Skip to main content
Beantwoord

Foutmelding 3016 bij gebruik tv.kpn.com op MacBook

• January 11, 2026
  • 34 reacties
  • 218 keer bekeken

Ik heb een issue op mijn MacBook bij kijken van televisie via tv.kpn.com. Als ik zoek in dit forum dan zie ik dat er veel mensen zijn met dit probleem. Alle vragen zijn gesloten, maar ik zie nergens een oplossing.

Het issue dat ik krijg is dat ik deze melding krijg: "Aan bepaalde restricties wordt niet voldaan. Dit kan komen door het gebruik van een extra beeldscherm. Verlaag de resolutie in de player opties of ontkoppel het externe beeldscherm en probeer opnieuw. (3016)".

Ik gebruik Safari en heb geen andere browsers. Van anderen begrijp ik dat andere browsers hetzelfde probleem geven. Ik gebruik geen extern scherm, alleen mijn MacBook scherm met de standaard resolutie. Ik heb alle website data voor kpn gewist. Dit helpt niet. Ik lees suggesties om alle website data te wissen. Mocht dit helpen, dan zou ik graag een wat gerichtere suggestie krijgen qua wissen van website data, want alle website data wissen is geen goede suggestie.

Het probleem treedt overigens niet 100% van de tijd op maar wel zo'n 99% van de keren dat ik iets wil kijken.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Dank nog aan ​@Joop O en ​@JanDordt voor het opzoeken van de processor van jullie MacBook. En ook aan de rest die hieraan heeft bijgedragen. Het lijkt er niet op dat het aan een type processor lijkt te liggen of aan het OS, maar meer aan de Safari browser. Dat ga ik in ieder geval doorgeven en dan moeten we kijken of dat op termijn opgelost kan worden. Voor nu kan ik je toch alleen het advies geven om voorlopig de Chrome of Firefox browser te gebruiken ​@Jean-Marc. Dan kun je in ieder geval zonder errors online tv-kijken. 

34 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Jean-Marc. Lastig dat je problemen ondervindt bij het tv kijken via de webbrowser. Dat zou ook gewoon vlekkeloos moeten werken natuurlijk. Goed dat je zelf al wat dingen afgevinkt hebt waar het aan zou kunnen liggen. 

Ik dacht mij te kunnen herinneren dat het ook kan liggen aan een wat verouderde versie van MacOS. Welke gebruik jij nu op je MacBook? En op zich is het wel interessant om te weten wat er gebeurd als je het test met andere browsers. Dan weten we ook weer iets meer of het aan Safari ligt of toch ergens anders aan. Zou je toch eens Chrome of Firefox kunnen installeren en checken wat er dan gebeurd? 

Ik hoor graag weer van je!

• Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Mijn MacBook is twee jaar oud met de laatste upgrade, macOS Tahoe 26.2. Dit probleem bestaat sinds en jaar, dus ook bij de voorafgaande macOS.

• Auteur
  • Helper
  • January 13, 2026

@Arjan van KPN Hartelijk dank voor de reactie en het meedenken.

Ik gebruik de nieuwste MacOS (26.2) met de nieuwste Safari. Ik heb net Google Chrome geinstalleerd en deze geeft dezelfde foutmelding. Ik heb ook mijn werk laptop erbij gepakt (een Windows laptop) en daarmee kon ik bij iedere poging gedurende 10 minuten TV kijken terwijl dit op mijn MacBook in diezelfde periode geen enkele keer lukte.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dan ligt het niet aan een verouderde OS dan in ieder geval. Dan tast ik een beetje in het duister wat het zou het kunnen zijn. Misschien dat ​@TV Apps Team nog weet wat deze error veroorzaakt op een MacBook of wat er aan de gedaan kan worden. 

• Auteur
  • Helper
  • January 15, 2026

Dan ligt het niet aan een verouderde OS dan in ieder geval. Dan tast ik een beetje in het duister wat het zou het kunnen zijn. Misschien dat ​@TV Apps Team nog weet wat deze error veroorzaakt op een MacBook of wat er aan de gedaan kan worden. 

Ik hoop dat jullie (het ​@TV Apps Team ) dit binnen afzienbare tijd kunnen oplossen. Op dit moment is mijn oplossing dat ik (tijdelijk) nog een abonnement heb bij een andere provider. Dat is een dure oplossing die ik niet lang ga volhouden.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Zou het met hardware video acceleratie te maken kunnen hebben? Heb je dat aanstaan?

• Auteur
  • Helper
  • January 15, 2026

Zou het met hardware video acceleratie te maken kunnen hebben? Heb je dat aanstaan?

