Skip to main content

Ik stap binnenkort over van Ziggo naar KPN Glasvezel en heb voor mijn twee TV’s ook twee TV+ Boxen gekregen. Bij binnenkomst van de apparatuur zag ik dat de TV+ Box een optische aansluiting heeft. De Marantz speler staat bij mij thuis ver weg van de TV en om daarvoor een lange optische kabel door de kruipruimte te leggen lijkt mij niet handig en wil ik ook niet doen. Mijn oplossing zou zijn om een extra TV+ Box te bestellen en die allen te gebruiken voor radiozenders. Bij de Marantz ligt al een ethernet kabel van mij thuisnetwerk en er ligt ook een optisch kabeltje dat ik gebruikte voor de digitale radio van Ziggo, die straks natuurlijk niet meer bruikbaar is. Bij de extra TV+ Box komt ook een afstandsbediening en mijn idee was dat ik de radio kan beschouwen als een extra tv waarmee ik de radiozenders kan kiezen met die afstandsbediening.

Deze vraag heb ik gesteld bij de klantenservice van KPN, maar daar konden ze mij deze werkwijze niet bevestigen.

Heeft iemand een idee?

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Milowitsch.

Hallo, @Milowitsch!

Bij de Marantz staat dus geen TV begrijp ik?

Aangezien de +Box geen display heeft is het een beetje prutsen met de afstandsbediening, maar als je een beetje snel de knoppen vanaf 801 (de radiozenders zitten daar) intoetst zou het moeten kunnen, zoals je ook aangeeft.

Hij werkt trouwens ook op wifi, dus ethernetkabel is niet perse nodig.


Hallo Ratonesque!

Inderdaad staat de TV in een andere kamer.

Die conclusie trok ik ook, maar dacht daarbij niet aan een display om de zenderkeuze te zien.

Het is wel een beetje behelpen zo. Nu staat er bij de radio een Quantis QE317 kastje waarmee ik digitale radio van Ziggo kon instellen, daarop zit wel een display. Het zal wel heel erg toevallig zijn als de afstandsbediening van de TV+ Box daarmee contact kon maken. Zouden er andere externe displays bestaan om de zenderkeuzes zichtbaar te maken?

Dank voor je reactie!


Hallo Ratonesque!

Inderdaad staat de TV in een andere kamer.

Die conclusie trok ik ook, maar dacht daarbij niet aan een display om de zenderkeuze te zien.

Het is wel een beetje behelpen zo. Nu staat er bij de radio een Quantis QE317 kastje waarmee ik digitale radio van Ziggo kon instellen, daarop zit wel een display. Het zal wel heel erg toevallig zijn als de afstandsbediening van de TV+ Box daarmee contact kon maken. Zouden er andere externe displays bestaan om de zenderkeuzes zichtbaar te maken?

Dank voor je reactie!

Ik denk dat die Quantis met infrarood werkt? De afstandsbediening van de +Box heeft behalve het Bluetooth gedeelte tbv de bediening van de +Box ook een IR gedeelte om de tv mee te kunnen bedienen (of de soundbar of andere apparaten)...maar die koppelingen zijn vaak moeilijk te maken, en met de Quantis...ik heb er een hard hoofd in.

Maar de nummers van de zenders die je vaak gebruikt weet je snel uit je hoofd en de Bluetooth-afstandsbediening werkt heel soepel, dus dat ga je vast redden!

Een extra display...nee, geen idee of dat kan.

Maar...als je Ziggo opzegt kan je de Quantis ook niet meer gebruiken waarschijnlijk?

Heb je niet nog een oud tv'tje dat je kan gebruiken? Is wellicht ook nog een mogelijkheid.

 

 

 


Vergeet die quantis en gebruik daarvan of diens afstandsbediening. 

De DIW7022 heeft GEEN  infrarood mogelijkheid. Met de afstandsbediening daarvan kun je wel bij diverse audio merken het volume regelen.

pdf http://kpn.com/hc

En de enige display die op een TV+ DIW7022 kan is een (kleine) televisie. 

