Skip to main content

Als oud klant van Telfort voel ik mij wel degelijk gediscrimineerd.

Pasgeleden contact gehad met een medewerker van KPN omdat ik vaak problemen heb met TV kijken.

Terugkijken hapert vaak. Opgenomen programma’s willen niet opstarten, of het duurt een tijdje. Met het blauwe knopje even snel vooruit hapert af en toe dermate erg dat ik het tv-kastje helemaal uit moet zetten en dan weer moet laten opstarten. Netflix is vaak super langzaam.

Deze medewerker had een aantal stappen met mij doorlopen en beloofde toen twee nieuwe tv-kastjes te sturen.

Na een paar dagen niets gehoord te hebben maar weer gebeld. Mevrouw die ik sprak kon niets voor mij doen omdat alleen degene waar de afspraak mee gemaakt was de track & track code kon zien. Maar ze beloofde dat die collega mij nog terug zou bellen. 

Dat is dus niet gebeurd.

De maandag daarna maar weer gebeld. Kreeg ik weer iemand anders aan de lijn. Weer een aantal stappen doorlopen. Nee, ik krijg geen nieuw tv-kastje want het huidige doet het nog. Ja, maar niet goed.

Als het mij niet bevalt dan moet ik maar overstappen naar een andere provider was de reactie van deze Jeroen.

Sinds deze week heb ik Prime Video. Daar kan je naar kijken via kanaal 203. Fijn dacht ik, kan ik naar een aantal films en series kijken die nergens anders te zien zijn.

Daarover vandaag gebeld met een heel vriendelijke Domingo van KPN. Hij heeft van afstand de software van het tv-kastje opnieuw geïnstalleerd.

Toen begon hij met de suggestie dat ik dan misschien nieuwe kastjes zou moeten krijgen, omdat de kastjes die ik nu heb waarschijnlijk heel oud zijn. Dat klopt, die zijn al heel oud. Die had ik al jaren tijdens mijn Telfort tijd.

Toen kwam het gesprek over mijn eerdere contacten met zijn collega’s.

Ook dat de eerdere belofte om nieuwe kastjes op te sturen geannuleerd was. Dat ging hij onderzoeken. Waarom was dat.

Blijkt dat ik als oud Telfort klant niet dezelfde rechten heb als een KPN klant.

Dat vind ik heel raar omdat ik nooit de keuze heb gehad tussen Telfort en KPN.

Wat mij betreft was ik gewoon bij Telfort gebleven.

Kortom, je wordt als oud klant van Telfort bij KPN gediscrimineerd.

Ach schei toch uit met dat "ik wordt gediscrimineerd ". Als de tv ontvanger kapot is krijg je gewoon een nieuwe.  Maar een medewerker moet zeker weten dat ie kapot is anders kunnen ze niets doen. Dat u Netflix kan kijken via de ontvanger geeft al aan dat u geen oude ontvanger hebt. Is de ontvanger met een kabel aangesloten op het modem of met draadloze verbindingsets? Heeft u d'r kabels al gecontroleerd? Oxidatie in een stekkertje kan al problemen geven namelijk.  


Welk type ontvangers heeft u nu?

U zou er ook voor kunnen kiezen om 6 maanden het 4K abonnement te nemen. Dan krijgt u automatisch nieuwe ontvangers opgestuurd.


Nee @Dreetje dat kan niet. Dan ga je automatisch naar een kpn Hussel abonnement en het lijkt erop dat TS dat niet wil. 


@Joep1965 U bent blijkbaar een groot fan van KPN. Heeft u mijn verhaal wel gelezen?

Bovendien is uw toon erg vriendelijk en behulpzaam. 


Welke tv ontvangers heeft u nu? Welk typenummer staat er op de sticker? 


@Nick83 Dit is allemaal besproken met KPN. Vandaag ongeveer 1,5 uur met medewerkers gesproken. 
Ze vertellen gewoon dat je als oud Telfort klant anders behandeld wordt als KPN klant.


@RobWal , eerst eens voor de duidelijkheid: ook een klant van KPN krijgt niet zomaar een nieuwe ontvanger, maar alleen maar als die originele echt stuk is of heel erg oud. Maar ontvangers,waar Netflix op draait, vallen dus nog niet in deze kategorie 'oud'.

Vandaar nog eens een aantal vragen. Wat voor een type ontvanger heeft u? Hoe is die aangesloten: bekabeld of via een draadloos setje? Als bekabeld: heeft u al een andere kabel geprobeerd? Die Software is al opnieuw geïnstalleerd? Een 'frisse start' is ook al (door u of een KPN medewerker) gedaan? Als wij hier antwoorden op hebben dan kunnen wij verder kijken wat er nog te doen valt.


