Skip to main content

Ik ondervind nog steeds fouten in de ondertiteling.

Dit is er aan de hand:

1. Een hele onrustige ondertiteling die dikwijls begint met een verticale uitlijning en daarna naar horizontale uitlijning springt maar steeds op een andere plaats.

2. Bij het terugkijken zieĀ ik bij sommige programma's dat de ondertiteling plotseling stopt op de laatste zin en dan wordt die zin gedurende lange tijd telkens herhaald bij nieuw gesproken tekst.

3. Sommige programma's zijn bij terugkijken niet voorzien van ondertiteling, terwijl dit wel bij de oude ontvanger het geval is. Ik gebruik zowel de oude als de nieuwe ontvanger i.v.m. dit probleem

4. De app NOS teletekst werkt niet. Kan de pagina 888 niet vinden.

Gr. Piet

Gr. Piet Alkema

Ā 

Admin: afgesplitst

Welke KPN tv decoder heeft u?


Gaat dit over TV+Ā  Ā , @Piet AlkemaĀ ?Ā 


Heeft u de DIW7022?

Ā 

Dan werkt teletekst niet per zender, vandaar dat 888 niet werkt.

Teletekst zit in een aparte app op de DIW7022

Ā 

Zie ook hier, als ik het goed zie, is dat probleem opgelost.


Bedankt voor de reactie.

Ik heb inderdaad de DIW7022.

De speciale app op de TV+ is dat NOS teletekst?

Die heb ik geprobeerd maar daar kom ik niet op pagina 888.

Ook de KPN winkel had hiervoor geen oplossing. Het probleem is dus nog niet opgelost.


Hoi @Piet AlkemaĀ . Heb je dit kennisbank artikel al doorgenomen?

Ā 

Ā 


Ondertiteling is eerlijk gezegd op dit moment nog wel een dingetje zo nu en dan. Speelt dit voornamelijk bij commerciƫle zenders zoals RTL en SBS? NPO zenders zijn over het algemeen wel goed, klopt dat?


Dag Erwin,

Ja ik heb dit alles al enkele keren doorgenomen. Vanmiddag weer iets vreemds:

Om 17.00 u. bij Max op NPO1 geen ondertiteling. Zeker bij de publieke omroep is dit vrijwel altijd met ondertiteling.

Overgeschakeld naar de oude TV box en zie: prima ondertiteling via teletekst 888. Ik maak dit vaker mee. Mij is verteld dat KPN er vanuit gaat dat teletekst geen lang leven meer is beschoren en heeft dit in de TV+box niet meer geĆÆmplementeerd. Dat is hun goed recht maar daar behoort dan wel een goede vervanger tegenover te staan. Dat is nu mijn probleem. Hier valt nog al wat op af te dingen, alleenĀ hoor ik niets van KPN. Zijn ze er nog mee bezig of vinden ze het zo wel goed. De ondertiteling die ze nu aanbieden lijkt heel erg op die van ITV of is dezelfde. Graag een reactie van KPN. Dat zou wel op z'n plaats zijn.

Gr. Piet

Ā 

Ā 

Ā 


Dag FreddyĀ 

Mijn verhaal van zonet geeft aan dat het ook op NPO voorkomt.

Als ik zou weten dat hier aan gewerkt wordt dan is dat prima. Ik ben een half jaar tester geweest voor de TV+. Toen ook al dit probleem diverse malen genoemd en doorgegeven. Hier hoor je niets meer van. Wel zo netjes om hierop te reageren als je de moeite hebt genomen om eea voor ze uit te testen.

Ā 


Hoi @Piet AlkemaĀ .Ā  Teletekst en ondertiteling zijn bij TV+ twee verschillende dingen.

Er is voor gekozen om bij TV+ met ā€˜ingebouwdeā€™Ā  ondertiteling ondersteuning te werken. Dat staat helemaal los van teletekst en Ā zou in de meeste gevallen gewoon goed moeten werken.

Teletekst als dient kun je gratis als app installeren.Ā  Alleen werkt daar 888 niet.Ā  Of dat ooit wel gaat werken weet ik eerlijk gezegd niet.Ā  Die app is niet van ons .Ā 


Hoi Erwin,

Dat is duidelijk. Inderdaad werkt de ondertiteling in de meeste gevallen, zoals ik al eerder aangaf. Ik ben ook bij de KPN winkel geweest. Deze hebben contact opgenomen met een medewerker van KPN. In dĆ­e gevallen dat de ondertiteling niet werkt werd mij geadviseerd om de NOSteletekst app te gebruiken. Dat was ook een punt voor mij, want dat werkt dus niet, wat jij ook al aangaf. Ik vond dit advies heel vreemd. Misschien is het wel fijn dat jullie nog eens kijken naar de uitlijning van teletekst. Regelmatig begint dit met verticale kolom die dan overspringtĀ naar horizontaal. Dit us erg onrustig. Hopelijk is dit nog wat te corrigeren.

gr. Piet

Ā 


Ja. We herkennen het ondertussen, @Piet AlkemaĀ .

