Skip to main content

Samsung tv herkent hem niet  bij afspelen telkens lopen geluid en beeld uit de pas. Ook na aanpassen tv en KPN kast. Veel updates en ook vastlopers. Dit alles sinds ik glas aansluiting heb en alles beter zou moeten gaan.

In mijn ogen goedkope materialen die waardeloos werken.

Welke Samsung tv heb je?

Want als je een goede HDMI kabel gebruikt, moet het gewoon goed werken.

 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12? Of te wel, wat zit daar allemaal tussen.


@joop2011  wat moet volgens jou allemaal goed werken? Als trouw forumlid verwacht ik wel dat je weet dat er lipsync problemen zijn.


@joop2011  wat moet volgens jou allemaal goed werken? Als trouw forumlid verwacht ik wel dat je weet dat er lipsync problemen zijn.

 

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

Er zijn nog enkele zaken die KPN moet oplossen.

 

Zie hier voor de zaken waar KPN mee bezig is.

Zie hier (gemaakt door @wjb ) een lijst wensen.

Zie hier voor updates, kan je je op abonneren. 

 

Maar het is zeker geen slechte decoder.

In vergelijking met de Arris VIP 2952 en Arcadyan HMB 2260, die ik eerder heb gehad) is hij zeker niet slechter.😉😊

 

@Berteman waarom geef jij een like, je hebt de Sagemcom DIW7022 zelf helemaal niet.😣

Daarom geef ik ook geen commentaar over de Arris 5202, want die heb ik nooit gehad.😊


@joop2011  de ts geeft aan dat o.a.  zijn geluid niet synchroon loopt . Jij antwoordt daarop dat het met een goede HDMI kabel goed moet werken. Dat is in de meeste gevallen niet zo. Dat is al heel vaak besproken hier op het forum.

 Dan kun je beter antwoorden: gebruik je geen soundbar, zet je instelling bij geluid op stereo. Gebruik je wel een soundbar, zet je instelling bij geluid op passthrough.


Wat mij heeft geholpen, al is het nog niet overal perfect, is naast goede hdmi kabel zowel bij KPn TV+ box de geluidsinstellingen op passthrough/doorloop zetten als bij de Samsung tv zelf. Daar zit onder geluidsinstellingen, geavanceerd de optie om te kiezen uit PCM (stereo), auto of doorloop. Als je ook bij samsung tv doorloop kiest helpt dat enorm


@Danielthuis  dat klopt, heb ik ook in meerdere topics benoemd, zowel tv als box op doorloop zetten als je een soundbar hebt. Ik heb ook zowel een Samsung tv als een Samsung soundbar 


@Danielthuis ik heb m trouwens zelf niet meer doorloop staan bij de tv want daardoor kreeg ik soms het probleem bij mijn soundbar dat ik bij de interne apps op de tv geen geluid had. Dan moest ik het geluid eerst weer op tv luidsprekers zetten, daarna weer terug naar de soundbar en dan had ik weer geluid. Probleem had ik overigens nooit bij mijn Sonos beam maar nu helaas wel bij de Samsung soundbar 


 

@Berteman waarom geef jij een like, je hebt de Sagemcom DIW7022 zelf helemaal niet.😣

 

Dus?

Het is toch algemeen bekend, dat er naast de lipsync nogal wat problemen zijn @joop2011 . 


@joop2011  de ts geeft aan dat o.a.  zijn geluid niet synchroon loopt . Jij antwoordt daarop dat het met een goede HDMI kabel goed moet werken. Dat is in de meeste gevallen niet zo. Dat is al heel vaak besproken hier op het forum.

 Dan kun je beter antwoorden: gebruik je geen soundbar, zet je instelling bij geluid op stereo. Gebruik je wel een soundbar, zet je instelling bij geluid op passthrough.

 

Bij mij is juist het geluid goed synchroon bij Dolby en niet bij stereo (PCM).

En alleen bij TV kijken.

Zie ook de links die ik vermeld heb.  😉😊

 

Ik heb in de tv het geluid van Dolby Atmos op een andere dolby gezet en daarna loopt de soundbar veel beter in spoor. 

Maar of dat de oplossing is, dat weet ik niet helaas.


 

@Berteman waarom geef jij een like, je hebt de Sagemcom DIW7022 zelf helemaal niet.😣

 

Dus?

Het is toch algemeen bekend, dat er naast de lipsync nogal wat problemen zijn @joop2011 . 

 

Jij geeft je mening op gelezen dingen en NIET op ervaring.

Dat kan gevaarlijk zijn en daarom adviseer ik om pas serieus te reageren als je de Sagemcom DIW7022 hebt.

Lipsync is niet bij iedereen, maar over het algemeen alleen via de soundbar en dat kan je op de soundbar of op de DIW7022 instellen. Zie ook hier.

 

Zoals ik al aangaf, ik kan geen mening over de Arris VIP 5202 geven, want die heb ik nooit gehad.

Alleen op wat ik lees, is niet slim, want dan kan je op het verkeerde been gezet worden. 


@joop2011

wat bedoel je precies met: Ik heb in de tv het geluid van Dolby Atmos op een andere dolby gezet

 

ps als ik dolby digital plus kies heb ik gigantische lipsync problemen op alle zenders.

