Skip to main content

Hier zelfde probleem, was de laatste tijd veel meer ellende.

Nu alles bekabeld met geisoleerde cad 7 kabels aangesloten.

En nog steeds het probleem, maar al wel heel veel stabieler, en sneller maar hierbij valt bijĀ ons gewoon het hele internet weg.

Op dat moment is er dan ook geen bekabeld internet en de superwifi punten blijven gewoon groen branden.

Want die zijn ook bekabeld aangesloten dus dan heb je nog wel netwerk, maar geen internet.

En kpn geeft geen storing aan.

Ā 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Welkom op het forum @Mannl!Ā 

Heb je al een reset van het modem gedaan? Of het FTU 2 minuten stroomloos gemaakt als je glasvezel hebt? Zo niet, doe dit dan eerst nog.Ā 

Blijft de verbinding daarna nog steeds wegvallen, dan moeten we van afstand naar de verbinding kijken.

Bel 0800-0402 of vul je profiel in en laat het hier weten.Ā šŸ™‚


Reset niet gedaan, dan moet o.a ook de aparte 2.4 verbinding weer opnieuw ingesteld worden.

Verder alles wel een tijdje stroomloos gehad

Maar metĀ de nieuwe bekabeling dit probleem nog maar 1x gehad.

Dat was voor het stroomloos maken.

Tot nu toe rustig en stabiel alles.

Dus even gewoon zo laten.

Wat al heel veel ellende scheelde was de kabel verbinding van de modem naar het punt waar het signaal binnenkomt vervangen voor cad 7, en de kabels waar veel data doorheen gaat vervangen voor cad 7.

Dus van de moden naar de switchĀ  en tussen de verschillende switches.

Lijkt er op dat bij mij de data in de file stond.

Du nu tevreden over de stabiliteit.

Wel jammer dat er niet teruggebeld word, als dat beloofd is.

Persoon aan de telefoon was slecht te verstaan, en me even terugbellen.

Had gebeld vanwege de wifi namelijk.

Ongeveer 350 mbit, bij 1 gyg verbinding.

En dat terwijl ik naast het superwifi punt zit, en die zijnĀ bekabeld aangesloten.

Ook die zijn stabieler, alleen maar 35 % van de beloofde snelheid.

En daar word ik niet heel blij van.

Daar geef ik geen 200 euro aan kabel voor uit.

(150 meter kabel en de nodige stekkers.)

Dus dat zie ik graag nog opgelost.

Ā 

Groeten RichardĀ 


@MannlĀ op welke apparatuur haal je 350Mbit/s? In sommige gevallen kan dit een limiet zijn van het protocol dat wordt gebruikt.Ā 


Via de witte superwifipunten, en de bedrade computer zit er nog geen 1.5 meter van af.

Die haalt simpel de 900 mbit maar het superwifi punt, komt daar niet eens in de buurt.

Die.zit opĀ een 3e.

En volgens de verkoper haalde doe de 1gyg

En ook tijdens de upgrade van m'n internetĀ 

Werd dat ook nog eens bevestigd.

Maar m'n mobile internet is sneller šŸ˜€


@MannlĀ de SuperWifi kan die snelheden inderdaad goed halen. Ik bedoel meer welke apparatuur die 350Mbit/s meet. En waarmee je dit meet. Met welke website bijvoorbeeld. En op welk merk en type apparaat.Ā 


Kpn site speedtest, en meet met een Samsung s21 ultra.

En met een MSI MAG META S 3SI-020MYS

Dat is de pc van m'n zoontje, en daar staat weinig meuk op. šŸ˜€


@MannlĀ wil je eens proberen Extra Wifi aan te zetten? Deze op 5GHz in te stellen en dan te verbinden?Ā 

Kans is namelijk groot dat je verbinding hebt met de 2,4GHz. Dit zou de 350Mbit/s namelijk verklaren.Ā 


Heb al een extra verbinding ingesteld die alleen op 2.4 staat.

