Skip to main content

Sinds (bijna) een jaar heb ik internet, TV en mobiel van KPN. Internet en mobiel werken over het algemeen prima (al lijkt de dekking van mijn mobiel zo nu en dan wat minder dan bij mij vorige provider) maar ik ben toch echt minder tevreden over het TV-gedeelte. Ik heb dit topic aangemerkt als Conversatie omdat wat ik te melden heb volgens mij wel al eerder gevraagd is: ik wil het vooral even melden in de hoop dat KPN er alsnog iets aan gaat doen. ;)

  1. Het grootste irritatiepunt waardoor ik de TV van KPN echt slechter vind dan mijn vorige provider is het verspringen van wat je ziet als je voor- of achteruit heb gespoeld (bij live kijken, terugkijken én opnames via het ‘kastje’). Ik moet soms echt wel drie tot vier keer heen en weer spoelen om daar terecht te komen waar ik wil zijn. Als je spoelt en denkt te zijn waar je wilt zijn, spring je soms echt minuten terug, vaak ook als je slechts een klein stukje terug wilt spoelen. Bij mijn vorige provider begon het afspelen precies op de plek waar je stopte. Ik kijk zelden live tv en spoel ook heel wat door dus dit is echt heel erg irritant.
    Op dit forum werd elders gezegd: “De ontvanger haalt het programma van het netwerk, en daar kan soms iets vertraging in zitten” maar dat vind ik echt kolder want als ik voor- of achteruit ’spoel’ op mijn computer of mobiel (dus ook via het netwerk) werkt alles perfect. (Kon je op de TV ook maar op een balkje klikken om ergens heen te gaan…!) Het euvel zit ‘m volgens mij toch echt in het ‘kastje’. Zoals gezegd werkte dit bij mijn vorige provider perfect dus waarom krijgt KPN dit niet geregeld?
  2. Ander groot minpunt is dat je diverse zenders niet buitenshuis kan kijken. Nog gekker zelfs, ik kan op mijn computer thuis, dus op hetzelfde netwerk, opnames van bepaalde zenders geeneens terugkijken…! Dat kan alléén maar op de TV via het ‘kastje’! Dat vind ik toch echt ongelooflijk… Gebruikelijke antwoord is dat dit met rechten te maken heeft maar… bij mijn vorige provider kond ik wél echt overal alles bekijken. Dus ik zou zeggen: regel die rechten!
  3. Er zijn ook veel zenders waarop je niet vooruit kan spoelen. Wederom zal dat met rechten te maken hebben… Nou, regel die rechten dan.

Nou, dat was het alweer. Mocht iemand willen zeggen ‘Ga dan lekker terug naar je vorige provider’: nou, dat zou ik METEEN doen, en heel graag ook, als dat makkelijk kon voor de TV alleen... maar dat gaat dus niet. Jammer genoeg.

 

@hellogoodbye "als dat makkelijk kon voor de TV alleen... maar dat gaat dus niet."

Waarom kan dat niet, heeft u geen coax aansluiting ( meer) ?


@hellogoodbye "als dat makkelijk kon voor de TV alleen... maar dat gaat dus niet."

Waarom kan dat niet, heeft u geen coax aansluiting ( meer) ?

Niet op de plek waar ik die nodig zou hebben (en kabels door het huis wordt lastig en wil ik ook niet), maar los daarvan kan je niet een los interactief TV-abonnement afsluiten (bij de provider waar ik dat zou willen). En mijn TV is niet geschikt voor de (beperkte) insteekmodule. Als het huis wél geschikt was geweest voor die andere provider (ik ben overgestapt na een verhuizing) was ik misschien helemaal niet overgestapt naar KPN.
Voor de volledigheid: ik ben supertevreden over internet: dat is (vooral wat uploaden betreft) een stuk beter dan bij mijn vorige provider. Maar de mobiel vind ik wat minder en TV… nou ja, dat heb ik al verteld. ;)

O, wat ik nog vergeten was: ik heb best wel regelmatig foutmeldingen dat er geen goede verbinding is. Blauw scherm met tekst tijdens het TV-kijken. Ook niet echt top. Gebeurt vaak bij ‘live terugkijken’ maar ook wel eens bij opnames.


@hellogoodbye "als dat makkelijk kon voor de TV alleen... maar dat gaat dus niet."

Waarom kan dat niet, heeft u geen coax aansluiting ( meer) ?

