Skip to main content

Eerder kon alleen maar de ab van KPN gebruikt worden, las ik nav vragen/klachten van andere klanten. Maar met de nieuwe 5202 en een bluetooth ab van mijn Sony zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om m’n eigen ab te blijven gebruiken, of werkt dit anno 2020 nog steeds zo slecht? De ab van KPN reageert erg slecht en vind ik foeilelijk. Daarnaast wil ik maar 1 ab gebruiken en dan die waarmee ik ook het smart menu en beeldscherminstellingen van mijn tv kan bedienen. Tot noch toe is het me niet gelukt mijn eigen ab aan de Arris te koppelen, graag hoor ik of dit moet of dat echt nog steeds niet kan.

Hallo @KMeijer, dat is een hele terechte vraag.

Helaas is het op dit moment niet mogelijk om een andere afstandsbediening te gebruiken voor de bediening van jouw tv-ontvanger. Dit kan alleen met de afstandsbediening van jouw tv-ontvanger. Deze kun je overigens wel aan jouw televisie koppelen zodat je de televisie met dezelfde afstandsbediening kunt gebruiken.

 


Alleen met een Samsung televisie is het mogelijk één ab, die van Samsung, te gebruiken. Ik kan daarmee volledig de kpn-ontvanger bedienen. Al is het wel omslachtig met de Samsung One Remote. Koop ooit nog wel eens een Samsung remote met cijfertoetsen, maar de Mediamarkt hierachter valt momenteel onder de lockdown :scream: :sob: .

Nadeel van eentje met cijfertoetsen is dat het IR is. Alleen de One Remotes heeft Samsung via BT.


Balen, dat ding van Arris is echt prut en voor m'n scene instellingen moet ik alsnog m'n Sony gebruiken. Ook voor gebruik van verschillende apps op m'n smart-tv moet ik weer naar m'n Sony ab. Ik moet om de haverklap nieuwe connectie maken met bluetooth en meestal reageert hij alleen op volume, mute en aan/uit; zappen werkt steeds niet. Ik moet nu steeds naar de tv lopen om achter de tv op de ontvanger de richten... da's toch van de zotte. Afgezien van stabiel internet (toch wel belangrijk), is de overstap niet wat ik er van verwacht had...


Oh ja. De Samsung kan de KPN ontvanger alleen bedienen via IR-hub. De ontvanger dient dus met IR te kunnen (weet niet of de 5202 dat ondersteund) en in het zicht van de TV (of van die balk bij de tv v.d. Frame) te staan. Daar zit een IR transmitter in.

 

. Ik moet nu steeds naar de tv lopen om achter de tv op de ontvanger de richten

Heb je wel de Arris vip5202? Die kan je zelfs nog bedienen als je met de ab (met zwarte onderkant) in een andere ruimte bent.


Dat kan hier zeker niet. Het gekke is dat volume en mute wel werken, maar heel veel andere knoppen niet, alsof hij verkeerd geprogrammeerd is (Sony is code 3 plus source knop). Suggesties zijn welkom.


Volume en mute werkt op de tv. Het kastje heeft helemaal geen geluidsregeling.


Dat zeg ik ook niet, ik wil gewoon m’n tv bedienen met de afstandsbediening en het lijkt me niet de bedoeling dat je wel het volume van je TV (niet het kastje) kunt regelen, maar niet zou kunnen zappen


Ik denk dat je 'gewoon’ eerst die BT afst.bed. even moet resetten en daarna opnieuw instellen op je merk tv en op de ontvanger.
Wil je het menu van je tv zelf gebruiken of diens smart-apps dan zul je DIE afst.bed. moeten gebruiken en niet die van KPN. Die bedient op je tv alleen geluid/ aan/uit en bron.


Dat zeg ik ook niet, ik wil gewoon m’n tv bedienen met de afstandsbediening en het lijkt me niet de bedoeling dat je wel het volume van je TV (niet het kastje) kunt regelen, maar niet zou kunnen zappen

Het zappen gebeurt op het kastje. En dus moet het kastje zichtbaar zijn voor de afstandsbediening. Of moet er sprake zijn van een Bluetooth ontvanger. Alleen de nieuwste ontvanger van KPN ondersteund Bluetooth, ik vraag me af of u die heeft.


Laatst iemand op het forum die de app in zijn Samsung (wilde) gebruiken. Maar hij kreeg het niet werkend. Na wat heen en weer kwam naar voren dat deze de afst.bed. van KPN daarvoor in de hand had. Maar dat werkt natuurlijk niet; de app zit in je televisietoestel. Dus dan ook de Samsung afst.bed. gebruiken.

Maar als je de losse ontvanger gebruikt dan is die om te zappen. Moet dan wel zichtlijn met de afst.bed. hebben natuurlijk. De volumeknoppen werken op de televisie.

:black_small_square: Wil je op je televisie meer dan alleen volume, aan/uit of bronkeuze dan moet je de afst.bed. daarvan gebruiken, want meer functies van je televisietoestel ondersteunt de kpn-afst.bed. niet.


Ik vind dat anno 2020 toch wel erg teleurstellend en dat is toch wel een grote pre van Ziggo met de CI+ module: geen domme kastjes met te grote stekkers en gewoon 1 afstandsbediening, maar ja, stabiel internet is ook wel wat waard.

de afstandsbediening blijft slecht reageren en ik moet regelmatig de BT opnieuw instellen


Leuk die Ci+ modulle, maar zoveel kun je daar ook niet mee dan alleen wat extra zenders bekijken, totaal niet te vergelijken wat je met iTV van KPN of Ziggo met de boxen kan bekijken.

Je gebruikt dan wel alleen de AB van de TV, dat scheelt, maar die elende van verschillende afstandbedieningen heb ik al een tijdje getackeld met de Harmony Hub, die werkt op alles en redelijk simpel in te stellen, je kan niet van een provider verwachten dat ze een uitgebreide AB meesturen die dat allemaal zou kunnen, 270.000 verschillende toestellen bedienen.


Voor mij is de meerwaarde vrij beperkt naast wat opnemen, maar ja smaken verschillen.

 

die Harmony hub lijkt een interessante optie, daar ga ik me in verdiepen, bedankt! 
 

kan wel een slotje op, de ervaring met de afstandsbediening zal niet verbeteren vrees ik.


De KPN ab kan ik je inderdaad niet mee helpen, als je de VIP5202 met bleutooth bediening hebt en ook de goede AB kun je die in het menu van de box op Bleutooth zetten, maar daar word de AB niet anders van, ligt hier alleen maar in de kast, de batterijen zitten er geeneens in.


Wij gebruiken een Harmony Hub voor het bedienen van onze Arris VIP5202, Sony televisie en Sony home cinema set. Bedienen doen we met vanaf onze Android telefoons.

Ik ben nog niet onverdeeld positief over het gebruiksgemak maar het werkt wel. Alles bedienen met je telefoon is geen enkel probleem.


Ik heb er een AB bij, werkt sneller en makkelijker dan de app waar je steeds naar het goede apparaat moet switchen, die app gebruik ik alleen bij de smart box, dan heb ik een toetsenbord nodig voor het makkelijker bedienen.

Ik bedien er de verlichting mee, Philips Hue, De TV, de VIP5202, Blu-ray speler, AV receiver en Smartbox.


Hier de Harmony Companion, met hub, afstands, en bediening (er is nog iemand die graag met knoppen wilt spelen,..) via de Android app. Tv, ontvanger, Xiaomi stick, Sonos, Hue enz :sweat_smile: