Skip to main content

Goedemorgen,

 

Ik ben ongeveer een maand geleden overgestapt van Z***o naar KPN. Hiervan heb ik nog 3 deco M4 liggen. Ik heb hiervan meerdere forums doorgelezen, maar ik ben ten einde raad over de combinatie met de box 12. De deco M4 zouden IGMP Snooping moeten ondersteunen, deze heb ik ook aangezet maar evengoed heb ik geen tv. De opstelling is nu zo:

 

Modem box 12 —> deco 1 —> deco 2

De deco 1 is bekabeld aangesloten op de box 12 en de deco 2 is bekabeld aangesloten op de deco 1. In eerste instantie deed de wifi het bij deco 2 niet goed, maar dat probleem heb ik nu opgelost. Nu alleen het tv probleem nog.

 

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

 

bij voorbaat dank!

 

groetjes Dustin

Hallo @Dustin Mijnders de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten, probleem opgelost.

 


Hoe/waarop is de tv ontvanger aangesloten? Want dat vertelt u er niet bij.

De Deco's staan in accesspoint mode? 


@Nick83 De Deco’s staan in AP mode op dit moment ja, maar eigenlijk merk ik 0.0 verschil met router mode. 
 

wat betreft de tv ontvanger heb je gelijk. Deze staat boven en is aangesloten op de deco 2. Dit omdat ik maar 1 aansluiting naar boven heb en ik een bekabelde backhaul wilde hebben.

Beneden zit de tv ontvanger direct op de box 12, hier ervaar ik dan ook geen probleem.

 


Ok. De oplossing is simpel: schaf 2 switchen aan, deze:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

De ene switch zet u bij Deco 1. De kabel van de KPN Box in de switch. Vanaf de switch met kabel naar de andere switch die u bij de andere Deco plaatst. De tv-ontvanger sluit u op de switch aan. De Deco's sluit u uiteraard ook op de switchen aan met een kabeltje. 

Zo lust u dus niet meer door via de Deco's, maar via de switchen. Er gaat zo geen tv verkeer meer over de Deco's. Dat word dan door de switchen afgehandeld. Dat moet werken.


@Nick83 bedankt voor je reactie. Hier had ik zelf ook wel al aan gedacht, maar dan zit ik weer met extra switchen die naar mijn idee toch onnodig zouden moeten zijn…aangezien het toch mogelijk moet zijn om die dingen aan te sluiten icm iptv, omdat ze IGMP Snooping ondersteunen?

 

 


Hallo @Dustin Mijnders IGMP-snooping is alléén aan de orde als je op een switch of AP met meerdere LAN-aansluitingen, behalve de tv-decoder ook andere apparaten aansluit, die niet tv-gerelateerd zijn.

IGMP-snooping zorg er voor dat het tv-signaal niet naar alle poorten gaat maar naar 1 specifieke poort waar de decoder op aangesloten zit.

Probeer de tv-decoder eens aan te sluiten op een Deco en verder geen andere apparaten op andere LAN-poorten, liefst ook geen wifi actief en de betreffende Deco rechtstreeks op het KPN-modem aangesloten.

 


@JanD bedankt voor je reactie! Er zitten verder geen apparaten op aangesloten. De Deco heeft lan-poorten, 1 daarvan is in gebruik als bekabelde verbinding tussen de 2 Deco’s in de andere zit de tv-ontvanger. Geen wifi actief zou ik nog kunnen proberen, maar dat ding staat er zodat ik ook boven goede wifi verbinding heb. Dus dan is het nut ervan eigenlijk weg. Ik ga Deco 2 nog een keer rechtstreeks op het KPN-modem proberen, al heb ik dit ook al eerder geprobeerd alleen deed toen wifi het niet via de 2e Deco. En toen heb ik de tv niet geprobeerd, maar dat is nog wel het proberen waard!


Hallo @Dustin Mijnders toen ik nog klant bij Ziggo was, gebruikte ik de powerlines van Ziggo om de tv-decoder van Ziggo op aan te sluiten en het tv-toestel.

Die powerlines hadden ingebouwde wifi, met wifi aan geen of storende tv, wifi uit, perfecte tv .

KPN verkoopt ook de powerlines, de DVS1200, zonder wifi-functie.

Daarbij staat duidelijk vermeld, gebruik de DVS óf voor internet, óf voor TV kijken, niet gecombineerd.

Zoals je leest, werkt het allemaal zeer nauwgezet, vandaar ook de switch met IGMP-snooping als ook andere apparaten dan tv-decoders aangesloten worden.

