Skip to main content

Mijn zwager heb ik begin dit jaar geadviseerd in de Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit voor het verbeteren van de WiFi in huis en dan voornamelijk naar zolder waar er ook breedband internet benodigd is. Helaas is een kabel trekken naar zolder nagenoeg geen optie dus gekozen voor:

Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit

Art. 08829

EAN: 4250059688292


Zo gezegd zo gedaan, aangeschaft begin dit jaar en gaan. Werkte perfect. Gewoon de volledige 100 Mbit door de lucht overal in huis en probleemloos TV kijken. Gaat ook goed met de 20 taal diverse telefoons Tablet Android TV's etc. en vriendjes en vriendinnetjes met hun telefoons in en uitlopen en op de gasten WiFi zitten. Tot medio juni! De Interactieve TV ontvanger van KPN te weten de Arcadyan HMB2260 v2 kwam met foutcode "stb-nmc-400 nadat er veelvuldig wordt gezapt.

Na wat onderzoeken kwam ik er al snel achter dat Devolo firmware heeft uitgerold op Devolo Magic 2 LAN en de 2 Devolo Magic 2 WiFi 6 Mesh powerline adapters. Deze was geupgrade naar resp.  7.12.4.115 op de LAN en 5.10.2 (2022-06-09) op de 2 Mesh Powerline adaptors.

Nu had ik nog de firmware update van maart dit jaar in mijn bezit. delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin versie 5.9.5. Deze heb ik teruggeplaatst en op de LAN adapter de 7.12.2.110 (2022-03-14) en warempel de problemen zijn weer verdwenen!

Nu lees ik over deze specifieke problematiek vrij weinig op het forum. Maar kan me bijna niet voorstellen dat met de hedendaagse wetenschap en vele miljoenen KPN aansluitingen er niet meer klanten met deze problematiek? 🤔

Vervolgens acht ik de kans heel groot dat er wel meerdere klanten moeten zijn met deze specifieke setup (Arcadyan en Devolo Magic WiFi 2) en ook deze problemen sinds medio juni ervaren.

Het zou ook nog een combinatie kunnen zijn van Samsung TV / Bose Soundsystem / wat Samsung telefoon en tablets. Iphon's etc etc. maar dat acht ik te verwaarlozen dat het daar ook mee te maken heeft. Verwacht dat er iets niet goed geschreven is in de 5.10.2 firmware gedateerd van (2022-06-09)

Ik heb het idee dat de devolo's multicast streams niet goed meer kunnen verwerken met de laatste firmware en e.e.a. vol loopt en niet goed wordt afgemeld nadat er op een VLAN stream is geabonneerd bij het zappen. Daardoor ontstaat naar mijn idee vervolgens foutcode stb-nmc-400. Correct me if i am wrong please 😊

Om dat ik er vrij weinig over kan vinden, wat mij overigens verbaast ben ik dit topic maar gestart.

Devolo heb ik al gecontact hierover, maar nog geen respons van mogen ontvangen.

Zijn hier meer gebruikers met de Devolo Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit en ook TV met de Arcadyan HMB2260 v2 en ervaren deze problematiek sinds kort?

Een oplossing is overigens om in de huidige setup de "stb-nmc-400” foutcode te omzeilen door TV even voor een paar seconden te pauzeren en dan weer op play te drukken dus in principe terug te kijken en het live / lineair tv kijken dus niet meer te doen. Maar dat is dus geen plezierig TV kijken als je aan het zappen bent.

Ik zie uit naar de reacties en ervaringen. Eventueel kan ik je ook helpen aan een firmware back roll naar 5.9.5.

Hallo @Quiet_Wildcard dit lijkt op een issue met de devolo's. De apparaten lijken en probleem te hebben met het doorgeven van het itv signaal. Het lijkt er sterk op dat het signaal niet meer enkel wordt doorgegeven aan de tv-ontvanger maar ook aan de andere apparatuur die verbonden zijn met de Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit. 

Wat jij zelf ook al beschijft:

 





Ik heb het idee dat de devolo's multicast streams niet goed meer kunnen verwerken met de laatste firmware en e.e.a. vol loopt en niet goed wordt afgemeld nadat er op een VLAN stream is geabonneerd bij het zappen. Daardoor ontstaat naar mijn idee vervolgens foutcode stb-nmc-400. Correct me if i am wrong please 😊

 

 

Dit zal Devolo moeten oplossen met een aanpassing in de firmware. 


