Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Toon eerste bericht

138 reacties

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 10, 2025

Er zijn per weekend maar 2 eredivisie wedstrijden echt in UHD. Één op zaterdag en één op zondag. De rest is opgekrikt.

Waar vind jij welke dat zijn als ik vragen mag

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2025

Er zijn per weekend maar 2 eredivisie wedstrijden echt in UHD. Één op zaterdag en één op zondag. De rest is opgekrikt.

Waar vind jij welke dat zijn als ik vragen mag

Ja, precies. Dat staat zelfs in de gids op espn.nl niet. Echt jammer.

Maar is dus wel ESPN 1 en teams als Ajax, AZ, PSV, Feyenoord,...

• August 10, 2025

Opgekrikt hoe? Als het niet met HLG HDR is vast gelegd valt er weinig op te krikken zonder enorm verlies aan kwaliteit.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 10, 2025

Opgekrikt hoe? Als het niet met HLG HDR is vast gelegd valt er weinig op te krikken zonder enorm verlies aan kwaliteit.

Ik zit nu te kijken op mn Samsung S95D, maar echt veel mooier vind ik dat HLG niet eigenlijk. 

• August 10, 2025

@MvP86 dat is mogelijk we wijken dan mogelijk wel wat af maar welke BT waarde zie je bij de beeldscherm instellingen van je Samsung en hoe heb je bij het beheer van  externe apparaten invoersignaal extra aan of uit? Hoe staat je ontvanger ingesteld of kijk je via de app?

Daar is wel iets over geschreven een paar reacties terug maar ik verwacht dat we via de app geen HDR hlg maar gewoon sdr krijgen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2025

Via de app is het SDR inderdaad. 

UHD, met HDR, alleen via de TV+ ontvangers en de Arris VIP5202. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 10, 2025

@MvP86 dat is mogelijk we wijken dan mogelijk wel wat af maar welke BT waarde zie je bij de beeldscherm instellingen van je Samsung en hoe heb je bij het beheer van  externe apparaten invoersignaal extra aan of uit? Hoe staat je ontvanger ingesteld of kijk je via de app?

Daar is wel iets over geschreven een paar reacties terug maar ik verwacht dat we via de app geen HDR hlg maar gewoon sdr krijgen.

Waar staat BT voor? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Waar staat BT voor? 

Ik vermoed voor de kleurruimte, waar BT staat voor Broadcastservice Television. BT.601 voor SDTV, BT.709 voor HDTV, BT.2020 voor UHDTV en BT.2100 voor HDR-TV

• August 11, 2025

Mijn excuses dat heeft inderdaad met de kleur ruimte te maken. TDN noemt mogelijke getallen. 

Qatar is al genoemd in dit topic aan de hand van de BT waarde kon ik destijds uitvogelen of mijn ontvanger toen wel het juiste signaal doorgaf.

Een goede SDR kleur afhandeling kan beter zijn dan een slechte hdr afhandeling. Dan worden donkere kleuren al snel te donker en lichte kleuren al snel te licht.

Met HLG is het enigszins gecompliceerd dit bevat namelijk zowel HDR als SDR kleur informatie een TV die niet met HDR overweg kan zal zo toch 'mooie' kleuren laten zien. 

Voor gewone tv uitzendingen heeft dit als voordeel dat er feitelijk geen apart kanaal hoeft te worden ingesteld. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 11, 2025

Mijn excuses dat heeft inderdaad met de kleur ruimte te maken. TDN noemt mogelijke getallen. 

Qatar is al genoemd in dit topic aan de hand van de BT waarde kon ik destijds uitvogelen of mijn ontvanger toen wel het juiste signaal doorgaf.

Een goede SDR kleur afhandeling kan beter zijn dan een slechte hdr afhandeling. Dan worden donkere kleuren al snel te donker en lichte kleuren al snel te licht.

Met HLG is het enigszins gecompliceerd dit bevat namelijk zowel HDR als SDR kleur informatie een TV die niet met HDR overweg kan zal zo toch 'mooie' kleuren laten zien. 

Voor gewone tv uitzendingen heeft dit als voordeel dat er feitelijk geen apart kanaal hoeft te worden ingesteld. 

Dank voor de uitleg. Welke kleurruimte voor ESPN UHD op mijn Samsung S95D adviseer je?

• August 11, 2025

@MvP86 Voor een tv valt daar niks in te adviseren dat wordt meegegeven met het signaal. Anders geformuleerd het zit in de uitzending. 

Omdat je schreef dat je het met HDR HLG niet mooier vond vroeg ik mij af of je dat wel binnenkrijgt.Daarom de vraag welke waarde je zag ik vermoed BT 709.

De opwaardering van de reguliere ESPN kanalen waar het in dit topic om gaat staat los van dat ene UHD kanaal.

