,op een Android-TV  moet je  het sideloaden omdat een tv versie is niet te vinden in de Playstore.

Het gaat alleen niet werken voor de smart-TV app immers voor de smart-TV app moet een VPN verbinding met het eigen thuisnetwerk opgezet worden en niet met een VPN server van een (gratis) VPN provider.

Heb je het geprobeerd?

Om kpn itv  of ziggogo buiten eigen netwerk en rechtstreeks te kijken op een Android-TV zonder te casten moet je niet via de app kijken maar via een webbrowser en in het buitenland met vpn.lat.


Kpn itv app kijken op een Android-TV zonder te casten ongeacht waar je bent.

 Android-TV > Playstore > Internet webbrowser-zeus > https://tv.kpn.com/ > kpn opslaan in favoriet. 


J.D.P schreef:

Heb je het geprobeerd?

Uiteraard heb ik het geprobeerd.

 

J.D.P schreef:

Om kpn itv  of ziggogo buiten eigen netwerk en rechtstreeks te kijken op een Android-TV zonder te casten moet je niet via de app kijken maar via een webbrowser en in het buitenland met vpn.lat.

Via de browser kijken kan inderdaad maar we hebben het in dit topic over de smart-TV app.

Niet elke browser is even vriendelijk in z'n gebruik en ik prefereer dan ook zeer sterk de smart-TV app.


Voor de mensen met een fritzbox. 

het kan ook met een wireguard vpn verbinding naar je fritzbox thuis. 


J.D.P schreef:

Heb je het geprobeerd?

Uiteraard heb ik het geprobeerd.

 

J.D.P schreef:

Om kpn itv  of ziggogo buiten eigen netwerk en rechtstreeks te kijken op een Android-TV zonder te casten moet je niet via de app kijken maar via een webbrowser en in het buitenland met vpn.lat.

Via de browser kijken kan inderdaad maar we hebben het in dit topic over de smart-TV app.

Niet elke browser is even vriendelijk in z'n gebruik en ik prefereer dan ook zeer sterk de smart-TV app.

 Internet webbrowser-zeus

 


Voor de mensen met een fritzbox. 

het kan ook met een wireguard vpn verbinding naar je fritzbox thuis. 

Niet iedereen heeft een fritzbox


Voor de mensen met een fritzbox. 

het kan ook met een wireguard vpn verbinding naar je fritzbox thuis. 

Niet iedereen heeft een fritzbox

Ik denk dat er meer klanten van kpn zijn die een fritzbox hebben dan met een nas zoals @wjb 


Voor de mensen met een fritzbox. 

het kan ook met een wireguard vpn verbinding naar je fritzbox thuis. 

Niet iedereen heeft een fritzbox

Ik denk dat er meer klanten van kpn zijn die een fritzbox hebben dan met een nas zoals @wjb 

Ik heb het niet,aangezien ik het niet heb ga ik op zoek naar een ander oplossing, liefst een makkelijke, simpele en gratis oplossing 


J.D.P schreef:

Internet webbrowser-zeus

Met alle respect maar de bediening van die bowser is mijns inziens rampzalig en veel minder gebruiksvriendelijk dan de smart-TV app?

En hoe zorg je voor dat de uitzending full-screen wordt?

Edit: Het "full-screen" maken is gelukt maar de gebruiksvriendelijkheid is mijns inziens erbarmelijk met die langzame beweging van de "muis" i.p.v. het direct springen naar de volgende keuze. Daarnaast wordt er ook veel minder tegelijkertijd weergegeven waardoor er meer gescrolled moet worden tijdens de bediening.


J.D.P schreef:

Internet webbrowser-zeus

Met alle respect maar de bediening van die bowser is mijns inziens rampzaligen veel minder gebruiksvriendelijk dan de smart-TV?

En hoe zorg je voor dat de uitzending full-screen wordt?

 

Doe wat je gewend bent of wat je makkelijker vindt.

Zeus webbrowser heeft een eigen afstandsbediening > rechtsboven kan je je mobiel koppelen om te navigeren. 

Je kan ook je favoriete webbrowser downloaden op je Android-TV. 

Het is een oplossing voor mensen die in het buiten op een Android-TV kpn tv willen kijken zonder te casten,niet iedereen hier heeft de kennis, apparatuur of geld voor,Je topic is publiekelijk niet privé. 


Voor de mensen met een fritzbox. 

het kan ook met een wireguard vpn verbinding naar je fritzbox thuis. 

Niet iedereen heeft een fritzbox

Ook niet iedereen heeft een Synology NAS. 😁 Ik gebruik zelf een Raspberry PI met daarop OpenWRT met zowel OpenVPN en Wireguard. Performance technisch gezien prefereer ik overigens Wireguard.


obelisk schreef:

Performance technisch gezien prefereer ik overigens Wireguard.

Daar geef ik je volkomen gelijk in echter voor de smart-TV app is OpenVPN snel genoeg.