Skip to main content
Vraag

ESPN Multicast of Unicast?

• August 16, 2026
  • 5 reacties
  • 69 keer bekeken

Ik las dat er een verschil zit in LIVE en Live op de TV+ ontvanger, LIVE zou multicast zijn en Live unicast. Maar volgens mij zouden alle ESPN zenders nu in Multicast zijn, maar ik zie LIVE staan op ESPN1 en Live op ESPN2. Heeft iemand een idee hoe dat in elkaar zit?

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 16, 2026

Hallo ​@WesleyJ ,

Als jij KPN TV+ hebt, dan heb je nu waarschijnlijk ESPN 1 als ESPN UHD. En ESPN is in unicast. 

bron:

Is ESPN UHD op unicast of multicast beschikbaar?

Op dit moment is het alleen beschikbaar op unicast. Er wordt aan gewerkt om het ook op multicast beschikbaar te maken. Meer informatie daarover volgt zo gauw er meer over bekend is.

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/espn%2Dcompleet%2Dnu%2Dook%2Din%2Duhd%2Dbij%2Dkpn%2D652547

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2026

@Noordzee 

Nee, ik gebruik geen ESPN UHD vind het geen gezicht veel te heftig maar smaken verschillen. Maar wat gek is dat ESPN1 staat er LIVE  (zou multicast betekenen) en ESPN2 op Live (zou unicast betekenen), wacht het wel even af. Heb sowieso problemen met ESPN soms, baal er van dat ze mij adviseerde over te stappen naar TV+.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 16, 2026

Heb je de ontvanger via wifi of via LAN, ​@WesleyJ ?

Hier heb ik problemen met de multicast streams via wifi met instelling 'beste kwaliteit'.

Vaak pakt ie dan inderdaad de multicast streams niet en wordt het automatisch Live. Ik heb beste kwaliteit uitgezet, dat maakt voor ESPN niet uit, en nu blijft het wel multicast. LIVE dus.

De beste kwaliteit geldt namelijk alleen voor 1 - 11, 19, 51, 230 en alleen de live multicast streams. Maar die kijk ik zelden want neem alles op.

ESPN is ook zonder "beste kwaliteit" zowel in multicast als unicast uitmuntende Full HD progressieve kwaliteit. Naar keuze zonder en met UHD HDR/WCG2020. 

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2026

Heb je de ontvanger via wifi of via LAN, ​@WesleyJ ?

Hier heb ik problemen met de multicast streams via wifi met instelling 'beste kwaliteit'.

Vaak pakt ie dan inderdaad de multicast streams niet en wordt het automatisch Live. Ik heb beste kwaliteit uitgezet, dat maakt voor ESPN niet uit, en nu blijft het wel multicast. LIVE dus.

De beste kwaliteit geldt namelijk alleen voor 1 - 11, 19, 51, 230 en alleen de live multicast streams. Maar die kijk ik zelden want neem alles op.

ESPN is ook zonder "beste kwaliteit" zowel in multicast als unicast uitmuntende Full HD progressieve kwaliteit. Naar keuze zonder en met UHD HDR/WCG2020. 

@PeterG  

Ik heb de ontvanger via LAN, en beste kwaliteit heb ik ook uit omdat ik streamingdiensten via de LG G1 gebruik. En kijk ESPN niet in UHD HDR/WCG2020, maar dan blijft het als nog  zo dat alleen ESPN1 multicast (LIVE) blijft en de rest van de ESPN kanalen (Live). Bedankt voor je informatie!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2026

Apart. Dit lijkt ook wel op mijn probleem. (Titel klopt niet. Ik heb het op alle ESPN kanalen.)

Overigens boet je niks in op kwaliteit. Die is bij beide streams hetzelfde. Alleen ligt de unicast stream 12 seconden achter op de multicast stream. En de multicast ligt 10 seconden achter op de werkelijkheid in het stadion. Met unicast is dat dus 22 seconden.