Skip to main content

Ik ben wel benieuwd naar die ontvangstinstallatie, toren en antennes? Zijn daar nog fotos van?

Ik heb her en der nog verzameld materiaal hiervan, was ook werkzaam voor PTT t.b.v. BBC ontvangst uit Calais. Hier een paar foto's van de ontmanteling Casema octrooigebouw schotel(s)..

Rijswijk:

 

Dank je wel voor de leuke fotos 😃👍. Werd deze antenne gebruikt voor de ontvangst van de BBC in het analoge tijdperk? 


 Ik heb een beetje reverse engineering moeten uitvoeren om die vraag te beantwoorden! Het gebouw op de foto blijkt inmiddels gesloopt maar de resten op de grond zijn nog te zien op Google maps. Het nieuwe gebouw is ernaast gebouwd en staat er haaks op. Maar waarom het gaat: De antenne op de foto stond gericht parallel aan de snelweg A4 richting zuidwesten en de parkeerplaats lag ten zuiden maar is nu een park?

 

Het lijkt er dan op dat de antenne op deze foto voor België vanuit Egem (Tielt) werd gebruikt, beide kanalen UHF. In die tijd zond Schoten alleen het 2e net uit, het eerste kwam op kanaal 10 uit Overijsse.

 

Dan was deze afgetakelde antenne niet voor BBC maar ik denk dat eenzelfde exemplaar aan de westkant stond voor tacolneston?

 

 


Hier de richtingen en afstanden naar deze zenders vanaf het oude octrooi gebouw:

 

 


 Ik heb een beetje reverse engineering moeten uitvoeren om die vraag te beantwoorden! Het gebouw op de foto blijkt inmiddels gesloopt maar de resten op de grond zijn nog te zien op Google maps. Het nieuwe gebouw is ernaast gebouwd en staat er haaks op. Maar waarom het gaat: De antenne op de foto stond gericht parallel aan de snelweg A4 richting zuidwesten en de parkeerplaats lag ten zuiden maar is nu een park?

 

Het lijkt er dan op dat de antenne op deze foto voor België vanuit Egem (Tielt) werd gebruikt, beide kanalen UHF. In die tijd zond Schoten alleen het 2e net uit, het eerste kwam op kanaal 10 uit Overijsse.

 

Dan was deze afgetakelde antenne niet voor BBC maar ik denk dat eenzelfde exemplaar aan de westkant stond voor tacolneston?

 

 

 

@DVB-T combiner Eens even kijken of mijn geheugen mij niet in de steek heeft gelaten… 😉 Wie aanvullingen heeft is welkom!

De ontvangst van België 1 vond inderdaad plaats van de zender Overijse (Waver) op VHF-kanaal 10. Omdat dit een VHF-kanaal is zal de ontvangst daarvan waarschijnlijk niet met deze antenne hebben plaatsgevonden. Die zal gebruikt zijn voor de ontvangst van België 2 van de zender in Schoten (UHF-kanaal 62). Volgens mij heeft er geen ontvangst van de zender in Egem plaatsgevonden.

Daarnaast was er ook een soortgelijke antenne voor de ontvangst van de Engelse zenders BBC 1, BBC 2 en ITV (Anglia) vanaf de zender in Tacolneston.

De signalen van België 1, de BBC en ITV werden gebruikt voor de kabelnetten in de Haagse regio, maar werden per straalverbinding ook doorgestuurd naar de ontvangstmast van de kabeltelevisie in Oegstgeest. Vandaar vond distributie plaats naar de kabelnetten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek.

Piet (indertijd bestuurslid kabel-tv Leidse regio).


Dat was inderdaad in een tijd dat het weer nog invloed had op de ontvangst van buitenlandse zenders. Ik kan me nog herinneren dat bij de start van Nederland 3 ZDF niet meer te ontvangen was. Die werd gewoon weg gedrukt.

En bij de juiste condities was er wel eens een Engelse zender te zien op het kanaal van België 2, kanaal 62. 

