Skip to main content

Ik heb sinds een week internet + TV van KPN. Tot nog toe elke dag storing gehad, met code stb-nmc-400.

Monteur al langs geweest, alle apparatuur van KPN vervangen, maar nog blijft de storing terugkomen. De storing lijkt door één van mijn apparaten in het netwerk te komen, maar welke...

De TV-ontvanger rechtstreeks op managed Netgear-switch geplaatst, alle andere apparatuur via TP-link unmanaged switches waarop diverse apparaten zijn aangesloten (printer, sonos, omvormer, accespoints, 2x NAS, laptops, etc).
Steeds meer apparatuur afgeschakeld om de fout te vinden, maar het blijft bijzonder dat een bestaand goed draaiend thuisnetwerk opeens niet goed meer zou zijn door het toevoegen van een nieuw apparaat dat dus vrij (te?) gevoelig/ kritisch is.

Mijn vraag: het iTV-signaal wordt via Vlan 4 verstuurd richting TV-ontvanger. Die Netgear switch is managed, en je kan een Vlan rechtstreeks aan een poort koppelen. Is het mogelijk / zinvol om Vlan4 rechtstreeks naar een poort op de switch te sturen waarop de TV-ontvanger zit?

Modem is Experiabox V12

Op het LAN worden geen vlans gebruikt.

Die vlan 4 waar je het over hebt is een vlan aan de WAN zijde.

Ik neem aan dat je op de switch(es) via welke een TV ontvanger aangesloten is wel IGMP snooping aan hebt staan. 

Als het probleem werkelijk veroorzaakt zou worden door een apparaat op jouw netwerk dan is natuurlijk vrij eenvoudig vast te stellen welk apparaat dat is door ze één voor één aan te sluiten met tussenpozen van een paar minuten.


ah, ok. dank.

enja, IGMP snooping staat aan.


Als je alle andere apparatuur afkoppelt, werkt het dan wel goed?


ben stuk voor stuk aan het loskoppelen. ik lijk in de buurt van een waarschijnlijke stoorzender te komen (netwerkprinter).


Wat is het merk en type van die printer?


Misschien een vast ip op het ding zelf ingesteld? 


Misschien een vast ip op het ding zelf ingesteld? 

Ik zit veel meer aan mDNS te denken.


het is een Hp Officejet pro 8020, pas nieuw.

geen vast IP-adres. Al veel uitgeschakeld in printer, ga vanmiddag verder kijken/ testen.

mDNS ken ik niet, ook instelling ergens..?


het is een Hp Officejet pro 8020...

Als deze uit staat werkt alles goed? Dit moet je misschien eerst een paar dagen uit testen voordat je dat met zekerheid zeggen kan.

Bekabeld aangesloten of via WiFi? 


mDNS heeft te maken met Discovery en Airplay.

De printer broadcast "Hier ben ik en ik kan printen".

Het lijkt er op dat dergelijke broadcasts roet in het eten gooien sinds de nieuwe firmware op de TV ontvangers.

Is die printer via wifi aangesloten of bekabeld?

Heb je naast de V12 nog andere wifi toegangspunten en zo ja, welke?


printer bekabeld. en twee EAP225’s als accespoint, ook bekabeld.

wifi op v12 uitgeschakeld.

beide eap's gelijk ingesteld. maar toen een deel van netwerk met de printer en één eap225 was losgekoppeld leek alles stabiel te werken. de andere eap225 draaide toen gewoon (die zit achter Netgear-switch waarop ook tv ontvanger zit)


Ik heb ook de EAP 225. Heeft u ze beide apart ingesteld? Of gebruik gemaakt van de Omada Software Controller?

https://www.tp-link.com/nl/support/download/omada-software-controller/


had ze een tijdje gekoppeld als mesh via control centre, maar nu draaien ze los (met wel identieke ssid's)


Staat loop detection aan op de Netgear?

Zo nee, zet die eens aan.


de fout lijkt bij een wekkerradio te zitten welke van de WIFI gebruik maakt. Toen ik daar de stekker uittrok werkte alles goed. terug erin ging het weer mis.

Maar nadat ik hem op het gastennetwerk van mijn EAP225 zette, bleef het misgaan.

Het betreft een Medion MD43970.  Kan je zo'n gastennetwerk helemaal “los” zetten van de rest?


Kan je zo'n gastennetwerk helemaal “los” zetten van de rest?

Eigenlijk ... niet echt. Daar heb je dan een router voor nodig die vlans ondersteund. Het gastennetwerk kun je dan op een apart vlan zetten. Dan is het echt helemaal los van je je normale netwerk.

Maar ... ik weet niet of gastennetwerk überhaupt het probleem op zou lossen. En wat je er dan nog aan hebt, als dat ding op het gastennetwerk zit.

Waarom heeft die wekker WiFi? Wat kan je er mee? Kun je dat ding resetten? Lost dat misschien iets op?


tja. wordt een lastige lijkt het. Fijn, zo'n nieuw toegevoegde, erg kritische netwerktoepassing (KPN TV dus..).

wekkerradio gebruikt wifi voor radio-ontvangst (soort DAB+ met digitale zenders, maar dan over intermet).

leuke puzzel... (not)


grrr, toch weer dezelfde foutmelding, ook met de wifi-wekkerradio uit.

verder filteren..


Hoi @EELM, welkom op ons forum!
Heb je de oorzaak nog kunnen vinden?


Hoi, de laatste stand van zaken lijkt een SMA omvormer van m'n zonnepanelen de storing op te leveren. Heb die losgekoppeld van m'n netwerk, en nu treedt de storing niet op.

Het zou om twee redenen bijzonder zijn. Dat een omvormer signalen uitzend die een multimedia-box verstoort, maar ook dat een goed werkend netwerk (nooit problemen mee gehad) verstoord wordt door een nieuw toegevoegde KPN tv-ontvanger. De hoeveelheid tijd die jullie TV-ontvanger me al gekost heeft is buiten proporties…

Nu geen gelegenheid om het verder uit ze zoeken, maar ik zal een update plaatsen als ik zeker weet door welk apparaat de TV-ontvanger niet goed kan werken.


Ik zou het zelf ook zo snel niet weten eerlijk gezegd.
Bedankt voor je terugkoppeling in ieder geval! 
 


De SMA omvormers gebruiken ook multicasting en daarmee lijkt het cirkeltje weer rond. Telkens als er andere apparaten in het spel zijn die gebruik maken van multicasting lijkt die foutmelding regelmatig op te treden. Dat is niet alleen bij jou zo, maar dat lijkt de rode draad die door alle STB-NMC-400 topics loopt.


Ja, ik zag die multicasting van de omvormer ook al voorbij komen toen ik Wireshark installeerde om netwerkverkeer te bekijken.

Wordt tijd dat KPN hun apparatuur wat stabieler maakt…..
Nu weer ingeplugd (om verbruik te zien), eens kijken wat er gebeurt...


Dat meerdere verschillende systemen multicasting gebruiken zou toch geen probleem moeten zijn?


Dat meerdere verschillende systemen multicasting gebruiken zou toch geen probleem moeten zijn?

Dat zou inderdaad zo moeten zijn maar de praktijk is weerbarstiger.

Ik heb echt het vermoeden dat multicast/broadcast verkeer roet in het eten gooit sinds de uitrol van het nieuwe menu.