Zelf heb ik voor radio ook de digitenne ontvanger bij kpn in huur. Die heeft wel een cijfer display. Werkt via ether met bijgeleverde antenne, dus ook geen internet. En de volgende zenders 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-digitenne/

https://digitenne.kpn.com/tv-ontvanger/

ANDERE OPTIES 

Dab+ radio / tuner met audio uitgang voor op je versterker. 

Of een dab+/internet radio. Het internet radio deel werkt ook via wifi.


Dank voor jullie reacties!

Erg jammer van mijn Marantz Receiver die nu dus alleen CD’s kan afspelen en muziek van mijn NAS. Internet radio zou wel kunnen, maar is beperkt (robots die steeds de zelfde muziek afdraaien en waarvoor je moet betalen) , maar helaas digitale radio ontbreekt. Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

Intussen heb ik Quantis gevraagd of zij een alternatief hebben voor de Quantis QE 317 Digitale DVB-C radiotuner om de DIW7022 te bedienen, maar vermoedelijk weet ik het antwoord al.

Naast de andere opties van PeterG rest dan alleen nog het idee van Ratonesque om via de knoppen van de afstandsbediening van de DIW7022 en de zenderlijst, de zenders in te toetsen, zonder display dus. En de gok te nemen dat dit daadwerkelijk gaat werken.

Nogmaals dank voor de reacties, en wellicht is er nog iemand die het “ei van Colombus” weet te vinden!


Dank voor jullie reacties!

Erg jammer van mijn Marantz Receiver die nu dus alleen CD’s kan afspelen en muziek van mijn NAS. Internet radio zou wel kunnen, maar is beperkt (robots die steeds de zelfde muziek afdraaien en waarvoor je moet betalen. 

, maar helaas digitale radio ontbreekt. Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

Intussen heb ik Quantis gevraagd of zij een alternatief hebben voor de Quantis QE 317 Digitale DVB-C radiotuner om de DIW7022 te bedienen, maar vermoedelijk weet ik het antwoord al.

Naast de andere opties van PeterG rest dan alleen nog het idee van Ratonesque om via de knoppen van de afstandsbediening van de DIW7022 en de zenderlijst, de zenders in te toetsen, zonder display dus. En de gok te nemen dat dit daadwerkelijk gaat werken.

Nogmaals dank voor de reacties, en wellicht is er nog iemand die het “ei van Colombus” weet te vinden!

Als het gaat om radiozenders is internetradio echt geweldig hoor. Je kunt de grote hoeveelheid zenders die KPN levert via de +Box ontvangen plus nog veel meer, nl. alle radiozenders ter wereld!


Erg jammer van mijn Marantz Receiver die nu dus alleen CD’s kan afspelen en muziek van mijn NAS.  Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

In deze alinea begrijp ik een aantal dingen niet. FM blijft voor nog zo'n 15 jaar in de lucht. Die tuner is met een antenne gewoon bruikbaar.

Internet radio zou wel kunnen, maar is beperkt (robots die steeds de zelfde muziek afdraaien en waarvoor je moet betalen) , maar helaas digitale radio ontbreekt.

Huh! Dan snap jij niet wat internet radio is. Alle gewone zenders als NPO, Veronica, Radio 10 en meer zitten ook gewoon op internet. Niks bots. Er zijn zelfs veel lokale Amerikaanse stations, die soms voor een dorp of stad uitzenden, via internet wereldwijd te krijgen. 10.000-en radio stations en allemaal gratis. Ons omroepje in de gemeente werd veel beluisterd door ex dorpsgenoten in Nieuw-zeeland en Australië.

Verwar het niet met diensten als Spotify en ook die podcast dingen.

Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

KPN heeft niets te maken met internet doorgifte van radio stations. Ook bij Ziggo zul je zelf een "internet-radio” moeten aanschaffen om ze te kunnen beluisteren.

En zoals vermeld: ik gebruik veelal de KPN Digitenne ontvanger ZXV7200 als radio tuner op mijn versterker.