In die tijd was ik nog jaloers dat in Dordrecht de BBC zenders, Channel 4 en Anglia niet op de kabel zaten maar bij familie in Maassluis wel😂


 Ik heb een beetje reverse engineering moeten uitvoeren om die vraag te beantwoorden! Het gebouw op de foto blijkt inmiddels gesloopt maar de resten op de grond zijn nog te zien op Google maps. Het nieuwe gebouw is ernaast gebouwd en staat er haaks op. Maar waarom het gaat: De antenne op de foto stond gericht parallel aan de snelweg A4 richting zuidwesten en de parkeerplaats lag ten zuiden maar is nu een park?

 

Het lijkt er dan op dat de antenne op deze foto voor België vanuit Egem (Tielt) werd gebruikt, beide kanalen UHF. In die tijd zond Schoten alleen het 2e net uit, het eerste kwam op kanaal 10 uit Overijsse.

 

Dan was deze afgetakelde antenne niet voor BBC maar ik denk dat eenzelfde exemplaar aan de westkant stond voor tacolneston?

 

 

 

@DVB-T combiner Eens even kijken of mijn geheugen mij niet in de steek heeft gelaten… 😉 Wie aanvullingen heeft is welkom!

De ontvangst van België 1 vond inderdaad plaats van de zender Overijse (Waver) op VHF-kanaal 10. Omdat dit een VHF-kanaal is zal de ontvangst daarvan waarschijnlijk niet met deze antenne hebben plaatsgevonden. Die zal gebruikt zijn voor de ontvangst van België 2 van de zender in Schoten (UHF-kanaal 62). Volgens mij heeft er geen ontvangst van de zender in Egem plaatsgevonden.

Daarnaast was er ook een soortgelijke antenne voor de ontvangst van de Engelse zenders BBC 1, BBC 2 en ITV (Anglia) vanaf de zender in Tacolneston.

De signalen van België 1, de BBC en ITV werden gebruikt voor de kabelnetten in de Haagse regio, maar werden per straalverbinding ook doorgestuurd naar de ontvangstmast van de kabeltelevisie in Oegstgeest. Vandaar vond distributie plaats naar de kabelnetten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek.

Piet (indertijd bestuurslid kabel-tv Leidse regio).

Het klopt dat veel kabelnetten de combinatie Schoten kanaal 62 en Overijsse kanaal 10 gebruikten maar wel heel onhandig dat het belangrijkste kanaal BRT TV 1 van veel verder moest worden ontvangen.

 

Wel vreemd dat de foto deze keuze niet lijkt te tonen. Die antenne staat nagenoeg parallel aan de gebouwrand en dat is in mijn kaartje eerder Egem dan Schoten (de meest rechtse lijn). En inderdaad voor kanaal 10 waren andere antennes nodig. Ook bijzonder: De afstand tot Overijsse (ongeveer 140 km) is groter dan naar Egem 136 km.

Als dan toch zo'n parabool wordt neergezet lijkt me Egem duidelijk te preferen omdat deze een hoge versterking heeft en minder last van interferentie + vonkstoring en beide zenders uit dezelfde antenne.

 

Kan het zijn dat die kanalen 10 en 62 elders (of voorheen) werden gebruikt op een andere ontvangst locatie? Maar dat is puur redeneren, ik weet het gewoon niet.

 

Waar ik wel ontzettend benieuwd naar ben is hoe de Engelse ontvangst is geweest vanaf het octrooigebouw? Meeste kans op goed beeld bij rustig weer zomeravonden of geen pijl op te trekken?

Ik heb er wel eens iets over gelezen in een oude kabelvisie (vakblad) dat er toch wel veel klachten waren. Het is ook echt veel te ver en gevoelig voor storende zenders op hetzelfde kanaal…

Waarschijnlijk speelde dat ook wel met Duitse TV ontvangst.

 

Leuk dat er via straalverbindingen meerdere plaatsen werden voorzien! Dus een voorloper van wat PTT later heeft uitgerold in heel Nederland. Daar zijn ook nog wat straalverbindingen bij geweest maar later alles via digitale glasvezel en weer terug analoog in de telefooncentrales van alle steden.


Dat was inderdaad in een tijd dat het weer nog invloed had op de ontvangst van buitenlandse zenders. Ik kan me nog herinneren dat bij de start van Nederland 3 ZDF niet meer te ontvangen was. Die werd gewoon weg gedrukt.

En bij de juiste condities was er wel eens een Engelse zender te zien op het kanaal van België 2, kanaal 62. 

