Skip to main content

Ik ben overgestapt van KPN iTV naar KPN TV+. Hiervoor een nieuwe ontvanger (Sagemcom DIW7022) ontvangen en de oude ontvanger (Arris VIP5202) retour gezonden.

Op de oude ontvanger had ik op de meeste TV zenders Dolby Digital 5.1 geluid en ook op Netflix en HBOMax. Op de nieuwe ontvanger heb ik echter nergens meer Dolby Digital 5.1 geluid. Ik heb de ontvanger via de optische uitgang aangesloten op mijn receiver, net als bij de oude ontvanger. Ik heb alle geluidsintstellingen al geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat.

Graag advies hoe ik dit probleem oplos.

Hmm, hier heb ik het wel. Bij mij gaat het geluid bij tv kijken wel van de tv naar de audio set. Dolby dus via hdmi naar tv.

Want het optische stekkertje zit nogal tegen de 12 volt invoer aan. De optische aansluiting niet in gebruik. 

Heb je überhaupt geluid via optical?

Hoe is de box verbonden? Via wifi van het v10 modem krijg je niet de multicast streams met Dolby geluid. 

Verder is Dolby 5.1 er momenteel alleen bij live kijken. 


Op de nieuwe ontvanger heb ik echter nergens meer Dolby Digital 5.1 geluid.

Alleen bij live televisie kijken in multicast mode heeft de TV+ Box Dolby 5.1.

Bij het live televisie kijken in unicast mode, uitgesteld televisie kijken en bij het terugkijken van opnames zal het geluid altijd stereo zijn omdat de TV+ Box unicasts vanuit het online (unicast) TV platform betrekt en dat platform alleen stereo ondersteunt.


Het probleem is opgelost. Ik heb slechts 1 HDMI ingang op mijn TV en geen op mijn receiver. Ik gebruik een HDMI switch en daarop zit ook een optische uitgang. Ik heb de optische kabel dus verwijderd uit mijn KPN TV+ box en aangesloten op de HDMI switch. En nu heb ik wel Dolby 5.1 geluid.


Via de optische uitgang van de 7022 zou Dolby 5.1 echter ook moeten werken, @Metal Henkie . Hier wel tenminste.


Vraagje,

 

Ik ben van het oude kpn bleuthoot kastje naar kpn+ gegaan met nieuwe ontvanger mijn oude kpn kastje had bij de gewone zenders 5.1 serround via hdmi. Via het nieuwe kastje en de ultra hdmi kabel ineens niet meer maar wel bij de streamings diensten. Is dit op te lossen dat de zenders het ook weer hebben.

 


Op de nieuwe ontvanger heb ik echter nergens meer Dolby Digital 5.1 geluid.

Alleen bij live televisie kijken in multicast mode heeft de TV+ Box Dolby 5.1.

Bij het live televisie kijken in unicast mode, uitgesteld televisie kijken en bij het terugkijken van opnames zal het geluid altijd stereo zijn omdat de TV+ Box unicasts vanuit het online (unicast) TV platform betrekt en dat platform alleen stereo ondersteunt.

 

Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? Ik heb nu toch weer af en toe geen 5.1 geluid. Na een paar keer “rommelen" met wat instellingen ineens weer wel.


Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? 

Multicast mode is een manier van distribueren. Bij live televisie kijken kan de TV stream vanuit het centrale TV platform in één keer naar alle TV ontvanger gestuurd worden. Dat heet multicasten. Bij uitgesteld kijken (pauzeren, terugkijken en opnames) zal het centrale TV platform een specifieke TV stream naar jouw TV ontvanger moeten sturen. Dat heet unicasten.

Je stelt dit in bij Instellingen -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.


Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? 

Multicast mode is een manier van distribueren. Bij live televisie kijken kan de TV stream vanuit het centrale TV platform in één keer naar alle TV ontvanger gestuurd worden. Dat heet multicasten. Bij uitgesteld kijken (pauzeren, terugkijken en opnames) zal het centrale TV platform een specifieke TV stream naar joue TV ontvanger moeten sturen. Dat heet unicasten.

Je stelt dit in bij Instellingen -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.

Oké, dank voor de uitleg. Ik ga deze instelling controleren en kijken (en luisteren) of mijn probleem dan is opgelost.


Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? 

Multicast mode is een manier van distribueren. Bij live televisie kijken kan de TV stream vanuit het centrale TV platform in één keer naar alle TV ontvanger gestuurd worden. Dat heet multicasten. Bij uitgesteld kijken (pauzeren, terugkijken en opnames) zal het centrale TV platform een specifieke TV stream naar joue TV ontvanger moeten sturen. Dat heet unicasten.

Je stelt dit in bij Instellingen -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.

Oké, dank voor de uitleg. Ik ga deze instelling controleren en kijken (en luisteren) of mijn probleem dan is opgelost.

Let op, als jouw TV+ Box geen verbinding kan maken met het multicast TV platform dan valt deze automatisch terug naar het online (unicast) TV platform en ook dan heb je dus geen Dolby 5.1 meer. Dit kan met name voorkomen als je de TV+ Box via wifi aangesloten hebt.


Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? 

Multicast mode is een manier van distribueren. Bij live televisie kijken kan de TV stream vanuit het centrale TV platform in één keer naar alle TV ontvanger gestuurd worden. Dat heet multicasten. Bij uitgesteld kijken (pauzeren, terugkijken en opnames) zal het centrale TV platform een specifieke TV stream naar joue TV ontvanger moeten sturen. Dat heet unicasten.

Je stelt dit in bij Instellingen -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.

Oké, dank voor de uitleg. Ik ga deze instelling controleren en kijken (en luisteren) of mijn probleem dan is opgelost.

Mijn ontvanger staat ingesteld op Multicast. Het werkt nog niet 100%, maar begrijp tevens dat KPN de komende tijd verbeteringen gaat doorvoeren door middel van regelmatige software updates.


Wat houdt multicast mode in en kan ik dit instellen? 

Multicast mode is een manier van distribueren. Bij live televisie kijken kan de TV stream vanuit het centrale TV platform in één keer naar alle TV ontvanger gestuurd worden. Dat heet multicasten. Bij uitgesteld kijken (pauzeren, terugkijken en opnames) zal het centrale TV platform een specifieke TV stream naar joue TV ontvanger moeten sturen. Dat heet unicasten.

Je stelt dit in bij Instellingen -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.

Oké, dank voor de uitleg. Ik ga deze instelling controleren en kijken (en luisteren) of mijn probleem dan is opgelost.

Let op, als jouw TV+ Box geen verbinding kan maken met het multicast TV platform dan valt deze automatisch terug naar het online (unicast) TV platform en ook dan heb je dus geen Dolby 5.1 meer. Dit kan met name voorkomen als je de TV+ Box via wifi aangesloten hebt.

Ik heb mijn ontvanger bedraad aangesloten, dus dat kan het probleem niet zijn. Bedankt voor het meedenken.


Inmiddels al een tijdje geen problemen meer met het geluid. Ik heb de optische kabel weer aangesloten op de TV+box en ook dat werkt prima. Op de zenders die geen 5.1 geluid doorgeven zit vaak 2.0 heb ik gezien.