Skip to main content

Mijn denon tuner/versterker heeft alleen tulp aansluitingen op AUX. Aangesloten, na advies, via optische kabel naar toslinq en via tulp naar AUX. Heeft 3 weken gewerkt, nu slechts ruis via de boxen. Wat is er aan de hand?

Je verhaal is wat te kort om wat van te zeggen. 

Welk type is je versterker? Is op zich niet het belangrijkste, maar handig om eventueel te zoeken. 

Via tos zou niet alleen ruis moeten geven, behalve als het volume maximaal zet of zo. 

Aux en tos klinkt voor mij als dubbelop. 

Wat wil je aansluiten? Tv? 

 

 


Ik ben sinds een maand overgestapt van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo kon ik met jack-tulp via de tv-box de radiozenders afspelen, waarbij de t.v. uit bleef. Mijn Denon tuner/versterker van ruim 20 jaar oud is alleen voorzien van tulp-aansluitingen. De aangesloten CD-speler werkt uitstekend, maar de ingebouwde tuner geeft geen geluid meer.

DENON is nu aangesloten vanaf Box12:  met een (hoge kwaliteit) optische kabel naar een omvormer DIGITAAL/ANALOOG (advies van KPN helpdesk). En vandaar met tulp-tulp kabel naar AUX van de versterker ingang. Dit werkte na aanbrengen plm. 2 weken geleden goed, zij het dat de versterker na inschakelen begon met ruis, die wegviel door het t.v. signaal. Het geluid kon met de afstandsbediening worden bediend en was van goede kwaliteit.

Sinds gisteren werkt deze verbinding niet meer en blijft slechts ruis op de boxen te horen. Ook geprobeerd met de jack-naar-tulp aansluiting vanaf de omvormer, zelfde resultaat. De CDD speler werkt perfect.

Is hier nog een oplossing, voordat ik DENO afschrijf?


Dat verklaart wel het een en ander. 

Alleen de aansluiting vanaf box 12 snap ik niet helemaal? Ik had een box 10a, dus dat was wel iets anders. 

Ik zou verwachten dat de aansluiting vanaf de tv box komt? 

Ik zag hier een dat dat de tv box en software update hebben gehad? Maar dat weet ik niet precies, zit nu bij t-mobile. 

De eerste gedachte zal je wel geprobeerd hebben, maar toch : goede ingang geselecteerd? De converteer heeft een voeding, zit die er goed in? Alle kabels er goed in? Vooral bij de tos kabels luisterd dat nauw.

De instellingen van wat je de box 12 noemt, staat de uitgang aan? Als je de tos kabel uit de omvormer haalt, moet je een rood lichtpuntje zien.

 

Je kan ook nog een andere ingang proberen, bv van de cd speler. Aangezien die wel geluid geeft. 

 


Dank voor het bericht.

Ik heb me vergist in de "box”, dat is de modem. Tussen de modem en t.v.+module zit een netwerkkabel. Vandaar is een HDMI aansluiting naar het t.v. toestel.

Vanaf de TV+ module is een optische kabel aangesloten naar de omvormer. Dan 2 x RCA naar 2 x RCA aan de AUX van DENON. En zo werkte het enkele weken.

Er zit ook een jack 3,5 aansluiting op de omvormer, met verloop naar 2 x RCA. Die heb ik ook geprobeerd maar het ruisverschijnsel is hetzelfde en geen radio.     

Ik heb ook de andere RCA's naar de DENON versterker geprobeerd, met 0 resultaat. 

Het doel was om simpel radio  te beluisteren, zonder t.v. Als dat niet (meer) lukt, wordt het investeren.


Bijzonder. Maar heb wel met gelezen dat de tv aan moet staan om radio te luisteren. Is omslachtig en kost extra stroom. 

Wij hebben geen tv abonnement meer. 

De vele reclame is voor mijn (autistische) brein teveel. Dus hebben nu alleen een internet abonnement, daarnaast nlziet om tv te kijken. Lekker op ons moment en zonder reclame. 

