Skip to main content
Ik heb sinds kort ook een 301 error bij het inladen van de software. Ook moet ik de laatste dagen geregeld zappen naar een andere zender. KPN app geeft aan dat er geen storing in de directe omgeving is maar in de buurtplaats naast mij wel.



Kan de software ook anders ingeladen worden dan als via internet?



*afgesplitsten eigen topic voor je vraag aangemaakt

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid



Goedemorgen @Robertobadjo, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!



Ik begrijp dat ook jij foutcode 301 krijgt, en dat je hiervoor een eigen topic bent gestart (en reacties hebt gegeven in een bestaand topic). Ik help je graag verder!



Allereerst is het belangrijk om je situatie in kaart te brengen. Op welke manier heb je de tv-ontvanger aangesloten op de Experia Box? Via een kabel direct, of via een draadloze adapter? Indien direct bekabeld, kan je de tv-ontvanger eens opstarten zonder bekabeling? Indien via draadloze adapter, kan je controleren welke versie je hebt en welke lampje(s) hierop branden? En wil je een directe kabel gebruiken?



De laatste vraag: op welke manier probeer je de ontvanger te voorzien van nieuwe software? Via een reset?



Ik hoor graag van je!
Hoi Susan,



Ik heb de settop aangesloten via ehternet. Ik zal vanavond eens de box opstarten zonder lan connectie.



Ik heb de decoder een harde reset gegeven en terug gezet naar fabrieks instellingen zodat hij de software opnieuw gaat downloaden en installeren.



uiteindelijk kijg ik ook een 309 of een 301 error.



Sinds deze week heb ik op de andere decoder ook vaak dat ik moet zappen naar een ander kanaal en hapert de tv regelmatig.



elke 3 a 4 min moet ik zappen.
Helemaal goed! De volledige instructies voor foutcode 301 kan je hier vinden. Op dezelfde pagina kan je ook switchen naar foutcode 309. Ik hoop dat het werkt! Zo niet, dan gaan we verder kijken.
Helaas heeft de stappenplan niks opgeleverd. Ook hapert het beeld en moet ik regelmatig zappen naar een andere zender met de andere decoder.
@Robertobadjo, omdat het op meerdere ontvangers lijkt te spelen, zit ik te denken aan de Experia Box. Ik heb wat metingen uitgevoerd, waardoor het kan zijn dat de Experia Box opnieuw opstart. Echter, zou ik ook willen dat de Experia Box wordt gereset. Dit kan op dit moment helaas niet vanaf een afstand, ik krijg geen verbinding. Zou je dit zelf willen uitvoeren op de volgende manier:


  • Steek een pen of ander puntig voorwerp in het gaatje 'Reset' aan de achterzijde van het modem
  • Houd een aantal seconden ingedrukt. Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het 'Power lampje' rood gaat branden
Let op: Bij een reset worden ook de WiFi instellingen weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Je kunt de knop 'Wifi Chk' gebruiken om de klant zijn SSID en kanaal door te geven.



Als je hierna nog even de tv-ontvanger herstart, ga ik er vanuit dat de foutcode is opgelost. Zo niet, dan moet ik even kijken of hiervoor een monteur aangestuurd kan worden!
Hoi susan,



ik heb de experiabox niet in gebruik maar gebruik een unifi security gateway. Werkt al een jaar uitstekend maar sindskorts dus deze problemen. Heb gisteren wel even de experiabox uit het stof gehaald en de tweede decoder heeft zijn software op kunnen halen.



Krijg het idee dat kpn een mtu waarde heeft veranderd aan de pppoe kant.



Als ik de tv ietsjes terug spoel kan ik wel ongehinderd tv kijken.
@Robertobadjo, hoe gaat het nu met de nieuwe software en de Experia Box? Want dat wordt niet helemaal duidelijk uit je bericht, los van de melding dat je na terugspoelen goed kan kijken.. Live doet de televisie het nog steeds niet / geeft het een foutcode 301 aan?



Om te garanderen dat het goed werkt dien je wel de Experia Box te gebruiken. Stuur ik een monteur aan vanwege een storing en heb je de Experia Box niet aangesloten, dan kan het zijn dat er kosten in rekening gebracht worden. Je kan ook zelf een service monteur aanvragen trouwens!
@Susan_



ik heb de software kunnen laden op de tweede decoder dus die werkt ook. Live tv kijken hapert nog wel maar kan ik omheen werken.



Hoe zit het dan met de wet die 2 jaar geleden is aangenomen dat een klant het recht heeft om eigen apparatuur te gebruiken ipv de door de provider gebruikte goederen te gebruiken.
@Robertobadjo, je bent uiteraard vrij om je eigen apparatuur te gebruiken maar wij kunnen dan geen ondersteuning bieden op het moment dat het niet werkt. Dat probeer ik ermee te zeggen! 😉



Haperingen zijn niet echt fijn, maar als het je op dit moment niet stoort kunnen we het erbij laten. Anders ontvang ik graag het serienummer van de tv-ontvanger die er last van heeft (of beide natuurlijk) zodat ik vanaf het systeem misschien nog wat kan proberen.
Kan jij de IGMP proxy server op jouw UniFi Security Gateway opnieuw starten.



Zelf draai ik een EdgeRouter Lite 3 en daarmee ervaar ik absoluut geen problemen.
@wjb en @Susan_



Tot mijn grote verbazing heb ik niks gedaan laatste dagen maar spontaan werkt de tv opeens. Waar het nou precies aan lag weet ik niet.



Toch kreeg ik de indruk dat KPN een MTU waarde had aangepast aangezien ik dit wel eerder heb gezien.



@wjb: ik heb meerdere keren toen de USG een herstart gegeven. Daarmee zou ook de igmp proxy moeten herstarten en had toen niet geholpen.
Hoi @Robertobadjo, Susan is een aantal dagen vrij, maar ik houd haar topics in de gaten. Wat fijn om te lezen dat de tv ''spontaan'' weer werkt. Ik heb aan de hand van je gegevens nog even gekeken of wij iets aangepast hebben, maar ik heb geen oorzaak kunnen vinden. Het belangrijkste is dat het weer werkt. Mocht het toch weer mis gaan, weet je ons te vinden en kijken we weer naar een oplossing. 🙂

Reageer