Skip to main content

Ik heb hetzelfde probleem. Er staan 2 films op mijn laatste factuur, die ik niet heb gehuurd. Dit doet me denken aan een vorig probleem waarbij er ineens een Netflix account op de factuur verscheen, niet door mij aangemaakt en met een naam die mij niet bekend voorkomt. Is de ontvanger te oud en kwetsbaar voor hacks? Gaat er in het systeem van KPN iets mis en krijg ik films op mijn factuur van iemand anders? Raar dat er zomaar iets kan worden gefactureerd, en dat ik vervolgens moet bewijzen dat ik het niet was... Graag een oplossing.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Ik heb hetzelfde probleem. Er staan 2 films op mijn laatste factuur, die ik niet heb gehuurd. Dit doet me denken aan een vorig probleem waarbij er ineens een Netflix account op de factuur verscheen, niet door mij aangemaakt en met een naam die mij niet bekend voorkomt. Is de ontvanger te oud en kwetsbaar voor hacks? Gaat er in het systeem van KPN iets mis en krijg ik films op mijn factuur van iemand anders? Raar dat er zomaar iets kan worden gefactureerd, en dat ik vervolgens moet bewijzen dat ik het niet was... Graag een oplossing.

gelukkig kan er niet zomaar iets gefactureerd worden dan hé..

daarvoor word er geauthenticeerd via je Abbonementsnummer en daarbij behorende pincode.. Wat is hier realistisch anders aan dan dan alle andere betalingen waar je met gebruikersnaam+wachtwoord inlogd ?

Deze gegevens zijn alleen aan u vertrekt.. 

De leeftijd van de TV ontvanger doet niks af aan de veiligheid en zowiezo kunt u er via uw netwerk vrijwel niks mee, apparaat zit goed dichtgetimmerd..

Tenzij andere mensen uw authenticatie gegevens gebruiken kunt u geen facturatie van andere krijgen, net als dat u op uw rekening ook geen incasso's heeft lopen van andere personen.. een systeem die nummers hard vast zet aan een klant is redelijk standvastig hierin.

U heeft dit nummer en u alleen, de bestelling is gedaan via dit nummer.. en geauthenticeerd met uw pincode..

daarom mocht u twijfelen over een bestelde film oid is de eerste stap de pincode aan te passen, want als iemand deze gegevens dan al heeft dan zijn deze nu buitengesloten...


Je reactie vind ik nogal badinerend, kortzichtig en niet echt oplossingsgericht. Je doet in elk geval wel je best om klanten weg te jagen met deze alwetende toon. Het probleem is dat KPN niet kan en wil inzien dat er in het systeem iets fout kan gaan. De fout ligt niet bij mij. Ten tijde van het huren van de eerste film op de factuur waren wij niet eens thuis, maar op vakantie. Niemand anders dan ik en mijn vrouw hebben de pincode, laat staan mijn abonnementsnummer. Met je laatste opmerking geef je al aan dat het wel een mogelijkheid is dat iemand mijn gegevens kan hebben, waarom zou ik anders mijn pincode aan moeten passen? Via de helpdesk is intussen mijn ontvanger en pincode gereset om het probleem in de toekomst uit te sluiten, ook dat geeft al aan dat iemand anders op mijn naam een product kan afnemen.


Je reactie vind ik nogal badinerend, kortzichtig en niet echt oplossingsgericht. Je doet in elk geval wel je best om klanten weg te jagen met deze alwetende toon. Het probleem is dat KPN niet kan en wil inzien dat er in het systeem iets fout kan gaan. De fout ligt niet bij mij. Ten tijde van het huren van de eerste film op de factuur waren wij niet eens thuis, maar op vakantie. Niemand anders dan ik en mijn vrouw hebben de pincode, laat staan mijn abonnementsnummer. Met je laatste opmerking geef je al aan dat het wel een mogelijkheid is dat iemand mijn gegevens kan hebben, waarom zou ik anders mijn pincode aan moeten passen? Via de helpdesk is intussen mijn ontvanger en pincode gereset om het probleem in de toekomst uit te sluiten, ook dat geeft al aan dat iemand anders op mijn naam een product kan afnemen.

