Skip to main content

Er zit standaard vijf minuten extra voordat de opname volgens de TV gids start. Sommige zenders (vooral de Belgische VRT) wijken vaak en onaangekondigd af van de geplande tijden. Is het mogelijk om zelf de extra tijd te verlengen? Bij de VRT wil ik voor de zekerheid 15 minuten marge hebben.

Opname beginnen 5 minuten eerder en lopen 15 minuten uit. Dit is niet handmatig aan te passen.

Maar helaas is dat bij de VRT soms nog te weinig (meestal is die 15 minuten voldoende).

Bij twijfel, volgende programma ook opnemen bij de VRT.


Dat is wel een goeie tip. Sommige programma’s die er voor of er na komen zijn heel erg lang (meer dan drie uur), vooral bij NIET-primetime programma’s en dat zijn nou juist mijn favorieten. Het beste zou dus het handmatig instellen van de extra tijd zijn.


Helaas gaat handmatig tijden instellen niet meer teruggekomen. 

Alle providers nemen tegenwoordig alles centraal 1 x op. Enige wat wij als gebruiker dan doen is een programma taggen waardoor we recht krijgen die ( ene opname voor alle klanten) ook te kijken. 

Zelf nam ik met mijn vhs recorder ooit ook al diezelfde marges. 5 minuten tevoren en 15 minuten uitloop. 


Wat is een ‘provider’? Is dat een zender zoals de VRT? Als zij een programma als eenheid ‘opnemen’ (uitgeven lijkt mij een beter woord) die dan door ‘ons’ (de eindgebruiker?) getagged wordt dan zou je verwachten dat een programma dat als eenheid wordt uitgegeven ook in zijn geheel teruggekeken kan worden en dat is dus niet zo. Jouw (PeterG) antwoord is niet verhelderend. 


Hoi, @fredwan 

Wat is een ‘provider’? 

Bijvoorbeeld: KPN, T-mobile, Ziggo, e.a.

Er wordt niet een '’programma'’ opgenomen, maar het (door de zender) opgegeven tijdsblok voor dat programma. Zo iets duidelijker 😎 ?

 


Het is technisch mogelijk voor KPN om de tijden voor en na een opgegeven tijdsblok te veranderen en het is een gebrek in de ‘opnameservice’ dat dit niet door de gebruikers is in te stellen. Bij Ziggo kan dat wel, en ik zou graag willen dat dit bij KPN ook kan anders reduceert dit de waarde van deze service aanzienlijk omdat ik dan steeds gedeeltes van een programma mis. 


Euh, bij het Ziggo opnemen met de Next en Next Mini kan je de tijden ook niet aanpassen. En met de Mediabox XL ook niet. Dat werkt allemaal in de the cloud. 

Heb je bv nog een Humax 5200 of 5400 dan kan het wel, want dan neem je nog steeds op met de interne HardDiscDrive.

Het opnemen neemt al 1000-en Terrabytes in beslag. Nog meer extra tijd betekent nog meer data. Het probleem is er alleen op België. Daar hebben niet alleen wij maar ook Ziggo gebruikers en gebruikers in België zelf last van.

Ikzelf neem héél veel op van 1 t/m 11, en 25 (bbc first) en 32 (History) en mis nooit een deel van een programma.

CC @fredwan .


@fredwan 

De opname staat op de server en die is voor alle gebruikers die die opname hebben gemaakt.

Er is niet speciaal voor jou een aparte opname, dat zou veel en veel te veel ruimte kosten.

En inderdaad, bij Ziggo is het in de Cloud ook zo om dezelfde reden.😉


Je hebt als onderdeel van de opnameservice (waar je voor betaalt) een bepaalde hoeveelheid opslagruimte ter beschikking. Het is dus helemaal geen kwestie van meer ruimte (of opnametijd) maar van vrijheid om die zelf in te delen. Natuurlijk is het moeilijker om het voor iedere gebruiker bij te houden welke tijden hij/zij wil opnemen op een bepaalde zender dan van elke gebruiker welk programma (met vaststaande tijden) maar zo ontzettend veel moeilijker nou ook weer niet.


Je hebt als onderdeel van de opnameservice (waar je voor betaalt) een bepaalde hoeveelheid opslagruimte ter beschikking. Het is dus helemaal geen kwestie van meer ruimte (of opnametijd) maar van vrijheid om die zelf in te delen. Natuurlijk is het moeilijker om het voor iedere gebruiker bij te houden welke tijden hij/zij wil opnemen op een bepaalde zender dan van elke gebruiker welk programma (met vaststaande tijden) maar zo ontzettend veel moeilijker nou ook weer niet.

 

Nee, dat klopt niet wat je zegt.

 

Je hebt de mogelijkheid om maximaal 200 uur (SD, HD, 4K, maakt niets uit) om op te nemen.

Er wordt, zoals ik al vermelde, niet speciaal voor jou ruimte gereserveerd.

Dat kan ook niet, want dan heeft KPN, Ziggo ( cloud), etc. gigantische opslagruimte nodig hebben.

 

In principe wordt elk programma opgenomen met 5 minuten vooraf en 15 minuten uitloop.

Als er geen gelinkte opnames op van klanten meer zijn, wordt de opname gewist.

Naar 1 jaar wordt zo wie zo de opname gewist.

 

Je hebt dus geen opslagruimte beschikbaar.

Je kunt maximaal 200 uur opname instellen.

 


Wat klopt er dan niet van wat ik zeg? Als ik 200 keer één uur aan programma’s reserveer dan is dat hetzelfde als twee uur gereserveerde opnames. Voor mij is het niet belangrijk wie hier gelijk heeft en ik heb al helemaal geen zin om hier te gaan zitten ruziën. Ik wil de programma’s zien die ik heb opgenomen en dat lijkt me geen onredelijke eis aan een service waar je voor betaalt. 


Die 5 minuten vóór en 15 minuten na het programma (of tijdsblok), is dat ook zo bij de KPN TV+ Box? Wij hebben ontdekt dat je de tijd vóór en na niet (meer) kunt instellen.


Hoi, @ijmn . Het is 5 minuten voor en tot 20 minuten na de gids-tijd. En dat is ook zo bij TV+ ja. 

Ik heb KPN TV sinds maart 2011 en als sinds dag 1 opnemen erbij. En die marge is nooit verkeerd gegaan. Bij de VRT neem ik soms wel ook het programma na het gewenste op. Zeker als er (live) sport voor mijn gewenste programma zit. Die sport w.o. voetbal kan nog wel eens uitlopen (verlenging, penalty's).

Met mijn DVD recorder en nog langer geleden de VHS en Betamax hield ik al -5 en +15 aan. Ook dat ging vrijwel nooit mis.

Een paar minuten ervoor en erna erbij zou enkele Terrabytes per dag meer betekenen. Aangezien KPN alles opneemt. Terugkijken maakt van dezelfde servers gebruik.

Programma's die niet door gebruikers getagd zijn voor ‘opnemen’ worden na een week verwijderd. Heeft ook maar één gebruiker getagd dan blijft het op de servers. Tot maximaal een jaar.