• Helper
  • August 13, 2025

Ziggo Sport loopt bij de UEFA Super cup nog op 7,5 Mbit/s ipv de (komende) 14 Mbit/s. Ik heb een KPN+ ontvanger en kijk op kanaal 233. 

@Erik van KPN enig idee wanneer de upgrade wordt uitgevoerd?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2025

In dit topic staat uitgelegd wat je vraagt. Omtrent Ziggo Sport. En ESPN. ​@Dirkie90 , ​@MvP86 .

Wanneer start de hogere bandbreedte in multicast

• Helper
  • August 13, 2025

In dit topic staat uitgelegd wat je vraagt. Omtrent Ziggo Sport. En ESPN. ​@Dirkie90 , ​@MvP86 .

Dus uiterlijk 2 september als ik het goed lees? Wel een groot pluspunt zowel ESPN als Ziggo sport aangezien de 10 “glas” zenders er ook top uitzien. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 4, 2025

Dus uiterlijk 2 september als ik het goed lees? Wel een groot pluspunt zowel ESPN als Ziggo sport aangezien de 10 “glas” zenders er ook top uitzien. 

En, is het al zover? Of pas vanaf volgend weekend Eredivisie?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

En, is het al zover?

Dat kun je toch zelf ook constateren ​@MvP86 ?

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 4, 2025

En, is het al zover?

Dat kun je toch zelf ook constateren ​@MvP86 ?

Ik zie het verschil niet PeterG'tje.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Hee, ook nog wakker ​@MvP86 

Op de Sagemcom boxen en in de apps en de website en Digitenne is de verbetering al doorgevoerd voor ESPN. Op al die platforms vind ik het een flink verschil met de oude situatie 1080i, 7,2 Mbps. 

Nu maar liefst meer dan verdubbeld met 1080p (p geeft 50 hele beelden) met 14,2 Mbps (wat weer vooral meer kleurdiepte geeft). Dus scherper en meer kleur. 

Op de Arris en Arcadyan boxen zie ik het nog niet. 

Het ligt er dus aan wat je gebruikt. 

(01:17)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 5, 2025

Ik zit moto2 te kijken op Ziggo Sport en dacht zeker te zien dat die streams nu op 14 mbit afspelen. 

Nop, nog steeds 7 mbit. Dit geeft aan hoeveel die upgrade naar 1080p alleen al scheelt.👍

Ik ben benieuwd wanneer die upgrade naar 14 mbit voor Ziggo Sport komt.... 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2025

Vraagje, ​@Denise van KPN 

Ik zie op de Arris nog (steeds) de nieuwe kanalen niet voor ESPN en Ziggo Sport.

Is de verbeterde multicast kwaliteit nu tóch op de standaard kanalen 14, 221, 222, 223 en 224 doorgevoerd? (het beeld is wel heel mooi)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 7, 2025

Hier ben ik dik tevreden met de upgrades van de sportzenders.👍

ESPN en Viaplay tv hebben een prachtige beeldkwaliteit nu met 1080p en 14 mbit streams.

Ziggo Sport draait hier nu nog met 7 mbit streams maar ziet er ook prima uit.

Viaplay tv+ (de betaalde zender) is nu ook 1080p met 14 mbit, voor degenen die overwegen deze zender te nemen.

Ook terugkijken op ESPN en Viaplay is met 14 mbit streams erg prettig kijken. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 9, 2025

Vraagje, ​@Denise van KPN 

Ik zie op de Arris nog (steeds) de nieuwe kanalen niet voor ESPN en Ziggo Sport.

Is de verbeterde multicast kwaliteit nu tóch op de standaard kanalen 14, 221, 222, 223 en 224 doorgevoerd? (het beeld is wel heel mooi)

Goede vraag! Heb ik niet direct antwoord op, maar gaan we navragen.

• Helper
  • September 9, 2025

@Richub Viaplay+ is dan wel te overwegen met het WK darts in december. Hopelijk is Ziggo sport ook naar 14 mbit stream zodra het Europese voetbalseizoen begint later deze maand. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • September 9, 2025

ESPN en Viaplay tv hebben een prachtige beeldkwaliteit nu met 1080p en 14 mbit streams.

Viaplay tv+ (de betaalde zender) is nu ook 1080p met 14 mbit, voor degenen die overwegen deze zender te nemen.

Hoe kan jij dat zien dat bij beide Viaplay TV zenders het beeld in 1080p is?

Die 14 Mb/s kunnen we inderdaad meten.

• Helper
  • September 10, 2025

@PeterG had jij al gezien/gemeten of Ziggo sport (kanaal 233 e.d.) nu 14 mbit is? Via KPN+/DIW7022. 

Ik ben zelf op vakantie dus kan het niet meten maar ik ben wel benieuwd 🤗