Skip to main content

Hallo medewerkers van KPN en mede forum-leden,

 

Weken en dan meestal voor 1-2 dagen, heb ik last van foutcode stb-nmc-400, de tv-kastje kan geen verbinding maken met me modem.

 

Tijdens de storing is er volop internet, bekabeld 933/860Mbps. Vanaf de meterkast gaat het in een Devolo aansluiting, die komt uit in me woonkamer, daar vandaan gaat het in een switch, en de tv-kastje zit aangesloten op de switch. 

 

Op de switch zit de tv-kastje, mac mini, tv en me playstation4. Zowel me switch als alle apparaten op de switch werken naar behoren zonder snelheidsverlies van me internet, sinds afgelopen zondag tijdens F1 (5 december) bleef het weer haperen en speedtest gedraaid bekabeld getest en was ruim 900up/800down, wifi 520/400 up/down, Devolo heeft een doorgifte van ruim 700Mbps. en wederom werkt alle overige apparatuur afzonderlijk zonder problemen met me switch en de Devolo's, me storing duurde vandaag (7 december) tot 14.00 uur, toen ging de Playstation aan.

 

De storing met me tv-kastje gebeurt op onwillekeurige dagen en tijdstippen, modem is meerdere malen gereset (stroomloos) als configuratieprofiel gepushed, tv-kastje is meerdere malen stroomloos gemaakt, terug gezet naar fabrieks, en gereset met behoud van persoonlijke instellingen en hiervan loopt het proces gewoon goed van 0% tot 100%.

 

Ben ICT'er van beroep, en constateer tijdens de haperingen dat zowel me netwerk en me internetsnelheid, de Devolo's als me switch goed functioneren. Bekabeling tussen me tv kastje en switch is reeds vervangen en daar ligt het ook niet aan. Na rebooten modem, stroomloos maken van de Devolo's als stroomloos maken van me tv-kastje hebben geen werkende oplossing geboden voor een uur. 

 

Tv op pauze zetten en afspelen loopt het door voor 5 minuten, daarna lijkt het net op de buffer volledig vol loopt van de tv-kastje.

 

De metingen heb ik rechtstreeks uitgevoerd bekabeld op de modem, daarna bekabeld op de 2de Devolo en bekabeld op me switch, alle 3 manieren kwam er steeds rond de 700-800 door zowel up als down.

 

Verder wat me nu opgevallen is, is dat er een aparte vlan is gemaakt voor de iTV, dit terwijl in het verleden ook was, hebben ze dit weggehaald afgelopen 5 jaar, iTV zat netjes in je huis netwerk, en zie dat er weer een aparte VLAN is: 10.214.xx.xx??? 

 

Mvg.

 

Johnny

Verder wat me nu opgevallen is, is dat er een aparte vlan is gemaakt voor de iTV, dit terwijl in het verleden ook was, hebben ze dit weggehaald afgelopen 5 jaar, iTV zat netjes in je huis netwerk, en zie dat er weer een aparte VLAN is: 10.214.xx.xx??? 

Ik neem aan dat jouw TV ontvanger gewoon een IP adres van de Experia/KPN Box heeft.

Tegenwoordig wordt op de TV ontvanger bij de instellingen ook het IP adres van de Experia/KPN Box op het IPTV netwerk van KPN (vlan 4) getoond. Dat vlan (aan de WAN zijde) is er altijd al geweest. Aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box worden geen vlans gebruikt.


Ik neem aan dat jouw TV ontvanger gewoon een IP adres van de Experia/KPN Box heeft.
 

Ja dat heeft hij

 

Tegenwoordig wordt op de TV ontvanger bij de instellingen ook het IP adres van de Experia/KPN Box op het IPTV netwerk van KPN (vlan 4) getoond. Dat vlan (aan de WAN zijde) is er altijd al geweest. Aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box worden geen vlans gebruikt.

 

oohhw okey, ik snap het, ik zag inderdaad het ip-adres van het iptv-netwerk met bijbehorende  voor mij onbekende DNS-naam. 
 

Dank voor je duidelijke en heldere uitleg weer WJB, hoe gaat het verder met uw??

 


Hoi @johnny_c, welkom terug. Deze foutcode zien we ook vaak voorbij komen in combinatie met de Devolo adapters.
Had je de onderstaande topics al eens gezien?

