Skip to main content
Vraag

ESPN 4k werkt niet meer na update multicast

• September 16, 2026
  • 16 reacties
  • 253 keer bekeken

Goedeavond, 

Sinds de update van multicast voor ESPN 4K kanalen werkt mijn ESPN niet meer in 4k. Zonder 4k en met unicast nog wel functioneel. Andere kanalen zonder 4k geven ook geen problemen. Voor de update werkte het prima. Ik gebruik de unifi gateway fiber. Het draaide maanden prima tot de update... iemand een idee ?

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2026

Er is geen groene voetbal voor de tekst ESPN in UHD ?

Overigens is het geen 4k. Het is UHD: Full HD 1080p met beeld verbeteraars HDR/WCG2020.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2026

Met de groene bal aan houd ik zwart beeld. Met de groene bal uit werkt het weer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2026

Gelukkig is er op dit moment niks.

Al een herstart geprobeerd?

(zelf vind ik het zonder UHD mooier)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2026

Herstart maakt helaas geen verschil. IGMP instellingen al opnieuw doorgevoerd maar helaas… Enkel de UHD (geen 4k inderdaad) kanalen blijven op zwart sinds de update met de UHD instelling aan… 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Wessel234, welkom bij de community! Vervelend dat dit juist sinds de update speelt.

Je hebt inmiddels al een herstart geprobeerd en ook de IGMP-instellingen opnieuw doorgevoerd, maar zonder resultaat. Omdat je een eigen UniFi Gateway Fiber gebruikt, ben ik nog even benieuwd naar je netwerkopstelling. Heb je de TV+ Box rechtstreeks bekabeld aangesloten op de UniFi Gateway, of zit daar nog een switch of andere netwerkapparatuur tussen?

En krijg je bij het inschakelen van UHDalleen een volledig zwart beeld, of verschijnt er op enig moment ook nog een foutmelding of foutcode? Dan kunnen we wat gerichter verder zoeken naar waar het misgaat. 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2026

Hoi, ​@Serenay van KPN .

Hier nog een melding.

• Nieuwkomer
  • September 18, 2026

Zijn de multicast ranges aangepast ? 

• Nieuwkomer
  • September 18, 2026

Sinds de update is het beeld bij de ESPN zenders met UHD aan zwart, zonder (fout)melding. Met UHD uit werkt het als voorheen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2026

Vraagje, ​@NK99 , ​@d13m 

Hebben jullie een kpn modem of een eigen modem?

• Nieuwkomer
  • September 18, 2026

Eigen, UniFi UDM,

wat staat aan IGMP, multicast en IPTV op VLAN 4. 

De vraag is of de multicast-ranges onlangs zijn gewijzigd.

• Nieuwkomer
  • September 18, 2026

Eigen, ASUS GT AX11000 met een switch die IGMP snooping ondersteund.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 18, 2026

Dan is eigen modem de overeenkomst. Ook met dat andere topic. Er moet iets anders zijn met de multicast UHD streams ten opzichte van de multicast SDR streams, zeg maar ALLE overige zenders via multicast. Inclusief de multicast SDR streams voor ESPN. Het zijn verschillende streams. 

Hier komt nog weer een moderator. Die kan doorgeven dat met eigen modem de multicast UHD streams niet doorkomen. Ook ter attentie van ​@Serenay van KPN .

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 19, 2026

Nog even ter info, mediabox is direct bekabeld verbonden met de Gateway Fiber, zit niks tussen. 

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 19, 2026

Erg irritant als het niet goed werkt. Werkt het met de kpn modem Wel goed?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 20, 2026

Nota bene. Zelf ben ik weer geswitched naar SDR. Het beeld is helderder. En...Die multicast stream is 3 seconden voor op de multicast HDR stream.

• Nieuwkomer
  • September 21, 2026

Erg irritant als het niet goed werkt. Werkt het met de kpn modem Wel goed?

Geen idee gebruik het al jaren niet dus zou ook niet moeten uitmaken. Ik vind het wel kwalijk dat ze dus een wijziging doen zonder mensen te informeren hierover en had ook graag gezien of ze getest hadden met andere modems voor multicast voor iets globaal uit te voeren.