Het lijkt er sterk op dat het signaal niet meer enkel wordt doorgegeven aan de tv-ontvanger maar ook aan de andere apparatuur die verbonden zijn met de Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit. 
 

Dat is nu dus idd het rare. Andere apparaten verbonden al dan niet via de WiFi hebben er geen last van.

Bijvoorbeeld een android TV verbonden op 1 van de devolo's via de WiFi en de KPN TV app geeft geen onderbreking of probleem of gewoon nog volop 100 Mbit downloaden. Geen probleem. Het ligt echt aan het gescheiden ITV signaal van het overige internet verkeer. 
Als je dus ook weer gaat terugkijken en niet linieair of live tv kijkt heb je (dus niet abonneert / joined op een multicast ITV stream met de TV ontvanger heb je er ook geen last van)


Ik dacht ook dat het een Devolo issue was. Maar het vreemde is dat Netflix op 4k probleemloos wordt verwerkt door de devolo. Dus ik denk toch dat de tv ontvanger de boosdoener is. Alleen de zenders met GOS er achter werken probleemloos via de Devolo, maar dat is weer irritant met de gesproken ondertiteling. NPO glas  en NPO Hd geven problemen. Ik heb een gigabit glasvezelaansluiting. 

 


Ik dacht ook dat het een Devolo issue was. Maar het vreemde is dat Netflix op 4k probleemloos wordt verwerkt door de devolo. Dus ik denk toch dat de tv ontvanger de boosdoener is. Alleen de zenders met GOS er achter werken probleemloos via de Devolo, maar dat is weer irritant met de gesproken ondertiteling. NPO glas  en NPO Hd geven problemen. Ik heb een gigabit glasvezelaansluiting. 

 

En ook terugkijken van NPO HD werkt ook probleemloos via de Devolo...


Ja ... IGMP-Snooping. Dat is het probleem. Dat ondersteunen die dingen niet. Live tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Netflix ofzo niet. De app van KPN op de smarttv gebruikt ook geen IGMP-Snooping. Maar de tv-ontvanger van KPN gebruikt wel IGMP-Snooping bij live kijken. Dat geeft dan dus problemen.

Uitgesteld kijken, dus een opname kijken, of via de tv gids een programma terug kijken wat gisteren uitgezonden is, dat zal ook geen problemen opleveren. Want dat gebruikt geen IGMP-Snooping. Maar live tv wel.


Ja ... IGMP-Snooping. Dat is het probleem. Dat ondersteunen die dingen niet. Live tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Netflix ofzo niet. De app van KPN op de smarttv gebruikt ook geen IGMP-Snooping. Maar de tv-ontvanger van KPN gebruikt wel IGMP-Snooping bij live kijken. Dat geeft dan dus problemen. 

Daar is dus niks aan te doen, ik bedoel het is niet uit te zetten op de ontvanger ofzo? Alles uitgesteld kijken dus...


Daar is dus niks aan te doen, ik bedoel het is niet uit te zetten op de ontvanger ofzo? 

Nee, daar is niks aan te doen.

Nou ja... gewoon een kabel leggen. Dat is er aan te doen.


Ja ... IGMP-Snooping. Dat is het probleem. Dat ondersteunen die dingen niet. Live tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Netflix ofzo niet. De app van KPN op de smarttv gebruikt ook geen IGMP-Snooping. Maar de tv-ontvanger van KPN gebruikt wel IGMP-Snooping bij live kijken. Dat geeft dan dus problemen.

Uitgesteld kijken, dus een opname kijken, of via de tv gids een programma terug kijken wat gisteren uitgezonden is, dat zal ook geen problemen opleveren. Want dat gebruikt geen IGMP-Snooping. Maar live tv wel.

Volgens de support afdeling van Devolo ondersteunt de Devolo IGMP-snooping. Ik las dit ook al op een ander forum. Dat is het dus niet. Het KPN- tv kastje deed het prima met Devolo toen ik nog (trage) adsl had met de Experiabox10. Met glasvezel doen alleen de NPO GOS zenders het zonder problemen. Ik heb ook alles afgekoppeld van de Box12, om alleen de Devolo aangesloten de houden. Ook dan blijven de problemen. En nog vreemder: de eerste week met glasvezel werkte ook alles prima. 


