Skip to main content

Laatste paar weken enorm vaak last van de bekende STB-NMC-400 foutcode. 

Beschik over twee Arris tv ontvangers, waarvan een beneden in de woonkamer en de ander op zolder. De ontvanger in de woonkamer is rechtstreeks aangesloten op de Experiabox, wat tevens het enige laag 3 device in mijn thuisnetwerk is. De ontvanger op zolder is aangesloten via een laag 2 switch. 

Nu hebben we op dit moment tv die perfect werkt op zolder en de tv ontvanger die notabene rechtstreeks op de Experiabox is aangesloten staat heel de avond al met de foutcode in beeld. Zelfs na het stroomloos maken van de Experiabox en het herstarten van de tv ontvanger is er niks veranderd. 

Overgestapt van Solcon naar KPN omdat de iptv van Solcon verre van perfect was, maar dat lijkt nog altijd beter te zijn dan de huidige situatie waarin we soms totaal geen tv hebben..

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hoi @Brandon93, vervelend dat de tv steeds de foutcode geeft. De ontvanger laat deze zien als er te weinig tv pakketjes binnenkomen. Een ontvanger is wel goed, de ander niet. Ik vermoed dus dat het in jouw netwerk zit. Heb je bijvoorbeeld de ontvanger al een reset gegeven? Op een andere poort aangesloten? Andere kabel getest? Of zelfs de ontvangers omgeruild van plek? Zo kun je al weer heel wat uitsluiten waardoor het veroorzaakt kan worden. Ik ben benieuwd. 


Daar heb ik mijn twijfels over, hoe is het mogelijk dat een device die rechtstreeks op de bron is aangesloten te weinig pakketjes binnen krijgt. De ontvanger is aangesloten met de meegeleverde kabels en resetten van zowel Experiabox als ontvanger heeft 0 effect.


De kabel kan voor problemen zorgen? Heb je die al vervangen? Of de poort van het modem geeft niet alles goed door? Ik wil je daarom vragen om alles te testen. Als het niet werkt, dan kunnen we verder gaan zoeken.


Kabels vervangen, tv ontvangers gereset én van plek verwisseld. Nu hebben ze beiden regelmatig problemen...

Heb in de logging van de Experiabox gekeken en zie een grote hoeveelheid DNS foutmeldingen omstreeks hetzelfde tijdstip als de tv ontvangers stoppen met werken. Meldingen geven: “DNS name resolution failure (rws-ipvw-prn001.kpn)” aan en nog meer van dezelfde meldingen maar dan ook naar andere destination adressen.


Heb in de logging van de Experiabox gekeken en zie een grote hoeveelheid DNS foutmeldingen omstreeks hetzelfde tijdstip als de tv ontvangers stoppen met werken. Meldingen geven: “DNS name resolution failure (rws-ipvw-prn001.kpn)” aan en nog meer van dezelfde meldingen maar dan ook naar andere destination adressen.

Interessant, kan je hier ook nog wat andere "destination adressen" noemen?

Heb jij trouwens iets met rijkswaterstaat?


Dat zijn:

  • DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)
  • DNS name resolution failure (_ldap._tcp.28719faa-6017-477b-a7f2-e47268eac868.domains._msdcs.)
  • DNS name resolution failure (time.kpn.net.kpn)
  • DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.149.78.127.100.in-addr.arpa)

Heb de rws addressen eruit gehaald, die hebben met het werk van mijn buurman te maken die tijdelijk gebruik maakt van ons wifi.

Heb ook ondertussen in de DNS settings van de Experiabox gekeken. Zie dat daar enkel het veld primary DNS server is ingevuld met het lokale ip adres van de Experiabox. Dat terwijl er een oranje banner op de pagina staat met de volgende tekst:

“Keep the 2 following fields empty to disable the Static DNS and use default settings.
The gateway IP will be set automatically.”

Zal zometeen als iedereen gaat slapen het ip adres van de Experiabox eruit halen en settings opslaan. Neem aan dat de Experiabox dan automatisch de DNS servers van KPN zal gebruiken?


En hoe gaat het nu? nu je doe boel eruit hebt gehaald? En ja, de Experia Box pakt normaal de KPN DNS. De DNS servers van KPN zijn 195.121.1.34 en 195.121.1.66


Lijkt weinig effect te hebben gehad, probleem doet zich nog steeds voor als beide ontvangers actief zijn.


Ik wil graag eens meekijken in jouw netwerk. Ik kan alleen zo niet direct jouw type modem achterhalen? Welke heb je? En heb je nog apparatuur in jouw netwerk die IGMP snooping (denk aan switches, acces points) ondersteund? Zo ja, kun je dat een uit het netwerk halen, blijft het probleem dan nog bestaan?


KPN modem is een Sagemcom F5359, een van de ontvangers zit daar rechtstreeks op aangesloten.

De overige ontvanger zit achter een 8 poorts Unifi switch. Heb even in de Unifi controller gekeken en IGMP snooping staat op disabled. 


Ik heb IGMP snooping enabled en het lijkt nu beter te gaan. Heb beide ontvangers aangezet en op beiden tussen zenders geschakeld zonder al te veel problemen. Lijkt opgelost, even in de gaten houden of dit zo blijft.


Helaas, ik krijg ik de melding weer in beeld..


IGMP is nodig voor bepaalde functies voor het tv-kijken. Maar dergelijke apparaten kunnen ook roet in het eten gooien. Kun je de switch eens uit het netwerk halen. Puur om even te testen of het invloed heeft? Want of dit kan een veroorzaker zijn of we kunnend deze uitsluiten.


TV ontvanger op zolder rechtstreeks aangesloten zonder tussenkomst van de switch. Helaas ook nu met de bekende foutmelding in beeld.


Switch helemaal uit het netwerk? Dus ook niet meer aangesloten op de Experia Box? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk. Als dat het geval is hoor ik dat graag. Ga ik kijken wat ik nog kan betekenen hier in.

 


Gisteren nogmaals alles ontsloten van het netwerk en enkel beide tv ontvangers aangesloten. Dit gaf aanvankelijk nog problemen tot ik alles compleet heb gereset. 

Experiabox van reset voorzien en zoals @Bart_Z aangaf enkel de tv ontvangers aangesloten nadat ik die beiden ook een reset had gegeven. Dit gaf gelukkig een positief resultaat, meerdere malen nog de tv ontvangers herstart en stroomloos gemaakt om te testen of alles nog zou werken. 

Vervolgens de Unifi switch weer tussen Experiabox en tv ontvanger (op zolder) geplaatst. Wederom alles getest/herstart met gelukkig positieve resultaten. Hierna heb ik de de access points en de rest van de devices op het netwerk aangesloten.


Hopelijk blijft het nu goed gaan. Zo niet, laat het dan weten.