Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 145 reacties
  • 4446 keer bekeken
Toon eerste bericht

145 reacties

• August 11, 2026

Ik heb een LG oled televisie en daar werkt het als volgt. Als ik daar de kleuren instel voor HDR hlg zoals bij de UHD versies van ESPN dan heeft dat geen invloed op de de dolby vision instellingen voor bijvoorbeeld Netflix. Ook de kleuren van bijvoorbeeld nederland 1 worden niet beïnvloed. De tv onthoud dus voor elke situatie hlg, dolby vision of Nederland 1 aparte instellingen. Is dit bij Samsung dan echt anders? Kan me dat bijna niet voorstellen.

Een Samsung heeft geen specifieke HDR instellingen behalve voor de hdmi aansluitingen. Of ik zoek niet goed.

Verder hoort elke TV te kijken naar de gegevens die worden meegestuurd. En dan komen we bij de mediabox zelf, als de instellingen daarvan niet deugen komt het nooit goed.

HDR10 wat kpn adviseert is toch echt heel iets anders dan HLG.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Waar haal je HLG vandaan, ​@Rowi. .

Het is 1080P 50 HDR / WCG2020 (bron)

• August 11, 2026

Waar haal je HLG vandaan, ​@Rowi. .

Het is 1080P 50 HDR / WCG2020 (bron)

HDR is een overkoepelende aanduiding

De HDR- HLG variant wordt ook gebruikt voor het eerste uhd kanaal van ESPN (694). Ik zie geen reden waarom hier van zou worden afgestapt. Juist omdat dit voor lineaire tv is ontwikkeld.

https://espnnl.zendesk.com/hc/nl-nl/articles/4404017159314-Alles-over-ESPN-UHD

.

De Wide Color Gamut is onderdeel van elke HDR versie. En daarnaast is er ook nog de Chroma subsampling

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Nou wordt me wel duidelijk waarom het op een Samsung niet fijn werkt. Naar aanleiding van die espn site eens even gaan Googlen.

• August 11, 2026

En dan is er nog de dure Vision van Dolby. Dat HDR10 door Samsung is ontwikkeld doet niet helemaal terzake, behalve dan waar het om licentie afdrachten gaat.

En daarmee komen we weer uit bij de vreemde instelling keuzes van de DIW7022. Voor een Samsung is de Dolby vision keuze volkomen nutteloos.

Elke TV van Samsung kan prima met HLG overweg als het maar goed wordt aangeleverd, en het apparaat waarmee je kijkt het correct doorgeeft. 

Het is gewoon dezelfde ellende met de Ek van 2024. Destijds had ik nog de vip5202 en de door kpn aanbevolen instellingen gaven eerder slechter beeld dan beter.

Er zijn een aantal video's op YouTube met HDR daarvoor hoef ik op mijn Samsung niets aan te passen. Dat hoeft voor de andere streamdiensten ook niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 11, 2026

Bijna alle HDR TV kanalen in de wereld gebruiken HLG omdat het is ten eerste vrij van licentiekosten en ten tweede bevat HDR en SDR informaties in een stream. Een HDR niet geschikte TV kiest automatisch voor SDR codering en de HDR geschikte voor HDR codering. Het probleem van te donker HLG is meest de verkeerde instelling van TV. Als b.v. voor filmaker mode gekozen wordt, wordt HDR codering in SDR modus weergeven. Hiervoor moet men andere mode kiezen, b.v. voor Film/Sport of gewoon standaard.

• August 11, 2026

Deels is die keuze ook gebaseerd op de eigen beleving. Fiilm maker mode zal voor menigeen juist te donker zijn, want dan zie je het beeld zoals de maker het heeft bedoeld. Dus juist het betere hdr kleurbereik.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 12, 2026

Deels is die keuze ook gebaseerd op de eigen beleving. Fiilm maker mode zal voor menigeen juist te donker zijn, want dan zie je het beeld zoals de maker het heeft bedoeld. Dus juist het betere hdr kleurbereik.

Nee, filmmaker mode is bedoeld voor cinema ervaring, dus met 6500 kleurtemperatuur en zonder kleur bewerking. Andere video modes kunnen het beeld zelfs analyseren en gebruiken b.v. dynamisch contrast om het beeld in juiste kleurtemperatuur te weergeven.

Met andere HDR mode (HDR10 of DV) kan de TV uit metadata zien en corrigeren, HLG heeft geen metadata met gevolg dat de TV meest fout gokt en heeft verkeerde kleur in filmmaker mode. Dat kan je heel goed zelfs testen met deze HLG Youtube video.

• Deelnemer
  • August 12, 2026

Het lijkt toch (een beetje) een marketingstunt…

Want: TV+ Box → receiver X4800H → 77 S95F (OLED) dat maakt de TV+ toch wel de zwakste schakel. 4K, UHD, HD, zelfs SD mijn setup en gecalibreerde instellingen (evt upscaling) maken elk beeld super.

Maar…. ESPN in UHD, zit vertraging in het beeld en geluid, duurt veel te lang bij zappen, lijkt alsof de mensen bij ESPN veel te lang in de zon hebben gelegen, alle kleuren zijn niet oke. HDR aan of uit: Blijft een drama. 

