Skip to main content

Beste KPN, beste forumleden…

 

Al vaak gelezen in verschillende Posts hier… de vraag om de HDMI-CEC functie. 
Of in gewone taal de mogelijkheid om je tv aan te laten gaan als je je set top box aanzet. Net als je vroeger je videorecorder of dvd speler aanzette dat je tv op de juiste ingang springt.…

 

Hoe vaak word ik nu nog geroepen door mijn vrouw of door mijn moeder gebeld  dat ze geen beeld hebben en niet begrijpen hoe ze de source ingang moeten bedienen?

Ik zie deze vraag van veel gebruikers vaak voorbijkomen maar het word nooit serieus door KPN beantwoord of opgepikt terwijl deze functie toch zoveel voordelen kan bieden aan gebruikers dat ik er nog eenmaal een nieuw topic voor aanmaak in de hoop meer bijval en reacties van andere gebruikers te krijgen. Dus graag jullie reacties. 
 

ik heb begrepen dat de box nooit helemaal in stand-by gaat omdat altijd de tekst in beeld blijft “Druk op * Om de tv ontvanger aan te zetten”

hierdoor geeft de ontvanger geen “puls” waardoor de tv weet dat hij aan of uit moet. 
maar recentelijk is er wel de mogelijkheid in het menu gekomen om HDR in of uit te schakelen. Dit is toch prima?
Waarom dan niet de optie om de screensaver, die standaard aan staat uit te kunnen zetten zodat het hdmi-cec protocol kan werken?

laat alles standaard staan hoe het nu is maar geef de gevorderde gebruiker de gelegenheid gebruik te maken van deze technologie  

het zou gewoon heerlijk zijn als de tv aan gaat samen met de ontvanger of op zijn minst naar de juiste source ingang springt. Dat is eigenlijk het belangrijkste voor mij, set top box aan, tv naar juiste source… wow!

En dat kan. Nog even schilderen en dan kan ik weer aansluiten. Ik laat het t.z.t. weten..


de zenders die ik veel aan heb, zitten niet eens op de FM.

Idem, de zenders die ik veel luister zitten op de kabel of DAB+.

Bij radio luisteren zet ik de TV ontvanger en home cinema set aan waarbij het geluid via de Toslink loopt. 

Idem, maar met een soundbar, die ik niet apart aan hoef te zetten (uit wel helaas), dat doet de ontvanger/AB vanzelf.

Ik heb elders al gemeld dat de functie om de tv aan te laten zetten door de 5202 bij mij wel werkt … als de tv+ontvanger tenminste niet te lang in stand-by/energiespaarstand hebben gestaan. Binnen een paar dagen gaat de tv inderdaad aan nadat ik de ontvanger uit de energiespaarstand heb gehaald. Als de boel wat langer "uit” heeft gestaan - en dat komt op de slaapkamer nogal eens voor - moet ik de tv alsnog zelf aanzetten (kan wel met de AB van de 5202). Tot een half jaar geleden gebeurde dat nog wat vaker (vooral voor de radiofunctie), maar sinds we een DAB+ wekkerradio hebben draait de tv boven niet zoveel meer. En bij de tv beneden hebben we een 8001, juist vanwege het display dat met radioluisteren (via de soundbar) bijzonder handig is.


Momentele bevindingen met mijn installatie:

Onkyo ht r393

Onkyo blu ray 309

Kpn 5202

Mi tv stick ivm audio kwaliteit en gemak 

Samsung 5200 tv(kan geen 5.1 doorvoeren)

Alles is nu aangesloten op de onkyo. Deze heeft een 4k hdmi switch ingebouwd. Deze functie ingeschakeld.

Mi tv heeft 3 opties: cec aan, cec alles auto aan en cec alles auto uit. Optie cec aan voor kanaalkeuze andere uit

Blu ray cec volledigaan . 

Kpn itv cec aan.

Probleem wat blijft: kanaalkeuze kpn werkt niet constant. Wel gaat tv aan. Nu zo ingesteld dat alleen tv auto aan gaat. Dit ivm vrouw die niet altijd de installatie aan wil:-)

Kpn itv kast via samsung gaat geheel niet. De tv schakelt niet om naar juist hdmi kanaal. Daarintegen doet de versterker dit wel. 

Indien mogelijk voorstel voor kpn: doe net als de mitv stick van 40euro. Cec aan voor kanaalkeuze aan optie aut. Tv aan en aut tv uit...  Dat is ideaal voor instellen. Eea ook met samsung doorgenomen maar deze tv is niet echt nieuw meer dus wordt niets mee gedaan.

 


Samsung 5200 tv(kan geen 5.1 doorvoeren)

Dat zou gewoon moeten kunnen. Heb je in de tv zelf wel de uitvoer op Dolby staan?

