Skip to main content

FairPlay licentieserver blokkeert Apple TV - kleine aanpassing, grote impact

• January 17, 2026
  • 51 reacties
  • 723 keer bekeken

Toon eerste bericht

51 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

@Jasper van KPN, ik lees in je reactie alleen “onder KPN’s naam en look & feel” als beperking voor dingen die anderen beschikbaar maken:

wij stellen uitsluitend door ons geautoriseerde applicaties beschikbaar. Open initiatieven onder KPN’s naam en look & feel zijn, hoe goed bedoeld ook, niet toegestaan.

Dat klinkt alsof een app die gebruik maakt van de KPN API’s en streams (natuurlijk via de accountgegevens van de eindgebruiker), maar waarbij overduidelijk is dat die app niet van KPN is, geen probleem is?

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

@Jasper van KPN ,

Spreek jij namens kpn of heeft de actie van deze developer nog  invloed

Ik heb het nagevraagd bij de ontwikkelaars zelf, zij vroegen of ik dat kon plaatsen.

Check dankjewel voor je toelichting 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Dat klinkt alsof een app die gebruik maakt van de KPN API’s en streams (natuurlijk via de accountgegevens van de eindgebruiker),

Ik denk dat niet een App, maar een Web-App is, dus eigenlijk alleen om tv.kpn.com te afbeelden. Omdat op tvOS geen browser is, moet men met een app en browser-api doen. Een App met eigenstandige toegang tot tv-platvorm kan eerstens geen toestemming krijgen van KPN, ten tweede is niet klaar te programmeren binnen paar maanden, zekerlijk niet door een enkele persoon.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Ik denk dat niet een App, maar een Web-App is, dus eigenlijk alleen om tv.kpn.com te afbeelden.

@TDN, volgens mij schrijft ​@JoeJo  iets anders:

nee, een volledige native apple tv app, die de officiele DRM ondersteund via de secure enclave van de apple tv. Apple tv ondersteunt namelijk geen webkit, dus de website laten zien zit er helaas niet in.

Dus die hoeft geen KPN look & feel te hebben. 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Ik kan de response van ​@Jasper van KPN bevestigen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

nee, een volledige native apple tv app, die de officiele DRM ondersteund via de secure enclave van de apple tv. Apple tv ondersteunt namelijk geen webkit, dus de website laten zien zit er helaas niet in.

Dus die hoeft geen KPN look & feel te hebben. 

Ja maar nog steeds sleutel van KPN nodig heeft. Apple Fairplay is wat Widefine bij Android/Chrome of PlayReady bij MS is. Zonder sleutel is niet te ontsleutelen.

• January 19, 2026

Ik denk dat niet een App, maar een Web-App is, dus eigenlijk alleen om tv.kpn.com te afbeelden. Omdat op tvOS geen browser is, moet men met een app en browser-api doen. Een App met eigenstandige toegang tot tv-platvorm kan eerstens geen toestemming krijgen van KPN, ten tweede is niet klaar te programmeren binnen paar maanden, zekerlijk niet door een enkele persoon.

Dat denk ik dus ook. Normaal doet men er maanden over om met meerdere personen zo'n app te maken voordat die een beetje stabiel draait. En ​@JoeJo zou dat ff in 6 uurtjes doen? Kom nou zeg...

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Ja maar nog steeds sleutel van KPN nodig heeft.

Niet mijn cup of tea, dus ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Dus alleen ter info, ​@JoeJo schreef eerder:

KPN hoevt geen sleutel “vrij” te geven (...) De sleutel zelf is niet in te zien, want die zit in de secure enclave van apple systemen.

En vooral ook, JoeJo schrijft volgens mij dat het werkt:

(...) erachter gekomen dat ik niet helemaal de juiste requests stuurde naar de DRM key server. Nu ik dit weet, heb ik met succes een versie kunnen maken die ook op de apple tv werkt!

Dat gaat, volgens mij, nog steeds over een native app? (Niet iets wat tv.kpn.com laat zien?)

Hopelijk gaat KPN dit niet ineens blokkeren.

Normaal doet men er maanden over om met meerdere personen zo'n app te maken voordat die een beetje stabiel draait. En ​@JoeJo zou dat ff in 6 uurtjes doen?

