Skip to main content

De F1 TV Pro app op de KPN TV+ box werkt best goed, alleen het opstarten van de app duurt minstens 25 seconden als de TV+ box bekabeld is aangesloten. Als de box via WiFi is aangesloten duurt het 1 seconde. Nadeel van Wifi is dat de tegels in het menu dan heel traag worden geladen en zappen duurt 3 seconden.

 

Via WiFi rapporteert de box een snelheid van 650 Mbps, terwijl de bekabelde aansluiting softwarematig wordt afgeknepen tot 100 Mbps. Bekabeld is de snelheid dus zo’n 6.5 keer trager, maar de app opstarttijd wordt 25 keer trager; dat lijkt me niet in verhouding.

 

Heeft iemand anders ook deze ervaring? En is er een manier (evt. via telnet ofzo) om de afgeknepen 100 Mbit bekabeld tijdelijk te verhogen naar de volledige 1000 Mbit van het netwerk, om te zien of dat het verschil maakt?

 

vandaag iemand gesproken van kpn helpdesk, die zei tussen neus en lippen door dat de v12 een firmware update heeft gehad en dat de problemen met de v12 opgelost waren.

hmmm. maar is het niet de v12 waarom de 7022 op 100mbit is gezet?

er was één box die niet werkte met  1000mbit 

verbinding met de 7022. en de v12 is natuurlijk de meest uitgegeven box van kpn. 

wat de modem moet doen is prioriteit geven aan alle tv devices zodat er geen haperingen meer zijn.mischien is dat wat er mis gaat icm de v12? de fritzbox is hier perfect in, v12 heb ik geen ervaring mee.vandaag bij een oud buurman geweest met de v12, op zich een mooie box maar tegenvallend wifi snelheid tov de fritzboxen.

 

 


Aan alle voorgaande posters, 100 Mbit is niet veel als je 1000 Mbit (of hoger) hebt liggen in huis. Bedenk echter dat voor velen de internet-snelheid naar buiten ook maar 100 of misschien 200 Mbit is, dus bv. een Netflix zal nooit sneller gaan dan dat. Toch, als het niet per se nodig is om af te knijpen zou ik ook liever die volle 1000 hebben, gewoon omdat het kan… 😉

Maar sinds ik vanmiddag heb geconstateerd dat de F1 app op 100 Mbit volledig perfect werkend is te krijgen door even in de Box 12 het ip-adres van de betreffende TV+ box te ‘exposen’ via de DMZ, ben ik er 100% van overtuigd dat het opstartprobleem van de F1 app wordt veroorzaakt door ‘iets’ aan netwerkverkeer (protocol? poort?) dat wordt tegengehouden in de Box 12.

Het is best aannemelijk dat dezelfde oorzaak mogelijk ook andere apps belemmert. Met name dan bij apps die een verbinding naar buiten gebruiken, dus van/naar internet.

 


wat de modem moet doen is prioriteit geven aan alle tv devices zodat er geen haperingen meer zijn.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat de TV+ Boxen, net als de "oude" TV ontvangers, alle streams (live en terugkijken cq. opnames) via vlan 4 (KPN TV netwerk) zou moeten laten lopen en niet via vlan 6 (Internet) immers vlan 4 heeft voorrang op vlan 6. Ik ben het daar volledig mee eens, dat zou best veel haperingen kunnen voorkomen.


Ik gebruik geen KPN modem maar eigen apparatuur.

wifi perfecte snelheid met opstarten van alle apps.

bekabeld is een drama dan gaat het langzaam.

het is echt sinds die aanpassing ook omdat ik een soortgelijke Android box los heb draaien weer omdat de KPN box problemen geeft met die apps en met de

losse Box de problemen niet ervaar die staat gewoon op 1000 Mbit.
dan kunnen ze zeggen 1000 Mbit heb je niet nodig maar dit toont toch wel aan dat het degelijk uit maakt.

wifi Connect ook 650 Mbit of hoger op de wifi 6


bekabeld is een drama dan gaat het langzaam.