 


Vermoedelijk is het het geval maar je switch ondersteund IGMP snooping?, en staat aan?


Hallo @Thomas ,

 

De devolo’s zijn in orde, tijdens de storingen door heb ik de Devolo’s in de gaten gehouden, heb de Devolo’s al ruim een jaar (upgrade naar 1200mbps). Zoals vandaag (werkte ook vandaag thuis) de televisie aan, geen enkele hapering en/of storing, vanavond, morgen, volgende week, volgende maand kan dat weer anders zijn. De Devolo’s is alleen voor gebruik binnenshuis in me huis met me eigen netwerk (ge-encrypted). 
 

Hallo @Vulpen ,

 

IGMP-snooping staat aan en ook deze switch heb ik inmiddels al jaren (tevens was me aankoop op advies van @wjb en nav. de verschillende topics op dit forum waar aan ik mee heb gedaan)en werkt naar behoren, omdat meerdere multimedia apparaten op aangesloten zit en zonder problemen werken, is mijn vermoedens sterker dat het aan de itv kastje ligt. Hoopte dat het aan de switch lag, echter heb ik de bekabeling hiervan vervangen van de itv naar switch (utp cat. 6) en op een ander poort gezet waar een ander apparaat erop aan zat.

 

Hoor graag meer ideeën en met de laatste F1 race in het verschiet, hoop ik zo dat er meer ideeën/vragen komen wat evt. een oorzaak gevonden kan worden voor me probleem. 


Nog vergeten door te geven: ik heb een tweede itv-kastje in de slaapkamer, die heeft geen problemen, echter wil ik deze kastje pas omwisselen met de storings gevoelige itv-kastje in de woonkamer zodra ik de foutcode weer te zien krijg.


Na 2 dagen probleemloos het itv-kastje te hebben gewerkt, vandaag weer volop problemen sinds 13.00 uur, blauwe scherm met foutcode 400


Ah dat is balen @johnny_c, heb je ze ook al omgewisseld met elkaar?

Is er ook iets wat er veranderd in je huis op vrijdag rond 13:00? Apparaten ingeschakeld of verplaats? Denk bijvoorbeeld aan opladers, lampen of kerstbomen?


Hallo @Thomas ,

 

Er was niks verplaatst, aangezet oid. wat mogelijk invloed heeft gehad op de Devolo, internetsnelheid en snelheid doorgifte van de Devolo waren uitstekend, heb de kastje (nog) niet omgewisseld.

 

Sinds vrijdagmiddag rond 16.00 uur geen last meer van gehad, gisteren tijdens F1 2x vastgelopen.

 

Grt.

 

Johnny


Sinds vrijdagmiddag rond 16.00 uur geen last meer van gehad, gisteren tijdens F1 2x vastgelopen.

Ik denk dat iedereen tijdens de F1 wedstrijd die twee vastlopers heeft ervaren.

Ik ben niet zo'n fan van die devolo's, die blijven toch wel behoorlijk gevoelig voor interferenties op het lichtnet. De verbinding kan lange tijd prima zijn maar het aan/uit schakelen van de omvormer van zonnepanelen, de kerstboom, ledverlichting, oplaadapparaten of bijvoorbeeld de magnetron kan desastreus zijn.


Tot 2de kerst continu haperingen en blauwe schermen met de foutcode, zelfs bij de radiozenders, kastje omgewisseld en ook deze bleef hangen.

 

Na lang zoeken bleek het toch aan de Devolo adapter te liggen van de woonkamer, bleek dat hij de update continu bleef binnen halen en/of te installeren, dat ging elke keer fout, totdat ik de netwerkkabel weg haalde vd Devolo, de update/installatie verliep gewoon door en daarna ook de werking voor 1 dag, was er zo ziek van dat ik de volgende dag een stuk muur uit heb gehakt (met hulp natuurlijk) kabelprop weg gehaald en als nog de kabel doorgetrokken tussen de modem/switch toe.

 

Voor nu geen enkele hapering/blauwe schermen.


Rigoreus…. maar ik denk dat je van een goede kabel alleen maar gelukkig gaat worden ;)

(persoonlijk ben ik geen fan van devolo's)