Skip to main content
Vraag

Ervaringen en storingen met DIW7022 TV-ontvanger

  • June 6, 2026
  • 19 reacties
  • 466 keer bekeken

Len B
Helper

Gezien de hoeveelheid topics over alle storingen/haperingen/falen van de DIW7022 heb ik sterk het vermoeden dat de KPN met dit systeem de plank compleet mis heeft geslagen en zeker ook de klanten nu met de gebakken peren daarvan zitten.    -De KPN én de klanten moeten alle zeilen bijzetten om het systeem een beetje goed te laten werken , up-date na up-date , herstart na herstart , van stroom af na stroom af etc etc , eigenlijk te gek voor woorden.     -Het kan niet normaal zijn dat je zoveel storingen/haperingen voor je kiezen krijgt en handelingen moet verrichten om gewoon TV te kunnen kijken

En ja , ik had met mijn oude ARRIS-2952 ook wel eens problemen maar daar vernieuwde je een paar keer per jaar de soft-ware en dat was het ook , maar de DIW7022 is vergeleken daarmee een triest verhaal. Gelukkig zijn [mijn] storingen al stukken minder maar maarhet systeem is zeker niet feilloos. 

Jammer voor de KPN maar tis wat het is !

19 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Ik lees de negatieve reacties m.b.t. de TV+box DIW7022 ook regelmatig maar verbaas mij ook regelmatig dat de klachten zonder een goede onderbouwing worden gepresenteerd.

ik heb zelf niet het idee dat de klachten generiek zijn want ikzelf gebruik deze TV+ box nu ruim een half jaar vrij intensief en heb tot vandaag nog geen probleem ondervonden.


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 6, 2026

Ik lees de negatieve reacties m.b.t. de TV+box DIW7022 ook regelmatig maar verbaas mij ook regelmatig dat de klachten zonder een goede onderbouwing worden gepresenteerd.

ik heb zelf niet het idee dat de klachten generiek zijn want ikzelf gebruik deze TV+ box nu ruim een half jaar vrij intensief en heb tot vandaag nog geen probleem ondervonden.

 

Ben ik helemaal met je eens ​@srna513006 , de klachten zullen inderdaad niet generiek zijn en ik gebruik het systeem ook zeer intensief.

Ik heb ergens in november of december de DIW7022 in gebruik en heb sinds half mei alle storingen/haperingen/falen bijgehouden en zit , hoe pietluttig ze ook mogen zijn , nu op de 124 stuks , om maar niet te spreken over de storingen die daar al vooraf aan zijn gegaan waarvoor al 6 monteurs langs geweest , de DTW-box al is vervangen , Modem is vervangen.    -En nog steeds , gelukkig wel minder , maak ik dingen mee die niet gaan zoals ze horen te gaan.

Maar goed , het zijn mijn ervaringen en ik zal het er mee moeten doen.   -[VOORLOPIG NOG]


Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Ja, dat is inderdaad heel vervelend, zeker als er al 6 monteurs dit probleem hebben onderzocht.

Daar zou ik ook tureluurs van gaan worden.

Misschien dat één van de Admins zich hierover kan buigen.


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 6, 2026

De vraag was , heeft KPN de plank mis geslagen !

Ik begrijp dat jullie dit niet leuk vindt maar het gaat níét om de ervaringen met de DIW-box maar of zij een fout hebben begaan door dit systeem te gaan gebruiken.

 


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Het aantal problemen etc. zijn momenteel niet groter dan bij de Arris ontvangers.

Van beide lees je problemen.

 

Het is op zich een goede en stabiele mediabox.

Er zijn nog wel veel wensen, maar dat heeft niets met de kwaliteit te maken.

 

Als het bij jou niet goed werkt, wil dat niet zeggen dat het bij een ander ook niet goed werkt.

(of andersom)

 

Mijn eerste KPN tv ontvanger was de Arcadyan HMB 2260 en dat was in het begin een grote probleem ontvanger.

Later werd hij pas stabieler.

Ook met de Arris VIP 2952 heb ik veel problemen gehad, voordat hij goed werken en stabiel werd. 

P.S.

Deze 2 ontvangers worden beide door KPN vervangen.


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 6, 2026

Dit is nog minus wat er van ± oktober ‘25 tot 18-3-2026 al heeft plaatsgevonden !

Wat bij de ene wel goed werkt wil niet zeggen dat het bij de ander ook goed werkt blijkt wel degelijk ● .

In al die jaren met de ARRIS-box nog geen kwart aan storingen gehad als met de DIW-box en dat is wel héél apart ,  zeker gezien de vele topics daarover !

