Skip to main content

Ik stap binnenkort over van Ziggo naar KPN Glasvezel en heb voor mijn twee TV’s ook twee TV+ Boxen gekregen. Bij binnenkomst van de apparatuur zag ik dat de TV+ Box een optische aansluiting heeft. De Marantz speler staat bij mij thuis ver weg van de TV en om daarvoor een lange optische kabel door de kruipruimte te leggen lijkt mij niet handig en wil ik ook niet doen. Mijn oplossing zou zijn om een extra TV+ Box te bestellen en die allen te gebruiken voor radiozenders. Bij de Marantz ligt al een ethernet kabel van mij thuisnetwerk en er ligt ook een optisch kabeltje dat ik gebruikte voor de digitale radio van Ziggo, die straks natuurlijk niet meer bruikbaar is. Bij de extra TV+ Box komt ook een afstandsbediening en mijn idee was dat ik de radio kan beschouwen als een extra tv waarmee ik de radiozenders kan kiezen met die afstandsbediening.

Deze vraag heb ik gesteld bij de klantenservice van KPN, maar daar konden ze mij deze werkwijze niet bevestigen.

Heeft iemand een idee?

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Milowitsch.

 

De Marantz hoeft toch niet aan internet? Vanwege die Vtuner die je moet betalen ook nog…. 😏

Jazeker!

  • Om het volume te kunnen wijzigen van de Marantz via de (weliswaar knullige) Marantz Hi-Fi Remote App. Volume wijzigen op WFT-4 werkt niet;
  • Om eventuele firmware updates te laden (als die nog komen);
  • Mogelijk muziek te spelen die op de NAS staat (ik moet nog uitzoeken of dat ook mogelijk is via de WFT-4, dat heb ik nog niet ontdekt.)

Zolang dat allemaal maar geschikt is voor KPN IPTV. Met IGMP Snooping.

Mijn huidige switch zou IGMP Snooping ondersteunen, moet eens gaan opzoeken in de controller waar die instelling zit. Ik zie dat er op de DIW7022 ook een rechtreekse aansluiting zit voor IPTV, dus buiten mijn eigen netwerk om. Ik prefereer dat toch via één van de poorten van de switch te laten lopen, al was het maar vanwege beheer via de controller van UniFi.

Welk modem heb je nu? Met de wifi van de v10 is het niet aan te bevelen de nieuwe tv boxen (TV+ DIW7022) met die wifi te verbinden. KPN adviseert dan minimaal 1 Superwifi 2 bekabeld aan de v10 en de box met de wifi van de Superwifi te verbinden.

Op dit moment een UniFi netwerk systeem met gateway, switches en access points van Ubiquiti. Ben ik erg tevreden over. Mij werd een Draytek 2927 router geadviseerd als vervanging van de DIW7022 en de UiFi gateway (USG-4). Deze router zou zeer geschikt zijn als vervanging van de DIW 7022, maar dan moet ik twee controllers gaan gebruiken: één voor de Draytek en de bestaande voor de rest van het UniFi systeem. Dat maakt het alleen maar complexer en dat wil ik niet. Zo kijk ik nu naar een eventuele Dream Machine SE van Ubiquiti, maar dat is nog even toekomst. Eerst maar eens kijken hoe de DIW7022 de zaak aan de praat kan krijgen

Ik gebruik geen Superwifi van KPN en zal die WiFi op de DIW 7022 dan ook uitschakelen; overigens zag ik op één van de fora dat zoiets lastig gaat (lang deze knop ingedrukt houden). Eén tv kan bekabeld worden aangesloten en de tv boven zal via Wifi aangesloten moeten worden. Dit alles overziende heeft ertoe geleid een KPN monteur te laten komen.

 


Sorry!

Ik haal twee dingen door elkaar. De DIW7022 is de TV-box.

Het modem dat ik kreeg van KPN is de KPN Box 12 b gemaakt door Sagemcom.

In mijn vorige bericht dus overal DIW 7022 vervangen door KPN Box 12 b.

Excuses voor deze verwarring!

Zoveel verschillende apparaten😜


Mij werd een Draytek 2927 router geadviseerd als vervanging van de DIW7022

Een router kan natuurlijk nooit een tv-ontvanger vervangen.


Zie mijn correctie van zojuist! Ik haalde de twee door elkaar.

Draytek 2927 zou dan KPN Box 12 b en de gateway USG-4 moeten vervangen.

 


Dat NAS gebeuren zie ik in deze test niet vermeld. Hifi.nl lijkt mij een site die dat echt wel doet als het erin zit.

https://hifi.nl/artikel/32464/Sangean-WFT-4-moderne-tuner-met-klassieke-breedte.html