 

 Het vreemde is dat ik dit ook jaren heb gehad op de hmb2260 en opeens de laatste 2 jaar niet meer (op dolby 5.1)


@joop2011

wat bedoel je precies met: Ik heb in de tv het geluid van Dolby Atmos op een andere dolby gezet

 

Ik heb de LG Oled tv.

Daar kan ik kiezen welke Dolby hij aan de soundbar moet doorgeven.

Omdat ik geen Soundbar met Dolby Atmos heb, heb ik dat in de instellingen (met de ab van de tv) veranderd.

Lipsync is sindsdien veel minder en bij Dolby uitzendingen loopt het ook netjes na de wijziging. 

Sagemcom DIW7022 heb ik geluid op automatisch staan. 


 

@Berteman waarom geef jij een like, je hebt de Sagemcom DIW7022 zelf helemaal niet.😣

 

Dus?

Het is toch algemeen bekend, dat er naast de lipsync nogal wat problemen zijn @joop2011 . 

 

Jij geeft je mening op gelezen dingen en NIET op ervaring.

Ik heb de TV+ Box zelf niet. Maar ik ken wel mensen (en vanwege mijn werk kom ik ook bij mensen thuis) die deze hebben en niet iedereen is even enthousiast, anderen juist weer wel en weer anderen zijn blij dat ze deze hebben kunnen ruilen. 👍

Dat kan gevaarlijk zijn en daarom adviseer ik om pas serieus te reageren als je de Sagemcom DIW7022 hebt.

Wat is het gevaar dan precies?

Lipsync is niet bij iedereen, maar over het algemeen alleen via de soundbar en dat kan je op de soundbar of op de DIW7022 instellen. Zie ook hier.

Tja …

Alleen op wat ik lees, is niet slim, want dan kan je op het verkeerde been gezet worden. 

Door wat je leest kan je ook goed geïnformeerd worden. Het is verstandig je goed in te lezen en je in de materie te verdiepen.🧐 


gebruik je geen soundbar, zet je instelling bij geluid op stereo

En daar dan wél bijzetten dat als dat werkt, het nog altijd een workaround is. Want een beetje moderne televisie zonder soundbar kan ook wel beter geluid dan stereo aan.


@Berteman 

Laat maar. 

Een betweter kan ik niet verbeteren.😣

En nee, door lezen kan je nooit 100% goede informatie geven en dat weet ik uit ervaring.😊

Ik laat het hierbij, want hier gaat deze topic namelijk helemaal niet over.


gebruik je geen soundbar, zet je instelling bij geluid op stereo

En daar dan wél bijzetten dat als dat werkt, het nog altijd een workaround is. Want een beetje moderne televisie zonder soundbar kan ook wel beter geluid dan stereo aan.

Dat klopt, het is ook een workaround. Ik heb in een ander topic al eens gemeld dat het eigenlijk goed zou moeten gaan werken op instelling “automatisch “

Alleen op instelling “automatisch “ werkt Dolby Atmos namelijk bij apps zoals Netflix. Dus ik ben ook zeer voor een fix die dit probleem in zijn geheel oplost.

 

Op dit moment voel ik mij daardoor nog genoodzaakt om de interne apps te gebruiken op mijn Samsung tv. Ook al omdat dynamische refresh rate niet ondersteund wordt en HDR automatisch nog niet goed werkt.


Zie o.a. deze update.

 

Ik weet dat KPN werkt aan een nog betere oplossing, maar tot die tijd is dit een optie.

En wat ik zelf heb gedaan, ik heb met de LG AB de instellingen van mijn Oled tv het geluid op Dolby gezet (dus niet meer op Atmos) en dat heeft bij mij geholpen.


Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben geen trouw forumlid, ik kom hier alleen als er iets fout gaat bij de KPN. 

En ja ik heb alles goed aangesloten, wat ik al eerder aangaf met het kastje wat ik gebruikte voordat de fiber in huis kwam werkte perfect. Geen problemen met veel updates geen problemen met vastlopers en geen problemen met geluid en synchronisatie.  Het is sowieso al raar als ik aangeef problemen te hebben met het nieuwe KPN Android tv kastje dat dan mijn tv ineens niet meer goed zou zijn. Maar ik laat het er verder bij daar ik ook lees dat de KPN heeeel druk bezig om het probleem, wat blijkbaar bij veel andere mensen is, op te lossen. TV kastjes omruilen is ook weer zo iets raars. We leveren mindere kwaliteit materiaal en als je klachten heb kan je ruilen zoiets. 

Mijn aansluiting gaat van de experiabox naar het adroid tv kasje en vandaar naar mijn tv. Vanaf mij tv naar mijn  surroundsysteem. Werkte altijd perfect. Tv aan dan ging de KPN en het surroundsysteem aan. Maar nu moer ik extra handelingen doen om de KPN aan te zetten. 8 van de 10x is dit wel synchroon maar bij terug kijken en doorspoelen en/of pauze ben je de klos.

Ik wens een ieder een fijne dag verder en laten we hopen dat het probleem snel verholpen wordt.