I.v.m. smarthome aparaten.

ik zou de anderen op alleen 5 ghz kunnen zette maar dan niet ik even een paar aparaten omzeten op de andere verbinding.

hebben verschillende namen en wachtwoorden namelijkĀ 


@MannlĀ ik denk met de informatie van nu dat dit toch de beste manier is. Al was het alleen al even om uit te proberen.Ā 

De vraag is ook of het voor jou voordeel heeft. Als je met je mobiele telefoon niks doet dat meer dan 350Mbit/s vraagt levert het niks op.Ā 


Ten eerste, of het wat opleverd of niet. Het hoord gewoon een 1 gyg verbinding te zijn.Ā 

Ik heb er zelf alles aan gedaan om het stabielĀ te krijgen.Ā 

Nu is het jullie beurt.

En het is sinds gisteren weer 1 hoop ellende, 16 x per uur een wegvallende internet verbinding, een tv die om de 5 minuten op stil gaat,Ā 

Ondertussen modem gereset op afstand via kpn, hier thuis de modem gereset, ook het kastje waar het internet binnenkomt.

Heb hier 3 superwifi punten waarvan er maar 2 worden weergegeven in de modem, die op de slaapkamer word niet gezien maar doet het wel.

Ook na opnieuw opstarten word die niet gezien.

Heb wel gezien dat poort 4 op de modem niet aanstaat, weet niet of dat normaal is.

En heb een alleen 5 g kanaal aangemaakt, en dat helpt niet qua snelheid.

Zou terug gebeld worden door monteur op afstand, en anders een gewone monteur.

Ā 

Maar al met al word ik er niet vrolijker van.

Het ging een paar weken goed, maar dan ineens is het weer hommeles.

En volgens KPN is er geen storing.

Schiet mij maar lekĀ 

Ā 


Ps de telefoon zal misschien geen 1 gyg verbinding nodig hebben.

En is die wel teĀ Ā langzaam kan ik nog over op mobiel internet.

Maar als we werken op de laptops is die snelheid af en toe wel handig en die gaan wel viaĀ wifi.


Heeft u de witte SuperWiFi's? Daar gaat u echt nooit 1 gbit op halen. Dat kunt u echt wel vergeten. 350 mbit is daarmee al heel aardig. Ik zeg niet dat sneller niet mogelijk is met deze SuperWiFi's. Maar 1 gbit via WiFi op deze witte schotels is ondenkbaar.


Reactie vanĀ Bram van 10 dagen geleden,

Ā 

@MannlĀ de SuperWifi kan die snelheden inderdaad goed halen. Ik bedoel meer welke apparatuur die 350Mbit/s meet. En waarmee je dit meet. Met welke website bijvoorbeeld. En op welk merk en type apparaat.

Wie moet ik nu geloven?


Volgens de opgave, zou het moeten kunnen.

Maar ze mogen ze omruilen voor schotels die wel werken, als de zwarte het wel halen.

Maakt mij niet uit welke kleur ze hebben.

Ze geven aan dat het haalbaar is. Lukt dat niet moet je het niet aangeven, of denkĀ ik er krom.

Heb 150 meter kabel gelegd in huis om het goed te krijgen.

Dan zal het ook werken ook. šŸ˜€Ā 

Ā 

Ā 


De SuperWiFi's zijn uw eigen apparatuur. Uw eigendom. Die gaat KPN niet gratis omruilen. De zwarte SuperWiFiā€™s ondersteunen WiFi 6. Dat kan zowat 1 gbit wel halen. Als de omstandigheden goed zijn. En uw eigen apparaten dus WiFi 6 ondersteunen. Maar u zult ze echt zelf moeten kopen.


Kpn site speedtest, en meet met een Samsung s21 ultra.

En met een MSI MAG META S 3SI-020MYS

Dat is de pc van m'n zoontje, en daar staat weinig meuk op. šŸ˜€

Ā 

Even wat over de verwachtingen:

Die msi heeft eenĀ wifi 5 ac netwerkkaart en zal nooit veel hoger dan de 400 komen. De samsung is in die zin nog sneller.

https://www.coolblue.nl/product/900527/msi-mag-meta-s-3si-020mys.html?cmt=c_a%2Ccp_11692148619%2Ca_140372125161%2Ct_kwd-1673192844625%2Cn_g%2Cd_c&gclid=CjwKCAiAzKqdBhAnEiwAePEjkhrxZOaXpLmMI2UfIBE-732vl7-Q7Egze-g9EPuVLEyFhG97VcCjQxoCMLEQAvD_BwE#product-specifications

1gbps over wifi vraagt heeeel veel van beide kanten van de hardware, en van de weg tussen de twee devices. It takes two to tango.

