Skip to main content

Goedenavond. 

Wij hebben ditzelfde probleem. Het treedt momenteel op. En het treedt op bij opnames.

De haperingen treden op met een interval van eens in de tien tot eens in de vijf seconden. Eigenlijk is dit niet werkbaar.

Onze tv ontvanger is nog niet volledig blijven hangen bij het afspelen.

Wij hebben een Box 12 modem en een HMB2260v2 mediaspeler. Beide apparaten zijn verbonden door een netwerkkabel.

Eigelijk verdenk ik onze hardware niet, want dan zou ieder TV signaal, actuele televisie of opname dezelfde verschijnselen vertonen. Voor de lokale hardware maakt het verwacht ik niet uit welke content wordt doorgegeven.

Dus KPN, waar gaat dit mis en welke stappen worden gezet om dit te verbeteren? 

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

Hoi @rationeel 2.0, ik begrijp dat het flink irritant is. 

Heb je de ontvanger al gereset

En heb je verder nog apparatuur die IGMP Snooping ondersteund of juist niet. Denk aan switches of camera's, versterkers etc.? Dit zijn vaak boosdoeners voor het terugkijken/opnames. Belangrijk is dat ze IGMP Snooping ondersteunen en dat het aan staat op het apparaat. 


We hebben een switch tussen ontvanger en modern. Dit voor de TV en de versterker. De switch is een Netgear GS105E. Deze zou geen IGMP spoofing ondersteunen. Althans volgens https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

In ieder geval bedankt voor je antwoord. We gaan het effect controleren. Ik lees het begrip trouwens voor het eerst. Ik heb nu de kabel even direct op de TV aangesloten om te kijken wat het effect is. 

Zou het de switch zijn, dan betrap ik mijzelf nog wel op de vraag door wat dit verschijnsel pas de laatste maanden is gaan optreden. De setup (TV, BluRay, versterker, ontvanger) is al ruim een jaar niet gewijzigd. De enige andere factor is dan het Box 12 modem nog. Die is ook nog niet zo lang geleden vervangen, datum moet ik nazoeken. 

​​​


Het kan wel werken zonder, maar als er dan problemen optreden met terugkijken is het vaak een apparaat met IGMP Snooping die de boel verstoord. Kan ook door updates komen, ander modem. 

Maar gaat het nu zonder de switch goed?


Hoi @Bart_Z , 

de switch alleen dekt de lading helaas nog niet af. 

Vlak na mijn vorige melding trad er wel duidelijk verbetering op in het gedrag, maar ook na die switch verwijdering bleven de haperingen soms wel zichbaar.

Enkele dagen later trad het verschijnsel helaas weer in zijn originele hevigheid op. Nu dus met de switch buiten de vergelijking.

Patroon

Nu kijken wij vaak terug en naar opnames. Dit kan ook nog een factor zijn. Onze perceptie is wel dat als we tijdens het kijken van een opname deze een half uur stil zetten om daarna de draad weer op te pakken, we dit verschijnsel als sanctie op het bord kunnen krijgen.

Verder is het verschijnsel niet structureel. In het begin van de avond, voor ons rond 20:00 uur, gaat het best goed, om dan rond half tien volledig in te kakken. Op dat moment kijken we vaak verschoven. 

Met de switch zou je met dergelijk momenten nog aan communicatie van een van de andere apparaten kunnen denken. Die factor was echter weg. We houden dan de constante van modem en speler over. En het gedrag varieert in de tijd.

Tot slot

Zien jullie een correlatie met modern/speler combinatie? Het enige wat ik hier nog kan verzinnen is de netwerkkabel tussen wandaansluiting en speler nog uit te wisselen. Met het niet structurele karakter van het probleem vind ik de aanname dat lokale hardware de oorzaak kan zijn minder waarschijnlijk. Ik zal die stap nog wel even doorlopen. Omwille van het trouble shooten.

Nog even over resetten ontvanger: onze ontvanger start iedere dag op en wordt aan het eind van de dag afgeschakeld (dus spanningsloos). Dat resetten heb ik om die reden nog niet gedaan. 


