Skip to main content

Sinds de laatste update gaat mijn arris2952 standaard in energie spaarstand. Het gevolg hiervan is dat ik standaard lang moet wachten als de Stb even op stand-by heeft gestaan. Ik heb er geen woorden voor hoe verschrikkelijk storend dit is. De optie is ook niet uit te schakelen in mijn menu. Wie kan me hierbij helpen. 

Kan je mij vertellen welke firmware (NMC en HTML) er actief is op jouw 2952?

Dit kan je terugvinden in het menu bij instellingen - informatie.


Hoi wjb, 

Dank voor je reactie. HTML 4.112.213 en NMC 8.0.112_1


Hoi wjb, 

Dank voor je reactie. HTML 4.112.213 en NMC 8.0.112_1

Het is inderdaad een vervelend fenomeen dat KPN in die nieuwste firmware de energiespaarstand aan heeft gezet maar vergeten is om het mogelijk te maken die optie via het menu aan of uit te kunnen zetten. Ik neem aan dat KPN die fout heel snel zal herstellen.

Hoe lang duurt het laden van de gids overigens bij jou met die nieuwe firmware?

Dus echt de tijd van het op de knop gids drukken tot het volledig geladen zijn van de gids.


Kan me inderdaad niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Bij mij duurt het bijna 5 sec. Voor de gids geopend en geladen is. 


Het is inderdaad een vervelend fenomeen dat KPN in die nieuwste firmware de energiespaarstand aan heeft gezet maar vergeten is om het mogelijk te maken die optie via het menu aan of uit te kunnen zetten.

Het is ook altijd wat. Alhoewel ik de '’spaarstand'’ met m'n kabeldecoders wel gebruik (nouja, schakelaar achterop), maar die staan misschien 2 x per maand es aan.
Maar zelfs het uit standby komen van de Digitenne (30 seconden) vind ik knap (irritant) lang.

Ik neem aan dat KPN die fout heel snel zal herstellen.

Dat mogen we toch inderdaad hopen ja.

 


Op dit moment durf ik je niet te zeggen of de optie om de energie spaarstand uit te zetten weer terug komt. Maar! Dit ga ik voor je navragen, want er zijn meer mensen (ook collega's) die deze optie graag terug willen. Ik heb daarom een collega gevraagd om meer duidelijkheid. Zodra ik meer informatie heb, kom ik hierop terug.


Op dit moment durf ik je niet te zeggen of de optie om de energie spaarstand uit te zetten weer terug komt. Maar! Dit ga ik voor je navragen, want er zijn meer mensen (ook collega's) die deze optie graag terug willen. Ik heb daarom een collega gevraagd om meer duidelijkheid. Zodra ik meer informatie heb, kom ik hierop terug.

Als de energiespaarstand niet uitgezet kan worden en het opstarten van de TV ontvanger vanuit een diepe slaap meer dan 5 seconden duurt dan gaat het KPN abonnement voor televisie er bij ons resoluut uit. Dat kan je als organisatie echt niet maken. Het kan mijns inziens ook nooit de bedoeling zijn dat de energiespaarstand niet uit gezet kan worden.

Ik ben een groot voorvechter van de energiespaarstand maar dan moet er ook wat gedaan worden aan de opstartprocedure. Als mijn televisie in een kleine seconde vanuit diepe slaap operationeel kan zijn dan moet een TV ontvanger dat mijns inziens ook kunnen.


Ik denk dat juist door de deep sleep het geheugen weer goed leeg wordt. Waardoor het niet meer volloopt en (zeer) vertragend gaat werken.

Zelfs met het oude menu moest ik m’n Arris vip2952 zo'n beetje elke 2 maanden wel even enkele minuten helemaal uitzetten omdat ie dan van 1 sec. naar dik 4 sec. was gezakt.

Maar de laatste tijd was 5 sec. (...) dus het '’snelst.

Hoe lang duurt het opstarten v.u. deep sleep eigenlijk?


Ik denk dat juist door de deep sleep het geheugen weer goed leeg wordt. Waardoor het niet meer volloopt en (zeer) vertragend gaat werken.