In die tijd was ik nog jaloers dat in Dordrecht de BBC zenders, Channel 4 en Anglia niet op de kabel zaten maar bij familie in Maassluis wel😂

Die hobby heb ik nog steeds maar dan met DVB-T en T2 alleen krijg je HD van een grote afstand als het weer dit toelaat.

 

ZDF was kanaal 35 van Wesel en die werd in Goes ingeschakeld voor Nederland 3!

Hetzelfde gebeurde met België in oost Nederland uit Genk op kanaal 44 door Smilde Nederland 3. Zulke kanaal botsingen zijn er opnieuw geweest bij analoog naar DVB-T en bij DVB-T naar DVB-T2. Zo kan ik Noord Holland niet meer ontvangen door Münster maar het wordt niet meer gebruikt voor kabel TV. 

 

Grappig die jaloezie ja! Ik herinner mij dat ook wel want wij hadden ooit alleen maar Duitsland, Toen ontving ik met goed weer België en zelfs Engeland dat niet op de kabel zat. Ik dacht ze kunnen dat met een hoge flat toch vast vaak ontvangen haha.

 

Maar het is goed gekomen en ik zal de foto van de KPN schotel voor Engeland hier plaatsen als ik hem heb gevonden.


BBC huidig

 


Vroeger op de camping kon ik bij een temperatuursinversie met een draaibare antenne in de ochtend en in de avond allerlei Engelse, Duitse, Franse en Belgische zenders ontvangen die niet op de kabel zaten. De teleurstelling als al die zenders weer weg waren bij het verdwijnen van de temperatuursinversie 😢😂. Toen kon ik me niet voorstellen dat ik nu al dezelfde zenders met een klein schoteltje in perfecte kwaliteit kan bekijken. In Dordrecht kwam de BBC pas op de kabel toen er een straalverbinding was vanuit België geloof ik. Anglia heeft nooit op de kabel gezeten.


Precies dat bij mij maar dan een zwart wit TV op Ameland met telescoop antenne. En dan Denemarken, soms nog beter beeld dan Nederland 1 van Hoogersmilde! De fascinatie is gebleven maar de hobby bestaat nog maar bij een handvol hobbyisten. In Sutton on Sea woont een Brit die toch redelijk vaak Digitenne T2 ontvangt van Rotterdam, IJsselstein tot Leeuwarden.

 

Ik denk dat Dordrecht de signalen dan uit de telefooncentrale kreeg via glasvezel. Dat was dan Goes voor de Belgische en Calais de Engelse zenders. Misschien ook Duitse? Zal eens nakijken of ik in Dordrecht ben geweest voor onderhoud.


Leuke draad, ik zou zekker niet willen dat hij wordt beeindigd. Maar wel een klein beetje onrespectvol naar Peter. Zou goed zijn als een Moderator hem even afsplitst. Voldoet blijkbaar in een behoefte, maar in mijn ogen totaal anders dan waarvoor Peter het (in mijn ogen) terecht melde. Het is nu onmogelijk om op de inhoudelijkheid van @PeterG in te haken. 


Tijdens hogedrukgebieden deed zich het verschijnsel voor dat signalen op de FM-, VHF- en UHF-banden werden gereflecteerd door de ionosfeer. Deze laag in de atmosfeer weerkaatste dan de signalen, zodat deze tot ver over de horizon te ontvangen konden zijn.

In de zestiger jaren hadden mijn ouders een antenne voor VHF-kanaal 4 (zender Lopik) op zolder hangen, dus binnenshuis. Regelmatig konden we daarmee hier in het westen van het land de Noorse omroep NRK ontvangen als Lopik niet in de lucht was. Later hadden we antennes op het dak voor de ontvangst van Nederland 1 en 2 van de zender Lopik. Met de UHF-antenne kwamen tijdens hogedrukgebieden verschillende Duitse zenders goed door.

@DVB-T combiner Was het niet zo dat de zender Egem niet goed ontvangen kon worden omdat deze zender op eenzelfde kanaal als een van de Nederlandse zenders zat?

En de ontvangst van de Engelse zenders varieerde inderdaad erg. Soms was er een goed beeld, maar de meeste tijd zat er de nodige ruis in het beeld. Maar in die tijd waren we al gauw blij dat we meer zenders konden ontvangen… 😉

Piet. 


