Skip to main content
Vraag

Enkele vragen over een eventuele overstap naar KPN TV+

• September 11, 2026
  • 31 reacties
  • 550 keer bekeken

hallo, we hebben nu nog de oude Arris kast en denken eraan om bij het verlengen van abonnement over te stappen op kpntv+. een paar vragen: 1. is het tv menu van dit kastje geschikt voor senioren/(digibeet), of zo in te stellen dat het makkelijk en zo simpel mogelijk te gebruiken is? Kijken eigenlijk geen streaming, alleen normale tv. 2. zit hier een nieuwe afstandsbediening bij?

31 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 11, 2026

Hallo ​@gtj ,

Je kunt de TV+-ontvanger zo instellen dat je direct op TV uitkomt:

Instellingen -> menuweergave -> opstartscherm -> direct opstarten met live tv of radio.

Er wordt ook een nieuwe afstandsbediening meegeleverd. 

Daarnaast kun je eventueel zelf nog een eenvoudiger afstandsbediening erbij kopen: 

Of deze die ook heel geschikt is voor ouderen die alleen maar TV kijken:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 11, 2026

Het menu staat bovenaan in plaats van links. En opnames heten opgeslagen. 

Menu oproepen met omhoog knop. Er is geen knop 'menu'. En de omlaag knop geeft de voortgangsbalk. 

@Noordzee heeft al benoemd dat ie kan starten met laatst gebruikte zender. 

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 11, 2026

hallo, we hebben nu nog de oude Arris kast en denken eraan om bij het verlengen van abonnement over te stappen op kpntv+. een paar vragen: 1. is het tv menu van dit kastje geschikt voor senioren/(digibeet), of zo in te stellen dat het makkelijk en zo simpel mogelijk te gebruiken is? Kijken eigenlijk geen streaming, alleen normale tv. 2. zit hier een nieuwe afstandsbediening bij?

Indien lezen toevallig uw hobby is ​@gtj klik dan op de onderstaande link en oordeel zelf na het lezen of KPN+-tv geschikt is voor jullie , succes.

https://community.kpn.com/kpn-tv-11

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 11, 2026

Meestal ben je goedkoper uit met het abonnement KPN tv+

Als je alleen tv kijkt, zal je weinig verschil merken met de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) en de Arris VIP 5202 of Arris VIP 2952

Na de vele updates is de Sagemcom DIW7022 best stabiel geworden.

Maar als je momenteel met tv kijken op de Arris 5202 of 2952 tevreden bent, is overstappen niet voorlopig niet echt nodig.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 11, 2026

Forum|alt.badge.img+3

Meestal ben je goedkoper uit met het abonnement KPN tv+

Als je alleen tv kijkt, zal je weinig verschil merken met de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) en de Arris VIP 5202 of Arris VIP 2952

Na de vele updates is de Sagemcom DIW7022 best stabiel geworden.

Maar als je momenteel met tv kijken op de Arris 5202 of 2952 tevreden bent, is overstappen niet voorlopig niet echt nodig.

Die laatste alinea is het beste advies!

Laat je niet gek maken door wie dan ook.

De besparing bij ons (€ 2,50/maand) hadden we achteraf kunnen missen als kiespijn.

Dat had ons een hoop ellende bespaard. Hadden wij de 5202 nog maar. 

Oja, als je eenmaal bent over gestapt naar tv+ kan je NIET terug!

Succes met je keuze 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

@Martijn en Lies 

Omdat jij problemen hebt met de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box), wil dat niet zeggen dat anderen ook problemen hiermee hebben.

Of andersom.

Na de vele updates draait deze (zoals ik in een andere topic ook vermelde) gewoon goed.

Het advies gaf ik, omdat hij / zij alleen tv kijkt en dan heb je geen mediabox nodig.

Dat is de reden van het gegeven advies.

En volgens mij is de Arris VIP 5202 nu ook € 12,50 per maand.

Dus geen extra € 2,50 per maand meer.

Verder is de Arris VIP 5202 ondertussen 7 of 8 jaar oud en werkt nog op Linux.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Wij, beiden 75+ moesten best wennen aan TV+. In principe zijn de verschillen met de oude ontvangers voor de gebruiker niet zo erg groot maar het ziet er wel flink anders uit en veel knoppen op de AB zitten op een ander plek of hebben een andere functie. Belangrijk: TT is niet meer mogelijk als je tv kijkt, daarvoor moet je naar een app en ondertiteling via 888 werkt best anders. De ondertiteling wordt overigens wel geleverd door TT. Nu na 3 maanden TV+ (met Soundbox) zijn wij redelijk tevreden, al laat de geluidskwaliteit van de Soundbox te wensen over, maar dat is een ander verhaal. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

De ondertiteling werkt dan wel anders op de tv+ box, maar persoonlijk vind ik het daarop veel gemakkelijker in te schakelen dan op de vorige tv-ontvangers (zoals de 5202).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Zowel op de Arris VIP 5202 als op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv + box) werkt ondertiteling niet meer via Teletekst pagina 888.