Ik lees nergens dat het meer dan een prototype is? 🤓

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Dus alleen ter info, ​@JoeJo schreef eerder:

KPN hoevt geen sleutel “vrij” te geven (...) De sleutel zelf is niet in te zien, want die zit in de secure enclave van apple systemen.

Het verandert niet aan het feit, dat KPN of iedere andere TV provider / streamingsdiensten hun sleutel derden niet geven. Dat de Apple als tussenpersoon de aanvrager is, maak men nog niet tot KPN medewerker.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Dat de Apple als tussenpersoon de aanvrager is, maak men nog niet tot KPN medewerker.

Ik denk dat KPN-ontwikkelaars ook geen vaste sleutels in de KPN app (of op de tv.kpn.com website) gebruiken? Die worden voor het starten van een stream opgehaald op basis van de accountgegevens van de eindgebruiker, zou ik aannemen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Dat de Apple als tussenpersoon de aanvrager is, maak men nog niet tot KPN medewerker.

Ik denk dat KPN-ontwikkelaars ook geen vaste sleutels in de KPN app

Ieder provider gebruikt een andere methode, maar in principe loopt het zo. De stream wordt gecodeerd met en sleutel CW (Control Word), deze is overal dezelfde maar wisselt heel snel. Met de stream wordt ECM (Entitlement Control Message) mee verstuurd, deze bevat CW voor de volgende periode. EMM (Entitlement Management Message) wordt doelgericht naar klanten verstuurd, deze bevat informaties welke kanalen de abonnee mag ontvangen. Bij tv.kpn.com wordt een tijdelijke sessiesleutel  (door login) genereert, de aan het apparaat en abonnee verbonden is. De app kan de eerste of de tweede methode gebruiken, welke is bij KPN, moet men de ontwikkelaren vragen.

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Ik denk dat KPN-ontwikkelaars ook geen vaste sleutels in de KPN app (of op de tv.kpn.com website) gebruiken? Die worden voor het starten van een stream opgehaald op basis van de accountgegevens van de eindgebruiker, zou ik aannemen?

Klopt

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Niet mijn cup of tea, dus ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Dus alleen ter info, ​@JoeJo schreef eerder:

(...) erachter gekomen dat ik niet helemaal de juiste requests stuurde naar de DRM key server. Nu ik dit weet, heb ik met succes een versie kunnen maken die ook op de apple tv werkt!

Dat gaat, volgens mij, nog steeds over een native app? (Niet iets wat tv.kpn.com laat zien?)

Normaal doet men er maanden over om met meerdere personen zo'n app te maken voordat die een beetje stabiel draait. En ​@JoeJo zou dat ff in 6 uurtjes doen?

Het is inderdaad een prototype met alle live kanalen en search. Heb 4 uur besteed aan DRM problematiek, en 2 uur aan UI. Alles samen met claude code. Heb zelf nog nooit zonder hulp van ai een apple tv app geschreven.

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Het is inderdaad een native app, apple tv ondersteund geen webkit, en het is daarom onmogelijk om een website weer te geven

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Die worden voor het starten van een stream opgehaald op basis van de accountgegevens van de eindgebruiker, zou ik aannemen?

Klopt

Daar heb ik mijn twijfel. Een multicast stream is voor iedereen dezelfde, dus de sleutel is ook voor iedereen dezelfde, het is onmogelijk multicast met verschillende sleutels te distribueren. 

Het is inderdaad een native app, apple tv ondersteund geen webkit, en het is daarom onmogelijk om een website weer te geven

https://support.apple.com/nl-nl/125889

WebKit

Beschikbaar voor: Apple TV HD en Apple TV 4K (alle modellen)

tvOS Browser: Web browser for AppleTV

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026
via tweakers kpn community topic dacht post het effe hier

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Die worden voor het starten van een stream opgehaald op basis van de accountgegevens van de eindgebruiker, zou ik aannemen?

Klopt

Daar heb ik mijn twijfel. Een multicast stream is voor iedereen dezelfde, dus de sleutel is ook voor iedereen dezelfde, het is onmogelijk multicast met verschillende sleutels te distribueren. 

https://support.apple.com/nl-nl/125889

WebKit

Beschikbaar voor: Apple TV HD en Apple TV 4K (alle modellen)

tvOS Browser: Web browser for AppleTV

Via het officiële kanaal kan het niet:
https://developer.apple.com/documentation/webkit/wkwebview
webkit is er inderdaad wel, maar niet de “view” om het weer te geven. Dit is officieel niet toegestaan.

