Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Toon eerste bericht

138 reacties

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 2, 2025

De bitrate van de ESPN kanalen in unicast zijn gewijzigd.

Het was unicast 14 Mbit/s en zit nu rond de 7 Mbit/s.

Het beeld is wel zichtbaar scherper als je switch tussen multicast en unicast. (even op pauze zetten bij multicast). Zie grafiek (meting met de TV+ box):

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 2, 2025

De bitrate van de ESPN kanalen in unicast zijn gewijzigd.

Het was unicast 14 Mbit/s en zit nu rond de 7 Mbit/s.

Het beeld is wel zichtbaar scherper als je switch tussen multicast en unicast. (even op pauze zetten bij multicast). Zie grafiek (meting met de TV+ box):

Wel zonde dat ze het hebben verlaagd. Moeten we nu wachten tot 2 september tot 1080p er is met multicast, of zullen ze tzt dan ook de bitrate verlagen/houden op 7?

@Sebas14  ik zie echt niet zo'n groot verschil hoor. Zeker niet in schepte. 1080i is toch ook gewoon even scherp als 1080p? De P heeft vooral voordeel bij snel bewegende beelden (minder motion blur). Maar het is niet alsof er meer pixels worden weergegeven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Zeker niet in schepte. 1080i is toch ook gewoon even scherp als 1080p? 

Nee bij dezelfde bitrate moet bij 1080i 2 halve beelden gecomprimeerd, 1 keer volle beeld laat beter comprimeren als 2 have beelden.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 2, 2025

Zeker niet in schepte. 1080i is toch ook gewoon even scherp als 1080p? 

Nee bij dezelfde bitrate moet bij 1080i 2 halve beelden gecomprimeerd, 1 keer volle beeld laat beter comprimeren als 2 have beelden.

Hmm oke nou ik vind het erg lastig te zien. Ook wanneer ik 2 foto's maak en die vergelijk. Bij jullie zo'n groot verschil dan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2025

Ik heb sterk de indruk dat het via de smart-tv app nu ook 1080P is.

Even gekeken via de Tizen app voor Samsung. Maar de huidige Android-TV app heeft dezelfde streams. Dus dat zal dan ook daarin zijn.

TvG2016
Helper
  • August 2, 2025

Via de Smart TV (kijken zonder kastje) apps is het nu ook 1080P bij ESPN-kanalen. Is gelijk aan de unicast streams.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Hmm oke nou ik vind het erg lastig te zien. Ook wanneer ik 2 foto's maak en die vergelijk. Bij jullie zo'n groot verschil dan?

Nee. Het verschil is ongeveer 5-10% bestandsgrootte bij dezelfde kwaliteit, voor normale mensen haast niet te zien. Bij video compressie wordt het verschil tussen aangrenzende pixels opgeslagen. Bij volle beelden is het verschil tussen lijn 1 en lijn 2 minder groot dan bij halve beelden tussen lijn 1 en lijn 3.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Wil je de Ziggo Sport kanalen ook monitoren de komende tijd?

Want ook die kanalen krijgen deze maand deze upgrade.  

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Die heb ik niet. Dan komt de portemonnee in protest 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Ter promotie zou kpn die dan een maandje open moeten zetten! 😉 Al is 't dan maar Ziggo Sport 1…

Dit is een hint, Denise van KPN. 😁

TvG2016
Helper
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Ter promotie zou kpn die dan een maandje open moeten zetten! 😉 Al is 't dan maar Ziggo Sport 1…

Dit is een hint, Denise van KPN. 😁

Dit kost KPN dan twee miljoen keer zo’n 12,50 dus iets van 25 miljoen euro. Beetje veel geld voor een leuke geste toch?

Overigens Ziggo Sport in 1080P moet je pas verwachten als 1080P/50 via multicast aangeboden kan worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

Hoe zou kpn het eerder dan gedaan hebben ​@TvG2016 ? Qua €.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-kpn-en-meer-providers-zetten-ziggo-sport-tijdelijk-open/

TvG2016
Helper
  • August 3, 2025

Dit was op verzoek van Ziggo Sport zelf. Net als bijvoorbeeld ook meerdere dagen gebeurde bij F1 in Zandvoort toen de uitzendrechten nog bij Ziggo Sport waren.

Ga je als KPN zelf Ziggo Sport openzetten voor alle klanten dan moet je ook voor alle klanten aan Ziggo Sport een afdracht voor doorgifte doen. Als je Ziggo Sport dus een maand open zou zetten dan moet je ook een maand afdracht doen. Dan moet je denken aan een inkoop van zo’n 12,50. Wellicht dat Ziggo Sport de prijs wat schappelijker maakt omdat het ook promotie van het Ziggo Sport Totaal abonnement  is. Maar dat het KPN miljoenen gaat kosten dat is wel duidelijk.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Ik wil best een maand voor je betalen hoor. In ruil voor je posts hier :). Maar het zal sowieso pas vanaf 2 september worden, dan wordt 1080p mogelijk via multicast. Toch?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

Jammer. M'n idee was leuk. Zelf heb ik gelukkig alle sportkanalen. 

