Skip to main content

Start Formule 1-seizoen 5 juli

 

Update: 27 september - 15:31
Vanwege de wereldwijde uitbraak van het coronavirus is er een groot aantal GP’s uitgesteld. Bekijk hieronder de nieuwe Formule 1-kalender 2020

Als Formule 1-fan zit je goed bij ZiggoSport, voor € 14,99 per maand! En het is maandelijks opzegbaar, je zit nergens aan vast. Wil je dit niet? Dan is het ook mogelijk om de Formule 1 te kijken via de Duitse RTL in HD (kanaal 47, basispakket) Alleen wordt niet alles uitgezonden bij RTL, de wedstrijd in ieder geval wel.

 

GP Eifel 2020 - Nürburgring:

 

 

GP Portugal 2020 - Autódromo Internacional do Algarve:

 

 

GP Emilia Romagna 2020 - Autodromo Enzo e Dino Ferrari:

 

 

GP Turkije 2020 - Istanbul Otodrom:

 

GP Sakhir 2020 - Bahrain International Circuit:

(BRON: Formule1.nl)

Verlopig zijn dit de 8 races die komen gaat. Ik zal proberen deze up to date te houden. 

Hamilton zorgeloos naar zege Spaanse GP, Verstappen tweede na slechte start Bottas

Lewis Hamilton heeft, mede dankzij een éénstopper, de Grand Prix van Spanje en daarmee zijn 88ste overwinning op zijn naam geschreven. Max Verstappen profiteerde van een slechte start van Valtteri Bottas en pakt de tweede plaats. 

Hamilton heeft een goede start en kan wegrijden terwijl Verstappen optimaal profiteert van de slechte start van Bottas, die ook nog Stroll aan zich voorbij moet laten gaan. De Fin kan echter relatief snel afrekenen met de Canadees maar kan niet echt de aansluiting bij Verstappen vinden. Verstappen verliest dan steeds meer tijd en meldt meermaals op de boordradio dat zijn banden eraan zijn. De Nederlander maakt in ronde 21 zijn pitstop en gaat naar de mediums, de Mercedessen volgen daarna.

Halverwege de race meldt Verstappen plots dat het donker wordt in bocht 4 en de regenbuien lijken het Circuit de Barcelona-Catalunya te naderen. De Nederlander krijgt echter te horen dat de buien overwaaien en maakt een tweede pitstop. Uiteindelijk maken ook Hamilton en Bottas ook een tweede stop, waarbij de volgorde onveranderd blijft. Bottas maakt dan nog een late derde pitstop om voor de snelste rondetijd te gaan, al heeft hij die op dat moment al op zijn naam staan.

Achter de kopgroep ‘volgen’ de Racing Points, die op een ronde achterstand van Hamilton over de streep komen. Pérez krijgt echter een tijdstraf van vijf seconden voor het negeren van de blauwe vlaggen, maar teamgenoot Stroll zorgt ervoor dat Vettel, die een éénstopper waagt, niet binnen de vijf seconden kan komen. Stroll pakt echter wel zijn vierde plek af omdat hij op drie seconden van zijn teamgenoot eindigt. Vettel zakt uiteindelijk terug tot de zevende plaats nadat thuisrijder Sainz hem net als Stroll nog inhaalt. Verstappens teamgenoot Albon eindigt op de achtste plaats, ook op ruim een minuut van de Nederlander en nipt voor Gasly.

Vettels teamgenoot Leclerc heeft het halverwege de race aan de stok met Norris en lijkt zich op te maken voor een inhaalactie op de Brit, maar de Monegask staat plotseling stil in de laatste chicane. Zijn motor blokkeert maar hij kan zijn weg weer vervolgen, al zijn de problemen te groot en is hij de eerste en enige uitvaller.

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)


Grote problemen bij Leclerc, samenvatting van de race: 


Interview met Max Verstappen, “Ze luisterden niet naar me.”

Veel kijkplezier! 👍🏼


Hier een nieuwe column van Robert Doornbos:

Veel kijkplezier! 👍🏼


Nice!

https://nl.motorsport.com/f1/news/ziggo-sport-gp-van-belgie-gratis-alle-providers/4861103/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-F1&utm_term=News&utm_content=nl


Weer een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café. 🏎️ 

Veel kijkplezier!


