Skip to main content

Feature requests KPN TV+ Box

Toon eerste bericht

862 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 7 juni 2024
I Am Groot schreef:

Dat weerhoud mij dus een beetje om terug te keren naar kpn. Ziggo heeft opname en terugkijken wel in hoge kwaliteit stream. Maar glasvezel upload snelheid is daar wel weer lager. 

Is dat bij Ziggo ook straks het geval als DVB-C compleet is afgesloten?

Iets waar ze nu mee bezig zijn. 

En Live kijken van o.a. de eerste 10 zenders op de DIW7022 is 14,2 Mb/s en bij Ziggo 12 Mb/s.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 7 juni 2024

@joop2011 dvb-c wordt (zover ik weet) voorlopig nog lang niet uitgefaseerd. De next en ci modules worden nog volop uitgeleverd is de ervaring van deze week.

Op de next en next mini is de bitrate stream van iptv live, terugkijken en opname gelijk aan elkaar. Er zit dus geen verschil in bitrate wat kpn wel heeft tussen live en terugkijken/opname terug kijken.

Kpn heeft een iets hogere live stream, maar ik vraag me af of je dit met het blote oog ziet als je deze twee naast elkaar vergelijkt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 7 juni 2024

@I Am Groot

Jawel, daar is Ziggo al mee bezig.

Zie ook hier. 

Het verschil kan je inderdaad zien.

Ook al is 14,2 Mb/s niet veel meer dan 12 Mb/s 

En de Next en Next mini werken met IPTV. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 7 juni 2024

@joop2011 dat artikel van totaaltv raakt kant nog wal. Er wordt gesuggereerd dat het uitgefaseerd wordt, dan weer niet, dan een omruil van decoder, dan weer niet. Duurt nog jaren (1, 5, 25, 100 jaar??). Er staat nergens bevestigd dat per wanneer dit  uitgefaseerd gaat worden.

Ik zie het voorlopig niet gebeuren.

De next werkt live op coax en terugkijken / opname via iptv. Next mini is geheel iptv.

Tussen de next en next mini zit met live tv kijken plus minus 15 seconden vertraging. Dus met voetbal is het op de next eerder juichen met een goal dan op een next mini

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73535 reacties
  • 7 juni 2024
joop2011 schreef:

In theorie kan de stream van 14,2 Mb/s zonder problemen via Unicast.

Kost wel wat bandbreedte, maar in theorie mag dat eigenlijk niet de reden of probleem zijn.

De reden om dit niet te doen is waarschijnlijk het prijskaartje dat daar aan hangt.

joop2011 schreef:

En de techniek gaat steeds verder vooruit en wordt steeds beter.

Dus ook dat mag geen belemmering zijn.

En in dit geval moet KPN gewoon kiezen voor H.265, De Sagemcom DIW7022 kan daar probleemloos mee om gaan.

Het is echter zo dat het online TV platform van KPN ook bedoeld is voor de apps en site en daarmee moeten dus ook apparaten die geen h.265 ondersteunen bediend kunnen worden.

Ik heb vanaf het begin aan gezegd dat ze mijns inziens, net als bij de andere TV ontvangers, voor de 7022 gewoon het "oude" TV platform op vlan 4 zouden moeten gebruiken voor zowel live (multicast) als uitgesteld (unicast) zouden moeten gebruiken. Dan hadden we deze discussie nu waarschijnlijk niet gehad.

joop2011 schreef:

Odido is in mijn ogen nog steeds een prijsvechter net zoals ze waren als Tele2 en TMobile (hoewel die beter was als Tele2 dacht ik).

Odido is niets anders dan de nieuwe naam voor T-Mobile, verder is er niets verandert.

T-Mobile is de eerste provider die TV abonnementen zonder TV ontvanger aanbiedt en heeft ondertussen volledig afscheid genomen van haar multicast TV platform. Iets waar KPN ook naar lijkt te neigen. De beeldkwaliteit is bij die overgang sterk minder geworden en daar hoor je veel mensen over klagen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 7 juni 2024
wjb schreef:

joop2011 schreef:

En de techniek gaat steeds verder vooruit en wordt steeds beter.

Dus ook dat mag geen belemmering zijn.

En in dit geval moet KPN gewoon kiezen voor H.265, De Sagemcom DIW7022 kan daar probleemloos mee om gaan.

Het is echter zo dat het online TV platform van KPN ook bedoeld is voor de apps en site en daarmee moeten dus ook apparaten die geen h.265 ondersteunen bediend kunnen worden.

