Skip to main content

De F1 TV Pro app op de KPN TV+ box werkt best goed, alleen het opstarten van de app duurt minstens 25 seconden als de TV+ box bekabeld is aangesloten. Als de box via WiFi is aangesloten duurt het 1 seconde. Nadeel van Wifi is dat de tegels in het menu dan heel traag worden geladen en zappen duurt 3 seconden.

 

Via WiFi rapporteert de box een snelheid van 650 Mbps, terwijl de bekabelde aansluiting softwarematig wordt afgeknepen tot 100 Mbps. Bekabeld is de snelheid dus zo’n 6.5 keer trager, maar de app opstarttijd wordt 25 keer trager; dat lijkt me niet in verhouding.

 

Heeft iemand anders ook deze ervaring? En is er een manier (evt. via telnet ofzo) om de afgeknepen 100 Mbit bekabeld tijdelijk te verhogen naar de volledige 1000 Mbit van het netwerk, om te zien of dat het verschil maakt?

 

Oké heb ff getest, bij mij start de F1 pro app snel op. Box is bekabeld aangesloten.

Dus heb het probleem hier niet. 

Zit zelfs Netgear switch tussen.


Heb het net ook even geprobeerd, maar geen problemen met het opstarten van de F1 Pro app. Aanklikken en start direct op ongeveer 1 seconde. De KPN + Ontvanger is hier bedraad aangesloten.


@vankol Dat is interessant, Frank! Kan jij eens in het menu van de box kijken onder Instellingen → Informatie wat de versienummers van de TV+ app en de firmware zijn bij jou?

En welke versie van de F1 app gebruik je, onder Instellingen → Apparaat → Apps → ‘Alle apps bekijken’ → F1 TV?

Tot slot, is je switch rechtstreeks verbonden met het KPN modem (geen eigen router ertussen o.i.d)? Experiabox 10 of Box 12?

 


@Ben_1959 1 seconde is inderdaad wat ik altijd gewend ben. Kan jij ook eens naar de versienummers kijken (zie post hierboven aan Frank)?


Overigens nog 1 opmerking ter verduidelijking. Met traag opstarten bedoel ik dat het heel lang duurt voordat je in de F1 app het menu te zien krijgt en een stream kunt kiezen zeg maar. Bij mij verschijnt aanvankelijk het splashscreen met die raceauto’s en dat blijft minstens 25 sec zo staan. Ik neem aan dat dat bij jullie dus na 1 sec ofzo verdwijnt en het keuzemenu verschijnt.


Hier is de KPN TV+ FIRMWARE 0.23.4

KPN TV+ app 1.118.2

F1 Pro app versie 3.0.18.1-R25.0-SP90.5.0-release

modem Fritzbox 7590

Internetsnelheid 200-200

hopelijk heb je hier iets aan.


@Ben_1959 Bedankt! Exact dezelfde versies als bij mij, alleen de internetsnelheid bij mij is 100/100 (glas) en ik heb geen Fritzbox maar een Box 12. Dat modem zou ook nog invloed kunnen hebben…

Een ander ding waar ik aan dacht is ipV6; mijn TV+ box verbindt kennelijk via ipV4 en ipV6 naar het modem, misschien gaat daar iets mis. Kan jij eens kijken hoe dat bij jou zit? In het menu onder Instellingen → Apparaat → ‘Netwerk en internet’ → kopje ‘Verbonden’. Staan daar bij jou ook (meerdere) ip-nummers die lijken op fe80::3256:aef:C804:xxxx, naast iets als 192.168.x.x?

 

Ben ook erg benieuwd welk modem @vankol en @Thijs1963 gebruiken. Misschien kunnen we het het probleem traceren naar een specifiek modem...

 


Ik heb er maar even een filmpje van gemaakt.

Dit is een TV+ Box die bekabeld aangesloten is via een Netgear GS105Ev2 en een Netgear GS108Ev3 op een Edgerouter 4.


@wjb 

begrijp ik goed dat het 7 seconde duurt voordat de app opstart? 


@Ben_1959 Bedankt! Exact dezelfde versies als bij mij, alleen de internetsnelheid bij mij is 100/100 (glas) en ik heb geen Fritzbox maar een Box 12. Dat modem zou ook nog invloed kunnen hebben…

Een ander ding waar ik aan dacht is ipV6; mijn TV+ box verbindt kennelijk via ipV4 en ipV6 naar het modem, misschien gaat daar iets mis. 

Vlan4 is voor televisie, zodat je snel en met de hoogste kwaliteit tv kunt kijken.

Vlan 6 is voor het internet, voor gewoon internet, streamingdiensten, opnames kijken, terugkijken, etc. 

Vlan4 en vlan6 hebben niets met IPv4 en IPv6 te maken.

 

joop2011 schreef:

Heeft de app 7 seconde nodig om op te starten?

Maar de overige beelden zijn toch wel 1 op 1 live hoop ik?

