Skip to main content

Hallo,

Ik ben sinds kort verhuisd en overgestapt naar KPN (glasvezel). Internet werkt erg goed en naar behoren (de beloofde snelheid wordt ruim gehaald), maar over de beeldkwaliteit van de TV ben ik niet tevreden. Soms zijn er geen problemen, maar op andere momenten vertoont het beeld veel storingen, zoals witte flitsen of flitsen die als het ware een negatief zijn van het eigenlijke beeld. Ik kan het niet omschrijven als haperingen, want het beeld loopt nooit vast of zoiets dergelijks.

De opstelling is als volgt: Vanuit de FTU gaat er een kabel naar een Experiabox V10a. Van daaruit gaat er een UTP-kabel naar een Unifi-switch (mét IGMP snooping aan) die weer verbonden is met een Arris VIP5202-ontvanger. Deze is via een HDMI-kabel met de TV verbonden. Ik dacht eerst dat het misschien aan onze bekabeling of de switch lag, maar als ik een rechtstreekse verbinding maak tussen de Experiabox en de Arris met de bijgeleverde UTP-kabel gaat het probleem niet weg.

De TV is niet nieuw, maar vertoonde hiervoor geen enkel gebrek, dus ik kan me niet voorstellen dat het aan de TV ligt. We hadden voorheen andere apparatuur (Ziggo).

Kan iemand me hiermee helpen? Ik weet niet zo goed waar ik het probleem nu moet zoeken. Ik kan later in de week een tweede TV aansluiten en kijken of het probleem zich daar ook op voordoet (we hebben meerdere ontvangers bij het abonnement besteld), maar tot die tijd ben ik benieuwd of er andere tips zijn. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Willem

Ik heb daar ook last van hetzelfde wat jij ervaart heel vreemd


Hi WPNL, welkom op het forum. 

Dit is wel vreemd, kan het niet helemaal plaatsen. Heb je ook een andere HMDI kabel en HDMI poort geprobeerd? Zou je ook de ontvanger willen resetten zoals hier wordt aangegeven onder stap 2? 

Ik hoor graag van je.


Hi WPNL, welkom op het forum. 

Dit is wel vreemd, kan het niet helemaal plaatsen. Heb je ook een andere HMDI kabel en HDMI poort geprobeerd? Zou je ook de ontvanger willen resetten zoals hier wordt aangegeven onder stap 2? 

Ik hoor graag van je.


Beste Alex,

We hebben vandaag alles geprobeerd en we denken het probleem te hebben gevonden. Het omwisselen van de kabel, ontvanger, utp-kabel en switchpoort leverden allemaal niets op. Maar, toen we de TV aansloten op een andere ontvanger in een andere ruimte bleef het probleem zich voordoen. Onze conclusie is dat er blijkbaar toch iets mis is met de TV! Op een andere TV doet het probleem zich niet voor met dezelfde apparatuur. We gaan op zoek naar een nieuwe TV...


Fijn om te lezen dat je de oorzaak hebt gevonden, minder fijn dat er een nieuwe televisie moet komen. Aan de andere kant is dat ook wel weer leuk, waarschijnlijk een maatje groter en een iets mooier beeld? 

Je weet me hier te vinden mocht het nodig zijn in de toekomst.