Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 76 reacties
  • 2097 keer bekeken
Toon eerste bericht

76 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2026

kanaal 221 tem 224 wel UHD keuze maar unicast.

Verrek! Scherp gezien, ​@Koos Slingerland . Zodra je UHD aanzet springt het van LIVE naar Live. Dat was mij niet opgevallen.

Voor de kwaliteit maakt het niet uit. Alleen voor de belasting van het kpn netwerk. Maar het verschil zal nauwelijks gemerkt worden denk ik.

En de unicast kijkers hebben dus WEL (ook) UHD.

• Helper
  • August 6, 2026

Ik heb het aan gehad maar ook weer uitgezet ik wil me behoud van me dolby vision hebben waarin ik fijne beeldkwaliteit heb, jammer maar zolang dat niet wordt mee ondersteund gaat het hier niet aan dan maar 1080 met 25 frames en zo bijzonder vindt ik het nu ook weer niet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2026

Televisie zenders gaan echt nooit het dure Dolby Vision gebruiken. Met maandelijkse afdracht voor rechten. ​@Remcofaya 

HDR10 en HDR10+ zijn rechtenvrij. 

Disney+ had onlangs ruim een week geen 4k / Dolby Vision omdat ook zij er zelfs mee zijn gestopt. Nu is 4k weer terug maar zonder 'beeldverbeteraars'.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 6, 2026

kanaal 221 tem 224 wel UHD keuze maar unicast.

Voor de kwaliteit maakt het niet uit. Alleen voor de belasting van het kpn netwerk. Maar het verschil zal nauwelijks gemerkt worden denk ik.

Voor degene die als eerste de goal wilt zien, gaan UHD niet aanzetten. De unicast stream loopt 10 seconden achter op de multicast stream.

Ik neem aan dat de UHD multicast stream nog moet komen. Net als op kanaal 694.

• Helper
  • August 6, 2026

Televisie zenders gaan echt nooit het dure Dolby Vision gebruiken. Met maandelijkse afdracht voor rechten. ​@Remcofaya 

HDR10 en HDR10+ zijn rechtenvrij. 

Disney+ had onlangs ruim een week geen 4k / Dolby Vision omdat ook zij er zelfs mee zijn gestopt. Nu is 4k weer terug maar zonder 'beeldverbeteraars'.

Nee oke begrijpelijk maar mijn eigen beeld instellingen staan nu ook op dolby vision. Ik heb speciaal een philips Ambilight tv genomen om die instellingen. Met HDR moet ik mn hele beeld gaan aanpassen om het een beetje richting dolby vision te krijgen en daarbij haal ik HDR niet eens met die instelling. Want ik krijg SDR en BT7.09. HDR krijg ik wel maar dan moet ik de gehele dolby vision uitzetten en omwisselen voor HDR10 op de tv+ box en dat weiger ik, dus blijft de uhd knop uit op ESPN. Dan behoud ik mijn instellingen en heb ik gewoon mijn beeld zoals ik het hebben wil!

• August 6, 2026

@Remcofaya een ding ontgaat mij Dolby Vision heeft wezenlijk alleen nut voor de streamdiensten. SDR en BT7.09. is standaard op alle lineaire kanalen. Daar doet de instelling Dolby Vision niets mee.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Maar als UHD aanstaat en je loopt zo n 10 sec achter is ook geen feest.

Dat hadden we al met het WK, hoor je achter in de wijk juichen en zit je zelf nog naar de actie voor het doelpunt te kijken ,  tja daarin was Ziggo weer sneller

• Helper
  • August 6, 2026

@Remcofaya een ding ontgaat mij Dolby Vision heeft wezenlijk alleen nut voor de streamdiensten. SDR en BT7.09. is standaard op alle lineaire kanalen. Daar doet de instelling Dolby Vision niets mee.

Nee hoor na mijn wetende niet, ik gebruik met mijn tv dolby vision op in elk geval mijn tv+ box de overige hdmi poorten heb ik er geen idee van waarom niet die worden niet gebruikt, op de Nintendo Switch zou ik het niet weten die is full hd en geen 4K

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 6, 2026

Zojuist mijn TLC tv aangezet en UHD ingeschakeld, wat een dof beeld ineens, heb ik bij de KPN instellingen HDR veranderd in SDR, en dan blijft het beeld wel helder en scherp. Maar dan heb ik neem ik aan niet UHD, ook al blijft dat ingeschakeld staan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2026

Het moet wel met HDR10, ​@RuudDelft .

Dat is nu juist de clou met UHD. 

Anders kun je beter het standaard beeld aan laten. Dat is iok al 1080p 50 maar dan SDR. Ook al supermooi. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 6, 2026

Het moet wel met HDR10, ​@RuudDelft .

Dat is nu juist de clou met UHD. 

Anders kun je beter het standaard beeld aan laten. Dat is iok al 1080p 50 maar dan SDR. Ook al supermooi. 

Ik heb bij KPN alleen de instellingen HDR continue, HDR automatisch, en SDR, staat geen HDR10 bij.