Ā 

Volstrekt onrealistisch dus om te verwachten dat je 1gbps haalt.

bedenk ook dat als je twee devices hebt, 1gbps moet worden verdeeld, en je dus de helft haalt als beide maximaal vragen. Bij 5 devices kun je zelf uitrekenen.

Ā 

ik heb een 200mbps verbinding en die is stabiel, je moet het idee over de 1gbps loslaten en terug gaan waarom de lijn niet stabiel is.
Ā 


Ik snap dat ik die gyg moet verdelen, maar als er 1 vrager is waarmee de speedtest word uitgevoerd en de rest vraagt op dat moment weinig tot niets. Mag ik toch verwachten dat ik op z'n minst op 50Ā a 60Ā % uitkom.

Maar ik haal af en toe 7 a 8 % enĀ  gemiddeld 20 tot 25 % van de beloofde snelheid.

En dat verschil is me te groot.

Er liggen aparte kabels naar iedere schotel, het zijn cad 7 kabels met harde kern en geĆÆsoleerd.

Dus dat kan het niet zijn.

en wat de telefoon betreft die is met mobiel internet nog sneller.

Ā 

Dit ligt echt bij kpn zelf de kabels zijn vanaf binnenkomst Cad 7.

En of het realistisch is of niet, ze hebben te veel beloofd. Ze maken je blij met een dooie mus.

In de praktijk zal ik via wifi weinig hinder ondervinden van van een verschil van 400 of 600 mbit.

Wel van het totaal uitvallen van het internet of die 70 a 80 mbit.

En al je dan belt is er geen storing en moet je eerst 3 x bellen voor je van die computer af bent en komen met het standaard reset verhaaltje.Ā 

Zal ze ook eens beloven dat ik de volle rekening ga betalen en dan maar de helft. Kijken of ze hier blij van wordenĀ 

Ā 


Ik snap dat ik die gyg moet verdelen, maar als er 1 vrager is waarmee de speedtest word uitgevoerd en de rest vraagt op dat moment weinig tot niets. Mag ik toch verwachten dat ik op z'n minst op 50Ā a 60Ā % uitkom.

Maar ik haal af en toe 7 a 8 % enĀ  gemiddeld 20 tot 25 % van de beloofde snelheid.

KPN beloofd niets via WiFi. U heeft een internetabonnement, geen WiFi-abonnement.Ā 

U zegt dat een bedraad aangesloten pc 900 mbit haald. KPN levert dus gewoon zo ongeveer wat het beloofd. Dat de snelheid op apparaten die draadloos zijn aangesloten lager is, dat ligt aan uw eigen WiFi apparatuur. Niet aan KPN.Ā 


Ik snap je ongenoegen, maar je moet realistisch zijn.

Geen enkele provider kan wifi snelheid garanderen. Dat hangt van te veel zaken af.

lees ook eensĀ https://nl.hardware.info/artikel/9951/6/kpn-superwifi-superlatief-op-de-hoge-band-testresultaten-multiroom-wifi

Ā 

Ā 


@Nick83Ā 

Blijkbaar ben jij bij de gesprekken geweest die ik gevoerd heb met de medewerkers van KPN.

Onze discussie is over, jij leest alleen wat jou uitkomt.ik had het ook over 7 a 8 % en een gemiddelde van een kwart van de BELOOFDE snelheid.

Maar ja jij bent bij de gesprekken bij geweest en volgens jou is niets beloofd.

Dus ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken.

Ik wens je een goed uiteinde en veel plezier bij KPN.


@EAZ1964Ā 

Interessant stukje, dankje.Ā 

Ik snap zelf ook dat ik die gyg niet haal via wifi, en dat hoeft ook niet. Maar het verhaal is dat het nog steeds super onstabiel is, het gaat dagen goed zonder enig probleem en dan zo weer een paar dagen 1 bak ellende.