Alle beelden zijn 1 op 1 maar let op, er wordt pas in seconde zes op de tegel van F1TV Pro gedrukt. Dat zie je aan de F1TV Pro tegel die dan heel even wat oplicht.

 

joop2011 schreef:

Wij zijn met z'n tweeën, en dan is 100/100 ruim voldoende.

Met kinderen die veel spelletjes etc. doen, is 200/200 of 1000/1000 aan te bevelen.

Ook met kinderen is 100/100 veelal ruim voldoende.


@wjb 

Alle beelden zijn 1 op 1 maar let op, er wordt pas in seconde zes op de tegel van F1TV Pro gedrukt. Dat zie je aan de F1TV Pro tegel die dan heel even wat oplicht.

Bij jou werkt het precies zoals op mijn smart TV: na het aanklikken van de app verschijnt het splashscreen met de raceauto’s, 1 sec later die tekst met copyright, en daarna direct het menu. Op de TV+ box blijven die raceauto’s dus minstens 25 sec lang in beeld, voordat die copyright tekst verschijnt etc.

Staat jouw Edgerouter 4 direct aan internet of zit daar nog een KPN modem tussen?

Heb jij ook ipV6 adressen staan bij de netwerk-instellingen in je TV+ box? Gaat om Instellingen → Apparaat → ‘Netwerk en internet’ → kopje ‘Verbonden’. (bij ‘Info’ staat alleen ipV4 benoemd).


Staat jouw Edgerouter 4 direct aan internet of zit daar nog een KPN modem tussen?

Uiteraard direct op de NTU.

Dat fe80 adres bij jou is een link local IPv6 adres en zou eigenlijk geen rol mogen spelen.


“off topic” 

Ik heb nog ViaPlay.

Maar dat liep vandaag weer eens niet soepel.

Vanmorgen (1ste vrije training) stilstaand en vertraagd beeld en vanmiddag (2de vrije training) 2 keer stilstaand beeld.

Als je dan eruit gaat en weer erin, dan loopt het beeld weer goed. (dus programma uit en er weer in)

Morgen en zondig gelukkig kijken via kanaal 225.

“off topic” 

 

Dan is een traag opstartende app minder erg denk ik.

Want ik ga ervan uit dat het beeld wel 100% live is.


Ik heb iets ontdekt! Mijn WiFi-router staat rechtstreeks op internet (via DMZ in KPN Box 12). Ik heb de TV+ box op verschillende manieren verbonden en daar kwam uit:

  • verbonden via kabel (100 Mbit) naar Box 12 modem: F1 app start traag
  • verbonden via Wifi (1200 Mbit) naar Box 12 modem: F1 app start traag
  • verbonden via Wifi (650 Mbit) naar WiFi-router: F1 app start snel!
    (dit is ook hoe ik het in eerste instantie getest en hier beschreven had, maar ik had me eerder niet gerealiseerd dat dit de router betrof 🙄)
  • verbonden via kabel (100 Mbit) naar WiFi-router: F1 app start snel!

Het lijkt er dus erg sterk op dat het aan de KPN Box 12 ligt. Dit klopt ook met de eerdere bevindingen waarbij een FritzBox en Edgerouter gebruikt worden. Alles lijkt goed te werken, zolang je maar buiten de Box 12 om gaat...

 

Nu is de volgende vraag, wat gebeurt er in die Box 12 waar deze app last van heeft? Omdat het via DMZ wel werkt zou ik als eerste denken aan een NAT translatie of firewall... Iemand nog ideeën?

 


Zojuist het ip-nummer van de TV+ box in het Box 12 modem in DMZ gezet: F1 app start meteen snel op. Ip-nummer weer uit de DMZ: F1 app start weer langzaam op.

Het is dus overduidelijk het Box 12 modem dat verkeer tegenhoudt wat deze app nodig heeft. Wie weet voor welke apps en toepassingen dit allemaal nog meer geldt…..

KPN, lezen jullie mee?


Ik lees zeker mee @RozeOlifant, ik had het al doorgestuurd naar de ontwikkelaars en zij zijn aan het kijken wat zij erover kunnen zien. Deze extra informatie was er nog niet op het moment dat ik het mailde, ik stuur dat door zodat het meegenomen kan worden bij het onderzoek.

Dit weekend de app dus nog even ruim op tijd opstarten, zodat je alles mee kunt krijgen uit Singapore 🙂


Gebruik nu momenteel ook nog box 12, maar ga wel naar de

fritz box

box+ firmware 0.23.4

app 1.1118.2

snelheid 100/100

F1 Pro app versie 3.0.18.1-R25.0-SP90.5.0-release


@Jasper Ik was nog iets te voorbarig met m’n vorige post. Het ip-nummer van de TV+ box is nu uit de DMZ (dubbel gecheckt!) en nu start de F1 app toch snel op... ook op alle andere TV+ boxen hier in huis. 😮

In tegenstelling tot wat ik postte is de app dus niet meer traag opgestart nadat ik het ip-nummer weer uit de DMZ gehaald had. 🤠

Het Box 12 modem houdt dus inderdaad wel verkeer tegen die de F1 app nodig heeft bij opstarten, maar het lijkt erop dat als dat verkeer eenmaal heeft plaatsgevonden alle volgende opstartverzoeken worden doorgelaten.