Maar dit probleem is alleen bij de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Op de “oude” KPN tv ontvangers is opname wel in de beste kwaliteit. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 7 juni 2024
wjb schreef:

joop2011 schreef:

Odido is in mijn ogen nog steeds een prijsvechter net zoals ze waren als Tele2 en TMobile (hoewel die beter was als Tele2 dacht ik).

Odido is niets anders dan de nieuwe naam voor T-Mobile, verder is er niets verandert.

Odido is Tele2 en T-Mobile die samen gegaan zijn onder deze naam.

Zie ook hier.

----------------------------  

Odi, wat? 5 september 2023 zal misschien niet de geschiedenisboeken ingaan, maar het was wel de dag dat T-Mobile en Tele2 samen verder gingen als Odido. Binnen amper 48 uur tijd zijn 119 T-Mobile filialen omgebouwd tot Odido-filialen

--------------------------  

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73535 reacties
  • 7 juni 2024

joop2011 schreef:

Klopt, dat schreef ik al en ik heb ook uitgelegd waardoor het komt dat de 7022 bij uitgesteld kijken (na pauzeren en bij opnames) terugvalt naar de gewone HD streams. De 7022 maakt immers, net als de apps en site gebruik van het online TV platform voor unicast televisie kijken terwijl de "oude" TV ontvangers ook bij uitgesteld kijken gebruik maken van het TV platform op vlan 4.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 7 juni 2024
wjb schreef:

joop2011 schreef:

Klopt, dat schreef ik al en ik heb ook uitgelegd waardoor het komt dat de 7022 bij uitgesteld kijken (na pauzeren en bij opnames) terugvalt naar de gewone HD streams. De 7022 maakt immers, net als de apps en site gebruik van het online TV platform voor unicast televisie kijken terwijl de "oude" TV ontvangers ook bij uitgesteld kijken gebruik maken van het TV platform op vlan 4.

Dank je @wjb 

Dus in theorie kan KPN het gewoon via H.265 voor de KPN iTV app en de DIW7022

Want op “oude” tv's kan je volgens mij zo wie de KPN app niet zien.

En volgens mij kan je op de tv probleemloos H.265 en ook via de Tablet of Mobiel zien.

Dus KPN moet het gewoon doen.

Of ze het gaan doen, is een 2de, ben bang van niet. (helaas). 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 9 juni 2024

In welke bitrate snelheid zijn de espn en ziggo kanalen bij kpn? Is dat ook 14 mbps?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73535 reacties
  • 9 juni 2024
I Am Groot schreef:

In welke bitrate snelheid zijn de espn en ziggo kanalen bij kpn? Is dat ook 14 mbps?

Dat is niet echt een vraag die in dit topic thuishoort.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 9 juni 2024

@wjb het is een vervolg vraag uit de “discussie” hierboven. Als je dit kan beantwoorden dan graag.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73535 reacties
  • 9 juni 2024
I Am Groot schreef:

@wjb het is een vervolg vraag uit de “discussie” hierboven. Als je dit kan beantwoorden dan graag.

Ik zou niet weten wat de bitrate van ESPN en Ziggo Sport is op de TV+ Box immers ik heb geen ESPN en Ziggo Sport. Ik ben een absolute voetbalhater en allergisch voor alles wat met voetbal te maken heeft. Dit gaat zelfs zover dat ik wegzap van een zender zodra het daar over voetbal gaat. De ESPN zender die in het basispakket zit staat dan ook als verborgen zender ingesteld.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 9 juni 2024

@wjb jammer, misschien dat iemand anders het kan verduidelijken of een overstap naar kpn het waard is. Deze kanalen zie ik graag in hoge kwaliteit.

PeterG
Superuser
  • 59848 reacties
  • 9 juni 2024

Pakketten ESPN en Ziggo Sport via TV+  14,2 Mbps.

Kanaal 14 = 7,2 Mbps (ik vind 'm duidelijk wat minder dan 221)

Misschien kan wjb eens een meting loslaten op espn 14 via tv+ 😉.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3099 reacties
  • 9 juni 2024

Ik heb gemeten, ESPN 14 7,2Mbs, Ziggo Sport Free (Kanaal 14) via App 6,2Mbs

PeterG
Superuser
  • 59848 reacties
  • 9 juni 2024

Dan is het inderdaad alleen via de pakketten in 14,2 Mbps. @I Am Groot . 

ESPN 221 tot en met 224

Ziggo Sport 233 tot en met 238

Bron (als terugkijken en opnames de hoge kwaliteit hebben heeft live het ook)

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28084 reacties
  • 26 juni 2024
zz1 schreef:

Ik zou graag een punt aan de lijst willen toevoegen:

Opnemen van programma’s in het verleden (d.w.z. programma’s die in de gids staan tot een week terug).