Bedoel je gewoon maar weer op HDR automatisch zetten, en UHD uitschakelen bij ESPN?

JanD
Wijsgeer
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft bij de HDR-instelnlingen kiezen voor AUTO

in het menu daaronder staat HDR-formaat, waarschijnlijk Dolby Vision, als je dan op HDR-formaat klikt kun je kiezen voor HDR10.

De decoder start naar de aanpassing opnieuw op en als dan dan weer  het menu onderdeel HDR-formaat ziet, staat daar HDR10.

Succes

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft bij de HDR-instelnlingen kiezen voor AUTO

in het menu daaronder staat HDR-formaat, waarschijnlijk Dolby Vision, als je dan op HDR-formaat klikt kun je kiezen voor HDR10.

De decoder start naar de aanpassing opnieuw op en als dan dan weer  het menu onderdeel HDR-formaat ziet, staat daar HDR10.

Succes

Ik heb alleen dit, kan niets anders vinden helaas.

JanD
Wijsgeer
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft welk merk en type tv decoder heb je dan?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft welk merk en type tv decoder heb je dan?

Ik heb de TCL qled 50C69B, en de KPN soundbox van Bose.

JanD
Wijsgeer
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft het kan zijn dat het menu van de tv+ soundbox anders is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 6, 2026

Beste ​@RuudDelft het kan zijn dat het menu van de tv+ soundbox anders is.

Heb in de huiskamer een veel duurdere vrij recente Samsung, daar blijft na UHD inschakelen de kwaliteit wel goed, overigens met de TV+ box, maar had hem in de slaapkamer ook graag goed gehad.

Bedankt voor de hulp tot dusver. 👍🏻

• Nieuwkomer
  • August 7, 2026

Hoe zit het met de audio kwaliteit? Ik krijg nu PCM 2.0 binnen op de ESPN 2 UHD. Wordt dit nog een andere kwaliteit of blijft dit zo? Heeft dit ook nog te maken met Unicast?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Ik zit net hier naar espn te kijken, maar met uhd aan loop je dus wel zo n 20 sec achter op uitzending zonder uhd.

Waarom is dat???

• Deelnemer
  • August 7, 2026

het beeld blijft wel heel donker na het inschakelen van HDR10. moet de HDR instelling nu dan op HDR- continue of op SDR. ik zie geen verschil dan namelijk

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2026

Ik krijg nu PCM 2.0 binnen op de ESPN 2 UHD. Wordt dit nog een andere kwaliteit of blijft dit zo?

Ik kan het type audio nu niet checken maar het was altijd Stereo (Dolby gecodeerd).

Hoe dan ook, pcm of Dolby, espn zendt uit in Stereo. ​@Bosjessssman 

zo n 20 sec achter op uitzending zonder uhd.

Klopt. UHD wordt unicast uitgezonden. Of daar ook een multicast stream van komt is nog niet bekend, ​@ivo46 

het beeld blijft wel heel donker 

Staat "extra invoer" ¹ aan op je tv / hdmi ingang? ​@JLie 

Instelling DIW7022 op hdr continue. 

¹ de term verschilt per merk televisie 

Erwin van KPN
Moderator

@JLie  Als je het weer uit wilt zetten zou ik voor SDR gaan.

Maar, wat voor televisie heb je? Vaak zitten daar ook nog instelling op speciaal voor HDR.  heb je die ook getest? 

• August 7, 2026

@PeterG unicast of multicast zou toch geen tijdsverschil op mogen leveren. Of ben ik iets vergeten. Voor het achterliggende systeem is unicast een vreemde keuze, dat is als ik goed op de hoogte ben wat voor de apps wordt gebruikt.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

@PeterG unicast of multicast zou toch geen tijdsverschil op mogen leveren. Of ben ik iets vergeten.

Ik vraag het mij ook af , maar laat het mij graag uitleggen 

• Deelnemer
  • August 7, 2026

Ik heb iets vreemds opgemerkt. Ik had eerder altijd het 4K pakket en keek ESPN UHD op kanaal 694 en dit deed het altijd goed (dus ook de juiste instellingen: HDR - automatisch + HDR10). Ik heb dit pakket afgelopen week opgezegd, omdat het 4K pakket nu niet meer nodig is.

Toen ik vandaag 221 keek en UHD had aangezet via die button, zag het er niet zo goed uit als voorheen en het beeld was ook donkerder. Mijn Samsung TV gaf ook niet aan dat HDR aan stond. Ik wilde testen of HDR het überhaupt nog deed op mijn kpn kastje door een HDR YouTube video te bekijken. Tijdens het bekijken van deze video gaf mijn Samsung TV aan dat HDR aan stond:

Toen ik vervolgens weer naar ESPN ging zag ik tot mijn verbazing dat HDR nu wel aan stond en het beeld er weer zoals 694 voorheen uitzag:

Ook nog even getest door naar NPO1 te gaan, waarbij mijn TV aangaf dat HDR uit stond, en hij gaf netjes weer aan dat HDR aan stond toen ik vervolgens terug ging naar ESPN op 221.