Daarop zitten deze zenders:

101 NPO Radio 1
102 NPO Radio 2
103 NPO 3 FM
104 NPO Klassiek
105 NPO Radio 5
106 NPO Radio 2 Soul & Jazz
107 Veronica
108 Sky Radio 101
109 Radio 538
110 100% NL
111 Q-music
112 Classicnl
113 Radio 10
114 Arrow classic rock
115 BNR nieuwsradio
116 Slam!
117 Regionale zender
118 FunX
119 BBC radio one
120 BBC radio two
121 BBC radio three
122 BBC radio four
123 Sublime (jazz, soul, funk, lounge)
124 VRT Radio 1
125 VRT Radio 2
126 MNM
127 Studio Brussel
128 Klara
129 radiokanaal extra regiozender (indien beschikbaar)

 

Ook heb ik er een DAB+ radio aan. Via de audio uitgang kabeltje naar de versterker.


Dank voor jullie reacties!

Erg jammer van mijn Marantz Receiver die nu dus alleen CD’s kan afspelen en muziek van mijn NAS. Internet radio zou wel kunnen, maar is beperkt (robots die steeds de zelfde muziek afdraaien en waarvoor je moet betalen) , maar helaas digitale radio ontbreekt. Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

Intussen heb ik Quantis gevraagd of zij een alternatief hebben voor de Quantis QE 317 Digitale DVB-C radiotuner om de DIW7022 te bedienen, maar vermoedelijk weet ik het antwoord al.

Naast de andere opties van PeterG rest dan alleen nog het idee van Ratonesque om via de knoppen van de afstandsbediening van de DIW7022 en de zenderlijst, de zenders in te toetsen, zonder display dus. En de gok te nemen dat dit daadwerkelijk gaat werken.

Nogmaals dank voor de reacties, en wellicht is er nog iemand die het “ei van Colombus” weet te vinden!

Hallo @Milowitsch ,

Ik zou zeker geen extra ontvanger van KPN huren voor de ontvangst van radiozenders. 
 

Mijn advies is om die vijf euro huur per maand te gebruiken voor een eenmalige uitgave voor een 43 cm tuner die je kunt aansluiten op je versterker. Ik adviseer je deze tuner: 

https://www.radiowinkel.com/a-74003682/hifi-43-cm-radio-tuners/technisat-digitradio-143-v3-stereo-hifi-dab-en-wifi-internet-tuner-met-bluetooth-en-spotify/

Dan kun je kiezen uit DAB, internetradio en zelfs nog de FM. Echt een aanrader! 
 

Andere mogelijkheden: 

https://www.radiowinkel.com/c-4407107/hifi-43-cm-radio-tuners/
 


De kwaliteit van het signaal met zo’n los draadje als antenne is slecht en wik ik niet gebruiken. Dat FM nog even in de lucht blijft is mij bekend.

Dank voor het compliment! Dat is de reden dat ik gebruik maak van dit forum.

Voor internet radio moet ik betalen, al is het een beperkt jaarlijks bedrag van $ 6, maar dat wil ik niet. En dus staakt na verloop van tijd het signaal.

Ik begreep dat Internet radio een niet betaalde dienst is, evenals digitale radio via Ziggo nu nog. Mogelijk dat ik abuis ben en dat deze dienst is begrepen in het Ziggo abonnement. In dat geval zal ik dus moeten gaan betalen.

Zie hier: Internet radiodienst door VTuner en hier vTuner Internet Radio

Ik zal eens kijken of Digitenne iets voor mij is. Dank voor de tip!


Dank voor jullie reacties!

Erg jammer van mijn Marantz Receiver die nu dus alleen CD’s kan afspelen en muziek van mijn NAS. Internet radio zou wel kunnen, maar is beperkt (robots die steeds de zelfde muziek afdraaien en waarvoor je moet betalen) , maar helaas digitale radio ontbreekt. Daar laat KPN dan een steek vallen t.o.v. Ziggo.