Ja ... IGMP-Snooping. Dat is het probleem. Dat ondersteunen die dingen niet. Live tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Netflix ofzo niet. De app van KPN op de smarttv gebruikt ook geen IGMP-Snooping. Maar de tv-ontvanger van KPN gebruikt wel IGMP-Snooping bij live kijken. Dat geeft dan dus problemen.

Uitgesteld kijken, dus een opname kijken, of via de tv gids een programma terug kijken wat gisteren uitgezonden is, dat zal ook geen problemen opleveren. Want dat gebruikt geen IGMP-Snooping. Maar live tv wel.

Desinformatie.

Het heeft probleemloos gewerkt totdat er een firmware update van Devolo 5.10.2 (2022-06-09 erin heeft gepushed!

Tot op de dag van vandaag blijft het vanuit Devolo angstvallig stil.

Ik zou graag eens willen testen met een de nieuwste Arris VIP5202.

Wellicht is een het een combi probleem sinds de nieuwe firmware update op de devolo's.


Ja ... IGMP-Snooping. Dat is het probleem. Dat ondersteunen die dingen niet. Live tv van KPN werkt via IGMP-Snooping. Netflix ofzo niet. De app van KPN op de smarttv gebruikt ook geen IGMP-Snooping. Maar de tv-ontvanger van KPN gebruikt wel IGMP-Snooping bij live kijken. Dat geeft dan dus problemen.

Uitgesteld kijken, dus een opname kijken, of via de tv gids een programma terug kijken wat gisteren uitgezonden is, dat zal ook geen problemen opleveren. Want dat gebruikt geen IGMP-Snooping. Maar live tv wel.

Desinformatie.

Het heeft probleemloos gewerkt totdat er een firmware update van Devolo 5.10.2 (2022-06-09 erin heeft gepushed!

Tot op de dag van vandaag blijft het vanuit Devolo angstvallig stil.

Ik zou graag eens willen testen met een de nieuwste Arris VIP5202.

Wellicht is een het een combi probleem sinds de nieuwe firmware update op de devolo's.

Inmiddels zit er firmware 7.12.4.115 op. Maar dat werkt dus ook niet


De betreffende Devolo werkt met de volgende techniek:

Toekomstbestendig dankzij G.hn

Met die techniek werken ook de powerline-adapters van Ziggo, G.hn en bij die adapters was mijn ervaring, als je ze voor de tv-decoder gebruikt, de wifi uitschakelen, anders wordt de tv-ontvangst verstoord, zonder wifi aan werkt het perfect.

 


Dat fabrikanten zeggen dat hun apparaten igmp snooping ondersteunen wil nog niet altijd veel zeggen. TP-Link zegt ook dat hun Deco's igmp snooping ondersteunen. Maar meestal werken de tv ontvangers er toch niet op. En soms ook wel. Bij sommige mensen werkt het. Maar vaak zat niet.


Ik hoop dat er snel een oplossing komt met een update van de firmware voor de devolo magic 2 WiFi 6 want wij kunnen ook geen live tv meer kijken… echt niet leuk voor zo een dure aankoop! WiFi werkt perfect maar live tv kijken en/of zappen werkt niet. 


Ik hoop dat er snel een oplossing komt met een update van de firmware voor de devolo magic 2 WiFi 6 want wij kunnen ook geen live tv meer kijken… echt niet leuk voor zo een dure aankoop! WiFi werkt perfect maar live tv kijken en/of zappen werkt niet. 

Hallo @Fien Carlier , dan kun je het beste op de website van Devolo kijken. KPN heeft hier niets mee van doen.

 


Ik heb hetzelfde probleem met deze Devolo sinds juni. Hoe kom ik aan de oude firmware?

Bedankt alvast.

Theo Schouten


Ik heb hetzelfde probleem met deze Devolo sinds juni. Hoe kom ik aan de oude firmware?

Bedankt alvast.

Theo Schouten

Hallo @theoschouten , staat hieronder misschien de info die je zoekt:

https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm


Dit is niet van toepassing op de DEVOLO adapters.