Ā Het staat nu ook op onze issue lijst:

Ā 

Mijn advies is om je op dat topic te abonneren zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen.Ā 


Ondertussen is er een nieuw probleem bijgekomen: steeds vaker blijft de ondertiteling hangen. Dat kan wel 10 min. duren. Daarna is er een tijdje niets en ineens komt de ondertiteling weer op het scherm. Zowel op de NPO zenders als op de commerciĆ«le zenders. Vrijwel de meeste programma's vertonen ditĀ probleem. Bij het starten can een programma komt het ook regelmatig voor dat er eerst geen ondertiteling is, maar na enkele minuten spontaan wel weer. Het aan en uitzetten van de ondertiteling verhelpt de problemen niet.


Wat vreemd, @Piet AlkemaĀ . Je zou toch denken dat het dan klachten bij ons zou regenen.Ā Ā 

Als je een programma terugkijkt gaat het dan telkens op dezelfde plek mis?Ā  Met andere woorden: Is het te reproduceren?Ā 


De problemen van @Piet AlkemaĀ zijn zeer herkenbaar.

Ik voeg er nog wat aan toe. Ergens diep in het menu kan je het formaat van de ondertitels instellen. Maar wat ik daar ook instel, ze blijven klein.Ā 

Ondertitels zijn voor mij een must op Ɣlle kanalen, vanwege slechthorendheid.


De problemen van@Piet Alkema zijn voor ons ook zeer herkenbaar.

Wij hebben box12 en tv+. We hebben dezelfde problemenā€¦..

Ā 


Bedankt voor uw antwoord. Ik was al bang dat ik, gezien de reactie van KPN, de enige zou zijn, alhoewel ik me dat niet voor kon stellen.

Dus een oproep aan iedereen die deze problemen herkent, om dit te melden op dit forum.

KPN: aub. doe er wat aan. In Nederland zijn er honderd duizenden mensen metĀ gehoorproblemen en die in hoge mate afhankelijk zijn van ondertiteling!!

Zoals het nu is wil ik wel graag de TV+ maar daarnaast ook nog de oude TV ontvanger om bij problemen met, of ontbreken vanĀ ondertiteling over te kunnen schakelen.


Beste Erwin,

Even over de vraag of het te traceren is. Het komt zeer veelvuldig voor bij SBS6. De ondertiteling aan/uit zetten helpt niets. De laatste keer toen de ondertiteling bleef hangen, heb ik het programma stop gezet en weer gestart. Daarna ging de ondertiteling weer starten.Ā  Misschien heb je hier wat aan.

Gr. Piet

Ā 


Beste Erwin,

Vanavond heb ik op NPO1 het programma Fikken Maastricht teruggeken van de opname. Daarbij kwam ik het volgende tegen: geruime tijd na het begin bleef de ondertiteling weer hangen. Ik heb het programma gestopt en weer gestart. Na het starten duurde het 4 min. voor de ondertiteling weer begon. Na 4 min. bleef die weer hangen. Weer stop/start en na 4 min. pas weer ondertiteling. Dit heeft zich 5x herhaald met telkens 4 min. er tussen. Hopelijk kun je hier wat mee.

Gr. Piet


Zeer herkenbaar. Zelf gisteren problemen gehad met terugkijken naar ā€œEven tot hierā€. Een ramp. Beeld bleef regelmatig vastzitten evenals ondertiteling. Terugkijken met TV+: vaak een ramp.Ā 


Vanavond op SBS6 het programma Lang leve de Liefde teruggekeken. Halverwege nog steeds geen ondertiteling!! De oude TV box maar ingeschakeld. Hier werkt het tenminste.


Vanavond Chateau Meiland teruggekeken. De ondertiteling was 2/3 van de tijd verrassend goed. Een hele verbetering tov een week er voor. Maar....na het doorspoelen van de 2e reclame bleef het beeld hangen en wou niet verder. Terug naar Home, opnieuw verder op het moment waarop het beeld bleef hangen. Maar nu.....geen ondertiteling meer! Na 5 minuten verscheen die weer. Dit verschijnsel heb ik al eerder aangegeven.


Gisteren Chateau Meiland van opname teruggekeken. Na 15 min. bleef de ondertiteling weer eens hangen. Daarna de uitzending opnieuw gestart. WEER GEEN ONDERTITELING!! Ik word hier foxwild van. Dan maar via de oude TV box, die doet het tenminste. Is er nog hoop op verbetering KPN?

Ā 

Ā 


Bij terugkijken van Flikken Maastricht 3 min. ondertiteling, de rest van het programma helemaal niets!!


Het zijn zeer herkenbare klachten vwb de ondertiteling. Het is absoluut hinderlijk dat de problemen met ondertiteling zo moeilijk op te lossen zijn. Ziggo kan wĆ©l goede ondertiteling leveren en ook nog eens zeer gemakkelijk in te stellen. Bij KPN zit deze diep weggestopt in het menu. Voor mij wellicht een reden om na tientallen jaren KPN - klant over te stappen naar Ziggo.Ā 
Ā 

Vriendelijke groet,

AlexandraĀ 


Bedankt voor je reactie. Ik heb ook eens bij Ziggo gekeken. Daar is het inderdaad prima voor elkaar. Dan moet KPN dat toch ook in orde kunnen krijgen lijkt me. Ik kijk het nog even aan, maar een overstap naar Ziggo is inderdaad een optie.

M.vr.gr.

Piet