Tegenwoordig (met TV+) worden ook programma’s die tijdens de uitzending worden opgenomen vanaf het begin beschikbaar gemaakt (een heel mooie verbetering). Technisch is het waarschijnlijk geen probleem om ook programma’s uit het verleden ook beschikbaar te maken voor opname. Dit zou het produkt TV+ nog aantrekkelijker maken!

Persoonlijk zou ik dit ook graag zien. Maar, in de praktijk verwacht ik niet dat dit gaat komen. 

wjb schreef:
zz1 schreef:

Ik denk dat er helemaal geen commerciele haken en ogen aan zitten (want er is echt niet expliciet met de belanghebbenden afgesproken dat opnemen in het verleden niet mag).

Dat denk ik wel. De commerciële zenders hebben graag dat je moet terugkijken uit de gids zodat die reclame nog een keer voorbij komt.

Wat er precies wel en niet in de contracten met de rechthebbenden zit is niet iets wat ik hier ga bespreken. Want bedrijfsvertrouwelijke informatie, plus ook nog eens dat niet elk contract hetzelfde is. Maar, wat er wel of niet kan qua opnemen, terugkijken etc… zijn zeker factoren die contractpunten kunnen zijn. 

wjb schreef:
I Am Groot schreef:

Zijn punt 1 en 2 nu nog niet beschikbaar bij kpn tv+? Zo nee, al bekend of dit ooit iets gaat worden. 

Nee, de HD+ zenders zijn alleen beschikbaar bij live televisie kijken in multicast mode. Uitgesteld kijken en bij het kijken van opnames van die zenders is uiteraard unicast en daarbij is geen HD+ beschikbaar.

I Am Groot schreef:

Dat is (vind ik) een groot gemis ten opzichte van Ziggo. Hier zijn de opnames en terug kijken wel in hogere/dezelfde kwaliteit / bitrate als de “live” uitzending.

Dat is bij KPN op de "oude" TV ontvangers {2260, 2952 en 5202) ook het geval. Alleen op de 7022 is dat niet zo. Dat is dus gewoon een verslechtering van het TV product van KPN.

Voor het gemak quote ik even een deel van wat ik zei in het losse topic dat je hiervoor aanmaakte, Groot. Ik heb even vetgedrukt wat daarin voor dit topic het meest relevante stuk is.

Erik van KPN schreef:
I Am Groot schreef:

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april [‘23], gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 
...

Bij de kpn tv+ ontvanger is de kwaliteit van opnames en terugkijken op de hd+ kanalen gewoon niet gelijk. Ondanks dit wel genoemd is in bovenstaande update.

Er staat ook niet in die update dat het dezelfde kwaliteit is. Er staat dat het hoger wordt. 

Specifiek sportuitzendingen op die kanalen zijn bij Terugkijken of als opname wel in dezelfde kwaliteit als live te bekijken. Zie daarvoor deze update van oktober ‘23:

I Am Groot schreef:

​​​Op de oude ontvanger zijn de opnames en terugkijken van de glas kanalen in hoge kwaliteit.

De HD-Glas streams die op de oudere ontvangers te zien zijn, zijn niet dezelfde als de verbeterde HD streams die via de TV+ Box te ontvangen zijn. Dus dat is niet 1 op 1 te vergelijken. Daarnaast maken de oudere ontvangers gebruik van een andere netwerkstandaard, waarbij het qua gebruikte bandbreedte niet uitmaakt of je live kijkt of uitgesteld. Waardoor het ook makkelijker is om voor uitgesteld kijken dezelfde stream aan te bieden. Bij de TV+ Boxen is er wel bandbreedte verschil tussen live kijken en uitgesteld kijken. Hierdoor kunnen we niet zomaar de kwaliteit van het uitgesteld kijken overal omhoog gooien. Verdere verbetering daarin willen we wel, maar op het moment is daar nog geen datum aan te plakken.

Erik van KPN schreef:

Sebas14 schreef:

Bijkomend puntje is dat ik de huidige tijd eigenlijk mis van een lopende opname. Ik zie alleen helemaal rechts de resterende tijd aflopen. Met een opname van 11 uur (van afgelopen zaterdag 27-4)  is dat even rekenen. Is dit toe te voegen bij de voortgangs/tijdbalk?

Dank voor de toelichting, en het screenshot! Ik neem ‘em mee. 