Wat gaat er dan langzaam?

Ook ik gebruik eigen apparatuur (EdgeRouter) en ook bij mij is de TV+ Box bekabeld (100Mbps) aangesloten op een 200Mbps glasvezelaansluiting.

De apps starten snel en ik ervaar geen problemen.


bekabeld is een drama dan gaat het langzaam.

Wat gaat er dan langzaam?

Ook ik gebruik eigen apparatuur (EdgeRouter) en ook bij mij is de TV+ Box bekabeld (100Mbps) aangesloten op een 200Mbps glasvezelaansluiting.

De apps starten snel en ik ervaar geen problemen.

F1 tv pro starten duurt bekabeld ruim 20 seconden zoals ook in start topic staat.

ook tiviimate en plex stotteren geven zelfs error dat hij niet kan bufferen. 

Via wifi perfect in beide gevallen

via andere box ook bekabeld prima.

waarom zou je de box ook knijpen? Niet echt meer vandeze tijd is meer dat KPN verouderde modems h eft in het net est het probleem is dat was her euvel wat toen aangekaart werd.


vergeet niet met TV kijken geen probleem bekabeld zin de losse apps op de box


bekabeld is een drama dan gaat het langzaam.

Wat gaat er dan langzaam?

Ook ik gebruik eigen apparatuur (EdgeRouter) en ook bij mij is de TV+ Box bekabeld (100Mbps) aangesloten op een 200Mbps glasvezelaansluiting.

De apps starten snel en ik ervaar geen problemen.

F1 tv pro starten duurt bekabeld ruim 20 seconden zoals ook in start topic staat.

Bij mij start F1TV Pro dus in een luttele seconde terwijl ook mijn TV+ Box dus een 100Mbps verbinding met het LAN heeft. Dat is dus ook waarom ik mijn bedenkingen heb in de stelling dat die 100Mbps verbinding het probleem zou zijn immers dan zou ook ik dat moeten ervaren en dat is dus niet het geval.


bekabeld is een drama dan gaat het langzaam.

Wat gaat er dan langzaam?

Ook ik gebruik eigen apparatuur (EdgeRouter) en ook bij mij is de TV+ Box bekabeld (100Mbps) aangesloten op een 200Mbps glasvezelaansluiting.

De apps starten snel en ik ervaar geen problemen.

F1 tv pro starten duurt bekabeld ruim 20 seconden zoals ook in start topic staat.

Bij mij start F1TV Pro dus in een luttele seconde terwijl ook mijn TV+ Box dus een 100Mbps verbinding met het LAN heeft. Dat is dus ook waarom ik mijn bedenkingen heb in de stelling dat die 100Mbps verbinding het probleem zou zijn immers dan zou ook ik dat moeten ervaren en dat is dus niet het geval.

Het is niet me netwerk wat het probleem is hoor.

De buren hebben het ook met de F1 PRO APP heb mijn box daar (buren) aangesloten en zelfde verhaal op de V12 modem.

Maat van me heeft het op 1 van de 2 boxen.

Lijkt wel weer een maandag ochtend product.

Ik ga het van het weekend even op me andere 2 boxen testen daar heb ik het nog niet op getest.

Maar op die boxen is Tivimate en PLex ook een drama sinds de Beperking op de port. (die apps had ik wel getest op me overige 2)


Het is niet me netwerk wat het probleem is hoor.

De buren hebben het ook met de F1 PRO APP heb mijn box daar (buren) aangesloten en zelfde verhaal op de V12 modem.

 

@Mennogg Probeer anders eens hetzelfde wat ik heb gedaan: zorg dat je de nieuwste updates van KPN en F1 TV Pro app op je TV+ box hebt en zet het ip-nummer van die betreffende box even in de DMZ van je Box 12 (tijdelijk; alleen om te testen). Ga dan in je TV+ box naar menu Instellingen → Apparaat → Apps en als F1 TV daar bij recente geopende staat, klik hem aan en kies ‘gedwongen stoppen’ (zodat we zeker weten vers beginnen). Daarna via het normale Apps menu de F1 app starten. Bij mij ging vanaf toen in 1 sec en dit effect werkte ook meteen op alle andere ontvangers waarop de app staat.