 


@JanD Aha ik begrijp het. Zou het dan met 1 switch ook geregeld zijn en in welke volgorde zou het dan gezet moeten worden en welke instellingen dan? Router modus of AP modus? Sorry voor de vele vragen, maar ik begrijp er af en toe niks meer van haha..


@JanD 

Ik heb zojuist de 2e Deco rechtstreeks op het modem aangesloten, tv lijkt het nu gewoon goed te doen! Ook doet vooralsnog wifi het nog steeds, hiermee lijkt het nu uiteindelijk toch te zijn opgelost! Hoop van harte dat wifi nu goed blijft werken. Wel apart dat het nu wel allemaal goed lijkt te werken, aangezien ik deze opstelling wel al een keer geprobeerd had, maar goed ik ben vooralsnog blij!

 

ik houd jullie op de hoogte, bedankt in ieder geval voor de hulp!!


Hallo @Dustin Mijnders goed om te lezen dat deze opstelling werkt, ik ben benieuwd of de tv het ook goed blijft doen als er van de wifi gebruik wordt gemaakt.

 


Tv gaat toch weer haperen na enkele minuten ongeacht het wifi gebruik…kan dit verholpen worden door er toch een switch tussen te plaatsen? En waar zou ik deze dan moeten plaatsen?

 

groetjes Dustin


Tv gaat toch weer haperen na enkele minuten ongeacht het wifi gebruik…kan dit verholpen worden door er toch een switch tussen te plaatsen? En waar zou ik deze dan moeten plaatsen?

 

groetjes Dustin

Als Deco 2 nu ook rechtstreeks op de KPN Box aangesloten zit, dan hoeft u er maar 1 te plaatsen bij Deco 2.


Ook ik ben van ziggo naar kan gegaan. Ik heb 2 tv’s rechtstreeks op de router V12 aangesloten (niet via de wei maar met de utp kabel)  

Ook ik heb de 3 deco m4 waarvan ik er 1 met een kabel rechtstreeks op de V12 heb aangesloten. de andere 2 heb ik via de wifi

wel op de v12 de wifi uitgezet.

Alles werkte gelijk en geen problemen gehad.


Hoi allen, ik stap van Ziggo over naar knp. Vanaf het modem gaat er een utp naar een switch, waar tv en Apple TV aan hangen. Ik begrijp dat ik de switch in IGMP-snooping moet zetten. Voor het scheiden van het TV signaal. Vanaf het modem gaat er nog een UTP naar een andere switch. Moet die switch OOK in IGMP-snooping staan? De twee overige tv’s worden via wifi verbonden. Eén via de TV-box en de andere via de de kpn app.

Groet, Cees


Hoi allen, ik stap van Ziggo over naar knp. Vanaf het modem gaat er een utp naar een switch, waar tv en Apple TV aan hangen. Ik begrijp dat ik de switch in IGMP-snooping moet zetten. Voor het scheiden van het TV signaal. Vanaf het modem gaat er nog een UTP naar een andere switch. Moet die switch OOK in IGMP-snooping staan?

Nee, als het goed is niet.

De twee overige tv’s worden via wifi verbonden. Eén via de TV-box en de andere via de de kpn app.

Ik moest dit even 3 keer lezen, maar ik geloof dat ik het snap...


Bedankt Nick! Die andere switch gaat naar m’n netwerk; Synology, Sonos, Philips Hue, 3 computers en een printer, verdeeld over drie etage’s. Ik begreep uit andere berichten dat ik mijn drie TP-Link Deco M4, met Mesh wifi,ook kan koppelen aan het kpn modem. Maar moet dan wel wifi uitzetten in het modem. Ik dacht aanvankelijk dat MESH van het Modem contact zou maken met Mesh van de drie TP-tjes. Blijkbaar niet?

Of kan ik beter van kpn superwifi nemen, die dat wel doen?

 

Groet, Cees


Als je op dit moment tevreden bent met je huidige Deco M4 systeem, dan kun je dat prima blijven gebruiken. Het enige is zoals je zelf al aangeeft dat dit systeem niet samenwerkt met de wifi van de KPN modem. Het wifi signaal van de KPN modem zal dan wel uit moeten. 


Ik dacht aanvankelijk dat MESH van het Modem contact zou maken met Mesh van de drie TP-tjes. Blijkbaar niet?

Nee. Elke fabrikant heeft z'n eigen implementatie. Dus dat koppelt niet.

Of kan ik beter van kpn superwifi nemen, die dat wel doen?

Als u nu met de TP-Links goed WiFi in huis heeft, dan zou ik het zo houden.


dit is geen enkel probleem ik zelf gebruik 2 sets van 4 Deco’s daarvoor zitten 2 switches dus voor iedere set 1 switch.

Werkt prima -;)

Via de Deco app kan je clients ook goed configureren.