Intussen heb ik Quantis gevraagd of zij een alternatief hebben voor de Quantis QE 317 Digitale DVB-C radiotuner om de DIW7022 te bedienen, maar vermoedelijk weet ik het antwoord al.

Naast de andere opties van PeterG rest dan alleen nog het idee van Ratonesque om via de knoppen van de afstandsbediening van de DIW7022 en de zenderlijst, de zenders in te toetsen, zonder display dus. En de gok te nemen dat dit daadwerkelijk gaat werken.

Nogmaals dank voor de reacties, en wellicht is er nog iemand die het “ei van Colombus” weet te vinden!

Hallo @Milowitsch ,

Ik zou zeker geen extra ontvanger van KPN huren voor de ontvangst van radiozenders. 
 

Mijn advies is om die vijf euro huur per maand te gebruiken voor een eenmalige uitgave voor een 43 cm tuner die je kunt aansluiten op je versterker. Ik adviseer je deze tuner: 

https://www.radiowinkel.com/a-74003682/hifi-43-cm-radio-tuners/technisat-digitradio-143-v3-stereo-hifi-dab-en-wifi-internet-tuner-met-bluetooth-en-spotify/

Dan kun je kiezen uit DAB, internetradio en zelfs nog de FM. Echt een aanrader! 
 

Andere mogelijkheden: 

https://www.radiowinkel.com/c-4407107/hifi-43-cm-radio-tuners/
 

Dank Noordzee!

Inderdaad ga ik, met deze wetenschap, in ieder geval geen extra DIW7022 van KPN huren. Er zijn andere opties. Voor dat ik ga investeren in een andere tuner, ga ik eens kijken of ik met de Marantz VTuner kan omzeilen en contact kan leggen met een andere internet radio provider.

Mijn Marantz met Digitale DVB-C radiotuner

 


Voor internet radio moet ik betalen, al is het een beperkt jaarlijks bedrag van $ 6, maar dat wil ik niet. En dus staakt na verloop van tijd het signaal.

Onzin. Dat ‘moet’ helemaal niet. En via een Amerikaanse dienst zal je ook geen NL zenders krijgen. Ik krijg enkele honderden stations helemaal gratis.

Geen enkel idee ook over welke dienst je het hebt. En een betaalde internet radio dienst via Ziggo zelf… nog nooit van gehoord.

Hier vind je informatie over het gratis radio luisteren via internet. Plus veel mp3 links voor een '’internet radio'’.

Als je via de “internet radio” in je Marantz geen vrije keuze hebt (...) dan koop je toch gewoon een losse??

https://mediamagazine.nl/live/

Internet radio is niet één dienst. Via de website van een zender, bv radio veronica, kun je bijvoorbeeld gratis luisteren. Dat kan ook met een '’internet radio'’.

Ik maak ook gebruik van diverse portals als Nederland.FM bijvoorbeeld. 

Je kan zo ook luisteren naar stations die geen enkele provider doorgeeft: FIP bij kpn (via de website van FIP); KINK (via de website van KINK en genoemde portal).

Alle Nederlandse, Duitse, Belgische etc publieke en commerciële radio stations zitten gratis op internet. En zelfs vrijwel alle lokale Nederlandse (en buitenlandse) radio stations.

Ook op de TV+ box kan je radio apps (eigenlijk ook portals) downloaden. Zo heb ik er onder andere “Mijn radio Nederland” en de app van “myTuner” erop gedownload. Ik kom om in de gratis radio zenders.


Voor internet radio moet ik betalen, al is het een beperkt jaarlijks bedrag van $ 6, maar dat wil ik niet. En dus staakt na verloop van tijd het signaal.

Onzin. Dat ‘moet’ helemaal niet. En via een Amerikaanse dienst zal je ook geen NL zenders krijgen. Ik krijg enkele honderden stations helemaal gratis.

Geen enkel idee ook over welke dienst je het hebt. En een betaalde internet radio dienst via Ziggo zelf… nog nooit van gehoord.