Ik heb geen idee of ik dat aan heb staan. Wat dat betreft heb ik bij mijn weten nooit iets aangepast en gebruik ik standaard Mac instellingen.

• Auteur
  • Helper
  • January 17, 2026

@Wartywolfs Ik heb uit proberen te zoeken hoe ik hardware acceleratie uit kan zetten. Voor zover ik kan zien kan dat alleen in de veilige modus en staat hardware acceleratie anders altijd aan. 

• Deelnemer
  • January 19, 2026

Ik heb gezien dat het al drie jaar speelt. Ook ik heb vaak last van de 3016 foutcode en ik zie wel wat hints maar geen echte oplossing voor het probleem.

Ik heb een iMac met de nieuwste Tahoe 26.2, ik draai tv.kpn.com op een stand alone machine.

Na een aantal keer herstarten werkt het ineens wel, maar niet altijd. Niet werkbaar dus.

Alle andere software werkt probleemloos.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

In de Chrome browser kun je het uitzetten via de instellingen. Tenminste dat kan op een Windows machine, maar wellicht op dezelfde manier met MacOS. Dat gaat op de volgende manier: 

Ga naar Instellingen (drie puntjes) > Systeem > schakel 'Hardware/grafische versnelling gebruiken indien beschikbaar' uit en start je Chrome opnieuw om de wijziging door te voeren. Zou je dit eens willen testen? Dan weten we al weer wat meer. 

Ik lees hier op Reddit dat in het verleden grafische/hardware versnelling wel uitgezet kon worden in Safari, maar dat dat eruit gehaald is. 

• Deelnemer
  • January 19, 2026

Het kijken van KPN in de Chrome browser is mij ondanks herhaalde pogingen nog niet eerder gelukt.

In de Chrome browser heb ik de grafische versnelling uitgezet. Vervolgens krijg ik, net als bij de actieve grafische versnelling heel even (minder dan een seconde) het startscherm, direct gevolgd door de melding: Sorry… Er ging iets fout. Vernieuw de pagina door op deze knop te klikken en probeer het opnieuw.

Na klikken geeft dat dan weer dezelfde melding: Sorry… Er ging iets fout. enzovoort

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 19, 2026

Ik dacht mij te kunnen herinneren dat het ook kan liggen aan een wat verouderde versie van MacOS. Welke gebruik jij nu op je MacBook?

Op MacOS Big Sur werkt deze website gewoon. 

• Auteur
  • Helper
  • January 19, 2026

In de Chrome browser kun je het uitzetten via de instellingen. Tenminste dat kan op een Windows machine, maar wellicht op dezelfde manier met MacOS. Dat gaat op de volgende manier: 

Ga naar Instellingen (drie puntjes) > Systeem > schakel 'Hardware/grafische versnelling gebruiken indien beschikbaar' uit en start je Chrome opnieuw om de wijziging door te voeren. Zou je dit eens willen testen? Dan weten we al weer wat meer. 

Ik lees hier op Reddit dat in het verleden grafische/hardware versnelling wel uitgezet kon worden in Safari, maar dat dat eruit gehaald is. 

Ik heb Google Chrome opnieuw geïnstalleerd. Vandaag kan ik met Chrome via de KPN TV site de hele tijd tv kijken, met en zonder hardware acceleration. In Safari lukt het niet.

Ik heb Google Chrome nu weer verwijderd.

Ik weet niet goed met welk doel ik deze onderzoekjes aan het doen ben. Google Chrome en hardware acceleratie zijn waarschijnlijk belangrijk voor onderzoek naar wat er mis gaat. Maar gaan mijn onderzoekjes voldoende informatie geven om het probleem op te lossen en te zorgen dat ik TV kan kijken via de KPN TV site? Ter informatie, een oplossing waarbij Google Chrome een vereiste is, is geen oplossing voor mij.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Sinds kort ben ik ook TV+ klant van KPN en heb ook een MacBook Pro 16” 2019 (MacOS 26.2) en heb geen enkel probleem om hierop TV te kunnen kijken middels Safari via het genoemde webadres. Ook via andere browsers geen foutmeldingen. 

• Auteur
  • Helper
  • January 19, 2026

Sinds kort ben ik ook TV+ klant van KPN en heb ook een MacBook Pro 16” 2019 (MacOS 26.2) en heb geen enkel probleem om hierop TV te kunnen kijken middels Safari via het genoemde webadres. Ook via andere browsers geen foutmeldingen. 

@driemaster Klopt het dat dat een MacBook met een Intel processor is? Ik heb een MacBook met een M2 Max processor.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

@Jean-Marc Inderdaad zit daar een Intel processor in. 