Bij mijn weten wordt de satelliet aanvoer gebruikt. Behalve misschien voor BBC First. Zit die laatste wel ok de satelliet?

Voor de ontvangst van BBC 1 en 2 wordt inderdaad de satelliet gebruikt. De ontvangst hiervan vindt plaats in Hilversum bij de Mediagateway. Vandaar gaat het signaal naar de kabelexploitanten/providers.

Piet.

De satelliet ontvangt van BBC bij KPN vond tot enkele jaren geleden plaats in Hilversum op bordessen aan de toren. In Rotterdam is een nieuwe installatie gebouwd en later ook in Amsterdam.

UPC Amsterdam heeft in de analoge tijd een aantal jaar gebruik gemaakt van PTT signalen uit Hilversum maar gingen weer terug naar Nozema ether en eigen schotels. Dit is de huidige satelliet TV bron voor Ziggo in Nederland.

 

In de discussie over ontvangst van BBC hoort het stuk PTT in de analoge tijd hier ook nog bij, daarvan had ik een video slideshow gemaakt. Vanuit het bemande AVMC in Hilversum kon worden geschakeld naar de beste kwaliteit leverende ontvangst locatie. De lange afstand ontvangst in Goes was een backup bij troposferische omstandigheden in het geval deze Calais in moeilijkheden bracht. Diezelfde omstandigheden maakten ook dat een grote afstand haalbaar werd tot Goes: De kanalen vanaf Crystal Palace en Sudbury waren anders dan in Calais dus nieuwe kansen!

 

 


Tijdens hogedrukgebieden deed zich het verschijnsel voor dat signalen op de FM-, VHF- en UHF-banden werden gereflecteerd door de ionosfeer. Deze laag in de atmosfeer weerkaatste dan de signalen, zodat deze tot ver over de horizon te ontvangen konden zijn.

In de zestiger jaren hadden mijn ouders een antenne voor VHF-kanaal 4 (zender Lopik) op zolder hangen, dus binnenshuis. Regelmatig konden we daarmee hier in het westen van het land de Noorse omroep NRK ontvangen als Lopik niet in de lucht was. Later hadden we antennes op het dak voor de ontvangst van Nederland 1 en 2 van de zender Lopik. Met de UHF-antenne kwamen tijdens hogedrukgebieden verschillende Duitse zenders goed door.

@DVB-T combiner Was het niet zo dat de zender Egem niet goed ontvangen kon worden omdat deze zender op eenzelfde kanaal als een van de Nederlandse zenders zat?

En de ontvangst van de Engelse zenders varieerde inderdaad erg. Soms was er een goed beeld, maar de meeste tijd zat er de nodige ruis in het beeld. Maar in die tijd waren we al gauw blij dat we meer zenders konden ontvangen… 😉

Piet. 

Leuke ervaringen en NRK is ook een oude bekende hier uit de analoge tijd. Helaas zijn de maximale afstanden door alle veranderingen fors kleiner geworden maar NRK kwam ik nog tegen in een gecodeerd Deens DVB-T kanaal. Zij zijn blijkbaar ook geïnteresseerd in TV zenders uit buurlanden.

 

Ik heb het opgezocht: Alleen BRT 1 uit Egem kanaal 43 viel samen met Nederland 3 uit Arnhem. Of die toen al in de lucht was en Egem op 105 km afstand onbruikbaar maakte durf ik niet te schatten. De richting was wel totaal anders.

 

Toch wel moeilijk dus met Engelse TV beelden uit Tacolneston… Maar inderdaad alles was welkom.


Bij enkele topics las ik dat 3 seconde zappen veel te lang is.

(bij de moderne techniek is dat natuurlijk ook zo).

 

Vroeger, onze eerste tv, toen we getrouwd waren, had nog 6 tiptoetsen. (6 kanalen).

Die tiptoetsen die ook reageerde als er een vlieg op ging zitten.

Om van zender te wisselen (we hadden er toen 5 (waarvan WDR3 meestal met veel sneeuw), moest 1 van ons opstaan om naar de tv te lopen en op een andere zender te zetten.

 

In 1983 kochten wij onze eerste tv met teletekst.

Dat was toen al heel wat en super modern. 

