Skip to main content

TV geeft herhaaldelijk de foutcode: stb-nmc-400. Alle voorgestelde werkzaamheden (resetten) uitgevoerd. De storing komt steeds terug. De kabels en verbindingen zijn gecontroleerd. Geen defecten vastgesteld. Instructies in de link verbinding-met-zender-verbroken zijn gevolgd, blijft terugkomen.

Verbinding is op basis van de dure DVS1200. er zijn geen verdeelstekkers in gebruik. Ik heb diverse apparaten losgekoppeld. De elektrische bekabeling van het huis is bij de vorige verbouwing geheel verwijderd en er zijn nieuwe kabels getrokken

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Het probleem kan in de DVS zitten.

Dat is het nadeel als je internet (TV KPN gaat ook via IPTV) via het elektriciteitsnet verstuurt. 

Als het net echt schoon en op dezelfde groep, dan heb je meestal geen problemen.

Maar slechte LED lampen, föhn, laders, filters, adapters, etc. kunnen veel storing veroorzaken.

 

Kijk of je het met een vaste UTP kabel kan aansluiten, dan is de kans dat je deze storing krijgt heel erg klein.

Want deze melding betekend: “geen verbinding met internet” 

 

Zelf heb ik de coax kabel na de slaapkamer vervangen door een UTP kabel destijds en daarna nooit meer problemen gehad. 

 


Ja Joop2011, best mogelijk.

Ik vertoef al enige tijd bij de meterkast, omdat mijn modem niet stabiel is (=ander forum). Wat ik zie op de dv1200 is dat regelmatig (om de minuut, soms veel korter en soms duurt het langer) het rode lampje brandt gedurende +/-0,5 seconde. Waarschijnlijk merk ik als tv-kijker daar niets van omdat er infrastructureel gebufferd wordt. Soms is de duur van het rode lampje een seconde, soms nog meer.

Vaste bekabeling zou een oplossing zijn, maar het probleem is dat in een schone infra de tv een foutcode geeft. De DVS zou de oorzaak kunnen zijn, maaar…

Allereerst, er zijn meerdere fora die hetzelfde probleem (code stb-nmc-400) melden (hier lijkt het dat ik de enige ben...). Daar leeft ook de vraag waarom hetzelfde probleem zo veel voor komt. Misschien komt dat omdat op het tv-signaal via de glasvezel een flinke verstoring (77%) zit. Dat moet kennelijk steeds verder infrastructureel opgelost worden zodat we ongestoord TV kunnen kijken. Dit probleem (code stb-nmc-400) is geen toevalligheidje, hij wordt veel gemeld alsook zijn er degenen die een tevreden KPN-klant zijn en het maar voor lief nemen.

En vervolgens moet ik gejuich voor een doelpunt horen uit mijn omgeving terwijl mijn scherm nog doodleuk een corner moet gaan laten zien.

Het waren dure kastjes die DVS1200 en ze moeten waarmaken wat ze beloven. Want als ik jouw (Joop2011) oplossing zou kiezen dan moet ik de dvs1200 afschrijven en investeren in een vaste aansluiting, wat in mijn geval moeilijk is en juist waarvoor ik die dure kastjes heb gekocht.


De foutmelding is inderdaad bekend en ik lees het ook vaker.

 

Zoals ik al vermelde, het betekend dat de KPN TV decoder geen signaal krijgt.

Dit ligt zeker niet aan de glasvezel kabel, die is juist heel erg goed.

Ik heb al meer dan 10 jaar FTTH (glasvezel tot in het huis).

En dus ook de TV glaskanalen op 661 - 670 met de originele stream (echt een mooier beeld, stream is 12,5 MB i.p.v. de gecomprimeerde 7 MB op kanaal 1 - 10).

 

Als je vaste UTP kabels kan trekken, dan adviseer ik om dat te doen.

De DVS via Marktplaats of retour KPN en geld terug (ligt eraan hoe oud ze zijn).

Rood lampje is een teken dat er geen signaal door de DVS wordt verzonden en je TV ontvanger heeft daar last van en geeft de gemelde code.

 


Inmiddels is een KPN monteur geweest. De DVS1200 is eruit gehaald en de tv is aangesloten via de superwifi. Ook heeft hij de wifi van het modem stilgelegd aangezien beide zenders, dicht bij elkaar in de meterkast, elkaar waarschijnlijk stoorden.

Gevolg is een storingsvrije tv (so far)!! En ook een DVS (naar mijn 2e tv) die niet meer regelmatig een kort rood lampje toonde. Reden kan zijn dat 2 DVS veel vraagt van de centrale DVS, alsook dat de 2e DVS op dezelfde groep zitten.

Conclusie: iksluit dit forum-onderwerp met de aantekening dat een DVS verbinding niet altijd feilloos werkt.


Inmiddels is een KPN monteur geweest. De DVS1200 is eruit gehaald en de tv is aangesloten via de superwifi. Ook heeft hij de wifi van het modem stilgelegd aangezien beide zenders, dicht bij elkaar in de meterkast, elkaar waarschijnlijk stoorden.

Gevolg is een storingsvrije tv (so far)!! En ook een DVS (naar mijn 2e tv) die niet meer regelmatig een kort rood lampje toonde. Reden kan zijn dat 2 DVS veel vraagt van de centrale DVS, alsook dat de 2e DVS op dezelfde groep zitten.

Conclusie: ik sluit dit forum-onderwerp met de aantekening dat een DVS verbinding niet altijd feilloos werkt.

 

Hartelijk dank voor het melden.

Ik ben blij dat het weer werkt.

En dat is inderdaad waar ook, de nieuwe 5202 kan via WIFI.

Zelf heb ik deze niet (de 5202)

 

Alvast een heel fijn weekend.