Dit werkt nu geheel anders.

Op de DIW7022 heeft de ondertiteling nooit via Teletekst pagina 888 gewerkt.

Op de Sagemcom DIW7022

Klik met het pijltje naar beneden en zet ondertiteling aan.

Het staat dan meteen aan voor alle zenders en je kan gewoon van zender wisselen.

Wil je het uitzetten, ga naar beneden en zet hem uit.

Op de Arris en Arcadyan.

(als ik het goed heb)

Klik op de toets rechts van de 0 (was teletekst) en geef ok (wordt om gevraagd (als ik het goed heb)

P.S.

De Arcadyan HMB 2260 en de Arris VIP 2952 worden beide vervangen.

Zolang de voorraad strekt met de Arris VIP 5202 en als die voorraad op is dan met de DIW7022

Ik heb geen idee hoeveel KPN nog heeft van de Arris 5202 (maar ook die is ondertussen 7 of 8 jaar oud)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2026

Er wordt niet om ok gevraagd, ​@joop2011 .

Teletekst knop is voldoende om bij terugkijken en opnames ondertiteling aan te zetten. 

Live nog ouderwets met Teletekst knop én 888 intoetsen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Wij, beiden 75+ 

Zelf ben ik 72.

Maar Berrie Kaas, je kan heel erg goed met een forum en internet overweg.

Mijn complimenten.

Dat kan niet iedereen van jou (en ook niet van mijn) leeftijd zeggen.

Dus dat wennen gaat jullie zeker lukken.

Veel plezier met de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd).

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

Wij, beiden 75+ 

Zelf ben ik 72.

Maar Berrie Kaas, je kan heel erg goed met een forum en internet overweg.

Mijn complimenten.

Dat kan niet iedereen van jou (en ook niet van mijn) leeftijd zeggen.

Dus dat wennen gaat jullie zeker lukken.

Veel plezier met de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd).

Komt goed ​@joop2011. Wij hebben overigens geen TV+ via de DIW7022 maar via de VSB3918. Dit is de Soundbox. Qua bediening, interface en AB maakt dit overigens weinig of geen verschil.  

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

De ondertiteling werkt dan wel anders op de tv+ box, maar persoonlijk vind ik het daarop veel gemakkelijker in te schakelen dan op de vorige tv-ontvangers (zoals de 5202).

Eens ​@Katana321 Het grote voordeel is dat de ondertiteling áán blijft staan, ook als je van zenders wisselt. 

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 12, 2026

Die laatste alinea is het beste advies!

Laat je niet gek maken door wie dan ook.

De besparing bij ons (€ 2,50/maand) hadden we achteraf kunnen missen als kiespijn.

Dat had ons een hoop ellende bespaard. Hadden wij de 5202 nog maar. 

Oja, als je eenmaal bent over gestapt naar tv+ kan je NIET terug!

Inderdaad moeten zij zich niet gek laten maken ​@Martijn en Lies , die paar personen die geen storingen ondervinden kunnen niet spreken voor de ??? aantallen die er wel mee te maken hebben.

Gezien de vele reacties zijn de meningen zeer verdeeld dat na de vele updates de box wel goed functioneert , blijkbaar is dit oordeel gebaseerd op ervaringen van 1 of 2 ? boxen , de reacties van ,tig’ klanten die wél grote en/of kleine problemen ondervinden kunnen juist belangrijk zijn voor hun om een keuze te maken om wel of niet over te stappen.

De ARRIS mag dan misschien een oud beestje zijn , in de maatschappij werken ook oudere mensen die vele malen beter geschikt zijn om het werk uit te voeren waarvoor ze zijn aangenomen dan een jongere generatie ! [De goede niet te na gesproke] 

Mijn advies , afgaande op hun vragen én mijn ervaringen , voor deze box zou zijn als zij tevreden zijn met de ARRIS en zolang hij nog goed werkt , houwe dat ouwe ding , je kan er veel kiespijn mee voorkomen.

@ gtj geeft zelf aan dat zij senioren én digibeten zijn dus ga ik mijn ervaringen niet bagatelliseren en onder het tapijt schuiven alsof er weinig c.q. geen problemen zijn met deze TV+box , dit wordt overigens wel terdege bewezen door de aantallen topics/reacties over deze TV+box.

• September 13, 2026

Als er niet van streamingdiensten gebruik wordt gemaakt dan heeft deze box eigenlijk geen meerwaarde.

De box is zo in te stellen dat je meteen de laatst gekeken zender in beeld krijgt, en is alleen het kanaalnummer invoeren op de afstandsbediening  genoeg. Ik kom zelf bijna nooit in het menu, alleen de gids voor het terugkijken.

De eerste installatie is wel een  kwestie van goed lezen en wat zaken niet toestaan die niet nodig zijn. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 13, 2026

Inderdaad moeten zij zich niet gek laten maken ​@Martijn en Lies , die paar personen die geen storingen ondervinden kunnen niet spreken voor de ??? aantallen die er wel mee te maken hebben.

