Skip to main content

Op 1 van mijn 2 tv's ineens tijdens het kijken de melding "schakel over naar een andere zender” etc. Dat gedaan, blijken alle zenders op zwart. Foutcode 143. Andere tv (kleine in slaapkamer) werkt gewoon, de pc heeft ook gewoon internetverbinding. Alleen probleem dus met tv in woonkamer. Modem (Experiabox V9) en ontvanger (pas nieuw) meerdere keren opnieuw opgestart, het gehele stappenplan dus meerdere keren doorlopen, geen soelaas. Dus helpdesk gebeld en aangegeven dat het stappenplan al een paar keer doorlopen was, maar desondanks moest het nog 2 keer (diepe zucht). Uiteindelijk kwam de helpdesk medewerker tot de conclusie dat er een monteur gestuurd moest worden, die zou 5 dagen later(!) langskomen. Op de bewuste dag kwam de monteur niet langs, maar belde mij. Weer hetzelfde verhaal moeten vertellen, en hij vond dat er dan een nieuwe ontvanger en een nieuw modem moest komen. Beide mogen niet tegelijk vervangen worden, dus eerst een nieuwe ontvanger proberen. Gisteren gearriveerd (moest hem wel zelf ergens gaan afhalen, werd niet eens thuisbezorgd), uiteraard nog steeds foutcode 143. Dus meteen weer gebeld, weer aangegeven dat het probleem nog steeds niet verholpen is, nu zal er een nieuwe Experiabox worden gestuurd, maar die zal waarschijnlijk pas na het weekend arriveren. Na het lange Pinksterweekend nu dus nog een weekend zonder tv in je woonkamer. Ook weer aangegeven dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat het modem het probleem veroorzaakt, aangezien de rest prima werkt. Maar ja, de monteur heeft dat aangegeven en dus moet eerst dat geprobeerd worden. Geen discussie over mogelijk. Ik ben er ondertussen behoorlijk moe van geworden. Als die beloofde monteur gewoon was langsgekomen had ik al dagenlang weer gewoon tv kunnen kijken. Nu moet ik als leek weer zelf een modem gaan aansluiten, met als risico dat straks helemaal niks het meer doet. Ik hoop dat iemand hier een ander helder idee heeft wat er mis zou kunnen zijn. De tv's zijn jaren geleden door KPN monteur beide aangesloten via een moca (waar de helpdesk nog nooit van gehoord heeft) omdat via de meegeleverde Devolo's alsmaar storing optrad. Alle kabels meerdere keren nagelopen om te kijken of ze goed vastzaten. Ik weet het niet meer, ben aan het eind van mijn latijn. Wie heeft een mogelijk oplossing???

Ik kan alleen de volgende suggestie doen:

Probeer met een lange ethernetkabel tijdelijk een rechtstreekse verbinding tussen ExperiaBox en ontvanger beneden. Als dat werkt zit de fout in de verbinding via de moca.


Bedankt voor je reactie. Probleem met tv heb ik inmiddels zelf (met hulp van buurman) kunnen oplossen, maar nu is er weer een ander probleem ontstaan. Kabel tussen Experiabox en tv ontvanger is geen optie, appartement met Experiabox op de gang, buiten het appartement zelf dus, zeker 15 meter vanaf de ontvanger. 

Tussen de moca en de ontvanger zat een grote vierkante KPN wifi versterker omdat ik anders in de woonkamer geen wifi heb. Die bleek het probleem te veroorzaken, ik heb hem er tussenuit gehaald en de tv doet het nu weer. Maar nu heb ik dus geen wifi meer. De wifi versterker heb ik zelf jaren geleden bij KPN aangeschaft. KPN wil/kan niet zorgen voor goede wifi, meerdere keren de wifi check uitgevoerd en op de meeste plekken in huis is geen of nauwelijks wifi, alleen op het toilet (naast de buitendeur en door een betonnen muur gescheiden van de Experiabox). KPN geeft als enige mogelijkheid zelf 2 draadloze mesh wifipunten bij hen aan te schaffen voor de lieve som van €149 (en dat is nog een aanbieding ook). Dat is echt een veel te hoog bedrag voor mij (alleen AOW). Kan iemand mij adviseren hoe/waar ik een goedkopere oplossing kan vinden? Moet wel gemakkelijk aan te sluiten zijn… Na een week zonder tv zit ik nu zonder wifi, kan dus alleen via de pc op internet (kleine data bundel voor als ik buitenshuis ben).


Zonder kabel gaat het nooit wat worden.  Tot nu toe heeft u geluk gehad. Kpn ondersteunt deze optie niet dus zij kunnen u niet helpen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om kabels weg te werken.  Het is alleen veel werk maar succes gegarandeerd. Mooier kan ik het niet maken helaas. 


@ahmv De kabel was alleen bedoeld als test 😉.

Draadloze SuperWiFi van KPN lijkt me in jouw geval niet de juiste oplossing.

 

Wat nog een optie is, is om tussen de MoCa en de TV ontvanger een switch te plaatsen.

Op die switch kun je dan je PC bedraad aansluiten, of weer een WiFi versterker.

 

Als je de WiFi test van KPN doet kan het zijn dat ze je die WiFi versterker gratis toesturen (ik weet niet of die actie nog loopt).


Met de helpdesk van KPN is geen garen te spinnen, het lijkt wel of ze daar opdracht hebben je vooral niet te willen begrijpen. Ze blijven gewoon alsmaar een stappenplan opdreunen, ook als je steeds aangeeft dat al tig keer doorlopen te hebben. Ik heb nu contact met Webcare, die schijnen in elk geval het probleem beter te begrijpen. Ze bekijken nu of ik in aanmerking kom voor gratis wifi versterkers, dat hoor ik na het weekend. Dat wacht ik dan maar weer even af. Ik ben in het geheel niet technisch, weet niet eens wat een switch is, laat staan wat ik ermee zou kunnen… 😉 De wifi versterker die ik had zat rechtstreeks tussen de moca en de tv ontvanger, dat werkte prima. Daarmee kon ik films streamen vanaf mijn pc (die trouwens te ver van de moca staat om bedraad daarop aan te kunnen sluiten).


Dag @ahmv. Van harte welkom hier. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is als je steeds tegen dezelfde foutcode aan blijft lopen en dat je dan meerdere malen wordt verzocht hetzelfde stappenplan te doorlopen. Dat is ook niet de bedoeling. Nu begrijp ik dat je de oorzaak inmiddels hebt kunnen achterhalen. De witte, vierkante WiFi-versterker veroorzaakte de foutcode. Die had je aangesloten tussen je MoCA adapters en de tv-ontvanger, lees ik. Doordat je de WiFi-versterker nu hebt losgekoppeld, heb je geen WiFi.

Het is wel goed om je te beseffen dat het mogelijk is dat de WiFi-versterker zijn beste tijd heeft gehad. Die is inmiddels toch wel een aantal jaren oud, vermoed ik. Je hebt hier standaard 2 jaar garantie op. Als de Experia Box zich buiten het appartement bevindt, dan is het goed mogelijk dat je met die afstand en de tussenkomst van onder andere betonnen muren, een slecht signaal hebt. Je kunt ook eens naar het topic met oplossingen voor trage en wegvallende WiFi kijken voor tips. Al zou ik eerst even de reactie van mijn Webcare-collega's afwachten. :slight_smile:


Hallo @ahmv. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat je vraag zo is beantwoord. Als je nog andere vragen hebt, stel die dan gerust.


Reageer