Voor audio alleen heb ik een Bluetooth ontvanger met rca uit op de versterker. Op telefoon of tablet een app van gewenste radio zender en afspelen via Bluetooth 


@J.D.44 

Heb je de digitaal - analoog convertor bij kpn gekocht of elders?

Apparatuurvoorthuis.kpn.com .

Vorige week iemand op het forum met exact hetzelfde. Ruis via de convertor. 

Zijn convertor bleek toen stuk. Die van jou vast ook denk ik. Dit zal niet aan je Denon liggen en het boxje sluit ik ook wel uit. 


Vorige week iemand op het forum met exact hetzelfde. Ruis via de convertor. 

De vraag is of die converter het probleem is of de update van de TV+ Box.

 


Ik heb nog steeds goed geluid via toslink na de update van 17 mei. Dus ik ga daar niet van uit wjb. 


Ik heb nog steeds goed geluid via toslink na de update van 17 mei. Dus ik ga daar niet van uit wjb. 

Maar er zijn dus ook mensen die sinds de laatste update wel ruis op de Toslink uitgang en Ik sluit vandaag de dag echt helemaal niets meer uit.


Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties, raad en suggesties. Na alles grondig te hebben nagelopen en geen verbetering gekregen, contact gehad met de KPN helpdesk. Invloed van de laatste update sluit men niet uit, want de problemen met TV+ module en dus ook geluidsweergave begonnen na 17-05. De TV+ module lijkt een gebruikt exemplaar te zijn… Alles is gereset en er komt een vervangend onderdeel aan. Na het weekend volgt terugkoppeling met de helpdesk.  


Heb je het misschien ook even getest door de optische kabel in de optische uitgang van je televisie te stoppen?

Werkt het dan wel dan is de convertor echt uitgesloten. En zit het dus bij jou ook in de TV+ ontvanger.


Goeie tip, bedankt, maar mijn 12 jaar oude Philips smart t.v. heeft dat niet. Verder nog perfect in orde.

Ik houd het maar even op vervanging van de ontvanger i.c.m. de afstandsbediening en dan verder kijken. Trouwens wel een heel kundige en behulpzame helpdeskmedewerker. Dat mag ook wel eens worden vermeld.


In ander topic:

…/sinds-tv-update-17-mei-harde-ruis-op-toslink-591338?postid=1754017#post1754017

Hefdraaikiezer schijft: Monteur geweest. Mijn yamaha installatie ondersteunt geen dolby atmos. Daar is in de update iets gewijzigd waardoor ik ruis kreeg.  Nu ingesteld op pcm en weer radio!

Als je de convertor hebt dien je sowieso voor PCM STEREO te kiezen onder geluidsindelingen. Standaard staat ie op Automatisch. En bij veel tv uitzendingen is het geluid Dolby en geen pcm. Dolby herkent de convertor niet.

tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - geavanceerde geluidsinstellingen - indelingen selecteren - zet 'm op pcm stereo.

Mij valt overigens op dat de radio zenders ook Dolby (stereo) zijn! Sinds 17 mei?? Met radio zenders doet de losse converter het zo ook niet.

Ik ben benieuwd! Het werkt vast weer met instelling pcm stereo.


Beste Peter,

 

Bedankt, het werkt! Geen defecte kabel, Tv+, converter, enz., gewoon: PCM stereo instellen en optische kabel kiezen. Glaszuiver geluid op die ouwe DENON! Kunnen we weer jaren verder.

Dat is de kracht van ons forum, dank aan allen die hebben gereageerd.


Ik had ook een hele oude denon versterker. Inderdaad geweldig geluid. Pas een 2e hands nieuwere gekocht. Die heeft hdmi ingangen. Scheelt converters... 


Ach, menig oudje is nog heel bruikbaar. 

Vandaag ook nog een vervangende afstandsbediening van KPN ontvangen. Nu kan ook het volume en mute op de TV+ worden geregeld!

Daarmee is mijn topic met succes beeindigd. Dank en tot later.