Paar personen?

Ooit zei jij tegen mij, dat ik het niet kon bewijzen en ook niet kon waarmaken. Dat alleen KPN dit wist.

En nu beweer je het zelf.

Ik zie graag een bewijs en onderbouwing hiervan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 13, 2026

Ik heb TV+ nu een paar maanden, was wel even wennen en instellen naar voorkeuren om Google TV minder opdringerig te maken en TV als basis te hebben. Teletext app is prima en ondertiteling ook.

Enige dat me irriteerde was dat ik vanuit menu en gids niet makkelijk terug kon naar TV omdat er geen TV knop meer is. Het overkwam mij gisteren per ongeluk dat het wel lukte. Achteraf blijk ik lang op de terug knop te hebben gedrukt. Nu kreeg ik vanochtend opeens rechtsboven een groene melding "druk nogmaals op Gids voor Live TV". Achteraf waren er dus twee manieren. Ik had dat gewoon aan AI kunnen vragen want die wist het ook al.

• September 13, 2026

Waarschijnlijk is het belangrijkste punt om af te wegen voor wel of niet overstappen hoe wordt er geluisterd is dat via de luidsprekers van de TV zijn er hulpmiddelen nodig op audio gebied.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 13, 2026

Het is heel jammer dat tussen de regels lezen en het geschrevene interpreteren niet voor iedereen is weggelegd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 13, 2026

Ik heb TV+ nu een paar maanden, was wel even wennen en instellen naar voorkeuren om Google TV minder opdringerig te maken en TV als basis te hebben. Teletext app is prima en ondertiteling ook.

Enige dat me irriteerde was dat ik vanuit menu en gids niet makkelijk terug kon naar TV omdat er geen TV knop meer is. Het overkwam mij gisteren per ongeluk dat het wel lukte. Achteraf blijk ik lang op de terug knop te hebben gedrukt. Nu kreeg ik vanochtend opeens rechtsboven een groene melding "druk nogmaals op Gids voor Live TV". Achteraf waren er dus twee manieren. Ik had dat gewoon aan AI kunnen vragen want die wist het ook al.

Het is zo wie zo wennen.

De “oude” KPN tv ontvangers werken op Linux en daar kan je geen eigen app's opzetten.

De Sagemcom DIW7022 en de KPN Soundbox werken op Android. Dit zijn ook mediaboxen.

En inderdaad, als je op de gids knop drukt, ga je terug naar het laatst bekeken kanaal (zender)

De knoppen zijn door Google voorgeschreven en enkele mogen ook alleen functioneren zoals Google dat voorshrijft.

Gelukkig is er een complete gebruiksaanwijzing en uitleg hoe je het beste met de DIW7022 kan werken. 

Deze bestaat sinds de KPN Soundbox uit 2 delen (niet handig, maar het werkt)

Zie hier voor het deel dat samen is voor de DIW7022 en Soundbox.

En deze met enkele mogelijkheden die alleen voor de DIW7022 zijn.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 13, 2026

Tis effies spitte , daar vindt je vast de bewijzen en onderbouwingen er van !

https://community.kpn.com/activity/recent

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 13, 2026

Tis effies spitte , daar vindt je vast de bewijzen en onderbouwingen er van !

https://community.kpn.com/activity/recent

Sorry, ik moet je nu echt teleurstellen.

Dit zijn gewoon enkele topics op het forum.

Hiermee kan je niets bewijzen.

Hier kan je ook geen cijfers uit halen en zeker geen conclusies uit trekken.

P.S.

Bij mij is het glas altijd half vol (of te wel, ik denk positief)

En tot mijn pensioen was ik professioneel verkoper (gediplomeerd en ook een masterclass) en ik kan goed tussen regels lezen en ook conclusies trekken en met cijfers werken.

Tip:

Kijk alleen naar de topics van de laatste 6 maanden.

I.v.m. de vele updates en ook naar de vele veranderingen in tijd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 13, 2026

@gtj 

Is het allemaal gelukt wat je wilde doen?

Welk besluit heb je genomen?

Zoals al aangegeven door mij en anderen, is de Arris VIP 5202 ruim voldoende voor jou.

Een mediabox (KPN tv+ box) kan altijd later nog wel een keer.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 13, 2026

Dit zijn gewoon enkele topics op het forum. ? ? ?

Hiermee kan je niets bewijzen.

Kijk alleen naar de topics van de laatste 6 maanden.

Ik kan ook met cijfertjes werken !

Maar wat heeft ,,professioneel verkoper (gediplomeerd en ook een masterclass)’’ in ……….. te maken met dit alles en van wat . . . . . . . , zeeschepen , TV’s , auto’s , schoenen , bruggen , witgoed ?

Wat betreft het glas half vol , de ene ziet de werkelijke feiten en een ander wíl ze niet zien.