Skip to main content

Hallo!

Sinds begin april heb ik KPN Thuis. Op zich werk dat allemaal prima en heb in deze relatief korte tijd 3 firmware updates voor mijn 2 VIP5202 mogen ontvangen.

Nu heb ik gemerkt dat het downloaden van de firmware met een snelheid van maar 2,19 mbit/sec gaat. Dit duurt dan maar liefst 11 minuten.

Ik vraag me dan af waarom dat zo langzaam moet gaan, terwijl als ik een glas zender op zet, dat dit dan met 12,5 mbit/sec gaat. Als het downloaden van de firmware met de snelheid van een glas zender zou gaan, dan gaat dat bijna 6x zo snel (en is de firmware dus binnen 2 minuten binnen!).

Misschien dat iemand mij kan vertellen waarom dat dat is. Misschien dat die firmware van een stukje netwerk af moet komen die het niet aan zou kunnen als het sneller zou gaan dan 2,19 mbit/sec.
Maar misschien als genoeg mensen hier melding van maken, dat er wat aan gedaan kan worden.

Als laatste even een visualisatie van wanneer de firmware gedownload wordt:

Alvast bedankt!

Ik lees mee ervaar hetzelfde met glas en updaten van de Artis 4K boxjes


Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige twee zijn die het als hinderlijk ervaren.

Ik had nu toch al wel een reactie van KPN verwacht. Of moet ik hier perse voor gaan bellen?
Sinds ik sinds begin april klant bent, heb ik al verschillende telefoontjes naar KPN moeten plegen om dingen goed te laten zetten (o.a. koppelen van verschillende producten) en het teveel betaalde gecrediteerd te krijgen (terwijl dat automatisch gecrediteerd zou worden was er gezegd).
Dus ik mag hopen dat ik hier niet ook voor moet gaan bellen.


Hallo @Cafun,

Het is hier heel druk en het is hier geen chat oid. Het kan op dit moment 7 dagen duren voordat je antwoord krijgt op niet spoedige berichten(waaronder deze). 

Om hier even op in te haken, de software wordt momenteel geladen middels unicast en dit is langzamer. Vooral omdat de nieuwe software nu uitgerold wordt, is dit inderdaad beperkt om overbelasting van het netwerk te voorkomen. In de toekomst zal dit mogelijk wel sneller gaan. 


Bedankt voor je reactie @ChrisWissink.
Dat het geen chat is, weet ik, daarom had ik ook twee dagen gewacht met een reactie.
Maar blijkbaar is het hier druk en kan het 7 dagen duren. 

Ondanks ik je verhaal wel begrijp, ben ik benieuwd wat KPN erover te zeggen heeft. We leven in 2020 en vind ik het gek dat de download zo traag gaat. Waarom wordt de firmware dan middels unicast geladen en niet gewoon via regulier internet verkeer (want zo werken de andere apps via de STB ook)?

Hoe bedoel je: In de toekomst zat dit mogelijk wel sneller gaan"? Je bedoelt als de grote uitrol voorbij is? Of als KPN iets aangepast heeft aan hun netwerk? Als je dat tweede bedoelt: Daarom ook mijn topic hierover. Wanneer er niemand iets over zegt, zal het minder snel aangepakt worden dan wanneer mensen er wel wat van zeggen.

Het hoeft ook niet met de maximale snelheid van je internetverbinding te gaan, maar 2 mbit is wel erg langzaam om firmware van zo'n 160 MB binnen te halen.

 

Hopelijk kan KPN zelf hier nog wat over zeggen.


Hallo @Cafun,

Je moet die dingen los van elkaar zien. De download server is een compleet andere server dan cast voor het tv stream netwerk.  
Ik zie zelf ook het probleem niet zo met de snelheden. De software updates vinden altijd s’nachts plaats en de meeste mensen liggen dan toch op één oor. Het is niet zo dat je elke dag tot 3 maal toe die software herladen moet en daar dan uren mee kwijt bent. 
 

Hoe bedoel je: In de toekomst zat dit mogelijk wel sneller gaan"? Je bedoelt als de grote uitrol voorbij is? Of als KPN iets aangepast heeft aan hun netwerk? Als je dat tweede bedoelt: Daarom ook mijn topic hierover. Wanneer er niemand iets over zegt, zal het minder snel aangepakt worden dan wanneer mensen er wel wat van zeggen.

Hier mag ik inhoudelijk niets over zeggen, al weet ik de inside information wel omtrent dit onderwerp. Maar dit laat ik een moderator hier voor je uitleggen als ze er iets over kunnen/mogen zeggen. 
De wachttijd is inderdaad gemiddeld 7 dagen, dus je zult hier even op moeten wachten. 


Oh jij bent snel met je reactie. Ik wilde namelijk nog wat wijzigen.

De download blijkt geen unicast, maar multicast te zijn.


