Skip to main content

Op dit moment kijk ik TV via een wifi versterker (KPN SuperWifi punt). De afgelopen 3 weken verliest de versterker telkens signaal. De versterker staat op zo’n 4 meter van het modem. 

Wat kan ik doen om dit verbeteren? Welke informatie kan ik eventueel extra aanleveren om het duidelijk te maken. Ik ben vrij nieuw op dit forum. 

Welk modem heeft u?

4 meter, dat is niet veel. Waarom legt u niet een kabeltje? Zitten er muren tussen ofzo?


Ik heb de KPN box 12. Ik leg op dit moment geen kabel, omdat de kabel dan onder de vloer getrokken moet worden. 


Zitten er muren of vloeren tussen de SuperWiFi en de KPN Box? 


Nee, geen muren of vloeren. 


Hoi @M_deGroot, een foutmelding krijgen terwijl je tv wilt kijken is altijd vervelend natuurlijk! Het is aangesloten met een SuperWifi dus, over een afstand van 4 meter. Hoe vaak gebeurt het precies dat dit wegvalt en wat doen andere (draadloze) apparaten op dat moment? Vallen die ook weg of blijven die wel actief? 

Daarnaast ben ik net als Nick ook benieuwd hoe het bekabeld zou gaan, die kabel hoeft niet direct weggewerkt te worden maar je zou er een als test kunnen aansluiten. Als het dan wel goed gaat hebben we een concreter beeld waar we ons op moeten richten.


Hi @Jasper 

Op weekbasis gebeurt het zo’n 3 tot 5 keer. De SuperWifi stond eerst in een kastje onder de tv. Ik heb de SuperWifi hier vervolgens uitgehaald en naast de tv geplaatst. Dat heeft het probleem minder gemaakt. 

Andere apparaten hebben tijdens het wegvallen van het tv signaal nergens last van. Ik merk dat het signaal wegvalt wanneer wij een groot aantal apparaten aansluiten op kabel of wifi. Ik heb de kabel direct aangesloten op het tv kastje en de problemen zijn direct weg. Ik heb het 200mbits abonnement van KPN. 


Het is belangrijk dat de SuperWifi goed bereik heeft inderdaad, het kastje kan het signaal wat geblokkeerd hebben. Maar alsnog is het niet optimaal dus. Welke kleur brandt het lampje op de SuperWifi?

In dit kennisbank artikel leggen we meer uit over het gebruik van de SuperWifi en hoe deze aangesloten kunnen worden:

Dat het met de kabel wel goed werkt is goed om te weten, zo weten we dat het niet aan de verbinding zelf ligt en we naar de Wifi verbinding kijken.


Het lampje is meestal groen, maar verspringt zo nu en dan naar oranje. Dan zet ik de SuperWifi aan en uit om opnieuw op te laten starten. Dan knippert het langzaam groen, vervolgens snel groen, dan blauw en vervolgens weer normaal groen. Wanneer ik het blauwe lampje zie voer ik direct de software update uit, maar dat lijkt niet te helpen. 


Als het lampje oranje is geeft die aan dat de verbinding tussen de SuperWifi en het modem (of een andere SuperWifi) niet helemaal optimaal is. Doet het lampje dat nog steeds nu je 'm buiten het kastje hebt gezet? Er zitten geen muren of vloeren tussen zei je eerder, het modem staat in dezelfde ruimte. Heb je het kanaal waarop de Wifi uitzend al eens geprobeerd te wijzigen


@Jasper De SuperWifi staat inderdaad in dezelfde ruimte als het modem. Ik heb nog niet eerder het kanaal geprobeerd te wijzigen. Dit zal dan van 5 Ghz naar 2.4 Ghz zijn neem ik aan? 


Nee, de 5 GHz en de 2.4 GHz zijn verschillende banden, het kanaal is meer een frequentie. Beiden hebben verschillende kanalen die gebruikt kunnen worden. In dit artikel worden ze uitgelegd, bij het kopje Storingsbronnen die Wifi problemen veroorzaken. Daar worden ook andere mogelijke storingsbronnen beschreven die invloed kunnen hebben op het signaal, mogelijk zijn daar ook dingen van van toepassing.