Dus als de bank vermoed dat u geskimmed bent is het ook raar dat je bank je pinpas wilt blokkeren, want dit geeft blijkbaar een beeld dat iemand anders op uw rekening kan komen...

Tuurlijk theoretisch is van alles mogelijk en op verzoek kan er uitgezocht worden op welk apparaat de film is gehuurd.. en ben ervan overtuigd dat er dan ook niet moeilijk word gedaan over die paar euro…

Uiteraard is het wel van belang dit z.s.m te melden zodat het ook onderzocht kan worden. 

Wat zou u graag als oplossing zien ?

Want volgens mij is crediteren ervan en de authenticatie weer privatiseren een hele nette oplossing toch ?

Uiteraard zou het het mooiste zijn dat het nooit voorkomt en dat is ook het streven.. Maar veel meer dan het veilig wegzetten achter authenticatie gegevens die zelfs ik als monteur niet kan ophalen ( Want veiligheid ) kan er realistisch niet gedaan worden...


Je reactie vind ik nogal badinerend, kortzichtig en niet echt oplossingsgericht. Je doet in elk geval wel je best om klanten weg te jagen met deze alwetende toon. Het probleem is dat KPN niet kan en wil inzien dat er in het systeem iets fout kan gaan. De fout ligt niet bij mij. Ten tijde van het huren van de eerste film op de factuur waren wij niet eens thuis, maar op vakantie. Niemand anders dan ik en mijn vrouw hebben de pincode, laat staan mijn abonnementsnummer. Met je laatste opmerking geef je al aan dat het wel een mogelijkheid is dat iemand mijn gegevens kan hebben, waarom zou ik anders mijn pincode aan moeten passen? Via de helpdesk is intussen mijn ontvanger en pincode gereset om het probleem in de toekomst uit te sluiten, ook dat geeft al aan dat iemand anders op mijn naam een product kan afnemen.

Dus als de bank vermoed dat u geskimmed bent is het ook raar dat je bank je pinpas wilt blokkeren, want dit geeft blijkbaar een beeld dat iemand anders op uw rekening kan komen...

Tuurlijk theoretisch is van alles mogelijk en op verzoek kan er uitgezocht worden op welk apparaat de film is gehuurd.. en ben ervan overtuigd dat er dan ook niet moeilijk word gedaan over die paar euro…

Uiteraard is het wel van belang dit z.s.m te melden zodat het ook onderzocht kan worden. 

Wat zou u graag als oplossing zien ?

Want volgens mij is crediteren ervan en de authenticatie weer privatiseren een hele nette oplossing toch ?

Uiteraard zou het het mooiste zijn dat het nooit voorkomt en dat is ook het streven.. Maar veel meer dan het veilig wegzetten achter authenticatie gegevens die zelfs ik als monteur niet kan ophalen ( Want veiligheid ) kan er realistisch niet gedaan worden...

Het gaat mij dan ook niet om die paar euro, maar om de moeite die ik als klant moet doen om duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Dan nog krijg ik, tot nu toe, niet alles vergoed. Als het mogelijk is om uit te zoeken op welk apparaat de film is gehuurd, waarom wordt dit dan nog niet gedaan? De reactie van de helpdesk is altijd 'nee meneer, dat kan niet hé'... Totdat het wel blijkt te kunnen. Vanmiddag heb ik een uur moeten praten als Brugman, en nog wordt het niet voor me uitgezocht. Ik zou dus graag zien dat het wordt uitgezocht op welk apparaat de film is bekeken, dan komt het met het geld vanzelf goed. 


