Skip to main content

Mijn zwager heb ik begin dit jaar geadviseerd in de Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit voor het verbeteren van de WiFi in huis en dan voornamelijk naar zolder waar er ook breedband internet benodigd is. Helaas is een kabel trekken naar zolder nagenoeg geen optie dus gekozen voor:

Devolo Magic WiFi 2 WiFi 6 Multiroom Kit

Art. 08829

EAN: 4250059688292


Zo gezegd zo gedaan, aangeschaft begin dit jaar en gaan. Werkte perfect. Gewoon de volledige 100 Mbit door de lucht overal in huis en probleemloos TV kijken. Gaat ook goed met de 20 taal diverse telefoons Tablet Android TV's etc. en vriendjes en vriendinnetjes met hun telefoons in en uitlopen en op de gasten WiFi zitten. Tot medio juni! De Interactieve TV ontvanger van KPN te weten de Arcadyan HMB2260 v2 kwam met foutcode "stb-nmc-400 nadat er veelvuldig wordt gezapt.

Na wat onderzoeken kwam ik er al snel achter dat Devolo firmware heeft uitgerold op Devolo Magic 2 LAN en de 2 Devolo Magic 2 WiFi 6 Mesh powerline adapters. Deze was geupgrade naar resp.  7.12.4.115 op de LAN en 5.10.2 (2022-06-09) op de 2 Mesh Powerline adaptors.

Nu had ik nog de firmware update van maart dit jaar in mijn bezit. delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin versie 5.9.5. Deze heb ik teruggeplaatst en op de LAN adapter de 7.12.2.110 (2022-03-14) en warempel de problemen zijn weer verdwenen!

Nu lees ik over deze specifieke problematiek vrij weinig op het forum. Maar kan me bijna niet voorstellen dat met de hedendaagse wetenschap en vele miljoenen KPN aansluitingen er niet meer klanten met deze problematiek? 🤔

Vervolgens acht ik de kans heel groot dat er wel meerdere klanten moeten zijn met deze specifieke setup (Arcadyan en Devolo Magic WiFi 2) en ook deze problemen sinds medio juni ervaren.

Het zou ook nog een combinatie kunnen zijn van Samsung TV / Bose Soundsystem / wat Samsung telefoon en tablets. Iphon's etc etc. maar dat acht ik te verwaarlozen dat het daar ook mee te maken heeft. Verwacht dat er iets niet goed geschreven is in de 5.10.2 firmware gedateerd van (2022-06-09)

Ik heb het idee dat de devolo's multicast streams niet goed meer kunnen verwerken met de laatste firmware en e.e.a. vol loopt en niet goed wordt afgemeld nadat er op een VLAN stream is geabonneerd bij het zappen. Daardoor ontstaat naar mijn idee vervolgens foutcode stb-nmc-400. Correct me if i am wrong please 😊

Om dat ik er vrij weinig over kan vinden, wat mij overigens verbaast ben ik dit topic maar gestart.

Devolo heb ik al gecontact hierover, maar nog geen respons van mogen ontvangen.

Zijn hier meer gebruikers met de Devolo Magic 2 WiFi 6 Multiroom Kit en ook TV met de Arcadyan HMB2260 v2 en ervaren deze problematiek sinds kort?

Een oplossing is overigens om in de huidige setup de "stb-nmc-400” foutcode te omzeilen door TV even voor een paar seconden te pauzeren en dan weer op play te drukken dus in principe terug te kijken en het live / lineair tv kijken dus niet meer te doen. Maar dat is dus geen plezierig TV kijken als je aan het zappen bent.

Ik zie uit naar de reacties en ervaringen. Eventueel kan ik je ook helpen aan een firmware back roll naar 5.9.5.

maar wat hebben we daar aan?

De integriteit te checken. Als het goed is doet webinterface in de Devolo Magic 2 WiFi 6 dat ook al voordat je probeert de bin in te laden …. als de download corrupt raakt en/of de bin file is zou niet geschikt zijn wordt die geweigerd en gewoon niet verder geflashed.
 

Waar haalt u die vandaan? Staan die wel op de site van Devolo soms?

De file is offline. Zie m'n reactie hierboven. 

https://www.devolo.de/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/magic-2-wifi-6/firmware/delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin


Ergens in januari had ik deze gedownload en stond in onze systemen. Dus de fingerprint gechecked en die is 1 op 1 zoals deze nu nog op touslesdrivers.com wordt gehost. Zie de hashes hierboven.

 


@Quiet_Wildcard Niemand kan dus controleren of hetgeen wat u beweert met die checksums ook echt klopt. En of die download waar u naar verwijst echt veilig is.