UPDATE: 

Komend weekend is de Formule 1 in België. Hier zal weer geen publiek bij zijn. Ziggo sport heeft aangekondigd komend weekend bij alle providers waar het pakket beschikbaar is de zenders open te zetten. Dat is van vrijdag 28 augustus t/m zondag 30 augustus.

Voor de enkeling die dan geen Ziggo sport tot zijn beschikking heeft, zoals Digitennekijkers en Ziggo FTA kijkers, kan de race kijken via Canvas. Dit is het tweede Belgische net.

De race is zondag om 15:10 uur.

(BRON: Breedbeeldweetjes.nl)

 


Ik heb de startbericht weer aangepast met races tot december 2020.


Op 28, 29 augustus zijn de trainingen verreden, hieronder de uitslag:

 

Training 1:

 

Training 2:

 

Training 3:

(BRON: Formula1.com)


Op 29 augustus is ook de kwalificatie verreden op Spa-Francorchamps:

Max Verstappen weer op de 3e plaats van de kwalificatie, start dus op 30 augustus van plaats 3 in Spa-Francorchamps.

(BRON: Formula 1.com)


Interview van Max Verstappen, eerste vrije training:

 


Een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café, gemist? Dan kun je deze hieronder terugkijken:

Veel kijkplezier! :wink:


Norris ziet af van ‘ongepaste’ helm voor Belgische GP

Lando Norris heeft besloten om niet met zijn speciale helm voor de Belgische Grand Prix te rijden, zo meldt website Racefans.net. De Brit, wiens moeder Belgisch is, wilde een eerbetoon brengen aan zijn grootouders en deed dat met een Vlaams getinte helm, maar uiteindelijk besloot hij om die helm niet te gebruiken omdat deze ‘ongepast’ zou zijn.

Norris rijdt onder de Britse vlag, maar zijn moeder is geboren in Vlaanderen en ook zijn grootouders van zijn moeders kant komen uit België. Hij wilde een eerbetoon houden aan zijn grootouders voor zijn ‘thuisrace’ en besloot om met een speciale helm te komen, zoals hij de afgelopen races heeft gedaan. Op die helm stond de vlag van Vlaanderen, een zwarte leeuw op een gele achtergrond.

Lees ook: Horner: ‘We zien momenteel niet de echte Vettel’

Foto: Motorsport Images

Hij werd er echter op geattendeerd dat een extreemrechtse politieke partij in België, Vlaams Belang, dit als symbool heeft gebruikt en dat dit dus uiteindelijk als een politiek getinte helm gezien kon worden. Norris was zich er niet van bewust en zag het ontwerp slechts als een eerbetoon aan zijn grootouders. “Ik wilde dit weekend een helm als eerbetoon aan mijn Belgische roots en mijn familie, met name mijn grootouders van wie ik een foto op de achterkant had”, zegt Norris.

Lees ook: Binotto: ‘Slechte prestaties niet alleen de schuld van de motor’

“Ik was me niet bewust van de connotaties rond het gebruik van dit specifieke motief en toen ik ervan op de hoogte was gesteld, was het duidelijk dat het ongepast was om deze helm te blijven gebruiken”, vervolgt de McLaren-coureur. “De helm was nooit als politiek statement bedoeld. Ik vond het gewoon een gaaf design als eerbetoon aan een deel van mijn erfgoed. Ik wil nooit verdeeldheid zaaien en ik begrijp dat het dragen van deze helm veel mensen in België zou beledigen. Daarom heb ik besloten om met mijn gewone helm te rijden”, zo legt Norris uit. Hij reed uiteindelijk geen enkele ronde met zijn speciale helm.

De helm in kwestie:

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)


Kwalificatie: Hamilton met overmacht naar pole op Spa, Verstappen derde

Lewis Hamilton heeft met overmacht de poleposition veroverd voor de Grand Prix van België. De zesvoudig wereldkampioen was op Spa meer dan een halve seconde sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas en nummer drie Max Verstappen.

Hamilton was in Q1 en Q2 ook al het snelst, maar daarin viel zijn voorsprong op Bottas nog wel mee. In Q3 maakte Hamilton een sprong en sloeg met zijn eerste run al een gat van meer dan een halve tel. De rest verbeterde daarna nog wel, maar Hamilton óók: hij was uiteindelijk 0.511 sneller dan Bottas.