 

Als dit werkt (of niet) kun je het ip-nummer weer uit de DMZ verwijderen en blijft het (voorlopig?) zo doorwerken. Dat ip-nummer in je DMZ is een potentieel veiligheidsrisico, dus zeker niet laten staan daar.

Ben benieuwd of het bij jou ook werkt...


@RozeOlifant  dat maakt niets uit.

ik heb ook geen V12 box zoals eerder verteld.

ga niet aan me buren vragen dmz aan te zetten me buurman kijkt nu via wifi.

Maar ik heb het op de wifi niet zelfde netwerk range.

ik heb het trouwens op alle 3 me boxen met die genoemde 3 apps als hij bekabeld is.

wellicht schakel ik over op Wifi als dit zo blijft of

ik ga me externe Android box gebruiken 


Misschien je DNS op 1.1.1.1 zetten zo staat hij ook bij mij


Misschien een optie (weet niet of dat goed werkt), maar misschien kan je hem vanaf je tablet of mobiel casten naar de DIW7022?

Ben benieuwd of dat werkt en hoe goed of slecht dat gaat.


Ik blijf erbij dat Ik het vreemd vind om de limitering van de netwerkpoort (100Mbps) "de schuld" te geven van dit fenomeen. Ik denk echt dat men daarmee op het verkeerde spoor zit en dat er toch echt een andere oorzaak aan ten grondslag ligt. Ik zie echt absoluut niet hoe daar de bottleneck zou moeten zitten, wetende dat zelfs de zwaarste 4K streams bij lange na niet aan die bandbreedte komen.

Ik ben dan ook zeer benieuwd of iemand zou kunnen meten wat het verbruik van de TV+ Box is als die problemen optreden.

Ik heb veel meer het gevoel dat er wel eens multicast/broadcast verkeer op het netwerk zou kunnen zitten dat de LAN adapter "bezig houdt".

Is er iemand bereid om te kijken of dit fenomeen ook optreedt als enkel en alleen de TV+ Box aangesloten is. (Dus ook geen apparaten via wifi).


Helaas , heb zet zelf even een check gedaan DNS maakt niets uit.


Is er iemand bereid om te kijken of dit fenomeen ook optreedt als enkel en alleen de TV+ Box aangesloten is. (Dus ook geen apparaten via wifi).

Goeie check inderdaad wjb! Het feit dat er duizenden mensen in NL probleemloos streamen en TV kijken via een 100 Mbit glas/DSL lijntje toont aan dat die snelheid in principe gewoon voldoende is. Alle andere verstorende apparaten op het lokale netwerk uitsluiten is dan de ultieme test.

Ikzelf heb nu geen snelheidsproblemen meer, dus ik kan niet testen.

 

@MennoG78 Dit lijkt me een goeie test voor jou. En heb je wel eens een speedtest op je TV+ box gedaan en kwam daar netjes 100/100 uit? Ik heb hiervoor laatst de app ‘internet speed test’ gebruikt, die is lekker recht-toe-recht-aan en werkt net als Ookla.


Is er iemand bereid om te kijken of dit fenomeen ook optreedt als enkel en alleen de TV+ Box aangesloten is. (Dus ook geen apparaten via wifi).

Goeie check inderdaad wjb! Het feit dat er duizenden mensen in NL probleemloos streamen en TV kijken via een 100 Mbit glas/DSL lijntje toont aan dat die snelheid in principe gewoon voldoende is. Alle andere verstorende apparaten op het lokale netwerk uitsluiten is dan de ultieme test.

Ikzelf heb nu geen snelheidsproblemen meer, dus ik kan niet testen.