Dit lijkt op een eenmalig of periodiek authenticatie proces aan de F1 kant, waarbij mijn ip-nummer of een apparaat ID o.i.d. wordt opgeslagen en daarna geen nieuwe authenticatie checks meer worden uitgevoerd. Gevolg is dat ik vanaf nu niet meer kan testen met de trage opstart, totdat deze veronderstelde authenticatie evt. verloopt aan hun kant.

 


@vankol Zelfde configuratie als ik dus. Maar ondanks jouw Box 12 werkt het wel snel...

Met de kennis van nu zou ik zeggen dat de app bij jou dan in het verleden al een keer op een of andere manier toch een ongeblokkeerde verbinding heeft weten te maken.


@vankol Zelfde configuratie als ik dus. En ook bij jou Box 12 als oorzaak.

Nee F1 pro start gewoon snel op bij mij


@vankol Zelfde configuratie als ik dus. En ook bij jou Box 12 als oorzaak.

Nee F1 pro start gewoon snel op bij mij

Ja sorry, ik heb m’n post hierboven net aangepast. Ik was even in de war wie welk modem gebruikt en hoe snel de app dan startte 😁


De F1 TV Pro app op de KPN TV+ box werkt best goed, alleen het opstarten van de app duurt minstens 25 seconden als de TV+ box bekabeld is aangesloten. Als de box via WiFi is aangesloten duurt het 1 seconde. Nadeel van Wifi is dat de tegels in het menu dan heel traag worden geladen en zappen duurt 3 seconden.

 

Via WiFi rapporteert de box een snelheid van 650 Mbps, terwijl de bekabelde aansluiting softwarematig wordt afgeknepen tot 100 Mbps. Bekabeld is de snelheid dus zo’n 6.5 keer trager, maar de app opstarttijd wordt 25 keer trager; dat lijkt me niet in verhouding.

 

Heeft iemand anders ook deze ervaring? En is er een manier (evt. via telnet ofzo) om de afgeknepen 100 Mbit bekabeld tijdelijk te verhogen naar de volledige 1000 Mbit van het netwerk, om te zien of dat het verschil maakt?

 

Hier ook last van.

F1 TV pro app buffert graag namelijk dus is meer dan 100 mbit wel gewenst.

De F1 TV Pro app op andere android box gezet welke wel 1000 mbit is en start snel op.

 

Meedere apps hebben er last van op de TiVimate buffert ook en kan het niet kwijt en Plex app zelfde verhaal.  Dat KPN hem knijpt is me nog steeds onduidelijk en reden waarom ze het niet open wilde zetten ook.

 


Persoonlijk denk ik niet dat we de oorzaak bij die 100Mbps moeten leggen.

Een paar dagen terug moest ik wat onderhoud doen aan mijn EdgeRouter terwijl mijn zoon op de een 5202 naar Netflix zat te kijken. Hierbij moest de EdgeRouter opnieuw opgestart worden en dat duurt toch wel een minuutje of twee à drie. Dus waarschuw ik mijn zoon dat Netflix vast even onderbroken zal worden. Maar wat schetst mijn verbazing ... die Netflix film is zonder enige onderbreking doorgelopen en dus had Netflix voor minimaal twee à drie minuten aan buffer opgebouwd. De verbruikte bandbreedte is echter nooit boven de 80Mbps geweest.


Persoonlijk denk ik tniet dat we de oorzaak bij die 100Mbps moeten leggen.

Een paar dagen terug moest ik wat onderhoud doen aan mijn EdgeRouter terwijl mijn zoon op de een 5202 naar Netflix zat te kijken. Hierbij moest de EdgeRouter opnieuw opgestart worden en dat duurt toch wel een minuutje of twee à drie. Dus waarschuw ik mijn zoon dat Netflix vast even onderbroken zal worden. Maar wat schetst mijn verbazing ... die Netflix film is zonder enige onderbreking doorgelopen en dus had Netflix voor minimaal twee à drie minuten aan buffer opgebouwd. De verbruikte bandbreedte is echter nooit boven de 80Mbps geweest.

Dat kan zo zijn maar valt mij op dat die apps sinds dat die port op 100 mbit geknepen wordt zijn de problemen met Plex en Tivimate en ook F1 tv Pro begonnen bij mij.

Heb dit met de dag en Amersfoort ook gezegd en die ontwikkelaar die erbij zat kon dat wel begrijpen.

Via wifi heb ik dat probleem niet met deze apps, Net zoals de melder ook al aangaf.

Dus dan zoek je het toch al gauw wel naar die 100 mbit aanpassing van ze.


Er zijn in ieder geval meerdere factoren die een rol kunnen spelen hierin, maar welke de doorslaggevende is durf ik zo ook niet te zeggen. Ik geef het allemaal door zodat het goed bekeken kan worden.