Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 vervangen door Unifi USG-Pro

• January 23, 2026
  • 7 reacties
  • 52 keer bekeken

Na jaren zonder problemen lijkt een einde te zijn gekomen aan het succesverhaal sinds ik mijn Arris TV-ontvanger heb ge-update met nieuwe software, Sindsdien eigenlijk alleen maar problemen die slechts opgelost worden door de ontvanger direct achter de Experiabox te plaatsen.

Mijn setup: Glasvezel > USG-PRO > USW 24 > USW LITE > ARRIS

Mijn vermoeden is dat het probleem ontstaat bij het verkrijgen van een lease op VLAN 4, waardoor de ARRIS nu uitvalt. IGMP gaat volgens mij niet door de USG-PRO, waardoor dit probleem ontstaat.
Zijn hier oplossingen voor, want ik wil niet terug naar de Experia V10 omdat die echt te beperkt is in netwerkmanagement.

7 reacties

• January 23, 2026

Heb je al eens nagedacht over de TV+ ontvanger? Die kun je in unicast mode zetten. Dan heb je nergens meer mee te maken wat betreft "vreemde" instellingen en vlan 4.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Nooit van gehoord, maar nu je het zegt lijkt me dat best een goed alternatief eigenlijk. 👍

• January 23, 2026

Je hebt alleen bij live tv kijken iets lagere beeldkwaliteit op unicast. Voor terug kijken of opnames maakt het niet uit.

Het is een Android kastje. Dus je kan apps instaleren uit de appstore van Google. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Ik zie wel de kosten weer stijgen, eurootje per maand erbij en dan vraag ik me af wat dat brengt. Misschien beter (surround) geluid dan via de iTV app op mijn smarttv?

Misschien ga ik eerst die laatste toch maar eens proberen en gooi ik de Arris TV-ontvanger maar aan de kant.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@marmachine, als het via de eerste aansluiting goed is aangesloten zou het met de Arris ontvanger ook moeten kunnen werken. De switches moeten IGMP Snooping ondersteunen, maar als ze dat doen moet het kunnen werken.

De TV+ Box en de smart tv app (iTV app voor LG en Samsung, TV+ App voor AndroidTV) zijn beide alternatieven die je kunt proberen inderdaad. Hoe gaat het daarmee?

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Hoi ​@marmachine, als het via de eerste aansluiting goed is aangesloten zou het met de Arris ontvanger ook moeten kunnen werken. De switches moeten IGMP Snooping ondersteunen, maar als ze dat doen moet het kunnen werken.

De TV+ Box en de smart tv app (iTV app voor LG en Samsung, TV+ App voor AndroidTV) zijn beide alternatieven die je kunt proberen inderdaad. Hoe gaat het daarmee?

Inderdaad is IGMP Snooping van WAN naar LAN het probleem waardoor dit niet meer gaat werken, naar ik vermoed door veranderingen aan zijde van KPN.

Ik kijk nu via de iTV app op mijn samsung, werkt, maar kijken vanaf begin is niet altijd direct beschikbaar bijvoorbeeld. Een matige ervaring dus, maar het werkt, scheelt een apparaat en een hoop gedoe in de configuratie van mijn Unifi USG-pro

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Mogelijk komt dat omdat jou USG niet meer voorzien wordt van nieuwe software. Omdat deze end of support is.