 

@MennoG78 Dit lijkt me een goeie test voor jou. En heb je wel eens een speedtest op je TV+ box gedaan en kwam daar netjes 100/100 uit? Ik heb hiervoor laatst de app ‘internet speed test’ gebruikt, die is lekker recht-toe-recht-aan en werkt net als Ookla.

Van de Wifi punten POE uitgezet en nogmaals getest en geen succes.

Zelfde verhaal start nog steeds traag op.

Ik ga alles wel via Wifi aansluiten ;)


Van de Wifi punten POE uitgezet en nogmaals getest en geen succes.

Zelfde verhaal start nog steeds traag op.

Ik ga alles wel via Wifi aansluiten ;)

Dit snap ik niet. Met POE bedoel je..… power over ethernet..?

De test van wjb is simpelweg 1 TV+ kastje rechtstreeks bedraad aan je modem hangen en kijken of dat verschil maakt. Geen WiFi verbinding, geen andere kastjes, geen switch; alleen 1 TV+ kastje.

En ik zou zeker eens een speedtest uitvoeren om te kijken of je in de basis wel enige snelheid hebt op de TV+ box bedraad.

En misschien ook in je eigen router eens het DMZ verhaal uitproberen voor de F1 app, aangezien mijn testen hebben aangetoond dat deze app bij het opstarten kennelijk speciale toegang nodig heeft. Mogelijk is de Box 12 niet de enige die dit standaard blokkeert.

En anders lekker via WiFi kijken 👍🏻


Van de Wifi punten POE uitgezet en nogmaals getest en geen succes.

Zelfde verhaal start nog steeds traag op.

Ik ga alles wel via Wifi aansluiten ;)

Dit snap ik niet. Met POE bedoel je..… power over ethernet..?

De test van wjb is simpelweg 1 TV+ kastje rechtstreeks bedraad aan je modem hangen en kijken of dat verschil maakt. Geen WiFi verbinding, geen andere kastjes, geen switch; alleen 1 TV+ kastje.

En ik zou zeker eens een speedtest uitvoeren om te kijken of je in de basis wel enige snelheid hebt op de TV+ box bedraad.

En misschien ook in je eigen router eens het DMZ verhaal uitproberen voor de F1 app, aangezien mijn testen hebben aangetoond dat deze app bij het opstarten kennelijk speciale toegang nodig heeft. Mogelijk is de Box 12 niet de enige die dit standaard blokkeert.

En anders lekker via WiFi kijken 👍🏻

Zoals al meerdere malen gezegd ik heb geen box 12 modem.

speedtest heeft gewoon 100 mbit / 100 mbit als ik die uitvoer.


Van de Wifi punten POE uitgezet en nogmaals getest en geen succes.

Zelfde verhaal start nog steeds traag op.

Ik ga alles wel via Wifi aansluiten ;)

Dit snap ik niet. Met POE bedoel je..… power over ethernet..?

De test van wjb is simpelweg 1 TV+ kastje rechtstreeks bedraad aan je modem hangen en kijken of dat verschil maakt. Geen WiFi verbinding, geen andere kastjes, geen switch; alleen 1 TV+ kastje.

En ik zou zeker eens een speedtest uitvoeren om te kijken of je in de basis wel enige snelheid hebt op de TV+ box bedraad.

En misschien ook in je eigen router eens het DMZ verhaal uitproberen voor de F1 app, aangezien mijn testen hebben aangetoond dat deze app bij het opstarten kennelijk speciale toegang nodig heeft. Mogelijk is de Box 12 niet de enige die dit standaard blokkeert.

En anders lekker via WiFi kijken 👍🏻

Zoals al meerdere malen gezegd ik heb geen box 12 modem.

speedtest heeft gewoon 100 mbit / 100 mbit als ik die uitvoer.

Ik had  afgelopen weekend en gisteren tijdens de race geen problemen met het opstarten ook niet toe ik daarnaast ook de app op mijn tel starten

Wellicht was dit een tijdelijk issue bij F1Pro zelf.

mvg


Zoals al meerdere malen gezegd ik heb geen box 12 modem.