Niet op de plek waar ik die nodig zou hebben (en kabels door het huis wordt lastig en wil ik ook niet), maar los daarvan kan je niet een los interactief TV-abonnement afsluiten (bij de provider waar ik dat zou willen). En mijn TV is niet geschikt voor de (beperkte) insteekmodule. Als het huis wél geschikt was geweest voor die andere provider (ik ben overgestapt na een verhuizing) was ik misschien helemaal niet overgestapt naar KPN.
Voor de volledigheid: ik ben supertevreden over internet: dat is (vooral wat uploaden betreft) een stuk beter dan bij mijn vorige provider. Maar de mobiel vind ik wat minder en TV… nou ja, dat heb ik al verteld. ;)

O, wat ik nog vergeten was: ik heb best wel regelmatig foutmeldingen dat er geen goede verbinding is. Blauw scherm met tekst tijdens het TV-kijken. Ook niet echt top. Gebeurt vaak bij ‘live terugkijken’ maar ook wel eens bij opnames.

 

KPN heeft geen insteekmodule.😉

 

KPN werkt met IPTV, dus de commando's gaan via een server (alles staat in de cloud, ook opnames)

 

Heb je glasvezel? Kijk je ook op de glasvezelzenders (originele stream van 12,5 Mb/s)?

Dus op 661 - 670, helaas is het nog niet mogelijk om die te zien op een ander medium. (dus alleen op de KPN tv decoder te zien HD glas kanalen)

 

Zenders bij het eigen netwerk kan je niet zien, omdat dat van de zender zelf niet mag.

 

Mobiel ligt er aan waar je zit, wij hebben perfect bereik en 5G.

Tot nu toe op vakantie ook nooit problemen (gelukkig). 😉

 

En met vaste UTP kabels heb je dit soort problemen niet.

DVS (draadloos via het netwerkt) geeft veel problemen.

Reden is dat er heel erg veel vervuiling op het elektriciteit netwerk zit.

Dus of vaste kabels (coax vervangen door UTP of via Moca's werken (internet + IPTV) via de coax kabel.

 

Heb je een switch, dan moet deze IGMP snooping ondersteunen i.v.m. IPTV.

 

Ik heb meer dan 11 jaar glasvezel via KPN en ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben. (behalve dat de glasvezel kanalen nog steeds niet vanaf 1 zijn.😉)

 

En bij elke provider heb je voor- en nadelen.

 


Ik reageer voor het gemak even in rood (op bijna alles). 😉

KPN heeft geen insteekmodule.😉

De concurrent wel. ;)

KPN werkt met IPTV, dus de commando's gaan via een server (alles staat in de cloud, ook opnames)

TV via internet ook maar daar is totaal geen vertraging of problemen met spoelen. Dat ligt echt aan het kastje,

Heb je glasvezel? Kijk je ook op de glasvezelzenders (originele stream van 12,5 Mb/s)?

Dus op 661 - 670, helaas is het nog niet mogelijk om die te zien op een ander medium. (dus alleen op de KPN tv decoder te zien HD glas kanalen)

Ja, glasvezel, duurste abo: wat voor verschil zouden die glasvezelzenders maken, vooral bij opnames…?

Zenders bij het eigen netwerk kan je niet zien, omdat dat van de zender zelf niet mag.

Weet ik maar bij de concurrent mag dat wel dus…!? 😉

 

En met vaste UTP kabels heb je dit soort problemen niet.

DVS (draadloos via het netwerkt) geeft veel problemen.

Reden is dat er heel erg veel vervuiling op het elektriciteit netwerk zit.

Dus of vaste kabels (coax vervangen door UTP of via Moca's werken (internet + IPTV) via de coax kabel.

Ik heb al de snelste UTP kabels. Niet gaat draadloos hier.

Heb je een switch, dan moet deze IGMP snooping ondersteunen i.v.m. IPTV.

Geen idee… wat voor verschil zou dit maken? Moet ik even kijken wat voor switch ik in de meterkast heb… en of ik daar iets mee kan.

En bij elke provider heb je voor- en nadelen.

Uiteraard. 😁


Die insteekmodulle, die ikzelf van de concurent gebruik, maakt geen gebruik van het internet maar van lineair TV op de kabel verbinding, is dus niet interactief te noemen.

Als de switch geen IGMP ondersteund stoort de TV als je en TV en Internet door elkaar gebruikt, dus die jij hebt gebruik je of alleen voor TV of Internet anders ondersteund die het.

Het doorschieten na doorspoelen is een dingetje die mij ook stoorde, nu stoort het dat ik niet kan doorspoelen, keuze die ik heb gemaakt, met de CI kan ik niet uitgesteld kijken.

De rechten op opnames en zenders buitenhuis kijken, KPN is de goedkoopste op het kopje TV, je betaald er 10 euro voor, maar idd die prijs iets omhoog en die rechten er bij kopen, ik kan met de app ook meer zien als voorheen met de KPN app die ik nooit gebruikt heb omdat ik hem hopeloos vond.

Ik vind voor mijzelf dat de kabelboer meer voordelen heeft dan KPN in mijn geval, de lagere upload zal me boeien, ik upload heel weinig, enige is dat nu er netjes op de snelheid gecapt word, KPN gooide er een beetje extra ruimte boven, in mijn geval bijna 50%.