Weet iemand of je de fabrieksinstellingen terug kunt zetten en dan weer de “oude” firmware hebt?

Bedankt voor alle suggesties en ideeen ind it topic. Zeer leerzaam.

 


Weet iemand of je de öude” firmware terugkrijgt als je de fabrieksinstellingen herstelt?


@Quiet_Wildcard Niemand kan dus controleren of hetgeen wat u beweert met die checksums ook echt klopt. En of die download waar u naar verwijst echt veilig is.

Er wordt veel op internet gedumpt wat een kant nog wal slaat. Daar maak jij je IMHO wederom schuldig aan in dit topic 🤔
Alleen maar desinformatie verspreiden, wat niet van toepassing is op de overige informatie welke in dit topic wordt gedeeld.

Dus dat niemand het kan controleren is niet waar. Dat je niet de know how hebt is wat anders.

Ik vraag me af of je überhaupt weet wat IGMP is en waarom er gebruik wordt gemaakt van multicast streams.


Graag wil ik je vragen je informatie goed te controleren voor je beweringen doet richting TP-LINK of andere onwaarheden verspreid. Iets met klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Niet dat ik ook exact weet waar die klepel luid 😉, maar ik doe niet zomaar klakkeloos aannames.


Devolo kan beamen dat de fingerprint file nu nog gehost op touslesdrivers.com overeen komt met firmware versie 5.9.5 

File delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin
Size: 27.591.543 bytes

MD5: 3FF10CAA92C7373F5C1C63E320655698

SHA-1: E7CAC2A13B67C14CA98B3CF848CC3276ECDBA443

CRC32: B6D4C795

Daarnaast zou je bijvoorbeeld in je omgeving bij een gerenommeerd IT partner te raden kunnen gaan als je dat meer vertrouwen geeft. 😉

Een bin file is niet zomaar schadelijk. Het is geen executable. Bovendien zoals gezegd kan er weinig fout gaan met een bin file waarvan de fingerpint niet zou kloppen. Dat accepteert die devolo simpel weg niet, of althans zou die nooit mogen accepteren dus zou er ook geen malafide firmware ingeladen mogen kunnen worden.

 

@Nick83 Check your facts please.


@theoschouten 

Klopt het dat achterop je Devolo MAGIC 2 WiF 6 adapter in de rechter bovenhoek MT 3187 staat?
Die MT code staat voor naar mijn weten het land of althans de stekervorm standaard (TYPE F ) Duitsland Nederland Spanje Noorwegen. In belgie zal die weer anders zijn.

Check dat eerst voor de zekerheid, Niet dat je toch niet een geschikte Devolo MAgic Wifi 2 powerline adapter hebt.

Zie hier achterkant met het type nummer.


Als het goed is, en je hebt de adapter nog in de default instellingen staan is automatisch 5.10.2 in die adapter gepushed als deze aan internet verbonden is.

Deze kan je gewoon weer terug zetten naar 10.5.2 indien gewenst en weer halen op
https://www.devolo.nl/magic-2-wifi-6#c100373

Sterker nog de firmware gehost op 
https://fichiers.touslesdrivers.com/70186/delos_magic-2-wifi-6_5.9.5_2021-10-20.bin
Is de orginele firmware waarmee de adapter kwam out of the box.

Deze geeft naar mijn bevindingen geen problemen met multicast verkeer over de stekkers.


Weet iemand of je de öude” firmware terugkrijgt als je de fabrieksinstellingen herstelt?

Om nog even terug te komen hierop. Zodra je in de webinterface en/of de PLC reset knop langer dan 10 seconden indrukt komt (helaas) de out of the box firmware niet terug.

Het is dus de vraag welke firmware er nu op draait. Log in via het toegewezen IP adres veelal. 

192.168.2.10 t/m 254 als deze in op experiabox V10 of hoger zijn geinstalleerd en/of 192.168.178.10 t/m 254 als deze op een Fritz!Box zijn gezet.

Als je in de webinterface bent aangekomen en je hebt die nog niet password beveiligd dan lees je de geinstalleerde versie zo af in de linker onderhoek van je webbrowser. 
 

Ps. waar 10.5.2 hierboven staat bedoel ik uiteraard versie 5.10.2 typefout welke ik niet meer kan bewerken in de post hierboven.


Bedankt voor alle informatie. Ik ga er mee aan de slag.


Ik heb voor de Magic2 Lan adapters (met hetzelfde tv probleem) van Devolo een link gekregen naar de firmware van maart. Dat zou moeten helpen.