Dit is niet van toepassing op de DEVOLO adapters.

Dan kun je het beste even op de website van Devolo kijken @theoschouten 


@quiet-wildcard heb jij voor mij de oude firmware nog? Devolo reageert niet op deze vraag.


Ik heb ook een vraag uitstaan bij Devolo over deze kwestie. In de tussentijd druk ik bij de start van elk programma kort op pauzeren en dan gelijk weer afspelen. Dan kijk je met 1 seconde vertraging, maar wel zonder haperingen.


@quiet-wildcard heb jij voor mij de oude firmware nog? Devolo reageert niet op deze vraag.

De betreffende Devolo werkt met de volgende techniek:

Toekomstbestendig dankzij G.hn

Met die techniek werken ook de powerline-adapters van Ziggo, G.hn en bij die adapters was mijn ervaring, als je ze voor de tv-decoder gebruikt, de wifi uitschakelen, anders wordt de tv-ontvangst verstoord, zonder wifi aan werkt het perfect.

 

Beste JanD,

De Devolo Magic WiFi 2 Mesh adapters werken super!

Aanschaf van 400 eu, maar dan heb je iets waar CAT 6A AWG 23 ook een onmogelijke opgave is.

Je bent appels met peren aan het vergelijken in mijn opinie. Deze powerlines doen hun werk goed. Zekers als het elektriciteitsnet geaard is!

Echter heeft Devolo met het uitrollen van firmware update 5.10.2 de boel vernacheld medio juni dit jaar.

@theoschouten @Fien Carlier 

Firmware 5.9.5 welke nog wel goed werkt op de Devolo Mesh WiFi 2 adapters is kan je hier vinden publiekelijk.

https://fichiers.touslesdrivers.com/70186/delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin


Inmiddels zit er firmware 7.12.4.115 op. Maar dat werkt dus ook niet


7.12.4.115 is specifiek voor enkel de LAN adapters (niet de WiFi 6 mesh adapters)

Het probleem zit hem naar mijn idee juist in de laatste firmware 5.10.2 welke voor de WiFi 6 adapters ontwikkelt is.


@Quiet_Wildcard de laatste link die u plaatste is niet naar de site van Devolo. Dit is 1 of andere vage driver site ofzo. Zoiets zou je nooit moeten installeren. Want je weet niet of die software echt is wat het zegt wat het is. Er kan heel goed een virus in verwerkt zitten.


 

@Quiet_Wildcard de laatste link die u plaatste is niet naar de site van Devolo. Dit is 1 of andere vage driver site ofzo. Zoiets zou je nooit moeten installeren. Want je weet niet of die software echt is wat het zegt wat het is. Er kan heel goed een virus in verwerkt zitten.



Ik begrijp je bezorgdheid volkomen maar in dit geval is dit niet een of ander vage driversite.
Ben niet voor een gat te vangen.

Devolo weigert voorals nog e.e.a. te publiceren en hebben zelf de hosting van 5.9.5 offline gehaald.
Zal vermoed ik ook wel z'n vulnerabilties en/of exploits redenen hebben…. echter werkt dat beter dan 5.10.2…. graag zou ik zien dat ze ASAP een update beschikbaar stellen boven op 5.10.2 waarin het IPTV VLAN problem is getakkelt.

De checksum van https://fichiers.touslesdrivers.com/70186/delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin is door mij gecontroleerd:

MD5 Checksum: 3FF10CAA92C7373F5C1C63E320655698
SHA-1 Checksum: E7CAC2A13B67C14CA98B3CF848CC3276ECDBA443
SHA-256 Checksum: 0855D7688D1C3B076B4F53F439F2D38C53F8DEF8EBED5648AF79C159CDD6E9B0
SHA-512 Checksum: 49F004F5EA596BB272C7D49A5D21D8F8A09C777C96429760E049B93698A8D404B9C1C986E7A243C8EDA6E5295875855F43F18AFD2543950E38846BA8EF98BA41

En voor de CRC32 liefhebbers: B6D4C795


Leuk dat u die checksums plaatst, maar wat hebben we daar aan? Waar haalt u die vandaan? Staan die wel op de site van Devolo soms? Linkje?