Ah! Bedankt voor je uitleg dat dit 's nachts plaats zou vinden, vandaar dat er mensen niet zoveel last van hebben. Echter heb ik de energie bespaarstand aanstaan, zodat hij bij mij dit dus niet 's nachts download. Als ik de STB alvast aanzet en loop even weg om drinken te pakken, dan gaat hij bij mij de update al installeren en heb ik dus niet op de uitstelknop kunnen drukken.
De reden dat ik de energie bespaarstand aan heb staan: Een apparaat wat niets hoeft te doen, hoeft niet net zoveel stroom te verbruiken dan wanneer hij wel gebruikt wordt.

Fijn dat je even zegt dat je inside information hebt over dit specifieke onderwerp, dat houd dus in dat er al wel over nagedacht is en begrijpende uit jouw reactie dat er dus iets aan aangepast wordt. Dat zou (voor mij en andere mensen die de energie bespaarstand aan hebben staan) fijn zijn!

Hopelijk dat een moderator hier nog iets officieels over mag zeggen.
 


Oh jij bent snel met je reactie. Ik wilde namelijk nog wat wijzigen.

Emailnotificaties ;)

Ah! Bedankt voor je uitleg dat dit 's nachts plaats zou vinden, vandaar dat er mensen niet zoveel last van hebben. Echter heb ik de energie bespaarstand aanstaan, zodat hij bij mij dit dus niet 's nachts download.

Energiebespaarstand zal je ontvanger s'nachts gewoon moeten ontwaken om de update te pushen. Althans bij mij worden netjes in de nacht de updates gedraaid terwijl energiespaarstand actief is op de 5202. 

Fijn dat je even zegt dat je inside information hebt over dit specifieke onderwerp, dat houd dus in dat er al wel over nagedacht is en begrijpende uit jouw reactie dat er dus iets aan aangepast wordt. 

Sinds half april zit in de pilot groep voor deze software en had zodoende ook direct contact met een medewerker van development team. Die heeft hier het e.e.a. over uitgelegd. Echter zijn dat besloten topics en zodoende mag ik daar niks over delen. Vandaar dat ik dit even bij de mods hier neerleg.

Hopelijk dat een moderator hier nog iets officieels over mag zeggen.

Verwacht ik wel 😉. 


Ik krijg ook Emailnotificaties, maar dat wil niet zeggen dat ik ook gelijk kan reageren :yum: .

Nee, bij mij updaten ze dus niet 's nachts.
Ik snap dat je er niets over mag zeggen hoor, helemaal prima.
Maar even kijken wat een moderator te zeggen heeft :blush:

Bedankt tot dusver.


Oh jij bent snel met je reactie. Ik wilde namelijk nog wat wijzigen.

Emailnotificaties ;)

Ah! Bedankt voor je uitleg dat dit 's nachts plaats zou vinden, vandaar dat er mensen niet zoveel last van hebben. Echter heb ik de energie bespaarstand aanstaan, zodat hij bij mij dit dus niet 's nachts download.

Energiebespaarstand zal je ontvanger s'nachts gewoon moeten ontwaken om de update te pushen. Althans bij mij worden netjes in de nacht de updates gedraaid terwijl energiespaarstand actief is op de 5202. 

Fijn dat je even zegt dat je inside information hebt over dit specifieke onderwerp, dat houd dus in dat er al wel over nagedacht is en begrijpende uit jouw reactie dat er dus iets aan aangepast wordt. 

Sinds half april zit in de pilot groep voor deze software en had zodoende ook direct contact met een medewerker van development team. Die heeft hier het e.e.a. over uitgelegd. Echter zijn dat besloten topics en zodoende mag ik daar niks over delen. Vandaar dat ik dit even bij de mods hier neerleg.

Hopelijk dat een moderator hier nog iets officieels over mag zeggen.

Verwacht ik wel 😉. 

Ik forceer hem gewoon even stekker eruit in er weer in kwam gister 8.0.98_1 binnen

 


Hoi @MennoG78 & @Cafun, 

Jullie vinden dat het downloaden van de software aan de langzame kant gaat. ChrisWissink is hier al op ingehaakt. Dit gebeurt inderdaad omdat we het netwerk niet willen overbelasten. Meer kan ik er ook zo niet over zeggen. Moet ook zeggen dat ik het fijne er niet van weet. Hier gaat in ieder geval iets in veranderen. Daar wil ik het voor nu bij laten.


Fijn dat hier iets in gaat veranderen! dat was de reactie waarop ik gehoopt had.

Maar dan nu nog even:
Waarom updaten bij andere mensen de apparaten 's nachts en bij mij niet? Ligt dat aan de bepaalde energiestand? Bij welke stand update hij wel en bij welke niet automatisch in de nacht?


@Cafun

Ik heb daar ooit op terug gekregen dat software updates in energie bespaar stand niet plaats vinden. Kleine fixes worden wel aangepast tijdens de '’deep sleep'’(hier zul je weinig van merken overigens).
Alleen de standby stand forceert een nachtelijke update ronde.

Vandaar dat je in de ochtend een pop-up krijgt met '’Nieuwe software update beschikbaar'’. 


Ik heb daar niets aan toe te voegen. :)


Ik snap het. Bedankt voor de reactie(s).
Hopelijk is de verandering snel doorgevoerd ;-)