Ik heb zeker uw verhaal gelezen. U heeft niet de beste medewerkers aan de telefoon gehad. Als u Netflix en andere apps heeft dat is het geen oude ontvanger.  Misschien is de kast wat ouder maar de software is actueel.  Als het beleid van kpn inderdaad is dat oud Telfort klanten achtergesteld worden dan is dat zeer kwalijk. Eerlijk gezegd heb ik die signalen nooit hier op het forum gezien. Kpn is blij met alle klanten en wil ze ook graag houden. De eerste zin in mijn vorige bericht had ik achteraf gezien beter niet kunnen schrijven maar het riep wat irritatie bij me op.


@Joris62 de kabels zijn gecontroleerd. Origineel. Niets aan veranderd. 
hmb2260. 
Software is door medewerker van KPN opnieuw (weer en nogmaals) geïnstalleerd. 
Vraagje: bent u kpn medewerker?


@Nick83 Dit is allemaal besproken met KPN. Vandaag ongeveer 1,5 uur met medewerkers gesproken. 
Ze vertellen gewoon dat je als oud Telfort klant anders behandeld wordt als KPN klant.

Klopt hoor, dat heeft mijn moeder ook regelmatig te horen gekregen. Ik hoop dat de kpn medewerkers je hier op het forum beter kunnen helpen. Deze hebben hier nog niet gereageerd, wel (onbeschofte)door kpn benoemde super users, ondertussen is het voor hun handig dat jouw forum profiel zoveel mogelijk is ingevuld. Succes 🙂 @RobWal 


@Joris62 de kabels zijn gecontroleerd. Origineel. Niets aan veranderd. 
hmb2260. 
Software is door medewerker van KPN opnieuw (weer en nogmaals) geïnstalleerd. 
Vraagje: bent u kpn medewerker?

Nee, ben ik niet. Ik ben - zoals de meeste hier op het forum - gewoon klant bij KPN.

Deze ontvanger valt dus niet in de categorie 'oud', ook niet voor KPN klanten.

Over die bekabeling: gecontroleerd, maar niet door een andere/nieuwe vervangen?


hmb2260. 

Deze is inderdaad behoorlijk op leeftijd. Maar als die omgeruild word, dan is de kans aanwezig dat u weer precies dezelfde krijgt. Want dat lees ik in de topics van afgelopen weken, dat KPN dit type nu nog steeds levert. Het heeft er verder niets mee te maken dat u oud Telfort klant bent. Ook KPN klanten krijgen dit type.

Dit topic bijvoorbeeld:

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/hoe-zet-ik-tijdweergave-aan-op-het-display-van-mijn-nieuwe-hmb2260-574706?postid=1609318

"mijn nieuwe HMB2260" 🙄


@Nick83 Aan de kabels is niets veranderd. 


@Nick83 Aan de kabels is niets veranderd. 

Ik heb geen vraag gesteld over kabels. Maar dat kan nog: gebruikt u zulk soort dingen? 

Draadloze verbindingset? DVS? Devolo? Powerline? Allemaal synoniemen voor hetzelfde. 


Ja. Devolo 500. 
volgens monteur van kpn zijn die heel goed. 


Ja. Devolo 500. 
volgens monteur van kpn zijn die heel goed. 

Is er onlangs een KPN monteur bij u langs geweest? Voor de tv ontvanger?

We zien hier op het forum veel problemen met deze dingen voorbij komen. Met de komst van meer en meer zonnepanelen worden de problemen steeds groter. Ook LED verlichting en dimmers voor lampen kunnen storen.

Ik adviseer u om - in ieder geval tijdelijk - een utp-kabel rechstreeks van het modem naar de tv ontvanger te leggen. En kijk dat eens een poosje aan.


Nee. Voor de WiFi.

 

Met hem alles nagelopen. 
we zijn ongeveer 2 uur bezig geweest. 
ook tv boven gecontroleerd. 

De problemen met de tv waren er voor die tijd ook al. 
Het schijnt alleen maar erger te worden. 
 

Een kabel van meterkast naar tv beneden is niet te doen. 
Bovendien loopt er een kabel rechtstreeks van modem naar tv boven en daar zelfde gedoe. 


Ik zou graag een paar dingetjes rechts willen zetten indien mogelijk.