Ja, er is een opensource “port” om deze view wel op apple tv te krijgen, maar als je dit echt buiten de je eigen dev deployment uit zou willen brengen, wordt het geblokkeerd.

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

“Proof of life”

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Zie ik daar ook ondertiteling van een Nederlandstalig programma?

Zo ja: heb je daar veel moeite voor moeten doen? En ondersteunt het sprekerskleuren, als de ene spreker bijvoorbeeld gele tekst krijgt en een ander groen?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Ik denk dat je dan naar de supported platforms in deze screenshot verwijst, waar tvOS niet genoemd wordt?

WKWebView supported platforms

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Zie ik daar ook ondertiteling van een Nederlandstalig programma?

Zo ja: heb je daar veel moeite voor moeten doen? En ondersteunt het sprekerskleuren, als de ene spreker bijvoorbeeld gele tekst krijgt en een ander groen?

Nee niet voor hoeven doen. Ondersteunt out of the box geen sprekerskleuren. Dit is wat er embedded in de stream mee komt, vandaar dat er automatisch support is voor ondertiteling. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

webkit is er inderdaad wel, maar niet de “view” om het weer te geven. Dit is officieel niet toegestaan.

Het staat alleen niet in Apple SDK , maar ik heb de link naar een OpenSource Webbrowser gepost, hoe men toch een website kan weer geven.

Ja, er is een opensource “port” om deze view wel op apple tv te krijgen, maar als je dit echt buiten de je eigen dev deployment uit zou willen brengen, wordt het geblokkeerd.

Nee, niet geblokkeerd maar misschien niet goedgekeurd om in Apple Appstore te staan. Voor private ontwikkelaar is niet erg, Apple moet volgens EU regels DMA alternatieve appstore toestaan, en het installeren van ontwikkelaar website.

• Auteur
  • Topper
  • January 24, 2026

@Jasper van KPN . Ik wil de app niet zelf uitbrengen. 
Maar ik vind het een groot gemis dat er geen app is voor de apple tv. Iets wat de anderen providers al jaren hebben. Verder ben ik zeer tevreden met KPN.

En daarom had ik vorige week zoiets van ik wil eens uitzoeken hoe lastig is het nou om dit te maken. En had ik binnen een paar uur een werkende app. En dacht hier zouden ook anderen mensen mee geholpen zijn.
 Jammer dat KPN er niet voor kiest om dergelijke initiatieven te gebruiken en met eventuele verbeteringen en kwaliteitstesten uit te brengen. Persoonlijk ben ik al vier jaar aan het wachten op de mogelijkheid om de KPN app via apple tv te gebruiken. En bij elke update zit het er weer niet bij.  

• January 24, 2026

​Persoonlijk ben ik al vier jaar aan het wachten op de mogelijkheid om de KPN app via apple tv te gebruiken. 

Waarom ben je dan überhaupt nog steeds klant bij KPN? Waarom stap je niet over naar een provider die het wel aanbiedt?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

​Persoonlijk ben ik al vier jaar aan het wachten op de mogelijkheid om de KPN app via apple tv te gebruiken. 

Waarom ben je dan überhaupt nog steeds klant bij KPN? Waarom stap je niet over naar een provider die het wel aanbiedt?

Hoi ​@Marlon92 

Dat schrijft TS ​@JoeJo toch in zijn reactie: “Verder ben ik zeer tevreden met KPN”.
Dan is er toch geen reden om over te stappen naar een andere provider, alléén om een TV app voor zijn Apple TV 4K.

Zelf ben ik ook zeer tevreden met de diensten van KPN, en mis ik de KPN TV+ App ook voor op mijn Apple TV 4K, maar geen haar op mijn hoofd om alleen voor een TV app over te stappen naar een andere provider.

Er zijn gelukkig genoeg andere oplossingen zoals de app van NLZIET of Canal+.
Het initiatief van ​@JoeJo is prijzenswaardig te noemen, zeker omdat het al te lang duurt.
Maar er zijn al geluiden dat KPN de KPN TV+ App nog voor het 3e kwartaal gaat uitbrengen, dit is trouwens niet officieel bevestigd of medegedeeld, het is en blijft dus afwachten.