Achter het Mercedes-duo reed Verstappen naar de derde tijd, slechts 0.015 seconde achter Bottas. De vierde plek was voor Renaults Daniel Ricciardo, die Verstappens Red Bull-teamgenoot Alexander Albon dus te snel af was. Albon eindigde op 0.486 seconde van Verstappen.

De top drie – Hamilton, Bottas en Verstappen – begint de race zondag op medium-banden, de rest van de top tien start op softs, te beginnen met Ricciardo en Albon. Plek zes was voor Esteban Ocon, voor Carlos Sainz van McLaren, de Racing Points en Sainz’ teamgenoot Lando Norris.

Lees ook: Norris ziet af van ‘ongepaste’ helm voor Belgische GP

Het team van Ferrari viel tegen. Nadat het vrijdag al niet liep bij de Scuderia, wisten coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel slechts met de hakken over de sloot Q2 te halen. Daarin vonden ze vervolgens hun waterloo, met Leclerc op plek dertien en Vettel als veertiende.

Lees ook: Binotto: ‘Slechte prestaties niet alleen de schuld van de motor’

 

(BRON: Formule 1 redactie)


De trainingen zijn verreden, hieronder de tijden en de stand:

Training 1:

Training 2:

Training 3:

(BRON: Formula 1.com)


Hier weer een nieuwe aflevering van het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier!


Verder is dit weekend de kwalificatie verreden in Italië:

Kwalificatie:

(BRON: Formula 1.com)


 Hieronder de uitslag van de race van Monza Italië. Het was echt een knotsgekke race:

(BRON: Formula 1.com)


Gasly wint knotsgekke Italiaanse GP na straf Hamilton, Verstappen valt uit

Pierre Gasly heeft in een knotsgekke Italiaanse Grand Prix zijn allereerste Formule 1-zege gepakt. Carlos Sainz en Lance Stroll vervolledigden het podium. Het leek opnieuw een machtsvertoning te worden voor Lewis Hamilton, maar die zag zijn kansen op de zege verdwijnen door een stop/go-penalty. De race werd tevens onderbroken na een zware crash voor Charles Leclerc. Max Verstappen viel na 31 ronden uit. 

Hamilton profiteert optimaal van de slechte start van Bottas, die terugvalt tot de zesde plaats. De Brit kan daarna makkelijk wegrijden bij de McLarens, die juist een goede start hebben. Ook Verstappen kent een slechte start, de Nederlander zakt terug tot achter Bottas en kan de Fin niet voorbij. Het maakt uiteindelijk weinig uit als hij na 31 ronden uitvalt met motorproblemen.

In ronde 20 wordt de race echter op zijn kop gezet. De safetycar komt de baan op omdat Kevin Magnussen zijn Haas aan de kant zet, net voor de pitstraat. Hamilton besluit, net als Antonio Giovinazzi, naar binnen te komen en lijkt te profiteren, maar de pitstraat is op dat moment gesloten en dus krijgt de raceleider een stop/go-penalty van tien seconden.

Die straf wordt nog pijnlijker als Charles Leclerc net na de herstart hard de bandenstapel inschiet in de Parabolica. De Monegask blijft ongedeerd, maar de bandenstapel is te beschadigd en dus neutraliseert de wedstrijdleiding de race.

De tweede herstart vindt plaats vanaf de grid met een soort van reversed grid met de Alfa Romeo’s op de vierde en vijfde plek. Gasly heeft een goede start en gaat dan naar de tweede plek maar Hamilton gaat direct naar binnen voor zijn straf en dus neemt de Fransman de leiding over, die hij niet uit handen geeft. Gasly moet wel de nodige moeite doen om de opstormende Sainz achter zich te houden, Stroll mag als laatste mee naar het bizarre en unieke podium. Het is voor het eerst sinds de GP van Australië 2013 dat er geen Mercedes, Ferrari of Red Bull op de bovenste trede van het podium staat: Räikkönen won toen met Lotus.

 

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)


Weer een Column van Robert Doornbos:

 

Natuurlijk ook nog interview van Max Verstappen: (Vrije trainingen in Toscane)

 

En…. Het Formule 1 Café:

Veel kijkplezier!