Hier vind je informatie over het gratis radio luisteren via internet. Plus veel mp3 links voor een '’internet radio'’.

https://mediamagazine.nl/live/

Internet radio is niet één dienst. Via de website van een zender, bv radio veronica, kun je bijvoorbeeld gratis luisteren. Dat kan ook met een '’internet radio'’.

Ik maak ook gebruik van diverse portals als Nederland.FM bijvoorbeeld. 

Je kan zo ook luisteren naar stations die geen enkele provider doorgeeft: FIP bij kpn (via de website van FIP); KINK (via de website van KINK en genoemde portal).

Alle Nederlandse, Duitse, Belgische etc publieke en commerciële radio stations zitten gratis op internet. En zelfs vrijwel alle lokale Nederlandse (en buitenlandse) radio stations.

Ook op de TV+ box kan je radio apps (eigenlijk ook portals) downloaden. Zo heb ik er onder andere “Mijn radio Nederland” en de app van “myTuner” erop gedownload. Ik kom om in de gratis radio zenders.

Dank PeterG, voor je reactie.

Ik begon al aan mezelf te twijfelen: internet radio is dus zonder kosten te beluisteren. Maar…, hoe ik op mijn Marantz die verduivelde VTuner moet omzeilen weet ik nog niet. De Marantz is via ethrenetkabel verbonden met mijn thuis netwerk en als ik “internet radio” op de Marantz afstandsbediening in toets, wordt ik automatisch omgeleid naar VTuner, waarvoor ik moet betalen. Zie ook de links in mijn vorige bericht.

 


hoe ik op mijn Marantz die verduivelde VTuner moet omzeilen weet ik nog niet.

Is niet zo moeilijk te omzeilen. Dat in die Marantz dus links laten liggen en een losse “internet radio” aanschaffen. Die kan vervolgens op dezelfde (tulp) ingang als nu de Quantis (die vervalt).

Zoals Noordzee al aangeeft. Er zijn mooie te krijgen met FM/DAB+/internet.  Ook kastjes te krijgen voor alleen '’internet radio'’.


Hartelijk dank, allen!

Inmiddels van Quantis het verwachte antwoord gehad dat zij geen tuners hebben die geschikt zijn voor glasvezel. Als het signaal van Ziggo stopt, kan dat kastje ook weer in het rariteiten kabinet.

Ik weet nu wat me te doen staat om de Marantz ook straks weer te gebruiken.


... ben benieuwd wat je keuze voor radio wordt. 

Ik ben helemaal hybride. Heb namelijk de tv+, de digitenne ontvanger, dab+ en een chromecast v3, voor internet radio via apps op m'n mobiel, met mijn versterker verbonden 🙂


Dat wordt waarschijnlijk de Sangean WFT-4. Kreeg vanochtend van Sangean het bericht dat deze nieuwe stereo tuner beschikbaar is geworden.

Ik heb nog even de tijd met de aanschaf.

 


Ah, mooi ding🙂. Goede keuze lijkt mij.

https://www.radiowinkel.com/a-81130271/sangean/sangean-wft-4-hifi-stereo-tuner-met-wifi-en-lan-internetradio-bluetooth-dab/

Heeft je Marantz ook de breedte van 43 cm ?


Zo @Milowitsch ,

Dat is zeker een mooi apparaat ! 


Inderdaad een mooie tuner.

Marantz maakt mooi en goed spul.

 

Maar er zit o.a. DAB+ op, dan heb je toch geen KPN tv decoder meer nodig? 


Ah, mooi ding🙂. Goede keuze lijkt mij.

https://www.radiowinkel.com/a-81130271/sangean/sangean-wft-4-hifi-stereo-tuner-met-wifi-en-lan-internetradio-bluetooth-dab/

Heeft je Marantz ook de breedte van 43 cm ?

Nee. Apparaten staan in een kast en niet in het zicht. Dus dat vind ik niet zo erg belangrijk.


Inderdaad een mooie tuner.

Marantz maakt mooi en goed spul.

 

Maar er zit o.a. DAB+ op, dan heb je toch geen KPN tv decoder meer nodig? 