Mijn switch ondersteunt inderdaad IMGP. Dat irritante verspringen ligt volgens mij toch echt aan het kastje…

Ik las trouwens dat ze momenteel een test hebben lopen met een nieuw kastje...? Hopelijk werkt die beter (= dus net zo goed als de concurrent). 


Dat zou kunnen dat die het beter doet.

Geef je alleen weinig kans dat je die kunt krijgen, die gaan net als de 5202 nu alleen aan nieuwe klanten geleverd worden en word omruilen onmogelijk, net zoals het nu is, nu kun je nog over op 4k en krijg de de 5202, dan zal je geluk hebben als je de nieuwe krijgt, kan het ook gewoon de 5202 zijn.


@hellogoodbye 

 

Glasvezelzenders worden in de originele stream uitgezonden en daardoor een veel mooier beeld.

 

En inderdaad, KPN werkt met IPTV en niet zoals Ziggo met DVB-C (dat kan ook alleen via coax en in theorie via glasvezel mogelijk, maar daar maakt KPN helaas geen gebruik van).

 

Overige, ik vind het prima.

Ik ben dik tevreden over KPN en ik zal absoluut nooit overstappen op Ziggo, sorry @Doornekamp33 


Over het doorspoelen en terugspoelen bij TV zenders geef ik je gelijk. Dat is niet nauwkeurig genoeg. Dat ondervind ik hier wel met de Vip5202, vergeleken met de Next die ik had bij Ziggo.

Bij Ziggo ging dat veel soepeler en nauwkeuriger. Drukte je op stop tijdens het spoelen, stopte hij ook daadwerkelijk op dat punt. 

Dat is nog wel een verbeterpunt bij KPN. Beeldkwaliteit is zeker niet slechter als bij Ziggo. Daar merk ik geen achteruitgang in. 

Bij de KPN iTV app voor thuis (Google Chromecast Google TV) merk ik dit weer niet. Die stopt wel netjes bij het punt als je stopt bij het doorspoelen.

Opnemen vanaf begin programma werkt ook goed via de app als je tijdens een programma wilt opnemen. Dat is niet op de Vip5202. Dat zou ook zeker een verbeterpunt zijn voor KPN. Voer deze functie ook in op de TV ontvangers thuis.


Off topic.

DVB-C via glasvezel is geen theorie dat is praktijk. Het core netwerk van Ziggo is glasvezel.

Zelfs via de koper DSL lijn is DVB-c mogelijk. De signaal drager doet er niet zo toe.

KPN heeft dat zelf de nek omgedraaid bij Telfort en de andere overgenomen glasvezel providers.

 

On topic 

wat de KPN ontvangers betreft in mijn geval de 5202 is het geluid, het duurt veel te lang voor je na het zappen geluid hebt, en tijdens programma's valt het regelmatig weg. Het lijkt slechter dan een jaar of twee terug.

 

Beide providers hebben zo hun voor en nadelen. Ik herken wel wat hier wordt genoemd.


 

wat de KPN ontvangers betreft in mijn geval de 5202 is het geluid, het duurt veel te lang voor je na het zappen geluid hebt, en tijdens programma's valt het regelmatig weg. Het lijkt slechter dan een jaar of twee terug.

Bijzonder. Ik heb hier ook de VIP5202 en nooit last het wegvallen van het geluid.

Wel start het af en toe wat hakkelig op na het zappen inderdaad.


Hoi @hellogoodbye, feedback is altijd welkom, leuk dat je 't via deze weg met ons deelt. Ik zie daarnaast dat er ook al een boel informatie en meningen gedeeld zijn hier in je topic :)

Ik begin gewoon bij het begin, bij jouw punt 1. Wat het spoelen in bijvoorbeeld terugkijken of opnames betreft. Je kunt met de cijfertjes een tijdstip invullen waar je heen wilt, bijvoorbeeld 730 >> = 7,5 minuut. Met de blauwe knop spring je 5 minuten vooruit. Hierdoor wordt het misschien makkelijker. Bij spoelen en dan stoppen kan hij iets terug springen, dat is zoals het hoort, maar als het minuten verspringt, dat hoort niet. Mijn tip, als je de tv-ontvanger niet kort geleden gereset hebt, geef je tv-ontvanger dan eens een frisse start. Ik verwacht dat dat goed helpt.

 

Wat je andere punten betreft, bepaalde zenders kan je inderdaad niet buitenshuis bekijken en bij sommige zenders (bij terugkijken kan je dit ook tegen komen) kan je inderdaad niet doorspoelen. Wat je zegt klopt, dat heeft met rechten en afspraken met de betreffende zenders te maken. Als het zo simpel was als ‘ik regel het voor je’, dan had ik dat graag voor je gedaan 😊 

Als dat in de toekomst verandert, dan delen we dat ook op het forum. Ik hoop dat dit het in ieder geval iets duidelijker maakt, en dat je eventueel iets hebt aan andere gedeelde informatie en tips hier. 


