Skip to main content

Flirc USB configureren voor de TV+ Box

• December 12, 2025
  • 6 reacties
  • 78 keer bekeken

Garak
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Met de update van de TV+ Box naar firmware 0.37.6 zit er betere ondersteuning in voor IR controllers zoals Flirc. Ik heb de afgelopen tijd lopen spelen met een die ik nog had liggen, en het werkt wel mooi. Het leek me dan wel leuk om daar even een topic over te maken.

Wat heb je nodig?

• Een pc met Linux of Windows
  • Toegang tot de flirc_util tool (Linux) of de Flirc Utility (Windows)
  • Het configuratiebestand: sagemcom_flirc_config.fcfg
    Ik heb ​@Erik van KPN een bericht gestuurd of dit bestand aan dit topic toegevoegd kan worden. Als dat kan dan kun je hem onderaan het topic downloaden.
  • Een Flirc USB-apparaat (eventueel met USB verlengsnoertje)
  • KPN TV+ Box met minimaal firmware versie 0.37.6
  • Een KPN Infrarood afstandsbediening zoals voor de ontvanger 5202 of een instelbare andere afstandsbediening

Flirc USB installeren op je computer en configureren

Onderaan op de de Flirc productpagina vind je de downloads. Er is er ook een voor Mac. Ik zou denken dat de stappen voor Windows hieronder ook op vergelijkbare manier werken op de Mac. Maar ik heb er zelf geen, dus ook niet kunnen testen.

Linux

1. Installeer de flirc_util. Kan met de download van hierboven maar ook:
sudo apt update
sudo apt install flirc
  1.  Plug de Flirc USB in je computer en laad de configuratie in de Flirc USB:
flircutil loadconfiguration sagemcom_flirc_config.fcfg
  1. Verwijder de Flirc USB

Windows

1. Download en installeer de Flirc Utility via de downloadpagina hierboven.
  2. Open de Flirc Utility en plug de de Flirc USB in op je computer.
  3. In de Flirc Utility ga naar Bestand > Configuratie laden
  4. Selecteer het configuratiebestand sagemcom_flirc_config.fcfg om de configuratie in te laden
  5. Verwijder de Flirc USB

Flirc USB in de TV+ Box

Plug de geconfigureerde Flirc USB in de KPN TV+ Box en in principe ben je klaar. Je kunt nu de oudere KPN afstandsbediening gebruiken om de TV+ Box te bedienen.

Wil je ook de spraakknoppen kunnen gebruiken, dan moet je nog even een instelling aanpassen.

• Ga naar Instellingen > Afstandsbediening > Bedien TV via KPN-afstandsbediening
  • Zet deze optie op UIT. Dat zorgt ervoor dat Display Assistant Setup (DAS) uitgeschakeld is en dan kunnen de spraakknoppen ook werken.

Andere afstandsbedieningen/besturingsmethoden gebruiken

Nadat je op deze manier de Flirc geconfigureerd hebt, kun je ook andere besturingsmethoden of afstandsbedieningen gebruiken. 

Je moet dan dat apparaat of die afstandsbediening instellen alsof je de oudere KPN tv ontvanger 5202 wilt bedienen. Hoe je dat precies doet hangt af van wat voor apparaat je hebt. Daar kan ik verder niet bij helpen.

December 12, 2025

Bericht ontvangen, ​@Garak, en heb het bestand toegevoegd aan je topic. 

Het configbestand zit in een zipbestand opgeslagen. Je moet dit zipbestand na downloaden eerst uitpakken om het configbestand te krijgen.

6 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 12, 2025

Bericht ontvangen, ​@Garak, en heb het bestand toegevoegd aan je topic. 

Het configbestand zit in een zipbestand opgeslagen. Je moet dit zipbestand na downloaden eerst uitpakken om het configbestand te krijgen.

Garak
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

Dank je wel!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

@Erik van KPN Is het misschien een idee om dit topic in de kennisbank te zetten?🙂

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 12, 2025

Goede suggestie, ​@Lvd91. Gaan we bespreken!

• Deelnemer
  • December 15, 2025

Met de update van de TV+ Box naar firmware 0.37.6 zit er betere ondersteuning in voor IR controllers zoals Flirc. Ik heb de afgelopen tijd lopen spelen met een die ik nog had liggen, en het werkt wel mooi. Het leek me dan wel leuk om daar even een topic over te maken.<...>

Ik had een werkende configuratie mbv de FLIRC USB maar na de laatste SW update werken de home en back knoppen niet meer. Blijkbaar hebben ze deze toetscodes aangepast. Het zou mij helpen als iemand de HID keycode kan geven die bij elke KPN remote knop hoort (en dat KPN ze daarna ook niet meer gaat wijzigen...), dan kan ik het met button remapper nog eens proberen (keycodes 3 en 4 werken daarmee helaas niet, ook al lees ik die in button remapper als ik met de originele KPN remote deze knoppen stuur).

Andere optie is dat ik ze handmatig probeer toe te voegen aan mijn FLIRC configuratie. Ik heb jouw configuratiebestand bekeken en zie deze regels, waarvan ik denk dat het mijn missende knoppen zijn:

43  3D8A8418   130  02  media_back
   44  95FF434B   130  02  media_home

Ik kan zoiets helaas niet handmatig toevoegen met flirc_util.exe record_api. Zitten beide codes niet ook ergens achter standaard FLIRC afstandbedieningtoetsen? Eerder gebruikte ik nl voor back de terugtoets van de Nvidia shield V2 en voor home de home toets van de Nvidia shield V2.

• Deelnemer
  • December 15, 2025

Of kun je aangeven hoe je deze keycodes in de Flirc hebt geprogrammeerd?