Als dat de "oplossing" zou zijn dan wordt het hoog tijd om KPN gedag te zeggen, zoiets kan je natuurlijk niet serieus nemen. Het zou een blamage zijn voor de IT professionals die verantwoordelijk zijn voor de firmware van de TV ontvangers. Nee, als het nodig zou zijn om elke dag de TV ontvanger even te resetten dan zou je natuurlijk iets inbouwen om dat 's nachts een keertje te doen.

 

Hoe lang duurt het opstarten v.u. deep sleep eigenlijk?

Veel te lang. Als jij jouw TV ontvanger opstart dan komt deze op 75%. De tijd die hij daarna nog nodig heeft is ook de tijd die een TV ontvanger nodig heeft om uit de deep sleep te ontwaken.


Als de energiespaarstand niet uitgezet kan worden en het opstarten van de TV ontvanger vanuit een diepe slaap meer dan 5 seconden duurt dan gaat het KPN abonnement voor televisie er bij ons resoluut uit. Dat kan je als organisatie echt niet maken. Het kan mijns inziens ook nooit de bedoeling zijn dat de energiespaarstand niet uit gezet kan worden.

Ik ben een groot voorvechter van de energiespaarstand masr dan moet er ook wat gedaan worden aan de opstartprocedure. Als mijn televisie in een kleine seconde vanuit diepe slaap operationeel kan zijn dan moet een TV ontvanger dat mijns inziens ook kunnen.

@Denise_  Ik ben het helemaal met @wjb eens. Wij hebben op onze 5202 die energiespaarstand. Sjonge, ik vond dat in de praktijk een ramp. Het eerste wat ik deed toen die energiespaarstand erin kwam, was dan ook in het menu uitzetten…  Dat zegt genoeg.


Ik snap jullie reacties helemaal. Ik heb ook al reactie ontvangen van mijn collega. Er zijn voornemens om het op de VIP2952 weer mogelijk te maken om de energie spaarstand uit te zetten. Wanneer dit precies zal gebeuren, kunnen we op dit moment niet zeggen. Wil je overigens even geen gebruik maken van de energie spaarstand, dan kun je het beste de software/instellingen compleet van de tv-ontvanger verwijderen. Dus de tv-ontvanger een frisse start geven.


Wil je overigens even geen gebruik maken van de energie spaarstand, dan kun je het beste de software/instellingen compleet van de tv-ontvanger verwijderen. Dus de tv-ontvanger een frisse start geven.

Vreemd verhaal. Dus KPN zet bij de laatste update de energiespaarstand aan en "vergeet" de mogelijkheid om hem uit te kunnen zetten maar met een "frisse start" kan je hem wel uit zetten met als gevolg dat je hem daarna niet meer aan kunt zetten.

Vinden jullie het vreemd als ik dit even niet volgen kan. :thinking:

 

Je spreekt hier alleen over de VIP2952. Hoe staat het dan met de HMB2260 en ZXV8001?


We kunnen er van alles van vinden maar het is wat het is. Ondanks dit, is en blijft KPN wel de beste provider en ook nog eens echt van eigen bodem. De frisse start zorgt dat je naar een eerdere firmware versie gaat. Let er dan wel op dat je niet in automatisme alsnog de update gaat doen die dan wordt aangeboden. 


Ik kan me de verwarring voorstellen. Dit is de informatie die ik kreeg. Meer kan ik er ook niet van maken, sorry.

Je spreekt hier alleen over de VIP2952. Hoe staat het dan met de HMB2260 en ZXV8001?

Dit vind ik een hele terechte vraag. Die vraag staat uit. Kom ik nog op terug.


Ik heb reactie ontvangen. De Arirs VIP5202 heeft al een energie spaarstand. Voor de Arcadyan HMB2260 en de Arris VIP2952 komt de energie spaarstand in de toekomst weer terug.

Edit: Nog een kleine toevoeging.

Er komt geen energie spaarstand voor de ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853.

Ook de Motorola VIP1903 en Motorola VIP1963 krijgen geen energie spaarstand meer, deze worden de komende 3 maanden namelijk uit gefaseerd. 


Ik heb reactie ontvangen. De Arirs VIP5202 heeft al een energie spaarstand. Voor de Arcadyan HMB2260 en de Arris VIP2952 komt de energie spaarstand in de toekomst weer terug.

Dank voor jouw antwoord.

En hoe zit het met de ZXV8001 of bestaat die niet meer bij de techneuten?


