Skip to main content

Situatie thuis:

Experiabox V10A,  twee Arris Tv ontvangers, Twee Wifi Accespoints, twee 3-Com 8 port Switches.

Internet op PC en TV 1 werkt via Arris TV ontvanger goed en stabiel. En, tot voor kort ook de tweede  Arris Tv ontvanger stabiel. De twee ( org.KPN) wifi acces points werken ook goed en stabiel en overal in huis was bekabeld stabiel internet. De beide Arris Tv ontvangers zitten al jaren via  3-Com Switches bekabeld gekoppeld op de Experiabox V10 en dit heeft altijd feilloos gewerkt,

Nu is er echter sinds een week of 4 ineens storing op de tweede Arris tv ontvanger. De melding geeft aan dat er geen internet connectie is. Soms even wel, en dan valt het beeld weer weg. Ook als ik een laptop achter deze verbinding koppel is het internet instabiel.

Ik merk dat als ik de tv ontvanger rechtstreeks op de Experia aansluit, dat de verbinding wel tot stand komt en stabiel is. De Desktop PC of laptop die ik dan vervolgens aansluit op de 3-Com switch geeft dan traag stotterend internet. Een webpagina laden duurt lang met “pakken”. Zodra deze webpagina er er is ,is de snelheid echter prima ( getest met Speedtest KPN).

Defect in switch zou je zeggen.

Feit is echter, dat als ik de 3-Com switches omwissel, het probleem niet op los. het manco blijft en de gewisselde switch de zelfde storing geeft.

Feit blijft ook dat zodra ik laptop/ pc/ Arris rechtsreeks op de Experiabox aansluit en de Switch omzeil, de verbinding stabiel is.

Manco is echter dat de Experia maar 3 aansluitingen heeft en dat was ook de reden dat ik switches gebruik.

Wat kan dit - spontaan ontstane- manco zijn?

 

Pas al alle apparatuur gereset, en via technische online ondersteuning probleem geconstateerd en online opgelost en het werkte twee dagen weer stabiel. Nu is er weer traag internet zonder enige wijziging in bekabeling. Wat kan het manco zijn?

Goedemorgen @Siebe222 ondersteunen de switchen Igmp snooping? Het lijkt er op dat het daarmee misgaat.


Lijk mij logischerwijs van niet, want dit heeft twee jaar zo stabiel gedraaid. Of, er moet iets gewijzigd zijn bij KPN, maar dat lijkt mij niet.


Het kan jaren goed gaan maar dan gaat het ineens mis. We zien dat vaker. Deze werkt uitstekend.  Ook met meerdere poorten leverbaar.  Ik neem aan dat je gelezen hebt waarom ondersteuning van igmp snooping noodzakelijk is.


Switch vervangen. Door Netgear GS305, de opvolger van de aanbevolen Netgear GS105.

Drie dagen werkte alles feilloos, tot vandaag helemaal geen internet meer via deze switch.

Terugkoppelen rechtstreeks op de Experia, en er is direct verbinding.

Vervolgens weer terugkoppelen via de switch ( icoontje licht op rechtsonderin beeld)  geeft optisch wel verbinding op desktop, maar praktisch niet.

Oude switch terig geplaatst en internet is weer present, maar dan traaaaaag. Het duurt een seconde of 5 voordat hij internetpagina's vindt,maar opent deze vervolgens wel in een fractie.

 

het lijkt softwarematig te zijn...Experiabox?


Hoi @Siebe222 ,

De netwerkkabel tussen de switch en je Experia box al vervangen?

Branden allebei de lampjes naast de ethernetpoorten?

Ik neem trouwens aan dat je de GS305E hebt en niet de GS305, anders heb je helaas nog steeds geen IGMP snooping.


Kabel net vervangen tussen experia en switch maar geen resultaat.

Nu maar een managed switch besteld hoewel ik daar niet in geloof ( heeft jaren gewerkt tot plots zonder wijzigingen in het net). En, doet het af en toe ook dagen goed maar dan opeens niet.

Maar goed: proberen waard dus Martijn en Joep: bedankt voor de tip en we gaan het proberen.

Wordt vervolgd.


Wat gek allemaal. Kabel dus vervangen. Andere switch. Heb je ook een andere poort op het modem getest?


Het is echt belangrijk dat je het Netgear type hebt dat eindigt met een E op het eind.

Dus de GS305en niks anders.

Kpn verkoopt zelf de GS105E. 


Zojuist een Netgear GS 308E geïnstalleerd (managed switch) en alles werkt op dit moment weer feilloos.

Bedankt voor alle tips en fijne dagen gewenst!

 


Ook fijne feestdagen gewenst, @Siebe222 !