Skip to main content

Ik ben aan het testen met de KPN app op een LG OLED TV. Ik heb altijd TV van Ziggo gehad, maar dat wordt me na dit F1 seizoen te duur.

 

De app is werkelijk prachtig, functionaliteit is erg mooi en ben daar positief verrast over. 

 

De beeldkwaliteit van de app is echter matig en dat snap ik dan echt niet. Daar zit ik dan met 1Gbs glasvezelinternet te kijken naar zenders met een lage bitrate. En die lagere beeldkwaliteit is dan nog wel te doen, maar de kleurweergave is echt niet best en ik kan er niets aan instellen. Vlakke, grauwe en fletse keuren. En ik kan er niets aan instellen. Heen en weer switchen tussen Ziggo en de KPN app laat meteen zien dat er iets niet in orde is.

Balen dus, mijn vrouw is er al helemaal niet gelukkig mee.

En dan crasht de app ook nog eens een paar keer terwijl we aan het kijken zijn. Geen goed nieuws. 

En dan, BBC. Niet op te nemen en niet terug te kijken. Ook niet te pauzeren. Dat kan met Ziggo wel, ook niet ideaal.

 

Dan toch maar de Arris ontvanger installeren? Die interface ziet er weer uit alsof we 20 jaar terug in de tijd gaan. Waarom? Het ziet er alles behalve aantrekkelijk uit en deelt bovendien niet dezelfde (doordachte) functionaliteit en bediening als de app. 

 

Zijn er wel plannen om de beeldkwaliteit van die app serieus te verbeteren? Het lijkt me toch de toekomst.

Ik verwacht niet dat het ooit dezelfde kwaliteit zal krijgen als kijken via de ontvanger.  Tenzij er voor de app betaald zal moeten worden. Voor de tv ontvanger betaal je immers extra. Ik zou dan nooit met zo'n mooie tv kijken via de app.


Voor wat het waard is: de decoder kreeg ik er 'gratis' bij. Maar ik wil eigenlijk helemaal geen apart kastje en ik zou dus graag willen betalen voor goede beeldkwaliteit in de app.

 

De interface is ook veel meer naar mijn smaak dan die gare interface van het Arris kastje. Windows Media Center van Windows Vista uit 2007 zag er nog beter uit dan dit. 🧐


Hallo @GuiltyNL , welkom als klant bij KPN en bij het forum, als ex-UPC/Ziggo-klant kan ik zeggen dat je nergens beter beeld krijgt dan bij Ziggo.

Het beeld bij KPN is ook uitstekend, mits je de decoder, die je in bruikleen hebt en dus niet gratis, gebruikt. Als je daarbij een glasverbinding hebt kun je voor de 1e 10 standaardzenders de glaskanalen 661 t.e.m. 670 gebruiken, die geven een beeldkwaliteit vergelijkbaar met Ziggo, door de hogere bitrate of hoe dat dan ook mag heten.

Zet binnen de decoder de beeldkwaliteit op UHD als je een 4K-tv hebt en op het tv-toestel zelf alles zoveel mogelijk op AUTO.

 


@JanD Die decoder zit in de prijs van € 10 per maand denk ik dan? Het lijkt erop dat ik voor die decoder geen meerprijs betaal. (Ik heb TV, internet, telefoon thuis en mobiel bij KPN nu).

 

Maar ik snap gewoon niet dat de interface van de decoder zo hopeloos ouderwets en sober moet zijn. Dat had toch wel anders gekund? Veel doordachte functies die je terugvindt in de app, ontbreken in die decoder en dat stoort me nogal. Daarnaast vind ik een extra kastje ook niet tof, ook al is deze gelukkig klein.


Hallo @GuiltyNL , de bruikleendecoder zit bij de prijs van het tv-abo inbegrepen.

Ik begrijp je ‘frustratie’ niet helemaal.

Hoek keek je dan tv bij Ziggo, via het basis-abo met alléén  de publieke omroep in HD en F1 in HD en de rest in SD of via de Pace-box, Next-box of de Horizon-box?

 


Hallo @GuiltyNL , de bruikleendecoder zit bij de prijs van het tv-abo inbegrepen.

Ik begrijp je ‘frustratie’ niet helemaal.

Hoek keek je dan tv bij Ziggo, via het basis-abo met alléén  de publieke omroep in HD en F1 in HD en de rest in SD of via de Pace-box, Next-box of de Horizon-box?

 

Ik keek Ziggo via een CI+ module + decoderkaart en ik gebruikte de functionaliteit van mijn LG TV om de gids te gebruiken, op te nemen, te pauzeren en eventueel terug te spoelen. Dus alles centraal zonder extern kastje. En alles via de TV zelf met de afstandsbediening van de TV.

Dus gewoon alle zenders in HD. Wilde ik ‘Uitzending gemist’ gebruiken, dan pakte ik mijn Ziggo GO app en streamde dat naar de TV.


Hallo @GuiltyNL , ja, die CI+ kaart vergat ik even.

 


Ik vind het gewoon een ontzettend gemiste kans om de strategie zo in te richten dat ze eigenlijk die kastjes pushen. Lijkt een leuk verdienmodel, maar ik denk juist dat ze de plank op lange termijn misslaan.

Maak dan een standaard login voor de app die gratis is en een premium login voor streams in hoge kwaliteit. Ik zou er graag voor willen betalen. Het lijkt me ook de toekomst.

Bovendien, minder apparaten, minder productie, minder vervuiling, minder afval, minder recyclen. Het kan, dus waarom niet doen?! In deze tijd moeten bedrijven daar toch verantwoordelijk mee omgaan en dat doet KPN nu toch niet? Nu krijg ik een kastje, met voeding en afstandsbediening die ik eigenlijk niet nodig zou moeten hebben en ook eigenlijk helemaal niet wil gebruiken.

Ik krijg toch ook geen extern kastje bij mijn Disney+ abonnement? Daarvan heb ik ook de app en gewoon eersteklas beeldkwaliteit, ook in 4K.


Hallo @GuiltyNL , KPN heeft ook een TV-variant die Digitenne heet.

Naar verluidt komt KPN begin volgend jaar, i.v.m. de verplichting tot vrije apparatuur gebruiken, met een CI+ kaart die de fysieke Digitenne-decoder kan vervangen bij een geschikt tv-toestel.

 


Ik ken de Digitenne-dienst natuurlijk, maar ook dat is niet meer van deze tijd. Bovendien blijft het altijd storingsgevoeliger. Ik woon bovendien vlakbij een vliegveld, dat blijkt ook geen zalige combinatie te zijn.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe gekker het is. Ondernemingen worden gevraagd om duurzaam te ondernemen en KPN doet dat hier dus niet.