Dat is een duidelijk verhaal. Bedankt daarvoor. Jammer dat het nog steeds optreed. Dat is wel minder. 

Ik begrijp dat je nog de kabel gaat wisselen. Dat is zeker goed om uit te sluiten. Daar ben ik wel benieuwd naar. 

En als het dan nog voorkomt. Wil ik je toch vragen de ontvanger even te resetten. Je verliest hierbij geen opnames of wat dan ook. 


Hoi @Bart_Z ik ben nu de ontvanger aan het resetten.

Ik hou je op de hoogte van het effect.

Die netwerkkabel is ook nog een optie, al zou ik dan meer continue problemen verwachten. 


Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. 


@Bart_Z Reset is zoals aangegeven inmiddels uitgevoerd.

Nog steeds kijken we voor het merendeel opnames en verschoven programma’s. Met deze use case in het achterhoofd zien we nog steeds haperingen.

Is er een verandering opgetreden door de reset? Nee, frequentie van hapering is niet veranderd.

Zojuist de kabel naar ons wandcontact in de woonkamer uitgewisseld voor een prefab CAT5e kabel. De afstand van het wandcontact naar het modem in de meterkast is 1,5 meter. Die wordt overbrugt door installatiekabel aangelegd door een elektrotechnisch installatiebedrijf. Die kabel laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk verdenk ik de bekabeling helemaal niet, daarvoor is het karakter van de problemen niet structureel genoeg voor, maar de kabel naar het wand contact wil ik nog wel meenemen.

Anticiperend op het door mij verwachte antwoord dat dit geen bal gaat uitmaken: Is dit een software ding in de speler in relatie tot buffering van niet real time informatie? We kijken heel weinig real time. De keren dat we even in de tijd naar een journaal keken hebben we geen haperingen gezien.

Hieruit kan ik nog geen conclusie trekken, te weinig informatie. Maar herkennen jullie dat? Dat het vooral bij opnames en terugkijken gebeurt? In het begin gaf je mij aan dat het effect van IGMP snooping vooral bij het terugkijken/opnames van invloed is. Eigenlijk begrijp ik dit niet goed. Ik neem tenminste aan dat IGMP snooping onverschillig is van welk signaal wordt doorgestuurd (live TV, opname, terugkijken). Het verandert toch niet aan die multicast IGMP stream? 

Ik zal ook wat meer opletten bij live TV. Misschien maak ik een onderscheid dat er niet is.

P.S. De switch die ik in het begin er tussenuit heb gehaald was geen GS105E maar een GS105, die zoals al aangegeven geen IGMP snooping ondersteunt.

P.S^2 Elf maanden geleden hebben wij de switch gemaakt van Experiabox V8 naar Box 12 modem. Dit is ook nog een verandering geweest.


IGMP snooping kan wel degelijk invloed hebben. Opnames en terugkijken is namelijk unicast. Het realtime tv kijken is multicast. Dus daar zit het verschil Dus de switch kan wel degelijk invloed hebben. 

Maar die is helemaal geen onderdeel meer van het netwerk toch. Ook reset had geen invloed. 

Ik meet de haperingen ook als ik de verbinding doormeet. 

Ik kan zo geen oplossing bedenken. Ik heb daarom melding gemaakt bij de Technische Dienst voor verder onderzoek. Zij zullen binnen 5 werkdagen contact met je zoeken. Hoor graag als er contact is geweest. 


unicast / multicast….  Oke dat onderscheid kende ik nog niet, ga ik nog wel uitzoeken.

Zoals gezegd is de switch er even tussenuit gehaald. Dit heeft de frequentie van de haperingen zeker verminderd, maar ze zijn nog niet weg. Er komt pas weer een switch tussen als in een multicast variant heb. Wat we aan haperingen overhebben is toch nog irritant genoeg. (momenteel 20:47 uur) komen ze weer met een interval van eens in de vijf seconden langs in een NCIS opname.  