Ik heb de mail nog een keer nagelezen. Er komt geen energie spaarstand voor de ZXV8001. En ook niet voor de VIP1853. Ik zal dit even toevoegen aan mijn vorige bericht.


Ik heb de mail nog een keer nagelezen. Er komt geen energie spaarstand voor de ZXV8001. En ook niet voor de VIP1853. Ik zal dit even toevoegen aan mijn vorige bericht.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Het begint steeds meer duidelijk te worden dat de ZXV8001 net als de VIP1853 uitgefaseerd wordt.


Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Het begint steeds meer duidelijk te worden dat de ZXV8001 net als de VIP1853 uitgefaseerd wordt.

Afgezien daarvan: ik was heel benieuwd naar die energiespaarstand toen die op mijn 5202 kwam. Want ja, als je ergens energie en dus ook geld kunt besparen, waarom niet? Maar sja, ik vond deze optie een draak van een instelling. 

Het zou mooi zijn, als je kunt instellen wanneer die spaarstand actief wordt, bijv, na 1 uur standby, na 2 uur standby, na 4 uur standby. Dan zou ik de spaarstand wél inschakelen met dan de optie “na 2 uur standby". @Denise_ misschien iets om als idee door te geven aan de ontwikkelaars?


De absolute voorwaarde die ik aan de energiespaarstand koppel is dat de TV ontvanger na het aan zetten binnen enkele seconden operationeel is.


De absolute voorwaarde die ik aan de energiespaarstand koppel is dat de TV ontvanger na het aan zetten binnen enkele seconden operationeel is.

@wjb Ben ik mee eens. Maar als dat niet kan dan zou de optie zoals ik 'm hierboven noem, ingebouwd moeten worden. Zo niet, dan ga ik de spaarstand never/nooit/niet gebruiken.


Het zou mooi zijn, als je kunt instellen wanneer die spaarstand actief wordt, bijv, na 1 uur standby, na 2 uur standby, na 4 uur standby. Dan zou ik de spaarstand wél inschakelen met dan de optie “na 2 uur standby". @Denise_ misschien iets om als idee door te geven aan de ontwikkelaars?

Ik ga het noteren. :blush: 


@Katana321

Bij mij staat de decoder de hele dag aan. 's Morgens meteen met radio. Ook als je naar je werk gaat kan ie daarop aan blijven met TV en audioset uit. Als je 'm lang genoeg op “automatisch standby na onbediend” (TV ontvanger in standby zetten na...) zet, bv. 12 uur, dan blijft ie ook lang genoeg aan. Aangezien het stroomverbruik in aan of standby niet uitmaakt (resp 5,5 en 5,2 watt) is dat voorlopig een work around toch.

En dit is een heel slim voorstel:relaxed: :

Het zou mooi zijn, als je kunt instellen wanneer die spaarstand actief wordt, bijv, na 1 uur standby, na 2 uur standby, na 4 uur standby. Dan zou ik de spaarstand wél inschakelen met dan de optie “na 2 uur standby". @Denise_ misschien iets om als idee door te geven aan de ontwikkelaars?


En dit is een heel slim voorstel:relaxed: :

Het zou mooi zijn, als je kunt instellen wanneer die spaarstand actief wordt, bijv, na 1 uur standby, na 2 uur standby, na 4 uur standby. Dan zou ik de spaarstand wél inschakelen met dan de optie “na 2 uur standby". @Denise_ misschien iets om als idee door te geven aan de ontwikkelaars?

Persoonlijk zie ik dat voorstel meer als work-around voor het trage opstarten vanuit "deep sleep". Het gebruik van de energiespaarstand zet je aan t.b.v. groen gebruik van apparatuur en dan wil je natuurlijk niet dat de eerste n uur het energieverbruik toch "hoog" blijft. Ook wil je natuurlijk niet hoeven wachten als je een TV ontvanger aan zet nadat deze 's nachts in "deep sleep" is gegaan. Een TV ontvanger moet "gewoon" veel sneller opstarten vanuit "deep sleep" anders is de functionliteit gedoemd te mislukken.


Kennelijk is de energiespaarstand alweer afgevoerd. Want heb de nieuwe HTML versie 4.113.201 maar geen deep-sleep-standby.
NMC ongewijzigd: 8.0.110_1901

… om opnieuw ingevoerd te worden in een later stadium maar dan optioneel.