Ik ga echt niet met instellingen TV of receiver rommelen. Die zijn professioneel perfect ingesteld. Bovendien: Afgaande op alle andere content: Dit kan niet anders als aan KPN en/of TV+ liggen.

KPN: Ga hier asjeblieft mee aan de slag want ergens gaat er hier (weer) iets niet goed. !! (Weer) geen goede reclame voor TV bij KPN.

• August 12, 2026

@2fast4u dat kleur gebeuren ondervinden ook klanten van de andere providers. Dat blijft via elke ontvanger een uitdaging. 

• Deelnemer
  • August 12, 2026

@2fast4u dat kleur gebeuren ondervinden ook klanten van de andere providers. Dat blijft via elke ontvanger een uitdaging. 

Dat maakt het nog erger ! Hoe moeilijk kan het zijn anno 2026 ? Een film (niet via TV+ Box uiteraard) streamen  4K UHD, HDR10+, Atmos. En beeld en geluid een bioscoop niet onwaardig.…

Vergelijk dat met TV+ met ESPN in “UHD”…. Ik vraag me oprecht af waarom ik nog betaal voor dat ding ! 

• August 12, 2026

Ik vraag me oprecht af waarom ik nog betaal voor dat ding ! 

Voor de reguliere tv kanalen?

Het is dat ESPN alleen af te nemen is via een ISP anders zou een tv abonnement en ontvanger van de provider overbodig zijn.

HDR bij Lineaire tv is en blijft gewoonweg lastig in vergelijk met on demand films en series. Behalve bij ESPN wordt dat om ik zou bijna zeggen logische redenen nergens toegepast.

Wat mij betreft is de enige meerwaarde het progressive scan gedeelte geen Interlacing en de interlacing meer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2026

Die progressieve scan heeft de reguliere doorgifte van ESPN al bij kpn. Ik laat de hdr/wcg2020 toevoeging lekker links liggen. 

• August 12, 2026

Die progressieve scan heeft de reguliere doorgifte van ESPN al bij kpn. Ik laat de hdr/wcg2020 toevoeging lekker links liggen. 

Dat weet ik. Dat heb ik voorbij zien komen. Ps dat gedoe met de kleuren lees ik niet of weinig met kanaal 694 is dat er dan niet of nemen zo weinig klanten dat malle 4k pakket af.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • August 12, 2026

Ik heb al uitgeprobeerd op mijn TV. 

Maar het beeld van ESPN UHD vind ik erg donker overkomen. 

Want mijn TV ondersteunt helaas geen HDR wel SDR, 

En als ik de UHD functie uitzet op mijn KPN TV + box. Dan geeft ESPN wel mooi beeld op mijn TV. 

• Deelnemer
  • August 12, 2026

Ik heb al uitgeprobeerd op mijn TV. 

Maar het beeld van ESPN UHD vind ik erg donker overkomen. 

Want mijn TV ondersteunt helaas geen HDR wel SDR, 

En als ik de UHD functie uitzet op mijn KPN TV + box. Dan geeft ESPN wel mooi beeld op mijn TV. 

Al met al allemaal rare verhalen. De marketingafdeling van KPN draait overuren als zgn voorloper van “gratis” ESPN in UHD…. Maar in de praktijk kan bijna iedereen het beter uitzetten om zonder frustratie te kunnen kijken…..

Ik houd mijn hart vast als KPN meer zenders in UHD wil gaan uitzenden.

Ondanks alles: Toch ook wel raar dat KPN over al deze ellende in alle toonaarden zwijgt  !

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Live programma in studio is geen gezicht, maar voetbal wedstrijd is met uhd aan en hdr levendig ( lg tv) er goed uit.

• August 12, 2026

Live programma in studio is geen gezicht, maar voetbal wedstrijd is met uhd aan en hdr levendig ( lg tv) er goed uit.

Dan doet LG toch iets anders dan Samsung hoewel beide merken toch HDR10 en HLG ondersteunen. Mogelijk dan het type paneel wat wordt gebruikt. Ik begin na jarenlang Samsung toch te overwegen of de volgende maar een LG moet worden. Andere merken overweeg ik eigenlijk niet eens.

• Nieuwkomer
  • August 13, 2026

Ik heb 3 LG Televisies met een KPN kastje verbonden. Twee OLED en Een LCD . UHD was op 1 OLED TV niet om aan te zien en dat bleek door een HDMI ingang te gaan die niet op 4 k Stond. Instellingen in het kastje moeten natuurlijk goed staan, maar kijk dus ook “even” in het TV menu. Na pak weg een uur klooien nu dus blij met ESPN UHD

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 14, 2026

Degenen die met een PHILIPS TV, ik gebruik de 77OLED+937, de beelden van ESPN UHD wat te donker vinden heb ik de volgende tip:

Zet in je beeld menu tijdens het kijken op “HDR Kristalhelder” bij de diverse HDR instellingen, en je ziet een prachtig kleurrijk helder en goed voetbal beeld. De Philips houd je voorkeur per zender opgeslagen, dus dan even alle UHD zenders elk apart op voorgenoemde HDR Kristal helder instellen. 

Misschien zijn er bij andere tv merken vergelijkbare instellingen om het beeld in optimaal HDR-HLG weer gave te kunnen kijken.