Ha @Alexandra , dank voor je reactie!

Dat van die cijfertjes was ik echt helemaal vergeten... dat ga ik zeker even uitproberen! 👍 Ik heb na het plaatsen van mijn bericht wel al (toevallig) ontdekt dat rechts of links klikken op de zilveren knop de tijd 10 seconden (of 30, ben de exacte tijd even vergeten) voor- of achteruit zet: dat helpt ook al iets om wat sneller te kunnen finetunen.

Resetten zal ik overwegen: dan ben je natuurlijk al je instellingen kwijt dus dat doe je niet zomaar even. Bovendien hebben wij de ontvanger nog geeneens een jaar en hadden we dit probleem al meteen vanaf het begin dus… of dat gaat helpen… maar ik zal het dus overwegen.

En het zou mooi zijn als de KPN in de toekomst wat betere afspraken kan maken met de diverse zenders. Ik blijf hopen. 😉


Inderdaad. Ring links/rechts is 30 seconden. Terug of vooruit. Blauwe knop is 5 minuten vooruit.

Zelf gebruik ik altijd de tijdsprong ( bij afspelen opnamen; ik neem alles op om de reclame te skippen ).

RTL 4 : 8 minuten vooruit: 8 0 0 ⏩ slaat 8 minuten over.
BBC First: 6 3 0 ⏩ voor 6 en halve minuut.

TV kijken met insteekmodule is bij Ziggo heel beperkt. Geen mogelijkheid tot doorspoelen en opnemen. Alleen live kijken.

  1. Ander groot minpunt is dat je diverse zenders niet buitenshuis kan kijken. Nog gekker zelfs, ik kan op mijn computer thuis, dus op hetzelfde netwerk, opnames van bepaalde zenders geeneens terugkijken…! Dat kan alléén maar op de TV via het ‘kastje’! Dat vind ik toch echt ongelooflijk… Gebruikelijke antwoord is dat dit met rechten te maken heeft maar… bij mijn vorige provider kond ik wél echt overal alles bekijken. Dus ik zou zeggen: regel die rechten!

Heel lastig inderdaad. Hier vooral mbt BBC First. Die opnamen kan ik daardoor niet in de slaapkamer kijken. Heb daar Android-TV in gebruik. Vooral vanwege het gemak van wifi en geen kabel of DVS.

En tja, rechten. KPN is géén multinational. Maar nog hartstikke Nederlands! Met een bedrijf wat internationaal actief is, zoals de eigenaar van Vodafone-Ziggo, is het makkelijker met rechten in/voor die landen. En KPN is goedkoper dan Ziggo met TV!


Dat spoelen is inderdaad wel een puntje al moet ik zeggen dat het nu soepel draait op me VIP5202 sinds de laatste update.

Maar bij de kabelboer ziggo gaat dat ook veranderen als ze straks ook alleen nog maar iptv hebben en geen coax meer hier lopen al testen mee en kan je vertellen dit schokt ook met spoelen helaas.

 

Ik heb jaren bij de grote kabelaar gezeten en sinds 2 jaar Glas van KPN ik was bij de kabelaar tester van de Next box en dat ik over ging naar KPN had ik wel zoiets wat een verademing de TV kanalen vele male scherper als de Next box heb dit getest naast elkaar met PIP en kon je zo het verschil zien.

En de TV is 4K dus kon dit mooi testen.

maar dat haperen kan ook komen omdat je IMGP snooping niet aan heb staan wellicht.

Ik kon in Griekenland toch echt wel bijna alle kanalen kijken via de IPTV app van KPN weet niet welke kanelen je miste?


@hellogoodbye Helemaal goed, probeer het maar uit 🙂 Ik duim dat dat beter bevalt. Ik zie dat @PeterG mijn tips al mooi aangevuld heeft, hopelijk kom je daarmee beter uit de voeten.

En geen zorgen wat resetten betreft, je raak daarmee niets kwijt. De tv-ontvanger laadt de instellingen automatisch weer in en ook dingen als opnames blijven gewoon behouden.


 

Resetten zal ik overwegen: dan ben je natuurlijk al je instellingen kwijt dus dat doe je niet zomaar even. Bovendien hebben wij de ontvanger nog geeneens een jaar en hadden we dit probleem al meteen vanaf het begin dus… of dat gaat helpen… maar ik zal het dus overwegen.

 

Na het resetten ben je niets kwijt. 😉

Opnames staan in de cloud.

 

Welke afspraken moet KPN met de zenders maken?

Ik heb geen problemen en ik wil ook niet meer gaan betalen. 😉😊