Voor degenen met Lan adapters: https://discovery.devolo.com/index.php/s/xaq4Kax7GaRiacz/download?path=%2FMagic2_LAN&files=devolo-ghn_upgrade_hw000B3B02-10_7.12.2.110_2022-03-14.bin

 

Maar helaas, het is nu nog slechter


Ik heb voor de Magic2 Lan adapters (met hetzelfde tv probleem) van Devolo een link gekregen naar de firmware van maart. Dat zou moeten helpen.

Voor degenen met Lan adapters: https://discovery.devolo.com/index.php/s/xaq4Kax7GaRiacz/download?path=%2FMagic2_LAN&files=devolo-ghn_upgrade_hw000B3B02-10_7.12.2.110_2022-03-14.bin

 

Maar helaas, het is nu nog slechter

Voor de magic 2 LAN probeer eens een backrol naar een eerder firmware van 21 juli 2021
Dus ipv 7.12.2.110 zou lijkt mij 7.10.4.87 in jou geval wel moeten werken.

Deze kan je vinden ook bij devolo via:

https://www.devolo.com/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/magic-2-lan/firmware/devolo-ghn_upgrade_hw000B3B02-10_7.10.4.87_2021-07-21.bin

Want heeft het wel altijd gewerkt?


Ik heb voor de Magic2 Lan adapters (met hetzelfde tv probleem) van Devolo een link gekregen naar de firmware van maart. Dat zou moeten helpen.

Voor degenen met Lan adapters: https://discovery.devolo.com/index.php/s/xaq4Kax7GaRiacz/download?path=%2FMagic2_LAN&files=devolo-ghn_upgrade_hw000B3B02-10_7.12.2.110_2022-03-14.bin

 

Maar helaas, het is nu nog slechter

Voor de magic 2 LAN probeer eens een backrol naar een eerder firmware van 21 juli 2021
Dus ipv 7.12.2.110 zou lijkt mij 7.10.4.87 in jou geval wel moeten werken.

Deze kan je vinden ook bij devolo via:

https://www.devolo.com/fileadmin/Web-Content/DE/products/hnw/magic-2-lan/firmware/devolo-ghn_upgrade_hw000B3B02-10_7.10.4.87_2021-07-21.bin

Want heeft het wel altijd gewerkt?

Altijd is een groot woord, ik kreeg het KPN tv kastje, die werkte met de trage adsl lijn, na een paar dagen werd glasvezel aangesloten (31 mei), toen werkte het ook gedurende een  week. Daarna niet meer.

Ik zal eens testen met jpuw link. Overigens is de nieuwste firmware van juni niet meer beschikbaar via Devolo.


Overigens is de nieuwste firmware van juni niet meer beschikbaar via Devolo.

Dat is versie 7.12.4.115 als het goed is. Deze bin file heb ik helaas ook niet. En is naar mijn weten enkel gepushed naar de betreffende powerlines indien ze ontvankelijk er voor waren. Deze is ook bij mij weten (nog) niet gepubliceerd op devolo.com


Ik heb nu van alles geprobeerd, zowel met de Magic2-lan, als met de Magic2-wifi6, oude firmware er op gezet. Maar het blijft hopeloos. Dus voorlopig druk ik even op pauze en dan werkt het met 1 seconde vertraging.


Zo werk ik voorlopig ook. Alleen lastig dat dit niet werkt voor radiozenders


Ik heb nu van alles geprobeerd, zowel met de Magic2-lan, als met de Magic2-wifi6, oude firmware er op gezet. Maar het blijft hopeloos. Dus voorlopig druk ik even op pauze en dan werkt het met 1 seconde vertraging.

Dan is er vermoedelijk een ander apparaat in het thuis netwerk opgenomen wat de storing veroorzaakt op de experiabox en doorgeeft in je interne netwerk omdat andere apparaten luisteren naar de multicast streams maar er niets mee doet en je interne netwerk volloopt.

Een oplossing kan zijn minimaal een GS105Ev2 tussen de experiabox en/of fritz!box te zetten en de overige lan porten daarop vrij te laten en dus ook de powerlines  en overige bekabelde apparaten achter de GS105Ev2 smart managed switch te zetten zodat je zeker weet dat er IMGP snooping plaats vindt.

https://www.netgear.com/nl/business/wired/switches/plus/gs105ev2/

Niet dat ik aandelen Netgear heb, maar in dit geval moet ik @Nick83 gelijk geven en kan je beter  switches van TP-Link overslaan. Ook andere types van Netgear bijvoorbeeld de GS305E serie zou ik ook overslaan. (bouwkwaliteit is minder + geen liftetime warrenty meer) ondanks dat deze IGMP snooping zouden doen. Maar ga zeker niet voor unmanaged switches.