  • Telfort is volledig ingelijfd bij KPN, dat betekend dat er geen andere processen voor KPN klanten of (ex-)Telfort klanten zijn.
  • De HMB2260 is zeker niet meer de nieuwste maar draait nog wel op de nieuwste software, vandaar het beleid dat wanneer deze gewoon nog werken ze niet worden vervangen. Dit voor zowel KPN als (ex-)Telfort klanten. Nogmaals, het zijn dezelfde processen.
  • De Devolo 500 is een draadloze verbinding set via het stroomnet, zoals @Nick83 terecht aangeeft is dit niet meer zoals geweest. Enkele jaren geleden verkocht elke monteur deze als warme broodjes omdat het oprecht goed werkte en het een perfecte oplossing was voor tv’s die niet eenvoudig bedraad aangesloten kunnen worden. Maar wat een monteur vijf jaar geleden nog heel goed vond kan inmiddels zwaar achterhaald zijn. Het stroomnet is landelijk redelijk overbelast, en deze apparaten hebben ontzettend veel last van invloeden van buitenaf zoals elektrisch laden, koken, zonnepanelen of led-lampen. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat er nog collega’s zijn die dit als oplossing zien. Zelf draadloos via superwifi is nog beter.

Conclusie; de problemen die je ervaart zijn hoogstwaarschijnlijk verholpen door de dvs te vervangen voor een bekabelde verbinding. U gaf eerder aan dat u twee ontvangers heeft. Probeer de kastjes anders even van plek om te wisselen met degene die wel bedraad is aangesloten. Mogelijk zie je dan al een groot verschil. Verder is het altijd mogelijk om via kpn.com/monteur zelf een monteur in te plannen mocht je niet weten hoe je het beste de tv bekabeld kan aansluiten. Zelf vindt ik dat kpn hier een hele schappelijke prijs voor rekent. 


Beste @Ik_Hussel ,

Medewerkers van kpn vertelden zelf dat er verschil is tussen tft en kpn klanten. 
tft staat voor Telfort. 
Verzin ik niet zelf.

Je eerste punt klopt dus niet. 
 

Omdat ik Telfort klant was krijg ik niet een nieuw tv kastje. Hun woorden. Zou ik een ‘normale’ kpn klant zijn, dan had de medewerker van vanmiddag wél twee kastjes mogen opsturen. 
 

Dit is toch een vorm van discriminatie, of niet dan. 


Omdat ik Telfort klant was krijg ik niet een nieuw tv kastje.

Het is onzin. Ook KPN klanten met een oud abonnement krijgen nooit een nieuw kastje. Als het kastje stuk is word het vervangen door een ander "oud" kastje. Alleen klanten die de nieuwste abonnementsvorm hebben, Hussel dus, en daarbij het 4K pakket geactiveerd hebben krijgen het nieuwste kastje bij vervanging. Verder niemand.


Hier een ander topic van iemand met een kapotte 2260 die gewoon weer een andere 2260 gekregen heeft:

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/geen-signaal-via-hdmi-hmb2260-kan-ik-een-vervangende-tv-ontvanger-krijgen-569781?postid=1619295#post1619295


Beste @Ik_Hussel ,

Medewerkers van kpn vertelden zelf dat er verschil is tussen tft en kpn klanten. 
tft staat voor Telfort. 
Verzin ik niet zelf.

Je eerste punt klopt dus niet. 
 

Omdat ik Telfort klant was krijg ik niet een nieuw tv kastje. Hun woorden. Zou ik een ‘normale’ kpn klant zijn, dan had de medewerker van vanmiddag wél twee kastjes mogen opsturen. 
 

Dit is toch een vorm van discriminatie, of niet dan. 

Tft staat inderdaad voor Telfort, maar dit is omdat de abonnementen voor (oud-)Telfort klanten hetzelfde zijn gebleven. Dit zorgt ervoor dat u waarschijnlijk voordeliger uit bent dan mensen met een KPN Hussel abonnement. Heeft niks met andere benaderingswijze te maken. Ook wij als monteurs hebben niet enkel de nieuwste VIP5202 op voorraad maar ook de oude iTV tuners. Omdat het beleid van KPN voor al haar klanten is; u krijgt pas een nieuw kastje als de oude kapot is, en als u een tv ontvanger heeft welke nog up-to-date is dan krijgt u hetzelfde model weer. Kan het niet mooier maken voor u. 
 

Probeer tijdelijk de tv ontvanger bedraad aan te sluiten of de kastjes om te wisselen en u zult vast en zeker verbetering zien.