• Helper
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Heeft KPN dit ook bevestigd?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 3, 2025

@Sebas14 

Heeft KPN dit ook bevestigd?

Ja:

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/nieuw%2Dervaar%2Dal%2Dhet%2Dnederlands%2Dvoetbal%2Dmet%2Dkpn%2Dtv%2D638009

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 3, 2025

Via de Smart TV (kijken zonder kastje) apps is het nu ook 1080P bij ESPN-kanalen. Is gelijk aan de unicast streams.

Worden de Smart tv ESPN kanalen dan in september ook 14 Mbit/s ? Of blijven die op 7?

Want ik gebruik tv van kpn alleen voor voerbal, dus als het kastje straks weg kan zonder kwaliteitsverlies dan zou dat leuke bijvangst zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

"Want ik gebruik tv van kpn alleen voor voerbal, dus als het kastje straks weg kan zonder kwaliteitsverlies dan zou dat leuke bijvangst zijn."

De prijs met één kastje + 2 x de smart-tv app is gelijk aan zonder kastje en 2 x de smart-tv app, ​@MvP86 .

En volgens mij heb je niet eens gekeken, maar het 1080p beeld in de smart-tv app is uitmuntend. Unicast, zoals in de app, is en blijft 7,2 Mb/s. Anders wordt de data belasting op de servers van kpn nóg groter dan ze al is via unicast (app).

14,2 Mb/s wordt alleen via multicast op de ontvangers geboden. Dat is er al voor 1 tot en met 11 en 51. Alleen zijn die 1080i. 

Zie uitleg over multicast en unicast in de berichten over espn op de site http://totaaltv.nl.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 3, 2025

"Want ik gebruik tv van kpn alleen voor voerbal, dus als het kastje straks weg kan zonder kwaliteitsverlies dan zou dat leuke bijvangst zijn."

De prijs met één kastje + 2 x de smart-tv app is gelijk aan zonder kastje en 2 x de smart-tv app, ​@MvP86 .

En volgens mij heb je niet eens gekeken, maar het 1080p beeld in de smart-tv app is uitmuntend. Unicast, zoals in de app, is en blijft 7,2 Mb/s. Anders wordt de data belasting op de servers van kpn nóg groter dan ze al is via unicast (app).

14,2 Mb/s wordt alleen via multicast op de ontvangers geboden. Dat is er al voor 1 tot en met 11 en 51. Alleen zijn die 1080i. 

Zie uitleg over multicast en unicast in de berichten over espn op de site http://totaaltv.nl.

Ja ik heb wel gekeken en vond het voetbal vanavond op de Smart-tv app van KPN er zeker netjes uitzien. Dat is nu dus 1080P met 7 Mb/s bitrate (gelijk aan unicast).

Mijn vraag is dus, dat wanneer vanaf 2 september de ESPN zenders op multicast worden uitgezonden in 1080P met 14,2 Mb/s bitrate, of dat dan ook komt naar de smart-tv app (die hogere bitrate)?

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 4, 2025

Ja ik heb wel gekeken en vond het voetbal vanavond op de Smart-tv app van KPN er zeker netjes uitzien. Dat is nu dus 1080P met 7 Mb/s bitrate (gelijk aan unicast).

Mijn vraag is dus, dat wanneer vanaf 2 september de ESPN zenders op multicast worden uitgezonden in 1080P met 14,2 Mb/s bitrate, of dat dan ook komt naar de smart-tv app (die hogere bitrate)?

Gekeken wel, gelezen niet. ​@PeterG heeft je vraag al reeds beantwoord.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 4, 2025

Ik kan nog steeds de standaard kanalen waaronder Ziggosport 1 op 14 ontvangen.
Maar ik kan geen kanalen monitoren, zou niet weten hoe ik dat moest doen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 4, 2025

Ik kan nog steeds de standaard kanalen waaronder Ziggosport 1 op 14 ontvangen.
Maar ik kan geen kanalen monitoren, zou niet weten hoe ik dat moest doen.

Ziggo Sport 1 op 14 is 1080i25 H.264 met GOP=34 en bitrate 12,5Mbs

Ziggo Sport 1 op 401 is 1080i25 H.264 met GOP=31 en bitrate 9,25Mbs

Ziggo Sport UHD op 400 is 1080p50 H.265 en bitrate 19,5Mbs

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2025

Bedoeld wordt Ziggo Sport via kpn ​@huistijger .

Qua bandbreedte straks als ook daarop 1080P is.

Van Ziggo Sport 14 via provider Ziggo zijn de cijfers bekend zoals je hierboven ziet.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 4, 2025

Ah, ja dat heb ik niet, maar goed ik kan het ook niet monitoren.