 

Er is in de jaren heel erg veel in de techniek veranderd (wel leuk om te volgen).


Tijdens hogedrukgebieden deed zich het verschijnsel voor dat signalen op de FM-, VHF- en UHF-banden werden gereflecteerd door de ionosfeer. Deze laag in de atmosfeer weerkaatste dan de signalen, zodat deze tot ver over de horizon te ontvangen konden zijn.

In de zestiger jaren hadden mijn ouders een antenne voor VHF-kanaal 4 (zender Lopik) op zolder hangen, dus binnenshuis. Regelmatig konden we daarmee hier in het westen van het land de Noorse omroep NRK ontvangen als Lopik niet in de lucht was. Later hadden we antennes op het dak voor de ontvangst van Nederland 1 en 2 van de zender Lopik. Met de UHF-antenne kwamen tijdens hogedrukgebieden verschillende Duitse zenders goed door.

@DVB-T combiner Was het niet zo dat de zender Egem niet goed ontvangen kon worden omdat deze zender op eenzelfde kanaal als een van de Nederlandse zenders zat?

En de ontvangst van de Engelse zenders varieerde inderdaad erg. Soms was er een goed beeld, maar de meeste tijd zat er de nodige ruis in het beeld. Maar in die tijd waren we al gauw blij dat we meer zenders konden ontvangen… 😉

Piet. 

Ik heb het opgezocht: Alleen BRT 1 uit Egem kanaal 43 viel samen met Nederland 3 uit Arnhem. Of die toen al in de lucht was en Egem op 105 km afstand onbruikbaar maakte durf ik niet te schatten. De richting was wel totaal anders.

Nederland 3 is begin 1988 in de lucht gekomen.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren Ik weet niet wanneer de ontvangst op het octrooigebouw met schotel van start ging maar ik lees via Google in een (betaalde) NRC link dat juli 1986 twee miljoen Nederlanders via straalverbindingen signalen ontvingen aangevoerd door de PTT. Dan zal de schotel vermoedelijk wel vóór de komst van Nederland 3 overbodig zijn geworden. Dan was Egem in principe mogelijk tenzij nog andere argumenten een rol speelden.

 


@P.J.M. van der VoorenIk weet niet wanneer de ontvangst op het octrooigebouw met schotel van start ging maar ik lees via Google in een (betaalde) NRC link dat juli 1986 twee miljoen Nederlanders via straalverbindingen signalen ontvingen aangevoerd door de PTT. Dan zal de schotel vermoedelijk wel vóór de komst van Nederland 3 overbodig zijn geworden. Dan was Egem in principe mogelijk tenzij nog andere argumenten een rol speelden.

 

@DVB-T combiner In 1984 heb ik als journalist een gesprek gehad met de directeur van het regiokantoor van Casema in de Bollenstreek. Daar was Casema toen net begonnen met de aanleg van kabeltelevisie. Toen dat in gebruik werd genomen was de straalverbinding tussen Rijswijk en Oegstgeest gereed, zodat in de Bollenstreek in totaal twaalf tv-zenders konden worden doorgegeven. Zes daarvan werden in Oegstgeest zelf ontvangen (Nederland 1 en 2, BRT 2, ARD, ZDF en WDR). Vanuit Rijswijk werden via de straalverbinding nog eens zes zenders aangeleverd (BRT 1, RTBF 1 en 2, BBC 1 en 2, en ITV Anglia). Vlak daarna werden die zes extra zenders ook doorgegeven op de kabelnetten in de Leidse regio. Zowel de Leidse regio als de Bollenstreek kreeg signaal geleverd vanuit het kopstation in Oegstgeest.

Piet.


En ... het is afgesplitst @dommeke .

Al staat het nu wel bij Digitenne..... (wat ook weer apart is).


Wat een tof draadje is dit zeg. Veel interessante info! 


@P.J.M. van der VoorenIk weet niet wanneer de ontvangst op het octrooigebouw met schotel van start ging maar ik lees via Google in een (betaalde) NRC link dat juli 1986 twee miljoen Nederlanders via straalverbindingen signalen ontvingen aangevoerd door de PTT. Dan zal de schotel vermoedelijk wel vóór de komst van Nederland 3 overbodig zijn geworden. Dan was Egem in principe mogelijk tenzij nog andere argumenten een rol speelden.