Dat is inmiddels duidelijk en dat zeg ik ook niet. Misschien heeft jouw eigen router hetzelfde onderliggende probleem, dat die ook iets blokkeert wat de F1 app nodig heeft. I.p.v. alle mogelijke instellingen na te gaan kijken werkt het dan sneller om even te testen met DMZ (of hoe die optie dan ook heet op jouw router). Als dat iets oplevert kan je verder zoeken.

En heb je het ook nog geprobeerd met alleen je TV+ kastje aangesloten zoals wjb voorstelde?


Zoals al meerdere malen gezegd ik heb geen box 12 modem.

Dat is inmiddels duidelijk en dat zeg ik ook niet. Misschien heeft jouw eigen router hetzelfde onderliggende probleem, dat die ook iets blokkeert wat de F1 app nodig heeft. I.p.v. alle mogelijke instellingen na te gaan kijken werkt het dan sneller om even te testen met DMZ (of hoe die optie dan ook heet op jouw router). Als dat iets oplevert kan je verder zoeken.

En heb je het ook nog geprobeerd met alleen je TV+ kastje aangesloten zoals wjb voorstelde?

Yes dit is getest gister 1 tv decoder rechtstreeks op me USG aangesloten mocht niet uitmaken.

Maar goed ik heb nog 2 apps die het probleem zijn die kunnen niet normaal bufferen en op Wifi wel.

Dezelfde apps doen het allemaal wel op een andere android box bekabeld.

Het is dus of de 100 mbit geknepen poort op de TV+ box (aangezien die andere apps het op Wifi ook prima doen en kunnen bufferen) of het is wat anders op de TV+ box van KPN wat ze hebben ingesteld.

 

Het enige wat ik weet is dat het in de proefperiode beter draaide als nu (toen nog niks geknepen was) maar KPN geeft ook aan dat externe apps bij zaak zijn en dat ze zich focussen op TV+ app


Ik had  afgelopen weekend en gisteren tijdens de race geen problemen met het opstarten ook niet toe ik daarnaast ook de app op mijn tel starten

Wellicht was dit een tijdelijk issue bij F1Pro zelf.

Het is dan wel heeeel toevallig dat het bij mij vrijdag direkt begon te werken nadat ik met die DMZ getest had. Maar alles is mogelijk natuurlijk…

Het lijkt bij jou dus eigenlijk spontaan opgelost na in totaal bijna 3 weken. Merkwaardig. 


Ik had  afgelopen weekend en gisteren tijdens de race geen problemen met het opstarten ook niet toe ik daarnaast ook de app op mijn tel starten

Wellicht was dit een tijdelijk issue bij F1Pro zelf.

Het is dan wel heeeel toevallig dat het bij mij vrijdag direkt begon te werken nadat ik met die DMZ getest had. Maar alles is mogelijk natuurlijk…

Het lijkt bij jou dus eigenlijk spontaan opgelost na in totaal bijna 3 weken. Merkwaardig. 

Ik heb er geen oorzaak of reden voor gevonden voor maar vanaf het weekend ging het goed nu ook als ik hem opstart.

Dus wat mij betreft opgelost.

mvg


F1 Pro had hier gister een update en sindsdien ook snel.

Maar houd niet weg dat de andere 2 apps nog steeds haperen ivm buffering (alleen bekabeld) is ook begonnen sinds de Beperking op de LAN port.

Wifi geen last aangezien die volle snelheid haald.

 

Maar laat het zo aangezien KPN er geen waarde aan hecht om hem weer terug te zetten naar 1Gbit.


Wifi geen last aangezien die volle snelheid haald.

Het is maar de vraag of de oorzaak daar in zit. Ik heb het eerder gezegd maar ik denk toch echt dat de oorzaak niet in die 100Mbps gezocht moet worden. Ik ben ervan overtuigd dat ook die apps bij lange na geen 100Mbps zullen gebruiken.