Het gaat mij dan ook niet om die paar euro, maar om de moeite die ik als klant moet doen om duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Dan nog krijg ik, tot nu toe, niet alles vergoed. Als het mogelijk is om uit te zoeken op welk apparaat de film is gehuurd, waarom wordt dit dan nog niet gedaan? De reactie van de helpdesk is altijd 'nee meneer, dat kan niet hé'... Totdat het wel blijkt te kunnen. Vanmiddag heb ik een uur moeten praten als Brugman, en nog wordt het niet voor me uitgezocht. Ik zou dus graag zien dat het wordt uitgezocht op welk apparaat de film is bekeken, dan komt het met het geld vanzelf goed. 

Ik weet van horen zeggen dat hiervan gewoon loggings zijn dus van welk device op welk type client ( App/Webpagina/STB ) IP adress etc etc.

Maar ook daarbij zit dit allemaal heel veilig weggestopt en is er maar een klein clubje die hier bijkomt, en vaak is het gewoonweg niet nodig om het probleem te verhelpen zeker niet als 80% van deze onderzoeken eindigden in oh het was een apparaat in het WiFi van de klant.. 

En als het dat niet is weet u nog niks want u hoort het resultaat ervan niet ivm privacy..

Al met al heeft het vaak weinig waarde zoeen onderzoek op te zetten omdat het voor u niks bijdraagt en aan de uitwerking en afhandeling niks verranderd...


Het gaat mij dan ook niet om die paar euro, maar om de moeite die ik als klant moet doen om duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Dan nog krijg ik, tot nu toe, niet alles vergoed. Als het mogelijk is om uit te zoeken op welk apparaat de film is gehuurd, waarom wordt dit dan nog niet gedaan? De reactie van de helpdesk is altijd 'nee meneer, dat kan niet hé'... Totdat het wel blijkt te kunnen. Vanmiddag heb ik een uur moeten praten als Brugman, en nog wordt het niet voor me uitgezocht. Ik zou dus graag zien dat het wordt uitgezocht op welk apparaat de film is bekeken, dan komt het met het geld vanzelf goed. 

Ik weet van horen zeggen dat hiervan gewoon loggings zijn dus van welk device op welk type client ( App/Webpagina/STB ) IP adress etc etc.

Maar ook daarbij zit dit allemaal heel veilig weggestopt en is er maar een klein clubje die hier bijkomt, en vaak is het gewoonweg niet nodig om het probleem te verhelpen zeker niet als 80% van deze onderzoeken eindigden in oh het was een apparaat in het WiFi van de klant.. 

En als het dat niet is weet u nog niks want u hoort het resultaat ervan niet ivm privacy..

Al met al heeft het vaak weinig waarde zoeen onderzoek op te zetten omdat het voor u niks bijdraagt en aan de uitwerking en afhandeling niks verranderd...

Ik hoef ook niet te weten bij wie de film is afgespeeld, alleen de bevestiging dat het niet bij mij was. De uitwerking ervan zou zijn dat ik toch die paar euro terug krijg, en dus anders. 


Doe zelf niks met administratie, dus weet het niet exact vandaar ik hier alles ook op persoonlijke titel doe..

Maargoed hoor wel dat er over het algemeen niet heel lastig over credits word gedaan op dit front als het twijfelachtig is, Dit is wel van een poos geleden dus kan dat dit nu anders ligt of dat het aan een stukje gewillig/bereidwilligheid ligt van de medewerker.. Ik weet het niet exact.

In mijn optiek moet dat de moeite niet zijn...

 


@RN76 Wachtwoord van je KPN-ID wijzigen en tweestapsverificatie aanzetten. Zo kan niemand van buitenaf ‘meeliften’. Het lekken van wachtwoorden die elders worden hergebruikt door klanten is vaak het probleem. Op deze website kun je e-mail adressen invoeren of jouw e-mail adressen bij een lek betrokken zijn geraakt: https://haveibeenpwned.com/
Dus wijzig je wachtwoorden alsmede je pincode. Succes. 