 

@DVB-T combiner In 1984 heb ik als journalist een gesprek gehad met de directeur van het regiokantoor van Casema in de Bollenstreek. Daar was Casema toen net begonnen met de aanleg van kabeltelevisie. Toen dat in gebruik werd genomen was de straalverbinding tussen Rijswijk en Oegstgeest gereed, zodat in de Bollenstreek in totaal twaalf tv-zenders konden worden doorgegeven. Zes daarvan werden in Oegstgeest zelf ontvangen (Nederland 1 en 2, BRT 2, ARD, ZDF en WDR). Vanuit Rijswijk werden via de straalverbinding nog eens zes zenders aangeleverd (BRT 1, RTBF 1 en 2, BBC 1 en 2, en ITV Anglia). Vlak daarna werden die zes extra zenders ook doorgegeven op de kabelnetten in de Leidse regio. Zowel de Leidse regio als de Bollenstreek kreeg signaal geleverd vanuit het kopstation in Oegstgeest.

Piet.

Dit klinkt niet echt als Rijswijk buiten dienst gegaan voordat Nederland 3 in de lucht kwam.

 

Bijzonder dat Oegstgeest zelf ARD, ZDF en WDR kon ontvangen! De afstand naar Kleve lag ongeveer op 120 kilometer en Wesel voor ZDF maar liefst 155 kilometer (maar die zendmast is iets hoger).

Stonden die antennes ook op een erg hoog gebouw?

 

Maar ook: Als Rijswijk eveneens RTBF 1 en 2 ontving hebben er zeker band 3 antennes opgestaan t.b.v. kanaal 8 vanuit Wavre. Dan is het voor de hand liggend dat BRT 1 uit Overijse kanaal 10 (zelfde richting) daarmee ook te ontvangen was. De schotel bal ligt misschien toch weer niet bij Egem of het was als backup maar dat is wel kostbaar.

 

Wel een leuke puzzel maar het is niet helemaal zeker dat de schotel nog in de richting stond zo kort voor de onttakeling..


En ... het is afgesplitst @dommeke .

Al staat het nu wel bij Digitenne..... (wat ook weer apart is).

Grotendeels wel correct want het gaat over aardse TV ontvangst en dat is het huidige Digitenne.


Overigens is RTBF via Digitenne nu bijzonder actueel want maandag 5 juni zijn de eerste ontvangstberichten geplaatst die de start van HD testuitzendingen in DVB-T2 via (vermoedelijk) Wavre op kanaal 42 aantonen. Dit gaat uiteindelijk leiden tot één SFN voor geheel Wallonië op dit kanaal.

 

TV kijkers krijgen de gelegenheid om geleidelijk over te schakelen want er wordt nog een tijd parallel in SD DVB-T uitgezonden. Zelf heb ik afgelopen zondag nog een nette ontvangst gehad van Wavre kanaal 56 op 230 kilometer afstand. Geconverteerd naar PAL- RGB video voor mijn Barco monitor uit 1982. Oude techniek in ere..

RTBF- TiPik kanaal 56 Wavre

 


@P.J.M. van der VoorenIk weet niet wanneer de ontvangst op het octrooigebouw met schotel van start ging maar ik lees via Google in een (betaalde) NRC link dat juli 1986 twee miljoen Nederlanders via straalverbindingen signalen ontvingen aangevoerd door de PTT. Dan zal de schotel vermoedelijk wel vóór de komst van Nederland 3 overbodig zijn geworden. Dan was Egem in principe mogelijk tenzij nog andere argumenten een rol speelden.

 

@DVB-T combiner In 1984 heb ik als journalist een gesprek gehad met de directeur van het regiokantoor van Casema in de Bollenstreek. Daar was Casema toen net begonnen met de aanleg van kabeltelevisie. Toen dat in gebruik werd genomen was de straalverbinding tussen Rijswijk en Oegstgeest gereed, zodat in de Bollenstreek in totaal twaalf tv-zenders konden worden doorgegeven. Zes daarvan werden in Oegstgeest zelf ontvangen (Nederland 1 en 2, BRT 2, ARD, ZDF en WDR). Vanuit Rijswijk werden via de straalverbinding nog eens zes zenders aangeleverd (BRT 1, RTBF 1 en 2, BBC 1 en 2, en ITV Anglia). Vlak daarna werden die zes extra zenders ook doorgegeven op de kabelnetten in de Leidse regio. Zowel de Leidse regio als de Bollenstreek kreeg signaal geleverd vanuit het kopstation in Oegstgeest.