Begrijp ik het goed dat je zegt dat je de haperingen voor het modem meet? …. aan de WAN ingangspoort van het modem?

We zijn al even bezig in dit topic, Daarom wil ik mijn waardering uitspreken voor je inzet, los van hoe dit verder afwikkelt.

Zal ik je mijn telefoonnummer even DMmen? Zodat ze mij daarop kunnen bereiken? Zit geloof ik alleen woensdagmiddag met een presentatie waaronder ik echt niet kan reageren.


Unicast / Multicast, dat is de manier van verzenden van de tv pakketjes. 

Ik meet de haperingen niet voor het modem. Maar ik zie terug dat ze plaatsvinden tijdens het kijken van opnames. 

Ik heb geen telefoonnummer nodig. Ik mijn collega's van de Technische Dienst ingeschakeld. Zij zullen je gaan bellen om nog dieper in het probleem te duiken. Hoop dat zij de oplossing hebben. 

Ik hoor dan ook graag van je als er contact is geweest. 

En uiteraard graag gedaan voor de hulp. 


@Bart_Z

Het punt is dat mijn vrouw is benaderd via, en dat neem ik aan, haar mobiele nummer. Zij draait graag weg bij een dialoog met jullie TD. 

 

​​​​​Hoe kan ik hen het nummer van mijn mobiel geven? 


Heeft jouw vrouw ook met mijn collega's gesproken? Want ik zie dat de melding afgesloten is en dat er toch geen problemen waren. Maar dat vind ik een beetje vreemd, want het speelt nog steeds toch? Zou je in ieder geval jouw profiel willen voorzien van jouw nummer dan neem ik die mee als bereikbaarheidsnummer. 


Ga ik doen, en we hadden inderdaad wat verwarring over of jouw bericht nu voor of na dat telefoongesprek had plaatsgevonden.

Gisteravond hadden we er bij die NCIS opname weer echt meer last van. Maar dat gedrag is dus nietconstsnt in de tijd. Ik kan mij voorstellen dat een TD check overdag een ander beeld geeft. Als een verbinding gemonitored zou kunnen worden. Dan kunnen wij loggen wanneer we haperingen zien optreden zodat die gegevens naast elkaar gelegd kunnen worden. 

Je reactie was ervoor blijkt nu. Dan heeft de TD wel een snelle responsesnelheid, omdat het telefoontje binnen het uur plaatsvond😊

Ik voeg mijn nummer wel toe. Kunnen ze nog een keer bellen. 


Mijn mobiele nummer hangt inmiddels aan mijn KPN profiel. 


Ik heb een nummer dat eindigt op 30. Is dat hem? Zo niet, kun je de juiste toevoegen aan jouw profiel? Ik zie daar geen mobiel nummer namelijk.


Dat is het goede nummer. En ik had het aan het Mijn KPN profiel gehangen. Nu ook in het community profiel gezet.

De haperingen gingen gisteren ook gewoon door. Door het vlagerige karakter kan ik mij trouwens voorstellen dat de detectie ervan bot vangt. 


Ik heb nogmaals melding gemaakt. Hoor graag weer van je als er contact is geweest. 


Inmiddels is er contact geweest. Ik stem even een moment met ze af dat ik thuis ben voor wat testwerk (vrijdag). Ik hou jullie op de hoogte. 


Ik ben heel benieuwd. 


Zo, we zijn weer een stapje verder.

Gisteren had ik nog een bypass UTP kabel gelegd, direct tussen modem en de TV ontvanger. De kabel is hierbij in een ander slot van het modem ingeplugd, om zo ook de steeds gebruikte aansluiting ook even niet te gebruiken. Zo is de laatste onbekende, de wandaansluiting ook uit de vergelijking weggehaald. Gisteren ging dat best goed, met alleen een enkele hapering over de avond.

Wij waren dus al plannen aan het maken om die aansluiting naar de woonkamer te vervangen. Vanavond ging het echter, nog steeds met de bypass kabel, niet goed. Het haperen begon al vroeg in de avond, rond een uur of zeven. Toen ook maar meteen de jullie (Telematische) TD-er benaderd. Na een minuut of 3 kon de man in kwestie even kijken wat er bij ons mis ging. Hij herkende wat er eerder is aangegeven. Hij zag de TV ontvanger veel haperingen hebben, terwijl het signaal voor het modem stabiel lijkt te zijn.

Nu heb ik van de TTD-er begrepen dat uit dat stabiel signaal dat aan het modem wordt aangeboden niet alles is af te leiden. Hij vond het nog steeds niet en va de drie apparaten uit te sluiten (aansluitpunt, modem, tv-ontvanger). Zelf de wijkcentrale is nog een optie als de andere partijen op onze systeemkaart hetzelfde probleem zouden hebben.

Om het een en ander uit te kunnen sluiten hebben we morgen een monteur op bezoek. Zo kunne alle apparaten in one go worden gecheckt en desgewenst vervangen worden.

Tot zover deze update.


Vanmiddag de monteur over de vloer gehad. Hij kwam vlot tot de conclusie dat (het zekere voor het onzekere nemende) alle drie de elementen vervangen (TV tuner Arris VIP2952, Box 12 Sagemcom 5359 en het glasvezel Access punt ZTE UFTU MC V3). Met de mogelijkheden die de monteur had kon hij geen verdere analyse uitvoeren. Arbeidsloon is duur en de hardware kan later worden gecontroleerd. Onze oude TV tuner HMB2260V2 werd dus vervangen voor een ander apparaat, de ander twee elementen zijn vervangen door een identiek exemplaar (afaik). De monteur vertelde mij dat onze vorige TV tuner, de HMB2260V2, standaard wordt vervangen wanneer aangetroffen (met de kanttekening dat er iets bij de klant aan de hand moet zijn natuurlijk).

Gaande het proces moest er een TV pin worden geregeld (zou echt niet meer weten waar die bij de HMB2260V2 configuratie was gebleven. De nieuwe pin wordt nu beter onthouden (belofte). Ik gebruik nog geen KPN app, misschien een reden om dit te gaan doen.

Op dit moment is dus de hele ketting binnen onze muren vervangen. Over de verdere analyse van het probleem een geanimeerd gesprek gehad. De monteur merkte op dat de HMB2260V2 een update niet heeft kunnen uitvoeren. Het update proces hiervoor was niet geslaagd. Dat deze update niet of half was uitgevoerd kan een oorzaak zijn geweest voor het desfunctioneren van de TV tuner. De monteur noemde nog een andere mogelijkheid, wat de falende HMB2260V2 update eerder een symptoom dan een oorzaak kan maken. Ook de doorgifte van het Access punt kan nog roet in het eten hebben gegooid. Hiervoor is dus nadere analyse nodig. Dat van die update was trouwens iets wat ik zelf ook nog wel had kunnen checken😕

De eerstvolgende dagen zal ik de nieuwe setup nog even met de bypass UTP kabel gebruiken om vast te stellen of we echt geen haperingen meer hebben. Werkt dit enkele dagen goed dan worden stapsgewijs de andere factoren weer geïntroduceerd, bij iedere stap kijkende of er nadelige invloed is.

Vooralsnog een tevreden klant. Het lijkt nu of we er zijn, de komende dagen moeten gaan uitwijzen of het probleem weg is. Even los van het uiteindelijke resultaat, met al dan niet extra problemen: “mijn complimenten voor de service”. Aan de inzet van de KPN medewerkers kan het in ieder geval niet liggen!   


Om dit topic af te ronden wil ik nog even melden dat alle KPN apparatuur weer naar behoren werkt. Tot nu toe hebben we het in zijn eenvoudigste configuratie laten draaien, en geen enkele hapering meer gezien!

We gaan nu onze eigen apparatuur weer verder aansluiten. Ongeacht wat wil ik daarom nu vaststellen dat de KPN apparatuur dus gewoon werkt. We kunnen dit topic dus afsluiten.

Alle betrokken KPN-ers bedankt voor de inzet!