Hier gaan ze over nadenken of dit kan. Geen garanties. 

knorde schreef:
Paul van KPN schreef:

41. Uit kunnen zetten van de rode led in stand-by

Geen prio. Gaan we niet doen.

Zou ik deze toch nog een keer aan mogen kaarten?
Ik ben kleurenblind en zie geen verschil tussen aan en standby.

Ik zou het zeer wenselijk vinden als je optioneel kan kiezen om de led uit te hebben in standby stand.

Ik heb dit opnieuw voorgelegd aan het team, ook even expliciet vanuit de kleurenblindheidhoek. Maar, dit gaan we alsnog niet doen. Het ledje ondersteunt niet zoveel kleuren, dus dat zou nogal wat werk zijn. Wat je eventueel als alternatief kunt doen is ecomodus gebruiken, @knorde. In ecomodus brandt het ledje minder fel als de TV+ Box op standby staat. Dan zou je het onderscheid op die manier kunnen zien.

Tenslotte, punt 23: Ondertiteling die zich niet altijd aan de weergave instellingen houdt. 

UBij unicast worden de eigen instellingen niet/niet meer volledig gevolgd. Dit heb ik nogmaals aangekaart. Vanuit toegankelijkheid vinden we de verschillende sprekerkleuren in de ondertiteling belangrijk. Deze sprekerkleuren zie je bij multicast. Wat het team gedaan heeft is om ook bij unicast voorrang te geven aan sprekerkleuren. Betekent dat een eigen ingestelde kleur niet gevolgd wordt. Je ziet sprekerkleuren, of wit als die er niet zijn. Ook het aanpassen van de achtergrondkleur en transparantie wordt hierdoor niet gevolg. De instellingen die wel werken zijn lettertype en formaat.

Over het formaat specifiek, daarin zit een verschil tussen multicast en unicast. (Zeer) Groot bij multicast is aardig kleiner dan (Zeer) Groot bij unicast. Hier gaan ze naar kijken of ze het multicast groter kunnen maken zodat dit meer lijkt op die van unicast. 

Tenslotte nog iets, valt niet onder dit punt, maar als ik toch hier aan het typen ben :) Regellengte is vaak erg kort waardoor je gekke afbrekingen kan krijgen. Vooral bij meerdere sprekers. Ze gaan kijken of die regellengte langer kan.

Ik zal dit ook nog even in de actieve losse topics over ondertiteling benoemen.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 26 juni 2024

@Erik van KPN Het viaplay kanaal is niet als glasvezel kanaal beschikbaar op het “oude tv platform”. Wordt deze nog wel meegenomen als glaszender?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 73535 reacties
  • 26 juni 2024
I Am Groot schreef:

@Erik van KPN Het viaplay kanaal is niet als glasvezel kanaal beschikbaar op het “oude tv platform”. Wordt deze nog wel meegenomen als glaszender?

Viaplay is nooit een "glas"zender geweest.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 26 juni 2024

@wjb nee, klopt. Vandaar de vraag of dit nog aangepast wordt nu dit kanaal al enige tijd beschikbaar is of dat er alleen nog toekomstig aanpassingen gedaan worden aan het tv+ platform. Zoals hierboven vermeld in de reactie van @Erik van KPN 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 28 juni 2024
wjb schreef:
I Am Groot schreef:

Viaplay is nooit een "glas"zender geweest.

Mee eens, het was SBS 9 op kanaal 19. 😉

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28084 reacties
  • 28 juni 2024
I Am Groot schreef:

@wjb nee, klopt. Vandaar de vraag of dit nog aangepast wordt nu dit kanaal al enige tijd beschikbaar is of dat er alleen nog toekomstig aanpassingen gedaan worden aan het tv+ platform. Zoals hierboven vermeld in de reactie van @Erik van KPN 

We hebben geen plannen om voor de oudere ontvangers nog aanvullende HD-Glas streams te gaan inzetten. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12747 reacties
  • 29 juni 2024
Erik van KPN schreef:
I Am Groot schreef:

We hebben geen plannen om voor de oudere ontvangers nog aanvullende HD-Glas streams te gaan inzetten. 

Komen er wel op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) wel meerdere kanalen in de originele stream?

En uiteraard ook de opgenomen programma's?

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28084 reacties
  • 4 juli 2024

Natuurlijk willen we graag zoveel mogelijk zenders in een zo hoog mogelijke kwaliteit. Of, hoe, wat, wanneer, dat valt allemaal niet te zeggen. Dat zijn dingen die echt een kwestie van afwachten zijn. Als wij informatie krijgen daarover, en we mogen dat ook delen, dan doen we dat.

Reageer