P.S.   -De lijsten zijn bijgehouden ten bate van de monteurs om de problemen te kunnen verhelpen.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Zoals ik al aangaf, de topics voor de Arris en de DIW7022 zijn momenteel evenveel.

 

  1. Heb je glasvezel of koper?
  2. In geval van koper, wat is jouw echte downloadsnelheid en ping? (op bekabeld aangesloten computer meten heeft de voorkeur.
  3. Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de KPN modem (router)? Experiabox of Box12 of Box14
  4. Zit er een goede HDMI kabel tussen en zit deze goed aangesloten?

 

Als de spanning wegvalt (volksmond stroom, maar dat is onjuist (ook al zegt 99% het zo)), kan de apparatuur daar natuurlijk niets aan doen. Ik zag deze in je lijst staan.

 

En zoals ik al aangaf, De Arcadyan en Arris hadden in het begin ook heel veel problemen.

 

Grootste boosdoeners zijn:

  1. DVS (draadloze verbindingsset (dus internet of tv (VLAN4) via het electrichteitsnet)
  2. Switch die geen IGMP snooping ondersteund.
  3. WIFI (waar veel verkeer overgaat) (als hij via WIFI werkt)
  4. Knikken of scherpe bochten in de UTP kabel
  5. Los zittende connectoren.
  6. HDMI kabel 
  7. etc.

 

P.S.

Elek storing is er 1 teveel.

Dus ook een kwart van de storingen met de Arris is veel te veel.


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 7, 2026

De topics voor de ARRIS en de DIW7022 zijn momenteel evenveel 🤔 …..?

ARRIS VIP 2952/5202 ; Van eind 2015 tot 2026[?] , 3990 topics , = 31,41 topics/mnd.

DIW7022.                       ;  Van febr/mrt. 2023 tot nu , 3491 topics , = 89,51 topics/mnd  ‼️

Al zou maar 50 % klachten zijn over het functioneren van de DIW7022 zegt dit mij genoeg over de DIW7022 in 2033.

 


Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Laat ik.maar een groot

probleem naar voren halen: androidtv 11 …

Totdat android tv14 erop Zit hou rekening met veel fouten en andere isseus. Veel problemen komen voort vanuit de verouderde androidtv11.

Er zitten veel audio en beeld verbeteringen in de android zelf, die helpen al als basis mee met vermindering van de storingen.

Al zal er weer een reactie komen dat dat niet kan. Het is een feit vanuit praktijk voorbeelden van mijzelf en meerderen . 

 


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

De topics voor de ARRIS en de DIW7022 zijn momenteel evenveel 🤔 …..?

ARRIS VIP 2952/5202 ; Van eind 2015 tot 2026[?] , 3990 topics , = 31,41 topics/mnd.

DIW7022.                       ;  Van febr/mrt. 2023 tot nu , 3491 topics , = 89,51 topics/mnd  ‼️

Al zou maar 50 % klachten zijn over het functioneren van de DIW7022 zegt dit mij genoeg over de DIW7022 in 2033.

 

 

Beste ​@Len B 

Ik bedoel uiteraard alleen de laatste maanden.

 

Zoals jij meet en vergelijk mag helemaal neit.

Behalve als je bewust een zo negatief beeld wilt geven.

In het begin waren er veel problemen, maar die zijn ondertussen gelukkig opgelost.

 

Mijn advies (ook voor de persoon die de like bij jou gaf) ga naar een andere provider.

 

Je hebt ook bewust de vragen niet beantwoord zag.

 

Ik laat het hierbij, ik heb niets meer toe te voegen.

De vragen hoef je van mij ook niet meer te beantwoorden, ik hou deze topic voor gezien. 


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Laat ik.maar een groot

probleem naar voren halen: androidtv 11 …

Totdat android tv14 erop Zit hou rekening met veel fouten en andere isseus. Veel problemen komen voort vanuit de verouderde androidtv11.

Er zitten veel audio en beeld verbeteringen in de android zelf, die helpen al als basis mee met vermindering van de storingen.

Al zal er weer een reactie komen dat dat niet kan. Het is een feit vanuit praktijk voorbeelden van mijzelf en meerderen . 

 

 

Klopt, maar op zich draait hij wel aardig.

Ook de fout van IPv6 in de KPN modem (router) kan voor problemen zorgen.


Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb wat reacties verwijderd uit dit topic, ik wil jullie vagen het wel gezellig te houden en elkaar niet zo steeds aan te vliegen. Als je niet wilt reageren in dit topic doe dit dan ook niet.

Je feedback is duidelijk ​@Len B, we hebben dit ook meegenomen.


Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Laat ik.maar een groot

probleem naar voren halen: androidtv 11 …

Totdat android tv14 erop Zit hou rekening met veel fouten en andere isseus. Veel problemen komen voort vanuit de verouderde androidtv11.