• Auteur
  • Helper
  • January 20, 2026

@Arjan van KPN misschien is de boodschap van ​@driemaster belangrijk voor het TV+ team. Blijkbaar werkt het niet op computers met de Apple processoren. Heeft het TV+ team toegang tot verschillende systemen om mee te testen?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Net even getest op een MacBook Air met M3 daar kan ik gewoon via Safari naar KPN TV kijken. Geen foutmelding gezien. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

op een Windows machine, maar wellicht op dezelfde manier met MacOS. Dat gaat op de volgende manier: 

Ga naar Instellingen (drie puntjes) > Systeem > schakel 'Hardware/grafische versnelling gebruiken indien beschikbaar' uit en start je Chrome opnieuw om de wijziging door te voeren.

Idem op macOS. Maar Jean-Marc schreef ondertussen al dat het bij hem in Chrome ook werkt als het aanstaat.

Op een MacBook Air M3 13” (2024, Sequoia 15.6.1, niet up-to-date), waar dat gewoon aanstaat, geen problemen in Safari. (En ook niet in Chrome en Firefox.) Voor de zekerheid ook zonder extern scherm getest; ook dan geen problemen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Interessante bevindingen en observaties komen hier naar voren. Top dat meer mensen hier zich melden en er mee bemoeien, zo komen we verder. Ik ben dan ook wel benieuwd wat voor processor ​@Joop O en ​@JanDordt gebruiken. Zouden jullie dat kunnen opzoeken? 

Ik merk nu, na herhaaldelijk contact proberen te zoeken met de webapp ontwikkelaars, dat de contactpersoon voor ons momenteel afwezig is. Vandaar dat het ook stil bleef vanaf het TV Apps Team account. Dus we kunnen mooi in de tussentijd informatie blijven verzamelen, zodat de contactpersoon er dan mee aan de slag kan bij terugkomst. 

En de reden dat ik/we je vragen om deze testjes te doen ​@Jean-Marc is om proberen te achterhalen waar het probleem kan zitten. Hoe meer informatie we hebben en kunnen doorsturen naar de ontwikkelaars, des te makkelijker het wordt om het te reproduceren en op te lossen. Ik moet nog wel even een voorbehoud maken dat het zo kan zijn dat er de komende tijd weinig tijd en ruimte is om dit aan te pakken. Daar ga ik natuurlijk niet over en ik kan het alleen maar doorspelen. 

• Nieuwkomer
  • January 20, 2026

Ls,

Mijn MacBook heeft de processor M3.

Met macOS Tahoe verie 26.2

Mijn iPhone heeft sinds kort hetzelfde probleem.

iPhone SE 3, met iOS versie 26.2

Het feit dat er nog apps zijn die struikelen over Safari als standaard browser, doet me denken aan browser problemen van 25 jaar geleden. 

Groet, Joop O

• Deelnemer
  • January 20, 2026

Dag Arjan,

Mijn IMac heeft de Apple M1 als processor en MacOS Tahoe 26.2.

Het lijkt er bij mij op dat het probleem vaker voorkomt na de update naar 26.2. Zijn er meer mensen met dit vermoeden?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Ik heb gezien dat het al drie jaar speelt.

Het lijkt er bij mij op dat het probleem vaker voorkomt na de update naar 26.2.

Als dat zo is (en dat kan natuurlijk) dan is het blijkbaar iets dat eerder ook kapot was en nu weer.

En zelfs het gedrag in Chrome is blijkbaar niet hetzelfde voor ​@JanDordt en ​@Jean-Marc:

Mijn IMac heeft de Apple M1 als processor en MacOS Tahoe 26.2.

In de Chrome browser heb ik de grafische versnelling uitgezet. Vervolgens krijg ik, net als bij de actieve grafische versnelling heel even (minder dan een seconde) het startscherm, direct gevolgd door de melding: Sorry… Er ging iets fout.

...versus:

Ik gebruik de nieuwste MacOS (26.2) met de nieuwste Safari.

Ik heb een MacBook met een M2 Max processor.

Vandaag kan ik met Chrome via de KPN TV site de hele tijd tv kijken, met en zonder hardware acceleration.

• Auteur
  • Helper
  • January 20, 2026

Ik zal Chrome tijdelijk op mijn MacBook laten staan, voor eventuele extra testen.

Vanavond doen Chrome en Safari het allebei!

• Nieuwkomer
  • January 20, 2026

Bedankt voor de tip. Ik zal ook Chrome laten staan.

Safari doet het nu bij mij ook op mijn Mac. Joop O