Verder zijn de vrije trainingen verreden en de kwalificaties:

Vrije training 1:

Vrije training 2:

Vrije training 3:

Hieronder de lijst van de kwalificatie van zaterdag 12 september 2020:

Kwalificatie Q1, Q2 en Q3:

​​​​​​

(BRON: Formula 1.com)


‘Doorbijten’ voor Vettel: ‘Voel me niet op mijn gemak in de auto’

 

Het is Sebastian Vettel voor de vijfde keer op rij niet gelukt om Q3 te halen. De Duitser kwam op Mugello niet verder dan de veertiende tijd in de kwalificatie, terwijl Ferrari-teamgenoot Charles Leclerc zich als vijfde kwalificeerde.

De reden daarvoor, is dezelfde als zo vaak dit jaar: “Ik voel me op het moment gewoon niet goed en niet op mijn gemak in deze auto”, vertelt hij het Duitse Sky.

Een oplossing ligt ook niet echt voor de hand, erkent Vettel. “Dit is zwaar voor me, maar het is doorbijten. We zullen stap-voor-stap vooruitgang moeten boeken”, weet hij.

Lees ook: Hamilton troeft Bottas af in strijd om pole Toscaanse GP, Verstappen derde

In de kwalificatie op Mugello – waar Ferrari nota bene haar duizendste Grand Prix-deelname viert – waren er volgens Vettel ‘dingen die denk ik beter hadden gekund’. “Daar moeten we maar naar kijken.”

Verder is het ook maar zien hoe het zondag gaat, stelt Vettel. Hij verwacht geen wonderen, en waagt zich niet aan voorspellingen. “Het is afwachten hoe goed je hier kan inhalen, en hoe sterk iedereen in race trim is.”

Lees ook: Verstappen genoot vooral van Mugello: ‘Dit was een speciale kwalificatie’

 

(BRON: Daan de Geus, verslaggever bij Formule1.nl)


Hamilton troeft Bottas af in strijd om pole Toscaanse GP, Verstappen derde

 

Lewis Hamilton heeft de poleposition voor de allereerste Grand Prix van Toscane veroverd. De Brit was teamgenoot Valtteri Bottas nipt te snel af op het snelle Mugello, Max Verstappen moest genoegen nemen met de derde plek. Voor Ferrari valt er toch nog wat te juichen met de vijfde tijd voor Leclerc.

Hamilton heeft na de eerste run de pole in handen en behoudt die ook nadat Bottas dankzij een gele vlag veroorzaakt door Ocon zijn laatste run moet afbreken. Hoewel de verschillen niet zo groot zijn, moet Verstappen toch nog drie tienden toegeven op Hamilton, die teamgenoot Bottas met slechts zes honderdsten te snel af is. Albon sluit aan op de vierde plek op vier tienden van Verstappen. Voor Ferrari is er toch nog een feest in het weekend van de duizendste Formule 1-race van het team: Leclerc noteert de vijfde tijd en troeft daarmee Pérez, Stroll, Ricciardo, Sainz en Ocon af.

In Q2 spant het er om voor McLaren om door te gaan naar Q3. Sainz pakt de tiende plaats af van teamgenoot Norris, die met de elfde startplek genoegen moet nemen. In de tweede runs zijn er weinig tot geen verbeteringen waardoor ook Kvyat, Räikkönen, Vettel en Grosjean in Q2 stranden.

In Q1 is het een ongekend spannende strijd om door te gaan naar Q2. Voordat de laatste runs beginnen bedraagt het verschil tussen P12 en P17 minder dan een tiende en staan Giovinazzi en Latifi er onverwachts goed bij. Uiteindelijk komt de winnaar van vorige week, Gasly, tekort, net als Giovinazzi, Russell, Latifi en Magnussen, die drie tienden moet toegeven op Grosjean die wél doorgaat naar Q2.

 

(BRON: Laurens Stade, verslaggever bij Formule1.nl)


Probleem auto Max leidt mijns inziens feitelijk tot de 2 crashes en savetycar.

Was het starten van Max überhaupt verantwoordelijk?


Probleem auto Max leidt mijns inziens feitelijk tot de 2 crashes en savetycar.

Was het starten van Max überhaupt verantwoordelijk?

Na de race zal ik deze topic een update krijgen. 😉


Deze hilarische race is weer verreden, en hier is de snelste rondes & uitslag:

Snelste rondes:

 

Uitslag van de race:

(BRON: Formula 1.com)