Skip to main content

Ik heb sinds begin november glasvezel (1 Gbit/s) en IPTV van KPN. Via de procedure van Henk van Achterberg heb ik mijn Unifi USG geconfigureerd zodat dit mijn enige router is in mijn netwerk en de KPN Box 12 niet hoeft te gebruiken. Achter de router staat een Unifi US-8-60W switch. Hier zit de KPN arris 5202 bekabeld op aangesloten. Voor de IPTV heb ik een deticated VLAN gemaakt waar alleen de KPN arris 5202 op zit (zie ook maar 1 client in de VLAN) en IGMP Snooping is ingeschakeld. Maar om de haverklap...kan soms een paar uur zijn...of soms weer na enkele minuten….krijg ik deze bekende foutcode stb-nmc-400. Heb al veel lijntjes gelezen en wat dingen probeert maar kom er niet achter. Alleen als ik met een SSH sessie op de USG de IGMP-Proxy hertstart loopt hij weer even tot de volgende 400 foutmelding. Weer herstarten van de IGMP-Proxy werkt dan ook weer even. Aangezien het verkeer met een VLAN is gescheiden kan er geen ander device ‘roet in het eten gooien’ zou je zeggen...en heb ik wellicht nog iets anders over het hoofd gezien binnen deze config met de Unifi USG en Switch? Zou alleen even niet meer weten wat… Als ik de NTU en USG even volledig van het stroom haal en opnieuw start loopt de IPTV nog het langst is mijn ervaring...een aantal uur in dat geval zonder foutmelding.

Iemand nog tips of een idee? of zaken/logs die ik kan bekijken?

Groeten,
Dide

Ter info voor KPN lotgenoten,

Zojuist de config.gateway.json voor de Unifi aangepast waardoor hij deze avond al ruim 4 uur stabieler loopt. Dit had ik niet (of eigenlijk over het hoofd) gezien maar is wel een belangrijk onderdeel voor de config met KPN IPTV i.c.m. de USG Unifi router. Fingers crossed dat het blijft werken! De info is hier het vinden.

If you are using VLANs and have issues with the IPTV having hickups or being frozen you can try to change the config as follows:

At the "igmp-proxy" section replace "eth1" with "eth.{vlan}" where {vlan} would be the VLAN where your decoders are in.


Eth1.3 is mijn IPTV VLAN waar de KPN arris 5202 in zit. 
Eth1 is mijn standaard LAN waarin ik (voor nu) de igmp-proxy heb uitgeschakeld.

    },
    "protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth0.4": {
                    "alt-subnet":  
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                },
       "eth1": {
                "role": "disabled",
                "threshold": "1"
         },
                "eth1.3": {
                    "alt-subnet": 9    
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"

                }


                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"


stb-nmc-400

Betekend dat de KPN tv decoder geen verbinding kan maken met de server.

Veel voorkomende oorzaak is een DVS of switch zonder IGMP snooping.

 

Welke KPN tv decoder heb je?

Als je hem via de Box 12 aansluit, werkt dan alles wel goed? 


Beste Joop,

Ik heb een ARRIS VIP5202 ontvanger en een Unifi US-8-60W switch met IGMP snooping ingeschakeld.

De KPN router Box 12 gebruik ik niet maar ik mag er van uitgaan dat dit wel goed werkt. Dus dat zou een keuze kunnen zijn. Maar aangezien ik al een unifi USG 3p bezit en meer VLANS gebruik wilde ik deze graag blijven gebruiken. Ons hele huis is gestandaardiseerd is met Unifi (Wifi en switches) en is dan goed bij te houden in de unifi controller. Een router achter een router is natuurlijk ook geen oplossing.

 

Maar ik moet zeggen dat ik gisterenavond na mijn wijziging geen foutcode stb-nmc-400 meer heb gezien. Dus de hoop is dat het geholpen heeft.

Â