Ja zeker! Maar deze Marantz heeft de hinderlijke eigenschap de internet radio alleen beschikbaar te stellen via een betaalde service en dat wil niet. Zie hier https://support-nl.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7102/~/internet-radiodienst-door-vtuner en hier vTuner Internet Radio

En ik vermoed dat met een kleine telescoop antenne DAB+ niet geheel zonder storingen zal gaan werken. Daar heb ik al wat meer ervaring mee opgedaan o.a. in de auto, waar soms het signaal even wegvalt.


Inderdaad een mooie tuner.

Marantz maakt mooi en goed spul.

 

Maar er zit o.a. DAB+ op, dan heb je toch geen KPN tv decoder meer nodig? 

Euh @joop2011 . Z'n keuze is gevallen op een tuner van Sangean. Maar die sluit ie aan op zijn stereo set van, inderdaad, Marantz.

En Milowitsch heeft ook besloten om inderdaad geen extra kpn ontvanger te bestellen voor bij de audio apparatuur.

Met de DAB+ tuner in de Marantz kun je in ieder geval al radio ontvangen.

En via de bluetooth ( “ontvanger'’) in de Marantz gaat het ook prima met apps (van bv radio portals) in je telefoon! Is al soort internet radio….


Nee. Apparaten staan in een kast en niet in het zicht. Dus dat vind ik niet zo erg belangrijk.

Oh, ik bedoelde het (43 cm) meer in het kader van stapelbaarheid. Maar ja, het kan altijd nog breedste onder hè.


Gisteren de Sangean WFT-4 geïnstalleerd.

Installatie procedure is helder en werkt vlot; eerst aangesloten op wifi netwerk, maar later toch besloten de WFT-4 aan te sluiten op het bekabelde netwerk.

Perfecte ontvangst via zowel FM, DAB+ als internetradio. En...heel veel radiostations over de hele wereld te ontvangen, zonder abonnementskosten. Kwaliteit van niet al deze stations is even goed, maar ja, we luisteren toch niet regelmatig naar de radiozenders van onze familie in de VS.

Ik heb de kastplank waar de Marantz op staat wat hoger gezet om zoveel mogelijk hoogte te creëren voor de DAB+ antenne van de WFT-4, die er onder staat. Nu nog de wirwar van de bedrading wat netter maken, of gewoon de deur van de kast dicht doen😄.

Ik heb weer muziek via de oude Bose boxjes in de woonkamer en de Dali boxjes in de keuken!

Wat nog te doen:

  • Voorkeurszenders vastleggen;
  • Een extra switch installeren om zowel de WFT-4 als de Marantz via ethernetkabel op het netwerk te kunnen aansluiten.

Dat laatste is voor de nabije toekomst; volgende week komt de monteur van KPN om te assisteren bij het aansluiten van het huisnetwerk op KPN glasvezel. Nadat het netwerk en de TV’s naar behoren werken, ga ik eens kijken of het huisnetwerk wat efficiënter kan worden ingericht, met andere gateways en switches; dat kan beter! Maar dat is eeen ander topic.🙄

Nogmaals dank voor jullie adviezen!

 


Mooi apparaat! Geniet ervan 😃

Ik heb de kastplank waar de Marantz op staat wat hoger gezet om zoveel mogelijk hoogte te creëren voor de DAB+ antenne van de WFT-4

Klein rond gaatje maken in die plank en de antenne kan nog verder uitgeschoven 😉 

 

als de Marantz via ethernetkabel op het netwerk te kunnen aansluiten.

De Marantz hoeft toch niet aan internet? Vanwege die Vtuner die je moet betalen ook nog…. 😏

 

met andere gateways en switches; dat kan beter!

Zolang dat allemaal maar geschikt is voor KPN IPTV. Met IGMP Snooping.

 

Welk modem heb je nu? Met de wifi van de v10 is het niet aan te bevelen de nieuwe tv boxen (TV+ DIW7022) met die wifi te verbinden. KPN adviseert dan minimaal 1 Superwifi 2 bekabeld aan de v10 en de box met de wifi van de Superwifi te verbinden.