Dus het kan wel, en de installatie bij mij thuis is op dit moment echt bovengemiddeld.

Dus daar ligt het niet aan.

Gisteren b.v was weer eens zo'n dag dat de tv steeds uitviel en het internet compleet weg was.

En als je internet had was het 60 mbit.daar kunnen we niet mee uit de voeten.

Ik ben al een hele tijd aan het emmeren, (aantal jaren. Want wou niet gaan boren en doen om die kabels naar boven te krijgen. Want ik had superwifi)

En dat is nog steeds volgens de reclame stabiel internet inĀ het hele huis.

eerst een 100 mbit lijn, kon ik niets mee.

Was onstabiel en traag.

Weer gebeld en kreeg de opmerking, ja maar u heeft er ook wel meer dan gemiddeld aan zitten.

DeĀ oplossing zou zijn snelheid verhogen.

Toen naar 200,Ā  bleef een bak ellende viaĀ wifi.

Toen nog een extra wifi punt erbij gekocht, want dat was de oplossing.

Nog steeds 1 bak ellende, toen toch maar alles gaan bekabeling, 150 meter kabel gelegd, naar ieder wifi punt een aparte kabel en naar de vaste pc s ook een kabel.

Wel ruim 200Ā euro en de nodige uren verder, maar ja alles voor een stabiel netwerk.

Want je moet er wel op werken.

Dit scheelde heel veel ellende, toen weer gebeld omdat ik het eindelijk voor elkaar had dat ik een stabiel netwerk had, en in overleg verhoogd naar 1 gyg. Want als het danĀ  toch stabiel is dan ook graag snel.

En eerlijk is eerlijk als ik de helft haal via wifi is dat dat voldoende.Ā 

Dan kan ik ook via een tablet of laptop snel wat grotere bestanden ophalen.

Maar 25 % van wat er gezegd word blijf ik weinig vinden. En als je er dagen bij hebt zoals gisteren en 2e kerstdag dat je er eigenlijk niets mee kunt en nog geen film kan kijken, ja daar word ik niet vrolijker van.

En daar ging deze discussie in 1e instantie over.

Een storing vanwege onstabiel internet.

En daar is uiteindelijk de snelheid van de wifi als vraag, of dit niet beter kan bij gekomen.

Nogmaals, ik snap redelijk goed hoe het werkt. En ik wil best realistisch zijn.Ā 

En als 500 het max is dan is dat zo, maar laten ze er dan ook eerlijk over zijn.

Want waar je ook kijk en waar je iets wil kopen ze hebben het allemaal over 1000 mbit en 2300 mbit, maar is de praktijk is het 1 pot nat 500 mbit max.

En als dat zo is dan isĀ dat zo, maar geef dat aan. En verkoop me geen 1000 mbit en er komt maar 250 uit.

Want dan word het eerder een principe kwestie, dan dat het nodig is.

En dan zo'n opmerking van zo'n wijsneus als hierboven die het allemaal wel weet. Als je een principe kwestie wil krijgen moet zo'n antwoord geven.

Ā 

Maar goed, over hem hebben we het niet meer.

Ik wens jou een heel goed uiteinde, en een nog beter Nieuwjaar.

En als het goed is, word ik vandaag door een techneut gebeld.

En dan zullen we er vast wel uitkomen.

Want eerlijk is eerlijk. Overal is wel wat.

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 


Dank voor je uitgebreid verslag.Ā 
Het is goed dat je nu eerst de stabiliteit aanpakt.Ā 
Technisch kan ik je niet verder helpen, ik ben volledig bekabeld enĀ Fritz repeaterĀ mesh en weet niets van Superwifi stabiliteit oplossen.Ā 
Ā 

succes en ook goede jaarwisseling!


Ondersteunen de switchen die u heeft IGMP-Snooping? Als ze dat niet doen, dan kan dat een verklaring zijn voor het onstabiele netwerk.


Ja word ondersteund, netgear gs 105 e en tplink tl sg 105Ā 


Ja word ondersteund, netgear gs 105 e en tplink tl sg 105Ā 

Als het type van de TP-Link niet eindigt met een e, dan ondersteund die geen IGMP-Snooping.Ā