Je reactie vind ik nogal badinerend, kortzichtig en niet echt oplossingsgericht. Je doet in elk geval wel je best om klanten weg te jagen met deze alwetende toon. Het probleem is dat KPN niet kan en wil inzien dat er in het systeem iets fout kan gaan. De fout ligt niet bij mij. Ten tijde van het huren van de eerste film op de factuur waren wij niet eens thuis, maar op vakantie. Niemand anders dan ik en mijn vrouw hebben de pincode, laat staan mijn abonnementsnummer. Met je laatste opmerking geef je al aan dat het wel een mogelijkheid is dat iemand mijn gegevens kan hebben, waarom zou ik anders mijn pincode aan moeten passen? Via de helpdesk is intussen mijn ontvanger en pincode gereset om het probleem in de toekomst uit te sluiten, ook dat geeft al aan dat iemand anders op mijn naam een product kan afnemen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. 

Elk systeem is te hacken dus ook het systeem van KPN. Wel eens gehoord cmvan datalekken etc. De systemen waar dat gebeurd zijn ook gehacked. En de persoon die het probleem meldt weet ook wel dat hij zijn pincode niet moet weg geven etc.

Gewoon normaal een antwoord geven ipv iemand te kleineren zit een stuk handiger en oplossingsgericht zijn.


Hallo @RN76, vervelend dat je een onbekende films op je rekening ziet staan. Wij kunnen uit de logging halen via welk apparaat (als het via een iTV ontvanger is gebeurd), of via welk IP-adres (internet-aansluiting) de aanschaf is gebeurd. Ik kan niet doen aan creditering, maar ik kan die informatie zeker wel voor je opzoeken.

Om te beginnen is het handig om jouw iTV abonnements nummer in jouw forum profiel te zetten (als deze er nog niet staat).
Als je daarna kunt zeggen op welke dag(en) de onbekende films zijn gehuurd (alleen de datum + tijd als die op de rekening staat, meer niet). Dan heb ik voldoende gegevens om te zoeken. Ik zal dan kijken of ik er dan maandag (of wanneer deze gegevens ingevuld staan) aan toe kom om te kijken of ik een moderator kan bereiken die mij deze gegevens dan intern kan doorgeven. Dan kan ik checken wat voor een informatie ik zie en kan ik dit doorgeven aan een moderator die jou dan hopelijk verder kan helpen.


@Jeroen-bart Engelen Thanks! Ik ben erg benieuwd! Films zijn gehuurd 5 mrt 21:53 en 12 mrt 21:56. Klantnummer etc staan in mijn profiel. Waar vul ik het Abonnementsnummer in?


@Jeroen-bart Engelen Thanks! Ik ben erg benieuwd! Films zijn gehuurd 5 mrt 21:53 en 12 mrt 21:56. Klantnummer etc staan in mijn profiel. Waar vul ik het Abonnementsnummer in?

Hallo @RN76 , in een vakje in je profiel waar privé bij staat, bij persoonlijke opmerkingen bijvoorbeeld.

Succes.

 


Hoi @RN76, welkom op ons forum! Ik heb even meegekeken met @Jeroen-bart Engelen en het lijkt erop dat er inderdaad een ontvanger nog aangemeld stond op je abonnement. 
We zien dat je hier vrijdag ook al een collega over hebt gesproken, die hebben de ontvanger laten verwijderen en de vergoeding in laten dienen

Het moet nu helemaal goed komen!

 


Hoi @RN76, welkom op ons forum! Ik heb even meegekeken met @Jeroen-bart Engelen en het lijkt erop dat er inderdaad een ontvanger nog aangemeld stond op je abonnement. 
We zien dat je hier vrijdag ook al een collega over hebt gesproken, die hebben de ontvanger laten verwijderen en de vergoeding in laten dienen

Het moet nu helemaal goed komen!

 

Dankjewel voor het checken! Toch raar dat het mogelijk is... 

De vergoeding is me beloofd voor 1 film, niet voor beide, aangezien ik voor de tweede niet kon bewijzen dat ik deze niet heb gekeken. Kan dit, met de kennis van nu, nog worden aangepast?

Vriendelijke groet!


Ik heb de andere film ook vergoed, die had ik even over het hoofd gezien. Lijkt me wel zo logisch. Bedankt voor je oplettendheid!