Bij  mij: Televisie met diens eigen afstandsbediening:

Instellingen → geluid → expertinstellingen → formaat van digitale geluidsuitvoer (alleen op Dolby te zetten als er op dat moment, via hdmi, Dolby binnenkomt. Daarna werkt het automatisch)

Er is dan Dolby uitvoer via HDMI ARC en via OPTICAL.


Is mij tot nu toe niet gelikt en volgens samsung zelf kon dat niet... Dus als er een hdmi dolby via kpn ontvanger op tv komt zou ik via optisch of arc de tv op dolby in kunnen stellen. Dan kan ik dat proberen


Mijn Samsung uit 2019 heeft gewoon Dolby uitvoer via optical en hdmi arc. (dan moet er ook Dolby in en dan moet dus wel de uitvoer van de kpn ontvanger voor hdmi ook op Dolby staan :wink: )


Onze samsung is al wat ouder . Via softwareupdate zou het aangepast kunnen worden maar helaas. 

Samsung update deze niet meer.

Maar ik heb alles uit staan incl smarttv. Ik gebruik de mistick die heeft ook dts en nog een aantal doly instellingen. . Scheelt enorm in kwaliteit.

 

 


Toch voor kpn:maak een optie tv aan uit via cec. Dan kan de keuze voor aut. Naar juiste hdmi lijven bestaan en dan is radio luisteren zonder tv veel beter voor de energie.. 


Menu->Instellingen- >Stand-by:

 

"Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang"

 

Ik zie deze optie helemaal niet en heb inmiddels software verie 4.125.209.

 


 


Dan heb je vast niet de in dit topic genoemde ontvanger, @Stampbeugel .

Ikzelf heb HDMI CEC overal uit staan. Dat is het voordeel; het kan aan en uit.Wordt er zo nerveus van als een ander apparaat dan welke ik bedien iets doet. Is CEC niet uit te zetten op een apparaat dan zit er hier een HDMI CEC killer tussen.

‘s Morgens gaat de ontvanger en de versterker aan. Dan moet niet ook 'spontaan’ de tv aan o.i.v. CEC.


De kpn itv stb 5202 heeft alleen cec aan of uit.

Die geeft nu 1 signaal aan of uit zeg maar..

 

In de tv kan je dan instellen automatisch aangaan via hdmi cec. 

Wat ik zou willen in de kpn stb:

Hdmi cec aan/uit 

Bediening randapp. Via cec 

 Rand app. automatisch uit

Rand app. automatisch aan 

En belangrijkste alleen de tv automatisch op juiste hdmi kanaal. Afzonderlijke dunctie van maken.


Maar waarom dit niet simpelweg als optie instellen op de STB?

CEC / EasyLink of hoe de verschillende leveranciers het ook noemen is ondertussen redelijk standaard lijkt mij.

Zou fijn zijn niet meer met meerdere afstandsbedieningen te moeten werken of aan de gang moeten gaan met programeerbare/universele AB's.

Teven geeft dit mooi de gelegenheid de STB uit het zicht te plaatsen achter de TV, in een meubel oid. 


Zou wel heel mooi zijn als de HMB2260 Arcadyan Set-top-box (STB) CEC/Easylink zou gaan ondersteunen.

Wil graag de boxje in het meubel achter de TV plaatsen, maar dat gaat dus niet werken omdat de afstandsbediening deze moet kunnen blijven "zien" 

Mocht eadylink/CEC wel werken zou ik alles met de AB van de TV (Philps) kunnen doen. :-)


Heb de Arris en Toshiba tv. Hij gaat wel aan via cec, maar uit krijg je de screen saver😐


Heb de Arris en Toshiba tv. Hij gaat wel aan via cec, maar uit krijg je de screen saver😐

Dat is "by-design" zo. :confounded:


Dat de toshiba op screensaver gaat is in de toshiba ingesteld. Als het om het kpn kastje gaat. Deze is in te stellen.

Hier heb ik een samsung tv met onkyo receiver.

Ik moet het kpn kastje op de tv aansluiten en audio via toslink. En de rest kan wel via de onkyo .

Alles is mooi maar elk merk stelt zelf de CEC in en noemt het vaak ook anders. Helaas is daar weinig aan te verandering


Aan kpn: komen er nog wijzigingen in de arris? 

Ik mis toch fijne functies die bv via een mitv stick wel mogelijk zijn. Bv chromecast support zou leuk zijn.... En natuurlijk de cec uitgebreider

 


Aan kpn: komen er nog wijzigingen in de arris? 

Ik mis toch fijne functies die bv via een mitv stick wel mogelijk zijn. Bv chromecast support zou leuk zijn.... En natuurlijk de cec uitgebreider

 

Hoi @steffen1,  hiervoor kun je het beste ons update topic in de gaten houden. Daar plaatsen we regelmatig updatenieuws.