Skip to main content
Antwoord

Eerste ontvanger stoort zodra de andere aan gaat

• November 1, 2025
  • 20 reacties
  • 179 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een week hebben we het probleem dat de TV in slaapkamer 1 gaat storen (slechte kwaliteit beeld, haperen, slecht geluid) zodra de TV in slaapkamer 2 óf de woonkamer aan gaat. 

De combinatie slaapkamer 2 én woonkamer is wel probleemloos te maken. We hebben al allerlei resets en updates geprobeerd maar raken langzaam ten einde raad. 

Wie o wie kan ons hellen?

Beste antwoord door PeterG

Het blijft een raadsel waarom het, soms jaren, goed gaat via switches zonder IGMP Snooping en dus problematisch voor de multicast streams via VLAN 4 die kpn gebruikt. 

Switches vervangen voor geschikte is de enige oplossing. Zeker met de Arris ontvangers. (De nieuwe TV+ ontvangers kun je op unicast zetten. Met de oudere gaat dat niet)

Je zou nog de app voor smart-tv's kunnen gebruiken mits tv geschikt. Doe app is unicast (stream loopt via standaard internet VLAN 6)

Geschikt (getest door kpn) Netgear en TP-LINK met dus de E.

20 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12 of Box14)?  of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Mogelijke problemen kunnen zijn:

1. Een DVS (powerline) is vragen om problemen.
  2. Een switch zonder IGMP snooping kan dit probleem ook veroorzaken.
  3. WIFI, bij heel erg druk WIFI verkeer of te grote afstand is ook mogelijk.

UTP kabel (CAT5E of CAT6) is altijd het beste. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

De TV kastjes (Experiabox) zijn verbonden met internetkabels, via netwerk-hubs. Onze router is een KPN Box12b. Het heeft jaren lang probleemloos gewerkt, tot donderdag 23 oktober. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Bedoel je met de netwerk hub een switch? Welk type is dat precies?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Sorry, ben niet zo thuis in deze termen. Een switch inderdaad. Type Netgear Prosafe Gigabit Switch GS105 en de GS108.

Opvallend is wel dat de TV's die (zo goed als) probleemloos blijven werken, de TV's zijn die niet via een switch lopen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

De TV kastjes (Experiabox) zijn verbonden met internetkabels, via netwerk-hubs. Onze router is een KPN Box12b. Het heeft jaren lang probleemloos gewerkt, tot donderdag 23 oktober. 

De Experiabox is geen tv kastje. De Experiabox is de KPN router.

De KPN router die jij hebt is de Box12 begrijp ik. 

KPN tv ontvangers zijn:

Arris VIP 2952

Arris VIP 5202

Ronde witte 4K ontvanger (naam is mij even ontschoten)

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

KPN tv+ Soundbar

Sorry, ben niet zo thuis in deze termen. Een switch inderdaad. Type Netgear Prosafe Gigabit Switch GS105 en de GS108.

Opvallend is wel dat de TV's die (zo goed als) probleemloos blijven werken, de TV's zijn die niet via een switch lopen. 

Deze hebben geen IGMP snooping.

De Netgear switsch met IGMP snooping hebben een E achter de benaming staan.

IGMP snooping is heel erg belangrijk om de KPN tv ontvanger goed te laten werken. 

De switch kan ook defect zijn.

Dat kan je controleren door een UTP kabel rechstreeks vanaf de Box12 naar de KPN tv ontvanger te verbinden. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Hoi ​@joop2011 ,

Mijn vraag over de hub was aan ​@Snickert5000 🙂

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

@Snickert5000 gaat het om de GS105E en GS108E of zonder E? Die E erachter is belangrijk, dat betekent namelijk dat de hub IGMP snooping ondersteund zoals Joop ook noemt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

Hoi ​@joop2011 ,

Mijn vraag over de hub was aan ​@Snickert5000 🙂

Dank je, ik zag het te laat, maar ondertussen aangepast. 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Het betreft switches zonder E aan het eind van het type nummer. Dus dat zal het probleem zijn? Hoe kan het dan dat dit eerder geen problemen heeft veroorzaakt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Ter aanvulling: een PC die via dezelfde switch loopt heeft wel gewoon internettoegang

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

Ter aanvulling: een PC die via dezelfde switch loopt heeft wel gewoon internettoegang

Klopt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Het betreft switches zonder E aan het eind van het type nummer. Dus dat zal het probleem zijn? Hoe kan het dan dat dit eerder geen problemen heeft veroorzaakt? 

Oke, dat zal dan waarschijnlijk idd de oorzaak zijn. Kun je beide ontvangers op één switch aansluiten?

Je kunt hier een GS105E bestellen: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?soPos=786

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Dat is helaas wat ingewikkeld. Het klinkt wel alsof (het ontbreken van) de IGMP Snooping het probleem is, echter blijft het mij een raadsel waarom het dan vele jaren wél goed is gegaan

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Ah dat is wel balen, dan ben je best een bedrag kwijt. Je kunt op Coolblue beide varianten (5 en 8 poorten) bestellen: 

https://www.coolblue.nl/product/764695/netgear-gs108e.html

https://www.coolblue.nl/product/453955/netgear-gs105e-prosafe-plus.html

Waarom het eerder wel goed gewerkt heeft, heb ik zo geen antwoord op. Zou het kunnen dat je een apparaat hebt toegevoegd, of dat je eerder bijv. een apparaat uitgeschakeld had terwijl je beide ontvangers aan had staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Dat kan ik mij niet meer voorhalen. Probleem is gestart toen ik één internetkabel uit een tv ontvanger heb gehaald en in mijn laptop heb gestopt. Weet niet of toen een van de 'switch-tv's' aan stond, mogelijk wel. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp. Gaan eerdaags maar die andere switches proberen en dan hopen dat dit de oplossing is. 

Mochten er nog tips en tricks niet genoemd zijn, van harte welkom. 

Groet,

Nick 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 2, 2025

Het blijft een raadsel waarom het, soms jaren, goed gaat via switches zonder IGMP Snooping en dus problematisch voor de multicast streams via VLAN 4 die kpn gebruikt. 

Switches vervangen voor geschikte is de enige oplossing. Zeker met de Arris ontvangers. (De nieuwe TV+ ontvangers kun je op unicast zetten. Met de oudere gaat dat niet)

Je zou nog de app voor smart-tv's kunnen gebruiken mits tv geschikt. Doe app is unicast (stream loopt via standaard internet VLAN 6)

Geschikt (getest door kpn) Netgear en TP-LINK met dus de E.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 3, 2025

Hoi ​@Snickert5000 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Goed om te zien dat je al zoveel reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen. Ook voor mij een raadsel waarom dit jaren goed is gegaan, een verklaring heb ik daar ook niet direct voor. Zie dat ​@PeterG ook nog een goede tip geeft om de tv app te gebruiken (mits je tv daar natuurlijk geschikt voor is). Maar in principe is het vervangen van de de switch hier de oplossing! Houd je ons op de hoogte?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 6, 2025

Nieuwe switches gisteravond geïnstalleerd en de problemen zijn verholpen! 😁

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 10, 2025

Hoi ​@Snickert5000 , dat is heel goed om te horen en ook fijn dat je dit hier nog even met ons hebt willen delen, super! Mocht je in de toekomst nog eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het ons dan vooral weer weten 💪🏼