Piet.

Dit klinkt niet echt als Rijswijk buiten dienst gegaan voordat Nederland 3 in de lucht kwam.

 

Bijzonder dat Oegstgeest zelf ARD, ZDF en WDR kon ontvangen! De afstand naar Kleve lag ongeveer op 120 kilometer en Wesel voor ZDF maar liefst 155 kilometer (maar die zendmast is iets hoger).

Stonden die antennes ook op een erg hoog gebouw?

 

Maar ook: Als Rijswijk eveneens RTBF 1 en 2 ontving hebben er zeker band 3 antennes opgestaan t.b.v. kanaal 8 vanuit Wavre. Dan is het voor de hand liggend dat BRT 1 uit Overijse kanaal 10 (zelfde richting) daarmee ook te ontvangen was. De schotel bal ligt misschien toch weer niet bij Egem of het was als backup maar dat is wel kostbaar.

 

Wel een leuke puzzel maar het is niet helemaal zeker dat de schotel nog in de richting stond zo kort voor de onttakeling..

De ontvangst in Oegstgeest vond plaats met een 116 meter hoge mast. Deze mast, waar op zich nog een heel verhaal aan vastzit, was toentertijd gezamenlijk eigendom van defensie en Casema. Vlak naast de mast was een communicatiebunker van defensie, welke tijdens de Koude Oorlog nog volop in gebruik was. Deze bunker en een grote parabool in de mast richting Nora Radio in Noordwijk maakten deel uit van een communicatienetwerk van de marine. Casema had bovenin de mast twee grote multiyagi-antennes hangen richting België (Schoten) en Duitsland (Kleef en Wesel), en iets lager in de mast antennes voor de ontvangst van Nederland 1 en 2 en de radiozenders. Ook hing er een kleine paraboolantenne voor de straalverbinding met Rijswijk. Omdat er later een hoog flatgebouw in het straalpad tussen Rijswijk en Oegstgeest werd gebouwd moest deze straalverbinding buiten gebruik worden gesteld. Casema heeft toen even verderop een nieuw ontvangststation gebouwd waar een deel van de zenders per satelliet werd ontvangen. Overigens is de mast aan de Kwaaklaan in Oegstgeest alweer jaren geleden verkocht aan een Engels bedrijf, en tegenwoordig onder andere in gebruik voor Digitenne en FM-steunzenders voor Radio West en RadioNL.

Helaas kan ik geen informatie hierover meer krijgen van de voormalige regiodirecteur van Casema in de Bollenstreek, want hij is inmiddels overleden. 

Piet.

 


@P.J.M. van der VoorenMet 116 meter zien de kansen voor Kleve en Wesel er beter uit dan ik dacht. Is dat niet hoger dan het oude octrooigebouw? Inderdaad werden destijds veel multi yagi antenne-stacks gebruikt tot wel 16 stuks in een vierkant. Best onvoorstelbaar dat met zo'n hoogte toch nog een flat tussen gebouwd werd die de straalverbinding blokkeerde!

 

Ik heb hier wel een bericht gevonden over de bunker en mast die te koop stonden in 2011

https://www.omroepwest.nl/nieuws/1621073/oegstgeester-bunker-te-koop

 

Het was mooi geweest als de Casema regiodirecteur nog iets had kunnen vertellen maar het begint met de analoge TV echt geschiedenis te worden.

 

Er zijn overigens meer masten overgegaan van ontvangst t.b.v. kabel TV naar Digitenne. Dit was in elk geval ook zo in Amersfoort naast de watertoren op de berg. Jaren later is deze zender verplaatst naar een nieuwe mast naast de A28 bij Leusden.

 

Er schiet mij nog iets te binnen over RTBF in de tijd van PTT en BBC uit Calais. De ontvangst hiervan vond plaats in Breda en dat was kanaal 8 van Wavre. De antennes stonden op de straalverbindingsmast van de telefooncentrale in het centrum (Oude Vest). Toch nog goed voor 95 kilometer.