Er zitten veel audio en beeld verbeteringen in de android zelf, die helpen al als basis mee met vermindering van de storingen.

Al zal er weer een reactie komen dat dat niet kan. Het is een feit vanuit praktijk voorbeelden van mijzelf en meerderen . 

 

 

Klopt, maar op zich draait hij wel aardig.

Ook de fout van IPv6 in de KPN modem (router) kan voor problemen zorgen.

Hallo Joop,

Ik heb gelukkig via de fritzbox ipv6 ontweken.

Wel valt me nu op dat zowel de 7022 als de soundbox beginnen te haperen( duidelijk buffering problemen. Had ik eerst niet.

Ik heb wel de uitdaging nog niet over te kunnen naar glas , en zoals mij gesuggereerd is om naar een andere peovider te gaan... Dan kom ik bij d.lta , die is niet echt een vervanger van kpn.

Ik ben gek met kpn, maar zonder de glas kan ik niet echt meer mee . Helaas kan de combiatie solcon kpntv niet. Dan was het opgelost.

Ps we gaan het weer vriendelijk houden. 

En gewoon blijven hopen dat de updates waar ik naar verlang er snel komen :-) 


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

@steffen1 

Jij hebt dus koper begrijp ik.

  1. Wat is jouw echte downloadsnelheid en ping?
  2. Hoe is de DIW7022 verbonden met de Fritzbox? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. En heb je in de Fritzbox de juist instellingen? Ook dat kan voor problemen zorgen.
  4. Welke Fritzbox heb je? (meer informatie via topics in modem)

 

Wij hebben Glasvezel FTTH 200/200 en 2 stuks Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Het aantal problemen met de DIW7022 is minder dan we hadden met de Arris VIP 2952.

 

In een eerdere reactie in deze topic had ik al vermeld wat onder andere voor problemen kan zorgen.


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Beste ​@steffen1 zowel op de Soundbox als de DIW kun je in het helpmenu de kwaliteit van de (draadloze) verbindiung testen, wat komt daar uit?

Verder kun je bij Netflix een netwerktest doen, is ook een goede om te kijken of het netwerk stabiel is.

 


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 9, 2026

En gewoon blijven hopen dat de updates waar ik naar verlang er snel komen :-) 

Dat hoop ik zeker met je mee !

En bedankt voor de info in je reactie 👍 , duidelijk.


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 10, 2026

Helaas geen antwoord gekregen op de hamvraag , jammer.


Forum|alt.badge.img+3

Hoi Len,

 

Ik herken je beeld van het nieuwe systeem helemaal. Ook na 2 jaar gebruik is bij ons ook het systeem nog niet stabiel. Sinds het pluspakket eruit is gesloopt is het iets beter maar zeker nog geen 10.

Wel moet ik toegeven dat het ook even geduurd heeft voordat onze oude box ,de Arris 5205 ook op orde was. En toen het op orde was ging kpn over op een ander systeem.

Ik ben bang dat die straks ook weer gaat gebeuren.... Dan zijn de bugs er eindelijk uit maar wordt het systeem als oud ervaren en gaan ze over op een nieuw systeem.... En dan beginnen we weer van voor af aan.

We gaan binnenkort verhuizen en heb daar glasvezel en een experiabox 12 hangen. Ben erg benieuwd of de ervaringen daar anders worden dan nu (100mb+ met een Fritzbox).


Len B
Helper
  • Auteur
  • June 10, 2026

Hoi Len,

 

. herken je beeld van het nieuwe systeem helemaal. Ook na 2 jaar gebruik is bij ons ook het systeem nog niet stabiel. Sinds het pluspakket eruit is gesloopt is het iets beter maar zeker nog geen 10.

 

Thanks voor je reactie.

Ik heb de DIW7022 incl. het +pakket , gelukkig waren tot gisteren de storingen minder geworden , wel met hulp van alle rangen en standen aan monteurs die er mee bezig zijn geweest en zij ook niet voor 100 % konden verklaren waarom en/of waardoor ik zoveel ellende had met het systeem , afijn , mijn lijsten spreken voor zich lijkt mij.

Vanaf 4 mei had ik [als test.?]  al launche-versie 1.226.0 wat al een flinke verbetering gaf en sinds vanmorgen staat versie 1.227.1 erop , gezien de ervaringen met de vorige [vernieuwde] launche-versies maar hopen dat die versie een hele verbetering is van de vorige , maar ff afwachten.

Maar hopen en wensen dat de glasvezel op je nieuwe adres je een goed werkend systeem heb ZONDER haperingen of storingen , succes.

PS.

Ik ben het wel voor 100 % eens met je handtekening 😉