Ik heb nu van alles geprobeerd, zowel met de Magic2-lan, als met de Magic2-wifi6, oude firmware er op gezet. Maar het blijft hopeloos. Dus voorlopig druk ik even op pauze en dan werkt het met 1 seconde vertraging.

Dan is er vermoedelijk een ander apparaat in het thuis netwerk opgenomen wat de storing veroorzaakt op de experiabox en doorgeeft in je interne netwerk omdat andere apparaten luisteren naar de multicast streams maar er niets mee doet en je interne netwerk volloopt.

Een oplossing kan zijn minimaal een GS105Ev2 tussen de experiabox en/of fritz!box te zetten en de overige lan porten daarop vrij te laten en dus ook de powerlines  en overige bekabelde apparaten achter de GS105Ev2 smart managed switch te zetten zodat je zeker weet dat er IMGP snooping plaats vindt.

https://www.netgear.com/nl/business/wired/switches/plus/gs105ev2/

Niet dat ik aandelen Netgear heb, maar in dit geval moet ik @Nick83 gelijk geven en kan je beter  switches van TP-Link overslaan. Ook andere types van Netgear bijvoorbeeld de GS305E serie zou ik ook overslaan. (bouwkwaliteit is minder + geen liftetime warrenty meer) ondanks dat deze IGMP snooping zouden doen. Maar ga zeker niet voor unmanaged switches.

Ik heb alles afgekoppeld van de KPN Box12, wifi uitgezet, en alleen de Devolo aangesloten. Op de andere Devolo zit alleen het KPN tv kastje. Er zit dus niets anders in het netwerk. 


Ik heb alles afgekoppeld van de KPN Box12, wifi uitgezet, en alleen de Devolo aangesloten. Op de andere Devolo zit alleen het KPN tv kastje. Er zit dus niets anders in het netwerk. 


En de bekabeling tussen de Devolo en de Experiabox en tussen de devolo en de STB is ook in orde?
Kan het zijn de de 8 aderige bekabeling kortsluiting maakt op 1 of meerdere contactjes?
Ik ga er vanuit dat je gegoten kabels gebruikt (kant en klaar) en niet zelf geknepen. Dat komt ook nog wel eens voor dat daardoor storingen ontstaan.


Ik heb alles afgekoppeld van de KPN Box12, wifi uitgezet, en alleen de Devolo aangesloten. Op de andere Devolo zit alleen het KPN tv kastje. Er zit dus niets anders in het netwerk. 


En de bekabeling tussen de Devolo en de Experiabox en tussen de devolo en de STB is ook in orde?
Kan het zijn de de 8 aderige bekabeling kortsluiting maakt op 1 of meerdere contactjes?
Ik ga er vanuit dat je gegoten kabels gebruikt (kant en klaar) en niet zelf geknepen. Dat komt ook nog wel eens voor dat daardoor storingen ontstaan.

spnternieuwe kabels, maar ook kabels gewisseld. Andere apparatuur die aansluit werkt probleemloos. 


Intussen is er een nieuwe firmware update beschikbaar. Hopelijk gaat dat het probleem oplossen.


Het lijkt er bij mij op dat de nieuwe firmware (september0 HET PROBLEEM HEEFT OPGELOST.


Het lijkt er bij mij op dat de nieuwe firmware (september0 HET PROBLEEM HEEFT OPGELOST.

Dat klinkt goed. Nu heb ik een Magic2 wifi6, en Magic2 Lan adapter. Voor de laatste is geen update. Zou ik dan de Wifi6 bij de modem moeten zetten en de Lan bij de tv-box, of juist andersom? Of zou het in deze combi sowieso niet werken?


Ik heb de LAN adapter gekoppeld aan het modem in de meterkast en de 2 wifi adapters op 2 plaatsen in huis die elk een TV ontvanger van KPN bedienen.


Ik heb de LAN adapter gekoppeld aan het modem in de meterkast en de 2 wifi adapters op 2 plaatsen in huis die elk een TV ontvanger van KPN bedienen.

Bij mij is dat nog geen succes… Welke firmware heb jij op de Lan?


Helaas helaas.

DE vreugde was van korte duur. Na een dag is het probleem weer terug op 1 van de adapters. De tweede TV op de andere adapter werkt wel nog goed.

De firmware van de LAn is 7.12.4.115 (2022-06-02)


Ik heb die van maart, die jij hebt is niet meer te downloaden. Maar blijkbaar is dat ook geen garantie op succes..